Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... interieur TEE RAm

Gestart door Hanzi donderdag 01 januari 2015, 21:55:19

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Horst is trots op nieuwe slaapplek!
Mooie klassieker, Hans  :thumbup:

En in principe kun je er alles achter hangen met ramen en deuren erin  :P
Is altijd wel een reden voor te bedenken  O:-D

Of Horst op tijd gebukt is, zullen wast nog wel te weten komen...........

Grtz Tony
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Horst is trots op nieuwe slaapplek!
@citaat niet alleen alles met ramen en deuren erin Tony, ik las net dat ze ook soms voor goederentreinen werden ingezet.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Horst is trots op nieuwe slaapplek!
 8) Het maakt helemaal niks uit wat je erachter hangt, alles op treinwielen kan erachter. :roll:
En hoe lelijk de wagons ook eventueel kunnen zijn, et maakt niks uit, men zo'n hele erge mooie lok is iedere sleep een blikvanger. B) O:-D

Dirk-Jan
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Horst is trots op nieuwe slaapplek!
Hoi Hans,

Mooie loc! Volgens mij hingen daar die aluminium rijtuigen achter. Uit de Märklin catalogi nr 4050.

Groet,
Roel
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Horst is trots op nieuwe slaapplek!
Ja dat zal idd mooi staan Roel, ik heb daar 1x de Lima-uivoering van:
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Groene elektriciteitscentrale !!!
Jawel, de treinen in Lilleby-Altenstein rijden vanaf vandaag op groene zonnestroom!
En niet alleen de E-locs maar ook de stomers en de diesels :mrgreen:!
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Groene elektriciteitscentrale !!!
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Groene elektriciteitscentrale !!!
Lekker groen bezig Hans  :thumbup: :thumbup:

Vanaf volgend jaar willen wij hier ook de treinen laten rijden op zonnepanelen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Groene elektriciteitscentrale !!!
Goed bezig, Hans  :thumbup:
Jij gratis treinritjes en ik kan hier zonder bezwaard geweten de airco laten draaien  O:-D
Win-win noemen ze dat, geloof ik  :D

Grtz Tony
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Groene elektriciteitscentrale !!!
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Groene elektriciteitscentrale !!!
Citaat van: Hanzi op dinsdag 27 juli 2021, 20:19:09
vanaf vandaag op groene zonnestroom!
:thumbup: :thumbup:
De energie opslag thuis is het nieuwste speeltje voor de handel (nu iedereen zo'n beetje onder de panelen gebukt gaat). Hoeveel accu's had jij nodig bij dit aantal paneeltjes?
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Groene elektriciteitscentrale !!!
@citaat geen idee Jan, je linkje is niet te openen:
We kunnen de pagina die u zoekt niet weergeven...

Maar voorlopig gebruik ik het electriciteitsnet als "accu" >:-D; als de salderingsregeling wordt afgeschaft zie ik wel weer verder!

En nu ik toch electriciteit in overvloed heb (oké, vandaag ff wat minder) was het ook eindelijk verantwoord om er wat lichtmastjes op t HBF bij te plaatsen ;).
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Groene elektriciteitscentrale !!!
En nog eentje met de overige verlichting uitgeschakeld.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Groene elektriciteitscentrale !!!
Ziet er goed uit, Hans  :thumbup:

Zulke masten had ik nog nooit gezien ( of nooit goed gekeken ).
Laat je deze nou op de avondaccu's branden ?

Grtz Tony
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Groene elektriciteitscentrale !!!
Ik kende ze ook niet Tony, maar kwam een setje op MP tegen.
En ze doen het prima op de groene stroom die ik middels gelijkspanningstrafo's -die met eikenhouten kern- omzet en opsla in semiparallelgeschakelde wisselstroomaccu's.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Groene elektriciteitscentrale !!!
IK neem aan, dat die kern van de wintereik is.
Anders moet je extra koelribben op je trafo maken  O:-D
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Groene elektriciteitscentrale !!!
Klopt helemaal Tony. Een eerder exemplaar met een houten ankerkern van een Zomereik is jammerlijk in rook opgegaan. Daar brand ik dus mijn handen niet meer aan!
Waarschijnlijk eigen schuld want ik had de veiligheidsfase onvolledig aangesloten, en tja, daar zijn ze gevoelig voor.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Groene elektriciteitscentrale !!!
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Groene elektriciteitscentrale !!!
Trouw is ook niet meer wat het geweest is. :D

Blijk ik als abonnee van topics de pagina wel te zien, istie onvindbaar voor niet-abo's, tsss.

Maar ga rustig verder over die zomereik en wintereik kernen van trafo's (boeiend),  en stoor je niet aan mij of aan trouw.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Groene elektriciteitscentrale !!!
 :roll: Beetje late reactie, maar beter laat dan nooit. :D

Citaat van: Tony op woensdag 18 augustus 2021, 18:32:33
Zulke masten had ik nog nooit gezien ( of nooit goed gekeken ).
Citaat van: Hanzi op woensdag 18 augustus 2021, 18:45:17
Ik kende ze ook niet Tony, maar kwam een setje op MP tegen.

Deze lantaarns zijn van het merk Digikeijs, leuke lampjes voor een schappelijke prijs. :)
Ik heb ze laatst gebruikt voor de verlichting van mijn circuitje.
Ze zijn er met enkele arm en zoals deze dus met dubbele arm.

Dirk-Jan
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Groene elektriciteitscentrale !!!
Ik hoop dat de auto's op dat circuit van je sneller rijden dan dat jij reageert >:-D!
Gekheid. Maar wel een reden om weer even in jouw topic op zoek te gaan naar je testcircuit en die lichtmastjes. Wat heb je dat circuit toch mooi en sfeervol gemaakt op een beperkte ruimte!
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... WOSA inspecteert VW 15 jaar 3-rail
Vandaag met Horst naar de Nederlsndse Modelspoordagen geweest. Horst had de belangrijke taak om de voorinspectie van de 15-jaar jubileum VW-busjes uit te voeren op de 3-rail stand. Alleen vandaag waren de eerste proefmonsters speciaal hiervoor op de stand aanwezig, dus sorry voor de hobbyisten die zaterdag of zondag naar de beurs gaan. Maar niet getreurd, hieronder kunnen jullie een sneak preview zien:
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... WOSA inspecteert VW 15 jaar 3-rail
Heeft hij de rode uitvoering ook nog geïnspecteerd? Die was er ook  :)
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... WOSA inspecteert VW 15 jaar 3-rail
Uiteraard Wim.
Dit is overigens nog niet de jubileum wagon waar Horst op staat.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... WOSA inspecteert VW 15 jaar 3-rail
Was lekker rustig op de beurs, dus zat ruimte om rond te neuzen en de banen te bekijken.

klik hier voor de score van vandaag.

Daarnaast nog wat struikjes, heggen, 2 trafo-torentjes, ja-knikker en wat ledjes etc. gekocht.

Grappig om te zien wat de kleur voor verschil voor een simpel trafo-torentje maakt:
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... WOSA inspecteert VW 15 jaar 3-rail
 8o U is een vandaal, zo'n mooi torentje helemaal vies maken. :D
Maar effe serieus, je weathering ziet er prima uit, zo past het torentje prima in het landschap. B) :thumbup:

Dirk-Jan
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... WOSA inspecteert VW 15 jaar 3-rail
Ik héb niks geweatherd, ik heb gewoon 2 van die torentjes gekocht en vond t verschil wel grappig om te tonen.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... WOSA inspecteert VW 15 jaar 3-rail
 :oops: Tja, ze staan ook beide op de foto, ik lette niet goed op. :D
Tv kijken en forummen gaat ook niet tegelijk, dat kunnen wij mannen niet. :-)

Dirk-Jan
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... WOSA inspecteert VW 15 jaar 3-rail
Wat fotootjes van vandaag, oa van een baantje van een geinige Belg dat een bananenplantage als onderwerp had met een spoorlijntje "naar de rest van de wereld om de bananen naar alle apen te brengen"  :D.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... WOSA inspecteert VW 15 jaar 3-rail
En nog 5 in diverse schalen:
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... WOSA inspecteert VW 15 jaar 3-rail
En de laatste 2 van een tandradbergbaantje:
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... WOSA inspecteert VW 15 jaar 3-rail
Bedankt voor de mooie reportage, Hans  :thumbup:

Hoogtepunt blijft uiteraard het optreden van ons aller Horst, maar de rest van de plaatjes kan me ook bekoren.
Zelfs oldsklool-achtige banen daar in Rijswijk  ;) Zal vast met het bezoek van Horst en jou te maken hebben  :D
Voor zo'n trafo-torentje moet ik toch ook maar eens gaan kijken, daar is altijd wel een plekje voor te vinden.

Grtz Tony

Ps. we wachten hier met spanning op het rapport van Horst. Dan weten we zeker, of we ook zo'n Bulli moeten bestellen.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... WOSA inspecteert VW 15 jaar 3-rail
Daarom neem ik vrijwel nooit foto's. Er zijn er die dat veel beter doen als ik....  :P
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Geen zinkpest (?) of toch wel, of ??
Laatst in Rijswijk een boxcar 4572 (1961-1968) gescoord. Omdat deze toch wat te vaak ontspoort de wielen eens bekeken en die zijn zwart uitgeslagen en van ééntje is de flens niet meer rond terwijl je niet duidelijk ziet dat er een deeltje van is afgebroken.
Bij mijn andere boxcars zijn de wieltjes blinkend metaal, deze zien er anders uit. Voor zover ik weet zijn M-wielen niet van zinkpersgietwerk en dus zal het geen zinkpest zijn, maar wat dan wel? Zie onderstaande foto's van het onronde wiel en ter vergelijking met een "normaal" wielstel. Herkent iemand dit?
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Geen zinkpest (?) of toch wel, of ??
Zou zo maar kunnen. Marklin wielen met zinkpest volgens wikipedia:



Ouwe rommel, gewoon vervangen zou ik zeggen.

Gr, Ben.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Geen zinkpest (?) of toch wel, of ??
Hmm, het is nog niet zo erg als op die foto maar ik zie inderdaad toch wel overeenkomsten. Ben het hier nog niet eerder tegengekomen tussen mijn ouwe rommel historisch ;) materieel.
Bedankt voor je reactie Ben en nu dus op zoek naar 4 andere wielstellen om deze te vervangen.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Geen zinkpest (?) of toch wel, of ??
Als je geen andere wielen vindt, ga ik hier ook eens zoeken, Hans  ;)
Lijken de normale met de uitstekende pinnetjes.

Grtz Tony
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Geen zinkpest (?) of toch wel, of ??
Dat is erg vriendelijk; ik heb hier natuurlijk ook al in het hysterisch erfgoed gezocht maar de wielstellen die ik heb zijn of net te lang met de juiste wielen of de wielen zijn te groot.
In eerste instantie heb ik er maar ééntje nodig: lengte naaldlager-as 25mm, diameter flens 13,5mm.
Kan ook nog kijken of ik een wiel van de as kan verwisselen en anders heb ik weer eens een reden om de plaatselijke snoepwinkel binnen te lopen.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Geen zinkpest (?) of toch wel, of ??
Citaat van: Hanzi op vrijdag 08 oktober 2021, 12:07:58
Voor zover ik weet zijn M-wielen niet van zinkpersgietwerk en dus zal het geen zinkpest zijn, maar wat dan wel? Zie onderstaande foto's van het onronde wiel en ter vergelijking met een "normaal" wielstel. Herkent iemand dit?

Misschien dat de vorige eigenaar ze in een goedje heeft gehad om het blinkende eraf te krijgen?
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Geen zinkpest (?) of toch wel, of ??
Zou kunnen, maar ik verwacht het niet, Johan. Bovendien zegt de foto die Ben plaatste genoeg lijkt me.
In tegenstelling tot wat ik dacht zijn de oude wielen dus ook zinkpersgietwerk en vatbaar voor zinkpest.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... 2 0 2 2
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... 2 0 2 2
 :mrgreen:
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... 2 0 2 2
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... 2 0 2 2
Ja!!!!!

Dát is een mooie wens, Hans  :thumbup:

Grtz Tony
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... 2 0 2 2
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... 2 0 2 2
Van het zelfde, Hans, maar ik neem aan dat je iets anders bedoelt dan mijn buurvrouw die van tijd tot tijd uitkrijst:
"doe toch eens ff normaal!", tegen haar koter (niet tegen mij, dus).
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... 2 0 2 2
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

online
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... 2 0 2 2
Hans,

Ook voor jou en je naasten fijne feestdagen. Wen maar vast aan het nieuwe normaal; het oude komt nooit (helemaal) meer terug.

Groeten,
Wico
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... 2 0 2 2
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... 2 0 2 2
Dat "nieuwe normaal" is niet normaal en daar ga ik ook niet aan wennen vrees ik.
Toch houd ik moed dat het normale normaal ooit weer terug komt...
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... 2 0 2 2
 @citaat Het oude normaal begint bij jezelf ;)
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... 2 0 2 2
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... 2 0 2 2
@citaat een beetje bij jezelf en een beetje boel veel bij de wereld om je heen :?
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... kerstcadeautje !!!
En toen kwamen we thuis en toen was er een pakje afgeleverd bij de buren en toen was dat nog net op tijd voor kerst :D.
Gescoord op Marktplaats, 3x SNCF rijtuig 4050, leuk voor achter mijn groene 3038 die ik eerder dit jaar had gekocht.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... kerstcadeautje !!!
 :) Ja, ja, allemaal errug leuk natuurlijk maar daar wil het volk natuurlijk wel foto's van. :D

Dirk-Jan
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... kerstcadeautje !!!
Oeps
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... kerstcadeautje !!!
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... kerstcadeautje !!!
Mooi, Hans !

Nou nog een kerst fillumpie met die capitole-loc ervoor  :P
Hoeft niet meteen hoor, dan hebben we nog wat om naar uit te kijken  O:-D

Gelukkig blijft alles op onze treinbaan bij het oude en hebben we nog een beetje normaal om bij weg te dromen !

Grtz en WOSA forever !

Tony
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... kerstcadeautje !!!
De Capitole loc kan wil ik niet betalen, vandaar dat ik de groene heb. En met deze rijtuigen weer een mooie trein compleet.
Het zijn trouwens 2x de 4050 en 1x de 4076 kwam ik achter; laatstgenoemde is voorzien van interieur. Maar... is vreemd genoeg net iets hoger: bodem zakt iets minder diep in de kap, ligt niet aan het interieur maar aan de constructies van de schroefgaatjes die wat langer zijn. Wordt opgelost. Foto's op de baan volgen; ben benieuwd of dit stammetje nog WOSA-punten waard is ;).
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... kerstcadeautje !!!
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... kerstcadeautje !!!
De WOSA-punten zullen als een waterval binnen stromen, Hans  ;)
Zo'n setje is heel apart  :favorite: