Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... interieur TEE RAm

Gestart door Hanzi donderdag 01 januari 2015, 21:55:19

0 leden en 3 gasten bekijken dit board.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Stoomloc Tegernsee ;-)
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Stoomloc Tegernsee ;-)
Echte kolen, Hans !

Bijna alles ontdekt, maar ook aan het cilinderblok 2 buisjes gemaakt en de metalen pinnetjes die normaal uit het blok komen afgeknipt/ingekort.
Stoorde me enorm. Voor de rest ook alles rood gemaakt, wat rood moest zijn.

Die van jou hoort ook zeker goed gepoetst te zijn voor de toeristen  ;)

Grtz Tony
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Stoomloc Tegernsee ;-)
Citaat van: Nieuwenhuis op dinsdag 24 november 2020, 19:00:57
@citaat Compromis: transparante ramen én zwart karton ... :roll:

Groeten,

Erik.
Zo dus:
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Stoomloc Tegernsee ;-)
Citaat van: Hanzi op zondag 22 november 2020, 22:24:34
@citaat ben ik achteraf met je eens, Erik. Ik had de oude railbus als eerste onder handen genomen om "te proberen". Eerst de motorwagen en toen bleek dat de grote decal te groot was voor de bijwagen. Ik zal nog eens kijken of de kleine decal ook op de motorwagen past qua verhogingen/roosters.
Uiteindelijk zijn het de grotere teksten met de kleinere DB-logo's geworden. Dit paste het beste, en nu zijn de opschriften iig hetzelfde.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Stoomloc Tegernsee ;-)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Stoomloc Tegernsee ;-)
 @citaat Geweldig! Dat staat een stuk netter!
@citaat @citaat Geweldig! Dat staat een stuk netter!

Netjes gedaan Hans :thumbup: :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Snoepje van de week ;-)
Norev-snoepje van de week: Citroën DS uit vervlogen tijden :D:
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Snoepje van de week ;-)
Het is zeker een (prachtig) snoepje van de week Hans. :) :thumbup:

Groet Michel
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Snoepje van de week ;-)
 :) Tis geen snoepje van de week, tis een snoepje van de maand. O:-D

Dirk-Jan
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Snoepje van de week ;-)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Snoepje van de week ;-)
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Snoepje van de week ;-)
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Snoepje van de week ;-)
Snoepje van vorige week  O:-D

Maar nog steeds lekker  :P

grtz Tony
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... WOSA-punkten voor de Raststätte (?)
Oei, al meer dan een maand geleden dat ik hier wat gepost heb... Maar, er wordt hier ondertussen rustig doorgerommeld hoor. Er zijn weer diverse woningen in Altenstein-Stadt op het elektriciteitsnet aangesloten. Nu nog wat achtertuinen onder het "luchtspoor" vergroenen en dat stukje is ook weer klaar. Foto's volgen.
En toen ik zo op zoek was naar lampjes etc kwam ik ook nog een oud Faller motortje tegen. De raststätte in Altenstein-Dorf heeft er ook zo een, maar zolang als ik me kan herinneren (jaar of 45  :D) heeft die nooit lekker gedraaid. Dus met vereende krachten (1,10 mtr is best ver reiken) de Raststätte verwijderd, motortje vervangen, getest (gloriemomentje ;)) en weer teruggplaatst en vastgesoldeerd aan de te korte draadjes die nog uit de grond staken (ook weer op diezelfde 1,1mtr afstand). En na al die jaren eindelijk een fatsoenlijk draaiend reclamebord! Nog wel een beetje het "verkeerde" merk, moet nog een keer op zoek naar een Volvo-versie.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... WOSA-punkten voor de Raststätte (?)
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... WOSA-punkten voor de Raststätte (?)
Leuk hoor, als je nog een Faller motortje zoekt, ik heb er nog 1 zo goed als nieuw liggen.
Als je interesse mocht hebben dan hoor ik het wel, voor € 12,50 incl. verzendkosten.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... WOSA-punkten voor de Raststätte (?)
Herbert heeft genoten, Hans !

Het raspende geluid klonk hem als muziek in de oren; 1000 punten  :thumbup:
Iedere centimeter boven de meter reikwijdte=100 punten; weer 1000 punten erbij dus  :thumbup:
En Opel vooral Opel laten ( want net zo Duits als Faller ), anders weer puntenaftrek  :warning:
De passerende BR 74 levert helaas niks op, wantvanwege te nieuw  :?
Al met al zeeer kalenderwaardig  ;)

Grtz Tony
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... WOSA-punkten voor de Raststätte (?)
Dank voor t aanbod Tom, maar nu niet meer nodig.

Het raspende geluid komt van de BR74, het reclamebord zoemt slechts zachtjes.

Zoals gezegd weer wat verlichting aangelegd in de Hintergasse en de Bahnlahn. Én een plaatje van de nu nog braakliggende tuinen onder t viaduct tussen de Hauptstraße en de Hintergasse.

To be continued.



Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... WOSA-punkten voor de Raststätte (?)
Lekker sfeertje Hans :thumbup:
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... WOSA-punkten voor de Raststätte (?)
Mooi, mooi Hans  :thumbup:
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... WOSA-punkten voor de Raststätte (?)
Prachtige sfeervolle foto's Hans.
Het rustgevende uitstraling komt gewoon door het beeldscherm heen.

Groet Michel
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... WOSA-punkten voor de Raststätte (?)
 B) Erg leuk dat het logo draait, het is een klein detail, maar wel compleet WOSA waardig. O:-D
En de foto's zijn  :thumbup::thumbup: en  :thumbup:

Dirk-Jan
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... 8% is ook analoog echt te veel...
Die achtertuinen moeten nog maar even wachten, want na tig jaar toch maar besloten om de helling vanuit mijn schaduwstation aan te passen. Langere treinen hadden soms moeite om boven te komen en hadden regelmatig een zetje nodig. Niet vreemd, op een meter werd er dik 8cm gestegen 8o.
Gaat een tijd goed, tot ik het zat ben en dan moet er ook per direct iets aan gebeuren.
Om de helling minder steil te maken moest eerst de sleuf in de bovenplaat verlengd worden, dus station opgepakt en 2 engelse wissels weggesloopt. Toen de zaag er in en voorzichtig (hoop onderliggende bedrading) de sleuf gezaagd en uitgebroken. Scheelt toch weer 18 mm hoogte (kruiswissels komen natuurlijk wel weer terug). Iets verderop kwam ik ook nog een dwarsplank tegen; lastig bereikbaar dus met  een 20mm vleugelboor er korte metten mee gemaakt. Niet heel netjes, wel effectief en je ziet er straks niks meer van O:-D.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... 8% is ook analoog echt te veel...
En ik maar denken dat 8% hellingen een WOSA vereiste was...  >:-D
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... 8% is ook analoog echt te veel...
Ja, maar volgens Horst: mits de treinen eventueel slippend doch zonder hulp van buitenaf den helling weten te bedwingen.
Ik was de plaatjes vergeten:
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... 8% is ook analoog echt te veel...
  8o Dat komt redelijk bruut over, die grote zaag zo tussen alles door en gaan met dat ding. :-)
Maar je hebt gelijk, als je het zat bent moet je ingrijpen. O:-D
Gelukkig niet met de decoupeerzaag, dan rammelt alles zo de tent uit. :D
Suc6 met de verdere aanleg en zo.

Dirk-Jan
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... 8% is ook analoog echt te veel...
Het betere sloopwerk Hans.
Zeker opletten met de bedrading want veel ruimte had je namelijk niet.
Als de werkzaamheden afgerond zijn hoeveel procent zal dan het stijgingspercentage zijn ?

Groet Michel
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... 8% is ook analoog echt te veel...
Hallo Hans,

Komt me bekent voor bij mijn andere baan,
stuk weg zagen om een sein ter fiksen....

Gr Einte
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... 8% is ook analoog echt te veel...
@Dirk-Jan: met een scherpe zaag gaat dat idd een stuk rustiger dan met een decoupeerzaag! En gelukkig is t maar spaanplaat >:-D.

@Michel: ik weet niet waar ik op uit ga komen; t wordt proefondervindelijk vaststellen met m'n hoogste loc (oude 1100); als die nog net onder de kruisende rails door past is het minimale hellingspercentage bereikt.

@Einte: tja, soms is bruut geweld even nodig ;).
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... 8% is ook analoog echt te veel...
Goeie actie, Hans  :thumbup:

Handzaag zorgt ook nog eens voor dubbele WOSA-punten  :P

Grtz Tony
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... 8% is ook analoog echt te veel...
Citaat van: Hanzi op zaterdag 23 januari 2021, 14:55:25
@Dirk-Jan: met een scherpe zaag gaat dat idd een stuk rustiger dan met een decoupeerzaag! En gelukkig is t maar spaanplaat >:-D.
Mocht je dat vaker moeten doen (niet te hopen dus), dan is een Japanse zaag een mooi gereedschap.
Levert vaak ook fijnere zaagsnedes op.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... 8% is ook analoog echt te veel...
Drastisch bezig Hanzi 🤭😂💪🏻
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... 8% is ook analoog echt te veel...
Ja misschien wel drastisch, maar de helling is van 8% teruggebracht naar 6,2% en dat is voor de oldskool analoge locs prima te doen, óók met een sleep van 5 stalen rijtuigen (=max lengte schaduwstation) mét sleepcontacten voor de binnenverlichting.
Blij dat ik dit eindelijk aangepast heb :D. Nu nog wel de binnenkant van het stationsgebouw -waar de oprit doorheen loopt- iets aanpassen :?.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... 50 jaar oude 41-er redt Luxemburger!
Nog zo'n ergernisje was de Luxemburgse 185-er. Nooit lekker gereden die nieuwerwetse chinese (?) sh*t. Regelmatig ontsporen op de vreemdste punten, heel irritant. Altijd al gedacht dat de wielflenzen te laag waren, maar nooit iets mee gedaan. Lange tijd op een opstelspoor laten staan en de laatste tijd braaf in z'n doos waar hij weinig kwaad kon. Tot vanavond dus. En toen maar eens gaan meten, een 41-er uit de vroege seventees bleek dezelfde maat wielen te hebben. Qua rijvlak dan, de buitendiameter bleek maar liefst 0,6mm af te wijken 8o. Dus de sloffen uit- en de stoute schoenen aangetrokken: tijd voor een wielenwissel.
De voorste (plastic :?) as van de 185 voorzien van de wielen van de 41. En de wielen van de 185 naar de 2e as van de 41. En wonder oh wonder, beide locs rijden perfect nu. Die 0,6mm maakt dus echt het verschil >:-D.
Wat een verschil trouwens, de 41 gewoon openschroeven, draaistelraam losschroeven en je komt overal bij, en daarna weer alles degelijk vastschroeven.
Maar dan die 185: schroevendraaier tussen het draaistelraam, losfrotten en dan vallen er gelijk 2 wielassen uit en ook de cardan. En dan alles weer terugproppen, inclusief de irritante massaveertjes tegen de binnenzijde van de wielen (moet wel vanwege de plastieke asjes). En als dat dan zit moet het toch nog even deels los om het cardanasje terug te plaatsen. De oplettende lezer valt waarschijnlijk mijn antipathie jegens sommig modern M...... materieel op >:-D.
Anyway, beide locs rijden probleemloos nu, de kniesoor zal het spaakwiel onder de Luxemburger storen. Ik ben gelukkig geen kniesoor en als hij rijdt zie je er niks van :D.
Tijd voor wat plaatjes:
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... 50 jaar oude 41-er redt Luxemburger!
Deze wieltjes zullen toch onder alle 185-ers en mogelijk ook onder andere locs zitten (?). Hier moeten toch meer hobbyisten problemen mee hebben? Of ben ik de enige en zitten er gewoon verkeerde wielen onder of zo???
Voor de kniesoren nog een plaatje met het spaakwiel onder de 185 >:-D:
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... 50 jaar oude 41-er redt Luxemburger!
Hier rijden al jaren meerdere Märklin DB 185'ers rond zonder een enkel probleem. Kweet dus niet waarom die van jou problemen geeft. Ik heb helaas geen schuifmaat, anders zou ik mijn wielen ook eens meten. Mooi dat het inmiddels opgelost is :thumbup:.

Groeten,
Wico
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... 50 jaar oude 41-er redt Luxemburger!
Wellicht het verschil tussen strakgelegde C-rails versus M-rails met jarenlange "ervaring".
Zou iemand die wel een schuifmaat heeft de wielen van een 185-er eens kunnen opmeten?
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... 50 jaar oude 41-er redt Luxemburger!
Hoi Hans,

Mooie bandenwissel  :thumbup: :D

Ik heb met mijn analoge roestige schuifmaat wat vergelijkbaar onderzoek gedaan.
De wielmaten van een 186, 481, 482 en 3 eurorunners vergeleken; zowel de flensmaat alsook de loopvlakmaat zijn bij allen nagenoeg hetzelfde.
Soms wat stroever en soms wat losser erop te schuiven.
Alle draaistellen van deze loc's zijn identiek en met de zelfde wielen.
Ik schat dat dat in het echie niet zo zal zijn, but who cares.

Net als Wico nooit problemen op C- en K-rails.

Je hebt nu wel weer een unieke CFL-loc  :P

Grtz Tony
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... 50 jaar oude 41-er redt Luxemburger!
Én een unieke 41, maar dat zie je nagenoeg niet door de wielstelramen. En het mooiste is dat ze er allebei prima mee rijden; het is toch meestal de eerste as die ontspoort.

Ben toch wel benieuwd naar die maten Tony, of is je roestige schuifmaat niet meer betrouwbaar af te lezen?
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... 50 jaar oude 41-er redt Luxemburger!
Niet meer af te lezen, Hans  :D
Heeft jaren in een vochtige schuur gehangen.....maar nog steeds prima bruikbaar om maten over te nemen  :thumbup:
En als snijhulpje bij raampjes en deurtjes.

Grtz Tony
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... 50 jaar oude E103 redt Luxemburger!
Toen ik zag dat de E103 dezelfde maat wielen, maar dan dicht heeft begon t toch weer te rommelen. Dusss... de spaakwielen weer terug naar de E41, CFL wielen met de te kleine flensdiameter naar de middelste as van de E103 en de gesloten wielen daarvan naar de eerste as van de CFL-185. Tis weer ff klusje die wielenwissel, maar zo'n gesloten wiel staat toch beter dan een spaakwiel onder zo'n moderne loc (bijkomend voordeel, de massaslepertjes konden weer tegen de binnenkant van de wielen teruggebogen worden want die liepen natuurlijk vast op de spaakwielen >:-D).
En de E41 was juist weer in z'n nopjes om z'n spaakwielen -waar hij stiekem best trots op is- terug te hebben.
Eind goed, al goed. Uiteraard moest er uitgebreid worden proefgereden :D; alles bleef prima op de rails :thumbup:
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... 50 jaar oude E103 redt Luxemburger!
Ik las je bericht en dit was het gevolg, Hans............ :-)

Dank daarvoor  :thumbup:

Grtz Tony
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... 50 jaar oude E103 redt Luxemburger!
@citaat daar doen we t toch voor, Tony!  :-) :-) :-)
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Het uitgeholde HauptBahnHof
Het loopt hier weer lekker door elkaar allemaal >:-D. Want ik had natuurlijk de oprit van t schaduwstation aangepast en toen kwam er plots een CFL loc tussendoor, maar t HauptBahnHof moest ook nog enigzins worden verbouwd. Sterker nog, alle binnenmuren zijn er nu uit om de stijgende treinen voldoende ruimte te geven. Geen ruimtevretende helix hier, maar gewoon een hol station om "onzichtbaar" te stijgen en te eindigen op spoor 5b  :D. Plaatjes zeggen meer, dus:
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Het uitgeholde HauptBahnHof
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Het uitgeholde HauptBahnHof
Prima oplossing toch.
Zo heb je een trein baan en zo heb je er een U-Bahn bij.
Netje hoor.
Zal de WOSA trots op zijn.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Het uitgeholde HauptBahnHof
Mooie oplossing Hans. :)

Groet Michel
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Het uitgeholde HauptBahnHof
Herkenbare oplossing. Bij mij maskeren gebouwen of delen van gebouwen ook allerhande bogen en stijgingen. Ik heb ook afgezien van een klimspiraal vanwege de moeilijke inpassing ervan.
Het vergt wat ander denkwerk of geknutsel, maar het kan.

Groet,

Peter
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Het uitgeholde HauptBahnHof
geweldige oplossing Hans  :favorite:


mvg,
Michel
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Het uitgeholde HauptBahnHof
Hans,

Mooi bedacht zo. Ik verwacht ook een inpandig perron, zodat de preisertjes niet buiten in de kou en regen hoeven te staan. Iedereen blij :D.

Groeten,
Wico
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Het uitgeholde HauptBahnHof
 :D Helemaal geweldig. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Kan zo in de Wiki, waarom moeilijk doen als het toch makkelijk kan. O:-D
Het doet me een beetje denken aan dat Harry Potter spoor, het is er wel, maar je ziet het niet als dreuzel zijnde. 8)

Dirk-Jan
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Het uitgeholde HauptBahnHof
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Het uitgeholde HauptBahnHof
Zeer geslaagde oplossing en volgens Herbert is er hier sprake van een kantelpunt in de stationsbouw, Hans  :thumbup:
Volgens de WOSA is er hier nu sprake van een Durchgangsbahnhof Klasse I en samen met de hellingshoek levert je dat de maximale 10.000 punten op !
Er wordt door het Hoofdbestuur met spanning gewacht op een filmpje, teneinde de functionaliteit te kunnen beoordelen.
Anders wordt het als scenery beschouwd en halveert derhalve het aantal punten weer.....

Grtz Tony 
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Het uitgeholde HauptBahnHof
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Het uitgeholde HauptBahnHof
Mooie oplossing Hans  :thumbup:.
Vraag me wel af hoe het er uit ziet wanneer een trein met ingeschakelde binnenverlichting door het stationsgebouw rijdt  :D :)
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Het uitgeholde HauptBahnHof
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Het uitgeholde HauptBahnHof
Prachtige oplossing, je moet er maar opkomen, geniaal,

@citaat
Denk dat het dan net is alsof er een trein door het stationsgebouw rijdt.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Het uitgeholde HauptBahnHof
Citaat van: Wico op donderdag 18 februari 2021, 09:58:55
Hans,

Mooi bedacht zo. Ik verwacht ook een inpandig perron, zodat de preisertjes niet buiten in de kou en regen hoeven te staan. Iedereen blij :D.

Groeten,
Wico
Maak je daar geen zorgen over, dit is slechts de oprit vanuit Gare 'd-inférieur en daar zijn voldoende droge perrons beschikbaar. Probleem voor de Preisers is alleen dat er nog geen lift vanuit Altenstein-Stadt naar dit schaduwstation gaat waardoor het nog erg rustig is op de perrons aldaar.
Zie bijvoorbeeld: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=42405.msg1319393#msg1319393
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Het uitgeholde HauptBahnHof
in onderstaand filmpje dat ik een paar jaar terug al had gepost komt de (toen nog 8%) oprit door t station ook al voorbij.