De dagen tussen kerst en nieuwjaar waren even een rustpunt, een paar dagen he-le-maal niets. Tijd om mijn 2275 eens onderhanden te nemen. Er waren meer projecten (reparaties aan speelgoed, het aanleggen en assistent-opereren van een baantje in de huiskamer etc), dus het moest in een middag en avond gepiept worden. Dat betekent het doen van een aantal concessies. Doel is dus niet een perfect model te maken (daarvoor is het uitgangspunt van de gedateerde Roco 2200 al verkeerd), maar een acceptabel model dat er in het voorbijgaan, al rijdend dus, geloofwaardig uitziet.
Allereerst even een korte uitleg over eerdere aanpassingen van de drie 2200's die ik al eerder gedaan had. Om ze in tandem te kunnen laten rijden, zowel digitaal als analoog, heb ik de slepers doorverbonden, dmv stroomvoerende koppelingen, zoals in een draadje van Acido ooit beschreven. Dat voorkomt dat de laatste loc(s) de eerste opdrukken als die al stroomloos staat wanneer een stopsectie wordt binnengereden. Digitaal wordt er alleen buitenshuis tandem gereden, met een Intellibox. Dat gaat vrij eenvoudig door de adressen aan elkaar te koppelen. Het adres van de eerste wordt het adres van alle drie als het om rijden gaat en andere functies van iedere loc afzonderlijk kunnen met het adres van die specifieke loc worden aangestuurd. "Mijn" MS2 staat tandem rijden niet toe, tenzij alle drie op hetzelfde adres. Dat telkens omprogrammeren vind ik onhandig, dus rijd ik alleen analoog tandem.
Even een plaatje van de onderzijde van één van de drie om de aangepaste koppelingen te laten zien:
De keuze voor de dikke felblauwe draad is wat ongelukkig, maar uit (andermaal) tijdgebrek geboren. Er was even geen ander draadje beschikbaar. Voor de foto is het een meevaller: lekker duidelijk. De andere zijde heeft overigens een onopvallende zwarte draad gekregen, zoals rechtsonder met wat moeite te zien is tussen de koppeling en de sleper.