Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Hoe NS 2275 veranderde in NS 2311 (verlichting, detaillering)

Gestart door 1200Blauw vrijdag 02 januari 2015, 18:24:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hoe NS 2275 veranderde in NS 2311 (verlichting, detaillering)
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Hoe NS 2275 veranderde in NS 2311 (verlichting, detaillering)
Al een poosje stoor ik me aan de schemerlampen van mijn Roco 2200's. Dat was voor mij de aanleiding eens te kijken hoe ik zo'n model zou kunnen verbeteren. Het setje van Digirails (tegenwoordig DigiKleijs) was snel gevonden, maar ooit, een paar jaar geleden al, in de kast gelegd. Ook het tijdperk van de bruine 2275 met zijn opgeplakte cijfers was eigenlijk voor mij, als jaren '70-rijder, niet correct. Reden om als eerste juist die loc aan te pakken. In Houten kwam ik Ger Knijf tegen, die zowaar een heel rekje oplossingen had staan (schildjes!). Nu moest er een nummer worden gekozen. Ik heb ooit een foto van het wereldwijde web geplukt van een bruine 2200 met drie grijsgele broeders voor een ertstrein, ook mijn toepassing en precies mijn samenstelling. Het nummer was 2311, dus dat moest 'm worden. Het setje met fraaie messing geëtste schildjes verdween eveneens in dezelfde kast. Tijdgebrek door een drukke baan en dito privéleven zorgden ervoor dat ik er eigenlijk niet aan toekwam.


Deze foto heb ik ooit gearchiveerd om het tijdsbeeld van de jaren '70 vast te houden. Hij is gemaakt door Gerard van Vliet. Geplaatst met toestemming van de maker - hartelijk dank!
Re: Hoe NS 2275 veranderde in NS 2311 (verlichting, detaillering)
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Hoe NS 2275 veranderde in NS 2311 (verlichting, detaillering)
De dagen tussen kerst en nieuwjaar waren even een rustpunt, een paar dagen he-le-maal niets. Tijd om mijn  2275 eens onderhanden te nemen. Er waren meer projecten (reparaties aan speelgoed, het aanleggen en assistent-opereren van een baantje in de huiskamer etc), dus het moest in een middag en avond gepiept worden. Dat betekent het doen van een aantal concessies. Doel is dus niet een perfect model te maken (daarvoor is het uitgangspunt van de gedateerde Roco 2200 al verkeerd), maar een acceptabel model dat er in het voorbijgaan, al rijdend dus, geloofwaardig uitziet.

Allereerst even een korte uitleg over eerdere aanpassingen van de drie 2200's die ik al eerder gedaan had. Om ze in tandem te kunnen laten rijden, zowel digitaal als analoog, heb ik de slepers doorverbonden, dmv stroomvoerende koppelingen, zoals in een draadje van Acido ooit beschreven. Dat voorkomt dat de laatste loc(s) de eerste opdrukken als die al stroomloos staat wanneer een stopsectie wordt binnengereden. Digitaal wordt er alleen buitenshuis tandem gereden, met een Intellibox. Dat gaat vrij eenvoudig door de adressen aan elkaar te koppelen. Het adres van de eerste wordt het adres van alle drie als het om rijden gaat en andere functies van iedere loc afzonderlijk kunnen met het adres van die specifieke loc worden aangestuurd. "Mijn" MS2 staat tandem rijden niet toe, tenzij alle drie op hetzelfde adres. Dat telkens omprogrammeren vind ik onhandig, dus rijd ik alleen analoog tandem.
Even een plaatje van de onderzijde van één van de drie om de aangepaste koppelingen te laten zien:

De keuze voor de dikke felblauwe draad is wat ongelukkig, maar uit (andermaal) tijdgebrek geboren. Er was even geen ander draadje beschikbaar. Voor de foto is het een meevaller: lekker duidelijk. De andere zijde heeft overigens een onopvallende zwarte draad gekregen, zoals rechtsonder met wat moeite te zien is tussen de koppeling en de sleper.

Re: Hoe NS 2275 veranderde in NS 2311 (verlichting, detaillering)
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Hoe NS 2275 veranderde in NS 2311 (verlichting, detaillering)
Terug naar het "project" van dit topic: 2275. Allereerst wordt de verlichting onderhanden genomen. Daartoe was destijds het setje van Digirails (DR) aangeschaft, heel toepasselijk en misschien niet geheel toevallig met artikelnummer DRC2200. Hiervan gebruik ik alleen de cabinezijde, aangezien die in de tandem straks aan de voorkant zal staan (en de motorzijde nooit gebruikt gaat worden maar wel - ongewenst - zou worden aangestuurd in analoog bedrijf). Op de foto is het rechterprintje de cabinezijde.

Re: Hoe NS 2275 veranderde in NS 2311 (verlichting, detaillering)
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Hoe NS 2275 veranderde in NS 2311 (verlichting, detaillering)
De lichtgeleider moet uit de kap worden verwijderd. Volgens de handleiding van DR moeten de glaasjes van de geleider worden hergebruikt als lensjes voor de DR-verlichting. Ik kies er echter voor om nieuwe lensjes te maken met twee druppeltjes Kristal Klear. Dat breng ik aan met een satéprikker.

Om het seinbeeld uit de jaren '70 (omgekeerd L) en rangeersein te verkrijgen, moet op de print contactpunten 1 en 3 worden doorgesoldeerd. Ook de meegeleverde draden worden aangesoldeerd volgens de beschrijving. Ik gebruik daartoe overigens een 12W-boutje van Weller.

De andere uiteinden worden volgens de beschrijving gesoldeerd op de printplaatjes van de loc.

Na het fatsoeneren van de draden gaat de kap er voorzichtig weer op. De Kristal Klear is inmiddels aardig gedroogd waardoor heel acceptabele lensjes zijn ontstaan.

Re: Hoe NS 2275 veranderde in NS 2311 (verlichting, detaillering)
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Hoe NS 2275 veranderde in NS 2311 (verlichting, detaillering)
Natuurlijk even testen of alles werkt op de huiskamerbaan. Frontsein omgekeerd L - helaas wat ontsnappend licht langs de ramen, wordt een klusje voor een andere keer - sluitseinen (zal ik in praktijk niet vaak gebruiken, maar toch) en helemaal "top-of-the-bill" natuurlijk dat rangeersein. Dat is wel heel fraai van Digirails!   :thumbup:

Re: Hoe NS 2275 veranderde in NS 2311 (verlichting, detaillering)
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Hoe NS 2275 veranderde in NS 2311 (verlichting, detaillering)
Dan is het tijd de schildjes van Ger onder handen te nemen. Ze werden netjes aangeleverd in een waterdicht zakje, dat ik op de foto inmiddels heb verwijderd.

Ik dacht het juiste kleurtje nog wel ergens te hebben. Dat bleek niet het geval. Dat betekende dus een beetje experimenteren met baksteenrood (Humbrol 100) en steenkoolzwart (Revell 9). Uiteindelijk vond ik de in mijn ogen juiste mengvorm. De gebruikelijke werkwijze voor deze schildjes is 1. verven en 2. voorzichtig afschuren. Daar ben ik van afgeweken. Ik heb het mengseltje wat verdund. Op die manier kregen de lage delen van de schildjes kleur en de hoge punten minder. Dat gaf voor mij het gewenste effect.

Re: Hoe NS 2275 veranderde in NS 2311 (verlichting, detaillering)
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Hoe NS 2275 veranderde in NS 2311 (verlichting, detaillering)
En dan de plaatsing van de schildjes, nummer 2311 zoals gezegd. Uitgangspunt hierbij is, dat niet de hele kap, of delen ervan, opnieuw gespoten moet worden. Daarvoor heb ik de tijd niet. De oude nummers moeten dus zoveel mogelijk door de schildjes worden bedekt. Verwijderen ervan leidt immers vaak tot zichtbare littekens, die dan door een wolkje blanke lak moeten worden weggewerkt. Het schildje aan de cabinekant is daardoor iets te laag, ca. 3mm, gepositioneerd. Ik vind dat voor deze loc niet storen.

Aan de andere zijde doet zich een vreemd verschijnsel voor. Ik heb verschillende foto's gevonden waarop het schildje op verschillende plaatsen is gemonteerd. Kennelijk maakt de positie niet zoveel uit, zolang die maar in het midden is? Ik heb er uiteraard voor gekozen de positie van het oude nummer aan te houden.

Inmiddels zijn ook de zwaailichten gemonteerd. In zijn bruine periode had de 2311 helemaal geen zwaailichten, maar ook hier kies ik ervoor het gat dat Roco heeft vrijgelaten voor evt. montage van een zwaailicht op de eenvoudigste manier te vullen. Alleen de echte puristen en/of lezers van dit topic zullen immers weten dat de 2311 in die periode geen zwaailichten had.

Op de zijkant is de plaatsing van de schildjes een ander verhaal. Om de cijfers 2275 af te dekken moet het schildje bijna geheel boven de gele lijn worden geplaatst. Dat kan natuurlijk niet. Nu ontkom ik er niet aan toch de oude cijfers te verwijderen. Ik gebruik een typemachine gumpotlood. Voor dit doel zijn die in mijn beleving optimaal: zachter dan een inktgum, maar wel steviger dan een potloodgum. Voorzichtig haal ik het nummer weg.

Re: Hoe NS 2275 veranderde in NS 2311 (verlichting, detaillering)
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Hoe NS 2275 veranderde in NS 2311 (verlichting, detaillering)
Ook zoveel mogelijk van het meegeleverde hang- en sluitwerk wordt gemonteerd, evenals de handgrepen naast de cabinedeur. Het valt me op dat de onderdelen vaak vrij grof zijn uitgevoerd. Mijn vergelijkingsmateriaal is diverse foto's van de werkelijkheid. Dat is ook nodig, omdat ik geen beschrijving in de doos van de loc vind waarop staat hoe de onderdelen gemonteerd dienen te worden. Dat houdt overigens niet in dat die beschrijving er nooit geweest is. De loc is zeker 10 jaar in mijn bezit, heeft links en rechts al de nodige kilometers gereden en een aantal verhuizingen meegemaakt. Er raakt wel eens wat zoek...
Omdat de 2311 altijd met de cabine voorop zal gaan rijden, is aan die zijde de koppeling verwijderd, evenals de nem-koppelingsschacht. Dat maakte het mogelijk alle leidingen te monteren. Ook de rookgasdemper op het dak is omgekeerd.




Re: Hoe NS 2275 veranderde in NS 2311 (verlichting, detaillering)
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Hoe NS 2275 veranderde in NS 2311 (verlichting, detaillering)
De foto's konden natuurlijk beter. Daar heb ik eveneens op een pragmatische manier tijd aan besteed. Om dat gemis goed te maken hieronder nog een staatsieportret zoals het denk ik zou moeten, scherp en met "passende achtergrond".

De herboren 2311 met zijn Werkspoor/HEEMAF-broertjes 1203, 1206, 1215 en "vreemde eend" 1117:
Re: Hoe NS 2275 veranderde in NS 2311 (verlichting, detaillering)
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Hoe NS 2275 veranderde in NS 2311 (verlichting, detaillering)
Bedankt ! Top !  :D
Re: Hoe NS 2275 veranderde in NS 2311 (verlichting, detaillering)
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Hoe NS 2275 veranderde in NS 2311 (verlichting, detaillering)
sorry  hiervoor

gr ed
Re: Hoe NS 2275 veranderde in NS 2311 (verlichting, detaillering)
Mooi ombouwtje, netjes gedaan. :thumbup:

Nu nog even de zwaailampjes werkend maken?  :D

Gr, Ben.
Re: Hoe NS 2275 veranderde in NS 2311 (verlichting, detaillering)
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Hoe NS 2275 veranderde in NS 2311 (verlichting, detaillering)
Jij weet er altijd weer een prettige zwaai aan te geven Ben. Dit locje had al geen zwaailichten in zijn bruine periode. Dat ik ze heb gemonteerd was alleen maar om even snel een paar gaatjes te vullen. Door ze nu ook nog werkend te maken zou ik dan juist de werkelijkheid minder benaderen, toch?  ;)
Re: Hoe NS 2275 veranderde in NS 2311 (verlichting, detaillering)
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Hoe NS 2275 veranderde in NS 2311 (verlichting, detaillering)
Heeft wel wat zo,n bruine diesellok,
Ziet prachtig uit na wat fröbelwerk,  :D

Gr, Jan
Re: Hoe NS 2275 veranderde in NS 2311 (verlichting, detaillering)
Citaat van: 1200Blauw op zaterdag 03 januari 2015, 00:00:49

Dit locje had al geen zwaailichten in zijn bruine periode.


Oops. Maar mijn kennis van grootspoor en tijdperken is zodanig dat ik me dat helemaal niet realiseer. :)

Gr, Ben.
Re: Hoe NS 2275 veranderde in NS 2311 (verlichting, detaillering)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Hoe NS 2275 veranderde in NS 2311 (verlichting, detaillering)
Ziet er netjes uit.
Citaat van: 1200Blauw op zaterdag 03 januari 2015, 00:00:49
Dat ik ze heb gemonteerd was alleen maar om even snel een paar gaatjes te vullen.
Betekend dat dat je het zwaailicht nog moet verwijderen en het gaatje te vullen?
Re: Hoe NS 2275 veranderde in NS 2311 (verlichting, detaillering)
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Hoe NS 2275 veranderde in NS 2311 (verlichting, detaillering)
Citaat van: Spoorman op zaterdag 03 januari 2015, 07:29:59
Citaat van: 1200Blauw op zaterdag 03 januari 2015, 00:00:49

Dit locje had al geen zwaailichten in zijn bruine periode.


Oops. Maar mijn kennis van grootspoor en tijdperken is zodanig dat ik me dat helemaal niet realiseer. :)

Gr, Ben.

Van mij ook niet. Alleen weet ik dat de foto die ik in de eerste post laat zien gemaakt is in 1975 en dat 2311 in 1976 geelgrijs werd. De kans dat het ding in de tussentijd nog een zwaailicht kreeg lijkt me niet zo heel groot. Maar... ik heb ook een foto gezien van 2311 in geelgrijs mèt zwaailicht, dus in theorie zou het kunnen natuurlijk.


Citaat van: Kappa op zaterdag 03 januari 2015, 08:16:42
Ziet er netjes uit.
Citaat van: 1200Blauw op zaterdag 03 januari 2015, 00:00:49
Dat ik ze heb gemonteerd was alleen maar om even snel een paar gaatjes te vullen.
Betekend dat dat je het zwaailicht nog moet verwijderen en het gaatje te vullen?

Dat zou eigenlijk moeten om het helemaal correct te krijgen, maar dat ga ik (in ieder geval voorlopig) niet doen. Het Roco-model zelf is al één grote concessie, dus een paar toevoegen maakt dan ook niet zoveel uit. Zoals 'ie nu is vind ik 'm geloofwaardig overkomen en daar was het mij om te doen.

Re: Hoe NS 2275 veranderde in NS 2311 (verlichting, detaillering)
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Hoe NS 2275 veranderde in NS 2311 (verlichting, detaillering)
Tja, en toen moest 'ie weer in de doos... Roco heeft geen rekening gehouden met gemonteerde zwaailichten bij het maken van het piepschuimen interieur ervan. Dat betekent dus dat je ook nog een stukje piepschuim uit de binnenkant van de doos moet verwijderen, voor beide zwaailichten. Ik noem het maar even, voor de volledigheid. Zo op het oog passen de andere gemonteerde accessoires wel, maar ik zal er nog even extra op letten.