hallo, ik kreeg hier geen PDF gepost en ook het omzetten lukte niet dus dan maar een paar foto's van mijn railplan, zoals eerder beloofd in mijn voorstelrondje.
het railplan zit best ingenieus in elkaar vind ik zelf, in principe rijden de treinen op ieder baanvak slechts in één richting waarmee frontale botsingen worden voorkomen. dit principe is slechts te doorbreken door kruiswissel 6 of 8 rond te zetten. wissel 10, het in-/uitrijwissel van het HauptBahnHof is zo'n lekkere ouwe met 2 spoelen waardoor de treinen altijd op dezelfde manier het station binnenrijden over spoor 5 en ook uitrijden langs de sporen 16-17-18-19 ongeacht waar ze vandaan komen.
terug naar de inwoners van Lilleby want de plannen voor het viaduct door hun achtertuin zijn waarschijnlijk van de (trein-)baan!
het huidige schaduwstation heeft 3 sporen, dit wil ik ombouwen naar 6 sporen, en wel om 5 redenen:
- extra opstelsporen waarmee ik de inwoners van Lilleby te vriend kan houden,
- het kruispunt inrij- met uitrijspoor verwijderen,
- extra hoogte schaduwstation (nu slechts 10cm),
- het bochtwissel van het inrijspoor verwijderen (er zijn nu nog wel eens loc's die liever rechtdoor willen en dan dus ontsporen, altijd lastig onder je baan, is dit een kwaaltje van dit type wissel?),
- als ik wat extra hoogte heb is het ook gelijk de moeite om wat ondergrondse scenery te bouwen.
de laatste foto betreft het ontwerp voor het nieuwe schaduwstation, het zwarte ontwerp is het mooiste maar wordt te breed (tenzij ik dakbalken ga wegzagen maar dat lijkt me geen goed idee). dus worden de sporen 1 en 6 aftakkingen van respectievelijk spoor 2 en 5; hierdoor wordt het geheel 2x180=360mm smaller en past het wel.
het huidige schaduwstation wordt bestuurd met relaistechniek bestaande uit allemaal gewone 4-polige monostabiele industrierelaistjes met een hoop set-resetschakelingen.
zodra ik een spoor 1, 2 of 3 selecteer gaan alle wissels naar de juiste stand en als eerste rijdt het uitrijspoor leeg, vervolgens gaat de trein van het bufferspoor naar het uitrijspoor waarna het geselecteerde spoor leegrijdt naar het bufferspoor. tot slot rijdt het inrijspoor naar het geselecteerde spoor 1, 2 of 3. dit alles samengebouwd in een compact kastje met digitaal display (lijkt 't toch nog high-tech
)
wordt nog een leuke uitdaging om deze besturing met de 3 extra sporen uit te breiden!