tja die "hand van de meester" was nog wel eens nodig op de antieke DKW3600. Dit type wissel met de doorlopende middenrail is ooit ontworpen voor de oude locomotieven met 2 korte lepelslepertjes. Voor een normale sleper missen er stukjes middenrail in het centrum van het wissel.
Vanmorgen een sluiting, ergens in/op de rails. Alle baanvakken uitgeschakeld, maar kennelijk zat de sluiting nét in een stukje dat ik niet kan afschakelen. Visueel niks te vinden dus toen maar even lomp met 3 trafo's parallel 24V erop, een flitsje uit diezelfde DKW3600 en de sluiting was opgelost maar tevens was een veertje in rook opgegegaan.
Tijd voor actie, wissel eruit gehaald (het heeft zo zijn voordelen als er nog niet geballast is
).
Het veertje zag blauw en had geen enkele veerkracht meer, maar goed die is eenvoudig vervangbaar.
Tevens eens de exacte loop van de sleper gevolgd, en vastgesteld waar een extra stukje middenrail zou moeten komen.
Eerst maar 2 koperen kopspijkerjes in het centrum geplaatst: kleine gaatjes geboord iets verzonken anders staken ze nog te veel uit. Hiermee was de rechtdoorstand opgelost. Toen de afbuigende stand, hiervoor heb ik stukjes installatiedraad 1,5mm2 gebruikt.
Daarna de originele middenrails en wisseltongen afgesteld. Er waren namelijk nog wel eens vonken omdat de sleper nét een puntje van een wisseltong kon raken.
Horst kon deze verbeteringen trouwens best waarderen, hij zag gelukkig in dat deze aanpassing op het origineel dé manier is om dit oude materiaal te blijven gebruiken.
Daarna tijd voor proefrijden met een verrassend goed resultaat, nu alleen nog even terug inbouwen en aansluiten.
Reden dat ik dit oude wissel nog altijd gebruik is dat het 2 dubbele spoelen heeft -waarbij niet alles óf recht óf rond staat- hetgeen erg handig is op de plaats waar het wordt ingezet; heeft met de logica van mijn HauptBahnHof te maken.