Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... interieur TEE RAm

Gestart door Hanzi donderdag 01 januari 2015, 21:55:19

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... interieur TEE RAm
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... interieur TEE RAm
Er is ongerustheid ontstaan in Lilleby. de inwoners van pittoreske Deense dorpje zijn bang onder een groot viaduct gebukt te moeten gaan als de plannen van het Ministerie van Bijzaken doorgaan. nu reeds hebben de inwoners last van de continu stroom treinen die letterlijk rondom hun dorpje raast.
door de groeiende hoeveelheid materieel is bij het overvolle HauptBahnHof de wens ontstaan om aan de achterzijde een aantal (3 of 4) sporen op nivo 2 aan te gaan leggen. deze sporen kunnen alleen bereikt worden vanaf de huidige spoorbrug.
om de inwoners van Lilleby (letterlijk vertaald klein dorp) het idee te geven dat ze mee mogen denken is er een inspraakprocedure gestart waarbij er uit 2 mogelijke tracé's gekozen kan worden (optie 1 met normaal wissel, optie 2 met meegebogen wissel -heeft de voorkeur-). een derde tracé, het slopen van het dorpsstationnetje, is al eerder door de bouwer hiervan (zoonlief) resoluut afgewezen.
bijkomend probleem is het drukke spoorverloop op het maaiveldnivo waardoor bruggen/viaducten moeilijk te ondersteunen zijn. mogelijk dat een combinatie tunnel/brug uitkomst kan bieden, om de inwoners van Lilleby een idee te geven is een tijdelijke opstelling van optie 2 gemaakt.
over de bereikbaarheid van de te overdekken stationssporen zijn inmiddels ook vragen binnen gekomen bij het Ministerie van Bijzaken. hiervoor is (nog) geen oplossing gevonden. mogelijk een demontabele voorgevel en anders misschien een scharnierende constructie. 
bijgaand treft ook u wat situatiefoto's en plannen aan, mogelijk dat u de ontredderde inwoners van Lilleby nog van goede tips kunt voorzien!
alvast bedankt voor het meedenken :D
  :?  :thumbup:
Re: ongerustheid in Lilleby
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re: ongerustheid in Lilleby
 :) Nou, voor de inwoners van Lilleby is het dikke pech zo te zien. :-(
Maar de bereikbaarheid van de overdekte station sporen  lijkt me wel heel belangrijk. Als er daar een keer wat misgaat, kan je er nooit meer bij. Je kan er niet op gokken dat het altijd goed blijft gaan.
Heb je een overzichtsfoto van het geheel, zodat we wat meer het sporenplan kunnen zien?

Dirk-Jan
Re: ongerustheid in Lilleby
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: ongerustheid in Lilleby
Heb net even je draadje baanplan zonder plan bekeken. Ziet er leuk uit, is wel een beetje mijn type baan ;)
Tja, de inwonners van Lilleby gaan voorlopig mazzel hebben denk ik. De plannen zijn wat gewijzigd, ipv de drie sporen bovenop het HauptBahnHof is het idee nu om het schaduwstation te vernieuwen en daar 3 extra sporen te realiseren.
Ik zal binenkort mijn baanplan inscannen en plaatsen dan spreekt t allemaal wat meer!
Re: ongerustheid in Lilleby
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: ongerustheid in Lilleby

Uitkopen en laten verhuizen, die mensen van Lilleby, Hans !
Ze kunnen toch al geen kant op  :P

Maarre, lekker ouderwets baantje heb je daar zeg  :thumbup:

Grtz Tony
Re: ongerustheid in Lilleby
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: ongerustheid in Lilleby
Hoe zo, ze kunnen geen kant op? Ze kunnen overal heen hoor, zo lang ze maar met de trein gaan :-)
En die laatste opmerking zie ik als compliment hoor, dank je!
inwoners Lilleby blij met plannen schaduwstation!
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
inwoners Lilleby blij met plannen schaduwstation!
hallo, ik kreeg hier geen PDF gepost en ook het omzetten lukte niet dus dan maar een paar foto's van mijn railplan, zoals eerder beloofd in mijn voorstelrondje.
het railplan zit best ingenieus in elkaar vind ik zelf, in principe rijden de treinen op ieder baanvak slechts in één richting waarmee frontale botsingen worden voorkomen. dit principe is slechts te doorbreken door kruiswissel 6 of 8 rond te zetten. wissel 10, het in-/uitrijwissel van het HauptBahnHof is zo'n lekkere ouwe met 2 spoelen waardoor de treinen altijd op dezelfde manier het station binnenrijden over spoor 5 en ook uitrijden langs de sporen 16-17-18-19 ongeacht waar ze vandaan komen.

terug naar de inwoners van Lilleby want de plannen voor het viaduct door hun achtertuin zijn waarschijnlijk van de (trein-)baan!
het huidige schaduwstation heeft 3 sporen, dit wil ik ombouwen naar 6 sporen, en wel om 5 redenen:
- extra opstelsporen waarmee ik de inwoners van Lilleby te vriend kan houden,
- het kruispunt inrij- met uitrijspoor verwijderen,
- extra hoogte schaduwstation (nu slechts 10cm),
- het bochtwissel van het inrijspoor verwijderen (er zijn nu nog wel eens loc's die liever rechtdoor willen en dan dus ontsporen, altijd lastig onder je baan, is dit een kwaaltje van dit type wissel?),
- als ik wat extra hoogte heb is het ook gelijk de moeite om wat ondergrondse scenery te bouwen.
de laatste foto betreft het ontwerp voor het nieuwe schaduwstation, het zwarte ontwerp is het mooiste maar wordt te breed (tenzij ik dakbalken ga wegzagen maar dat lijkt me geen goed idee). dus worden de sporen 1 en 6 aftakkingen van respectievelijk spoor 2 en 5; hierdoor wordt het geheel 2x180=360mm smaller en past het wel.

het huidige schaduwstation wordt bestuurd met relaistechniek bestaande uit allemaal gewone 4-polige monostabiele industrierelaistjes met een hoop set-resetschakelingen.
zodra ik een spoor 1, 2 of 3 selecteer gaan alle wissels naar de juiste stand en als eerste rijdt het uitrijspoor leeg, vervolgens gaat de trein van het bufferspoor naar het uitrijspoor waarna het geselecteerde spoor leegrijdt naar het bufferspoor. tot slot rijdt het inrijspoor naar het geselecteerde spoor 1, 2 of 3. dit alles samengebouwd in een compact kastje met digitaal display (lijkt 't toch nog high-tech :))
wordt nog een leuke uitdaging om deze besturing met de 3 extra sporen uit te breiden!
Re: ongerustheid in Lilleby
Hans

De bewoners van Lilleby zullen gerust op hun twee oren kunnen slapen vannacht.
Baanplan ziet er knap uit.
Groeten uit Antwerpen.
Re: ongerustheid in Lilleby
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re: ongerustheid in Lilleby
Mooi baanplan!

Lilleby heeft het sporenplan van een hoofdstad! ;) :D
Succes met je baan.
Re: Lilleby blij met plannen schaduwstation!
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Lilleby blij met plannen schaduwstation!
Haha, ja inclusief het aantal treinen  :-)
Re: ongerustheid in Lilleby
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: ongerustheid in Lilleby
Citaat van: Jorg op maandag 05 januari 2015, 22:44:48
Hans

De bewoners van Lilleby zullen gerust op hun twee oren kunnen slapen vannacht.
Baanplan ziet er knap uit.
Groeten uit Antwerpen.
Dank je Jorg, ik hoop alleen dat de werkzaamheden voor het schaduwstation onder Lilleby niet te veel aardschokken en verzakkingen veroorzaakt! Anders zijn ze nog niet blij ;)
Re: Lilleby blij met plannen schaduwstation!
Het sporenplan zit mooi in elkaar.
Past misschien niet helemaal bij het voorgestelde dorpje, maar ach, 9 van de 10 banen zijn fictief en daar kan en mag alles wat de bouwer van de betreffende baan wil.

Ik denk alleen dat de mensen in Lilleby heel ongelukkig zijn, als ze allemaal op 2 oren kunnen slapen.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: Lilleby blij met plannen schaduwstation!
Sow hé wat een baan joh!..Dat ziet er goed uit man. Ook de analoge techniek heb je goed voor elkaar.
Ik denk dat veel analoge rijders (voor een deel reken ik ook mijzelf daar nog onder) nog het nodige van je kunnen leren. Complimenten man.

Ik zou alleen als directeur-generaal van het ministerie van bijzaken, het bruidspaar wel waarschuwen dat het  steeds hectischer wordt in Lilleby. En of het wel verstandig is met elkaar te trouwen en in Lilleby te gaan wonen.
Of is het al te Laat?
Re: Lilleby blij met plannen schaduwstation!
Wat heb je toch een lief mooi baantje ik hou van m-rails :thumbup: :thumbup:
Re: Lilleby blij met plannen schaduwstation!
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Lilleby blij met plannen schaduwstation!

Dat was zeker een compliment, Hans !

Een baan die nog helemaal de 60er jaren stijl ademt, zie je niet zo vaak meer, helaas.
Het schakelpaneel nodigt uit tot waar het allemaal om te doen is; spelen en genieten met treinen....en als zelfs Pjedro zegt dat je baanplan er goed uit ziet, dan hoeven de Lillebyanen zich nergens zorgen over te maken  :thumbup:

Een draadje om van te smullen, heb je gestart...grtz Tony
Re: Lilleby blij met plannen schaduwstation!
Hallo Hans,

Ik heb met veel bewondering naar je baanplan en de voorgestelde wijziging gekeken. Ik heb het al eerder gezegd,meen baan om van te smullen. Echt oerdegelijk Märklin uit onze jonge jaren!

Ga zo door  :thumbup: :thumbup:

Groeten,
Roel
Re: Lilleby blij met plannen schaduwstation!
Inderdaad een hele mooie baan, al is me nog niet helemaal duidelijk waar de diverse delen nou gekoppeld zijn :help:
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
dank voor de complimentjes, inwoners Lilleby zijn helemaal blij, want de plannen voor het schaduwstation zijn definitief (waarschijnlijk  ;)) en het verbindingsviaduct is van de baan. is ook wel beter, 't werd wel erg vol anders.
@Har: ze zijn nog steeds aan het trouwen, schiet niet op daar, de tijd staat een beetje stil in Lilleby... zelfs Sinterklaas is nog steeds aanwezig...
@Pjedro & Ronald: het is ook niet het sporenplan van alleen Lilleby, ook de naastgelegen stad zonder naam en het hoger gelegen Altenstein maken er gebruik van!
@MatthiasD: sommige delen van het railplan moet je 90 graden draaien om op elkaar aan te sluiten, ik heb dit even voor je gedaan dan wordt 't vast wat duidelijker.
de baan heeft een L-vorm, boven de hoofdbaan is gedeeltelijk een hoger nivo met het stadje Altenstein, onder de hoofdbaan zit het huidige schaduwstation dat vervangen gaat worden door het nieuwe ontwerp met 3 extra sporen (de in-/uitrit zijn nog niet helemaal definitief, vandaar wat schetsjes door elkaar op de tekening).
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Een stuk duidelijker zo, bedankt voor de uitleg :thumbup: Laat de grote verbouwing maar beginnen met veel foto's :D
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Hallo Hanzi,

Zou best je baan willen zien, voor al die relais schakel techniek.
Misschien woon je wel bij mij in de buurt!

Gr Einte
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Zo'n 80 km verderop Einte...
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...

Dat smaakt naar meer foto's van je baan, Hans........

Grtz Tony
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Hey Tony, die staan in mijn voorsteldraadje en in het draadje over onze klassiekertjes!
Groetjes aan Carl! :)
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
 :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
sporenplan was definitief, maar toch ook weer niet helemaal...
omdat de beschikbare ruimte niet breder is, zijn de sporen 1 en 6 aftakkingen van respectievelijk 2 en 5, waardoor deze laatste 2 net wat te kort werden naar mijn zin (reactie #5). spoor 5 werd eerder al opgelost met een boogwissel aan de uitrijzijde van spoor 6 (reactie #16) en ook voor spoor 1 heb ik nu zoiets dergelijks bedacht. alles uitgetekend met het M*-sjabloontje en net even, in verkorte versie, uitgelegd om te kijken of het in werkelijkheid ook ging passen, en dat doet het, slechts één 18mm opvulstukje meer benodigd dan op tekening >:-D. het ene boogwissel ligt op z'n kop omdat ik zo gauw ff geen linkse kon vinden.
deze aanpassingen maken het sporenplan misschien wel wat minder "strak", maar gelijk ook wat minder saai dan met 5 wissels op een rij; volgens mij gaat dit 'm dan toch echt worden! :D

moet ik alleen eerst opruimen onder de baan daar waar het oude schaduwstation gaat verdwijnen en het nieuwe ervoor terug komt. een mens verzamelt nogal wat en dan blijkt het onder een treinbaan een ideale opbergplaats te zijn.
het liefst ga ik nu eerst hout halen en lekker rails monteren (luxe-positie, alle benodigde rails en wissels ruim op voorraad) en dan komt vanzelf het gedwongen moment van opruimen om het prefab schaduwstation eronder te monteren. ;)
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Hanzi,

Proficiat  :thumbup:, ik ben ook analoog rijder en was zo een beetje je baan schema's aan het volgen,

Je schrijft "zodra ik spoor 1,2 of 3 selecteer"..... doe je die selectie handmatig want daar kan ik op het banenplan niet zo goed meer volgen waar je dit commando (seinen+wissels) via relais zou aansturen? (zover ik zie kunnen er dan "bij relais sturing" toch geen treinen dicht op elkaar toekomen zonder problemen op de wissels (tenzij je korte treinstellen hebt)

Naar welke hoogte ben je gegaan boven je schaduwstation?, ik had daar nu 11a12cm voorzien maar kan er wel langs voor en achterkant aan indien er daar een probleem mocht voorkomen.

Het "compact kastje met digitaal display (lijkt 't toch nog high-tech :)),"  :arrow: voor analoog is heel de baan aansturing al high-tech, Is goede leerstof voor mijn verdere uitbouw ;)

Groet
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Spoorselectie doe ik via drukknopjes op het besturingskastje. Nu nog 3 sporen, dat worden er dus 6.
Het sporenplannetje dat ik even heb neergelegd is, zoals ook vermeld, de VERKORTE versie. De spoortjes bestaan nu uit 2 rechte rails, maar dat worden er 10 (dus 1,8m) in de definitieve versie en dus niet alleen voor korte treinstellen >:-D
De hoogte van het schaduwstation nu is circa 10cm, in de nieuwe situatie wil ik naar minimaal 15cm.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Hanzi,
Dat het een verkorte versie was had ik wel gezien, ik stelde mij enkel de vraag hoe de sturing van de wissel ging!

Als je nu naar 6 sporen gaat en alles handmatig gaat aansturen, ga je dan niet teveel met je aandacht op dat deel van je baan zitten, en zeker als je met meerdere treinstellen in en uitrijden moet bedienen?

Zal het alsnog een beetje blijven volgen hier, want dit is voor Analoog rijders(waaronder ik) wel een leerrijk baantje  ;)

Groet
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Citaat van: Hanzi op woensdag 07 januari 2015, 21:59:55
Zo'n 80 km verderop Einte...

Ligt er aan welke richting in Nederland, kom wel eens in richting Zaandam  :)

Is ook 80 km  :D

Gr Einte
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Citaat van: Opari63 op zondag 11 januari 2015, 18:05:30
Hanzi,
Als je nu naar 6 sporen gaat en alles handmatig gaat aansturen, ga je dan niet teveel met je aandacht op dat deel van je baan zitten, en zeker als je met meerdere treinstellen in en uitrijden moet
Oke, dan had ik je verkeerd begrepen.
De besturing van het schaduwstation gaat automatisch in een soort cyclus die gestart wordt zodra ik met een drukknopje een spoor selecteer: 1,2 of 3 (en in de toekomst dus 1, 2, 3, 4, 5 of 6). Als eerste schakelen alle wissels automatisch richting het geselecteerde spoor, inclusief het inrijwissel naar het schaduwstation tenzij er al een trein op het inrijspoor staat. Dan de cyclus:
A trein uitrijspoor vertrekt,
B trein bufferspoor rijdt naar uitrijspoor,
C trein geselecteerd spoor 1, 2, 3, 4, 5 of 6 rijdt naar bufferspoor,
D trein inrijspoor rijdt naar het geselecteerde spoor en reset de cyclus.
E nu kan er nog een trein vanaf de baan naar het inrijspoor rijden, deze stopt op het inrijspoor en wacht op een volgende cyclus, ook schakelt deze trein het inrijwissel veilig achter zich.
De rode display geeft de spoorselectie aan en de groene de status, oftewel het deel dat op dat moment rijdt:
u=uitrijspoor
b=bufferspoor
1=spoor 1
.....
6=spoor 6
i=inrijspoor
-=einde cyclus
Schakeling is gebaseerd op een schaduwstation dat in principe vol staat, en natuurlijk is alles ook nog handbediend te besturen bij bv calamiteiten. Na een halve minuut wordt alles spanningsloos zodat er niet onnodig treinverlichting blijft branden.
Het enige waar ik dus op moet letten is het feit of het uitrijspoor veilig leeg kan rijden zodra ik de cyclus start door een spoor te selecteren. :D
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Hanzi,

Ik ben op weg het te begrijpen ;)

Dank voor de verhelderende beschrijving, mocht ik nog met vragen zitten hoor je mij roepen.
Ben ook bezig alles uit de jeugdjaren terug op zetten, heb alleen niet de volledige luxe positie zoals jij want juiste wissels zijn minder ruim op voorraad.
Ik hoop "als mijn gezondheid het toelaat" eens naar rail 2015 in Houten te gaan en daar misschien wel het nodige op de kop kan tikken.

Groet
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
 >:-D jawel, het benodigde hout voor het nieuwe schaduwstation is gearriveerd in Lilleby!
het was nog een hele toer om het daar te krijgen, want door wat infrastructurele blunders van het Ministerie van Bijzaken is Lilleby nog steeds niet over de weg te bereiken; door de niet aflatende ijver van het MMM (Minsterie Marklin M-rail) ligt het rondom echter wel vol met rails en dus moest de klassieke 145 met de planken op het dak vanaf Altenstein per spoor reizen ;) op zich niks mis mee maar je houdt toch altijd weer je hart vast tijdens het lossen met die magneet aan zo'n grote kraan 8o maar goed de planken zijn, het laatste stukje zelfs met politie-escorte, aangekomen! de bewoners van Lilleby zijn in ieder geval blij met deze snelle actie, al was het bruidspaar not amused dat de trouwkoets ruimte moest maken voor dit transport.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
en de rest van het transport :)

de bouw van het schaduwstation kan beginnen, was Carl maar hier ;)
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Dag Hans.

Ik heb enorm moeten lachen toen na jouw verhaal naar beneden scrolde,
foto 1 zag met een mooie klassieker en daarna de rest van de foto's ... :D
Erg leuk om je eigen automobiel ook op de modelbaan te hebben :thumbup:

Trouwens : het MMM (Minsterie Marklin M-rail) -> klik :wink:

Groeten,

Erik.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Met plezier gelezen en gekeken naar je update. :thumbup:
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
 :thumbup: :-) Erg leuke reportage en schitterend om te zien hoe de werkelijkheid overgaat in de modelspoorwereld.

Dirk-Jan
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Hans,

Heb je soms een bijberoep als illusionist?, wat jij allemaal voor elkaar tovert  :thumbup:

Groet
Rigo
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Ja, ik had er wel lol in toen ik de foto's maakte >:-D en sorry Erik, ik wist niet dat de MMM al bestond, leuke site :thumbup:

:help: Vraagje, heeft iemand al ervaring met het vastleggen van M-rails met dubbelzijdige tapijttape? 5cm breed en 10 meter voor ? 1,49 bij de Action. :help:  Het lijkt mij goed bruikbaar, of zie ik nadelen (welke?) over het hoofd :help:
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Dag Hans.

Citaat van: Hanzi op vrijdag 16 januari 2015, 06:56:55
... en sorry Erik, ik wist niet dat de MMM al bestond, leuke site :thumbup:
Dank je en er is geen alleenrecht hoor ... :wink:

Citaat van: Hanzi
:help: Vraagje, heeft iemand al ervaring met het vastleggen vzn M-rails met dubbelzijdige tapijttape? 5cm breed en 10 meter voor ? 1,49 bij de Action. :help:  Het lijkt mij goed bruikbaar, of zie ik nadelen (welke?) over het hoofd :help:
Dat wil prima, bij de eerste modelbaan ook toegepast. Het kleeft als een idioot, ben dus snel gestopt om dit
onder de gehele rails te plakken, omdat strookjes van zo'n 2cm bij iedere railovergang beter werkbaar zijn.

Groeten,

Erik.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Heerlijk verhaal. Heb smakelijk moeten :-):-) om de hele fotoserie en het verhaal erbij!  :thumbup:
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...

Whahahaaahahaaa! Het wordt écht tijd dat Lilleby een beetje behoorlijk bereikbaar wordt!
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Leuk verhaal en foto's Hans, werd er dankzij een mede chatter op geattendeerd  :thumbup: :thumbup:
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...

Ha Hans !

Carl wilde wel komen, maar was druk bezig hier (schaatsen slijpen).
Superleuke update  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Grtz Tony
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
dank weer voor de leuke reacties :)
de plank is even neergelegd en het met de M* railsjabloon getekende sporenplan blijkt prima te passen!
bij de derde foto heb ik er even een plank boven gelegd op 15cm, lijkt me voldoende hoogte voor het schaduwstation.
vandaag ook nog wat geëxperimenteerd met geprinte muurtjes, met dank aan Gerrit Ta2Trainman! nog wel even puzzelen om de juiste schaal van de stenen en de ingekopieerde items een beetje geloofwaardig te maken, maar de eerste resultaten zijn al best aardig >:-D
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
De muur ziet er prima uit, lijkt me goed gelukt. :thumbup:
Mooie posters aan de muur, kan ik me wel in vinden. O:-D

Dirk-Jan
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Ziet er al prima uit, het snelle muurwerk  :thumbup: Nog een beetje weather langs en over de posters en wat meer schaalwerk en klaar is de metselaar  :D
Mooie lok ook trouwens. En de rest is ook niet verkeerd, alleen de Vliegende Volvo is misschien iets te veel  >:-D
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Hallo Hans,

Ik heb mijn M-rails vastgezet met dubbelzijdig tape, maar alleen bij de railovergangen. Dat bevalt mij tot nu toe goed. Eventueel een rails losmaken kan relatief gemakkelijk. Bovendien kun je op eenvoudige wijze een draadje onder de rails doorsteken op plaatsen waar dit niet in het zicht ligt.

Zie mijn topic:

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=50887.msg918197#msg918197

Overigens ga je als een speer!

Groeten,
Roel
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Even een kleine update want achter de schermen gebeurt er genoeg hier  >:-D

Het nieuwe schaduwstation is in de maak op de vloer in de woonkamer; ik kan het niet helemaal prefab maken want dan krijg ik t niet meer op zolder. De rails zijn grotendeels gemonteerd en voorzien van bedrading voor de diverse stopsecties. De wissels zijn getest, uitvoerig bekeken en in orde bevonden.

Ondertussen op zolder... was mijn lieve betere helft :favorite: alvast begonnen met opruimen van allerhande goed bedoelde zooi. Dit werkte aanstekelijk zodat ik vandaag ook een groot deel van de dag aan het puinruimen geweest ben. Een mens verzamelt wat 8o Wel kwam ik nog 2 mooie koperen stoomloc's tegen van de firma Merkelbach uit Amsterdam, helaas niet helemaal compleet maar wel leuk! Daarnaast heb ik het oude schaduwstation leeggereden en alvast gesloopt; de baan staat nu echt vol met treinen, want ik ga ze natuurlijk niet in hun doosjes doen ;)

Foto's volgen weer als er wat interessants te zien is!
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...

Die koperen stoomloc's mag je gerust op de foto zetten hoor, Hans  :P, interessant genoeg....

Grtz Tony
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Ach ja ... Merkelbach in de Kalverstraat ...
Dat was nog eens een tijd ... wat een winkel! Als kind kon ik mij uren vergapen aan al het moois
daar, terwijl mijn ouders de halve Kalverstraat afzochten - ze hadden toch beter moeten weten ... :mrgreen:

Groeten,

Erik.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Foto's volgen ;)

Eerst een paar wazige  :? Plaatjes van de ontwikkelingen rond het schaduwstation. Alle rails liggen vast met tapijttape, bedrading is gedaan en de proefritten zijn positief verlopen.
Daarnaast heb ik met wat hout en karton even wat muurtjes en tunnels neergezet zodat ik een indruk heb hoe het zou kunnen worden. Gaat volgens mij helemaal goed komen >:-D En nu maar muurtjes en perrons printen, perrons plaatsen en ballast strooien :D Definitieve muren en tunnels maak ik denk ik pas als het station onder de baan hangt.