Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... interieur TEE RAm

Gestart door Hanzi donderdag 01 januari 2015, 21:55:19

0 leden en 5 gasten bekijken dit board.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... tunnel Niedlingen klaar, panto's op!
Ben wel blij dat dit stukje nu eindelijk af is, Tony. Natuurlijk is t een mooi uitzicht als je de zoldertrap af loopt, maar dat houdt dus ook in dat je wat ongemakkelijk op diezelfde trap staat om eea te bouwen. Gelukkig alles goed gegaan want in t ziekenhuis hebben ze t momenteel al druk zat...
Achter t mijnstation komt nog wel wat groen, maar da's een plaat die er uit kan ivm de bereikbaarheid van de onderliggende sporen.
Wordt vervolgd.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... tunnel Niedlingen klaar, panto's op!
De WOSA krijgt ook binnen het toeleveranciersindustriegebeuren een steeds dikkere vinger in de pap, getuige deze heruitgave in de Faller neuheitenkatalog 2020!
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... tunnel Niedlingen klaar, panto's op!
 @citaat
Ik heb hem al gereseveerd  B)
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... tunnel Niedlingen klaar, panto's op!
Heel goed, Wim :thumbup:.
Hier zwerven die huizen al zo'n 30 jaar in verschillende uitvoeringen over diverse banen rond en toen waren ze al 2e-hands en afkomstig van beurzen! Zou de Preiser op de 2e foto trouwens door het deurtje van de winkel passen?
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... tunnel Niedlingen klaar, panto's op!
Mooie foto's, Hans. Vooral de eerste foto laat een prachtige hondekop zien met een natuurlijk uitziende verwering in verschillende tinten groen!

Groet
Roel
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... tunnel Niedlingen klaar, panto's op!
Wie op beurzen zijn ogen open houdt én onder de tafels kijkt, vindt die klassiekers - gepatineerd/natuurlijk geweatherd en al - voor een prikkie  :P

Maar Hans, volgens mijn heppie je gsm op de stretch-pixels-stand staan  :?
Zo wordt je baan natuurlijk wél veel groter  :D

Grtz Tony
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... tunnel Niedlingen klaar, panto's op!
@citaat stretch pixels??? Ik ben me van geed kwaad bewust...
Net even de tuinman uitgehangen en achter het mijnstation een muurtje met wat groen aangebracht zodat het tunnelportaal ook wat beter aansluit. En verders ook nog wat oldskool bomen, struiken en heg geplant. Het uitzicht naar links is weer een stuk leuker als ik de trap afloop (idem naar rechts als ik de trap óp loop :D).
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... tunnel Niedlingen klaar, panto's op!
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... tunnel Niedlingen klaar, panto's op!
 @citaat Zeker met zo'n fleurige en zeer fraaie railbus,
die er qua kleur lekker uitspringt  :thumbup: :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... tunnel Niedlingen klaar, panto's op!
Mooi blauw is niet lelijk  :)
Is dit bijzondere model nog ergens verkrijgbaar?

Even zonder gekheid, Hans, het mijngebied is prachtig. WOSA kalender waardig zoals al eerder vermeld....
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... tunnel Niedlingen klaar, panto's op!
En nu we t toch over mooi blauw hebben vraag ik mij af of t blauw van de Märklin BR74 een beetje overeen komt met het blauw van de Tegernsee rijtuigen... iemand een idee?
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... tunnel Niedlingen klaar, panto's op!
Lastig te bepalen, het blauw zit elkaar aardig in de buurt, maar foto's op het www kunnen natuurlijk altijd afwijken van het origineel.

Dirk-Jan
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... tunnel Niedlingen klaar, panto's op!
Ik denk dat de BR 74 een tik donkerder is.
Maar, helemaal gelijk zie je buiten ook nauwelijks.
Let alleen eens op dat mooi blinkende drijfwerk van de stoomlok.
Hier wat Tegernsee-wagons.




Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Mooi blauw is niet lelijk Tegern
Dank voor de plaatjes, de kleur hoeft inderdaad niet 100% hetzelfde te zijn (andere revisiedatum, dus ander blik verf ;) ). Ik was gewoon even benieuwd.
Het Märklin locje is trouwens een 1-C terwijl die van de Tegernsee Bahn een 1-D-1 is. Kniesoor die daar op let, als ze hard voorbij rijden lijken ze best op elkaar :P.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Mooi blauw is niet lelijk Tegernsee
 @citaat
en er bestaat ook nog zoiets als "dichterlijke vrijheid"
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Mooi blauw is niet lelijk Tegern
Citaat van: Hanzi op donderdag 29 oktober 2020, 05:22:27
als ze hard vootbij rijden
Boemeltjes rijden nooit hard... ;)
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Mooi blauw is niet lelijk Tegernsee
Daar heb jij weer gelijk in Wim, dan houden we t maar op de dichterlijke vrijheid van Eric-Paul.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Mooi blauw is niet lelijk Tegernsee
En dan opeens wordt er een pakje bezorgd met 2 fraaie Tegernsee-Bahn rijtuigen :D.
Het blauw van de loc is inderdaad aanzienlijk donkerder/minder fel dan de rijtuigen.
Zou leuk zijn om witte decals van de Tegernseebahn te hebben om op de watertanks van de loc aan te brengen.
Maar eens kijken of dat ergens verkrijgbaar is, of zijn er hier creatievelingen die met wit op decalpapier kunnen printen?
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Mooi blauw is niet lelijk Tegernsee
Dat zijn weer WOSA waardige platen :thumbup:.

Groeten,
Wico
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Mooi blauw is niet lelijk Tegernsee
Smullen, Hans  :thumbup:

Resumerend; - treintje is lang genoeg zo
                    - eerste foto kan zo op de volgende WOSA kalender
                    - decal voor de loc is overbodig, want in het echie ook niet aanwezig https://www.localbahnverein.de/histor_zuege_tegern.htm
                    - bovendien is het Märklin logo op de loc de ultieme verwijzing naar oldskool   
                    - verbeterpuntje; wat preizigers op het station zou niet verkeerd zijn

Kortom, niks meer aan die treincombinatie doen  B)

Grtz Tony
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Mooi blauw is niet lelijk Tegernsee
dank Wico en Tony! het Marklin logo wilde ik natuurlijk wel laten zitten, maar het Tegernseelogo op de watertank lijkt me mooi en dan vormt het treintje ook wat meer eenheid. dat het origineel dat niet heeft valt onder de eerder genoemde dichterlijke vrijheid wat mij betreft. Horst keek eerst nog even fronsend naar de kortkoppelingen maar moest toen toch schoorvoetend toegeven dat het toch wel mooi is als de rijtuigen zo dicht tegen elkaar rijden. en wat de Preisigers betreft, die staan er genoeg op het perron, maar nou net niet waar die trein voorbij rijdt :?, er komt sowieso steeds meer volk op de been (en baan) in Lilleby-Altenstein. Alleen op het schaduwstation Gare 'd Inférieur blijft het nog stil maar dat komt hoogstwaarschijnlijk omdat er voor voetpadders geen toegangswegen naartoe zijn >:-D.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Mooi blauw is niet lelijk Tegernsee
 B) Keurig treintje zo en de blauwtinten passen prima bij elkaar, niks meer aan doen. O:-D

Dirk-Jan
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Mooi blauw is niet lelijk Tegernsee
Uitbreiding?
Bron afbeelding ===> klik
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Mooi blauw is niet lelijk Tegernsee
Beste Horst,

Ik begrijp, dat je het reuze naar je zin hebt bij Hans.
Maar dat neemt niet weg, dat de WOSA-voorschriften te allen tijde gerespecteerd moeten worden.
Bij koppelingen geldt; er moet tussen de buffers zoveel ruimte blijven, dat een Preiser er in de breedte tussendoor moet kunnen lopen zónder met zijn schouders een buffer te raken.
En dan hebben we het niet over dunnedamespreiserinnetjes, maar over stevige, mannelijke en gezonde Duitse Preisers, die dagelijks een pulletje en worstje extra consumeren.

Voor deze keer zal er geen melding aan het hoofdkantoor van maken.
Anders komt Hans nooit op de WOSA-kalender terecht !

Groeten, Herbert
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Mooi blauw is niet lelijk Tegernsee
Dank voor de tip Wim, Marklin heeft die overigens ook.

Oei Herbert, Horst zit hier opeens heel klein en heel stilletjes in een hoekje. Hij is erg geschrokken maar dankbaar als er geen melding van gedaan wordt.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Mooi blauw is niet lelijk Tegernsee
Citaat van: Hanzi op vrijdag 30 oktober 2020, 14:21:57
Marklin heeft die overigens ook.
Doch van minder details voorzien...
En niet meer leverbaar.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Mooi blauw is niet lelijk Tegernsee
Maar wél dezelfde kleur én leverbaar: Märklin H0 - 4289 - Passagiersrijtuigen set - 3-delige wagen
Zie omschrijving
https://link.marktplaats.nl/a1355979145?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons

Maar, treintje is voorlopig lang genoeg.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Mooi blauw is niet lelijk Tegernsee
 @citaat Ik had 't over de twee wagen set.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Mooi blauw is niet lelijk Tegernsee
@citaat Dat mag Wim; ik had t over de drie wagen-set.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Mooi blauw is niet lelijk Tegernsee
 @citaat Ik begon over de Brawa twee wagenset ===> klik
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Mooi blauw is niet lelijk Tegernsee
Mooi blauw is niet lelijk Hans. :P
Mooie combinatie zo om naar te kijken erg rustgevend die blauwe kleur. :)

Groet Michel
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Mooi blauw is niet lelijk Tegernsee
Citaat van: Tony op vrijdag 30 oktober 2020, 14:05:35
Beste Horst,

Ik begrijp, dat je het reuze naar je zin hebt bij Hans.
Maar dat neemt niet weg, dat de WOSA-voorschriften te allen tijde gerespecteerd moeten worden.
Bij koppelingen geldt; er moet tussen de buffers zoveel ruimte blijven, dat een Preiser er in de breedte tussendoor moet kunnen lopen zónder met zijn schouders een buffer te raken.
En dan hebben we het niet over dunnedamespreiserinnetjes, maar over stevige, mannelijke en gezonde Duitse Preisers, die dagelijks een pulletje en worstje extra consumeren.

Voor deze keer zal er geen melding aan het hoofdkantoor van maken.
Anders komt Hans nooit op de WOSA-kalender terecht !

Groeten, Herbert
Gutenabend Herbert,
mijn verontschuldigingen voor de kurzkupplungsdwaling van vanmiddag. Er is hier zoooveel oldskool te zien dat ik even ein moment aan vernieuwing toe was. Entschuldigung, het zal niet meer gebeuren. Als Wiergutmachung 2 foto's conform de WOSA-reglementen.
Grüßgott, Horst.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Mooi blauw is niet lelijk Tegernsee
En Tony, op de stations is zoals ik al zei echt wel wat volk aanwezig. Hele drommen Preisers ga je hier niet vinden, daarvoor rijden de treinen te frequent ;).
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Mooi blauw is niet lelijk Tegernsee
Er komt hier sowieso steeds meer volk, 4 feestvierders met een bakkie te veel op bij t Faller- hotel en andere hotelgasten die maar een blokje (steunbintje) om gaan om de herrie te ontlopen. En in Altenstein-Dorf hangt een Preiservrouwtje de was op geholpen door haar kroost.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Mooi blauw is niet lelijk Tegernsee
Hallo Hans,

Gefeliciteerd met je nieuwe blauwe mooi stomer, laat de loc maar rijden en de perrons bijna leeg achter laten. :thumbup: de eerste foto voor de nieuwe WOSA kalender. :thumbup:
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... tunnel Niedlingen klaar, panto's op!
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... tunnel Niedlingen klaar, panto's op!
Dag Hans.

Meer blauw op straat 't spoor!

Citaat van: Nieuwenhuis op maandag 26 oktober 2020, 20:39:15
@citaat Zeker met zo'n fleurige en zeer fraaie railbus,
die er qua kleur lekker uitspringt  :thumbup: :thumbup:

Heb je nu naar aanleiding van bovenstaand bericht jouw collectie blauw uitgebreid?
Nou, hoe dan ook, gefeliciteerd met de nieuwe fleurige aanwinsten  :thumbup: :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Mooi blauw is niet lelijk Tegernsee
 :o) Nou stoppen met plaatsen van al die prachtige WOSA foto's, Tony kwijlt ongetwijfeld zijn toetsenbord vol. >:-D

Dirk-Jan
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Mooi blauw is niet lelijk Tegernsee
 @citaat
Dirk-Jan, dat kun je niet menen...
Hans, laat gerust de foto's komen, als Tony's toetsenbord het begeeft van de kwijl betaal ik wel een nieuwe  ;) :P >:-D
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Mooi blauw is niet lelijk Tegernsee
Leuk hoor allemaal! ik zit er ook van te genieten!

kennen jullie deze geschiedenis van Faller al (vast wel, al twee jaar oud filmpje)

Jeroen
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Mooi blauw is niet lelijk Tegernsee
@Wim: dank je, en tja ik blijf m'n best doen voor het hoogst haalbare: een plekje op de WOSA-kalender 2022 O:-D!

@Erik: nee hoor, maar je gaf me daarmee wel een mooi bruggetje naar de Tegernsee rijtuigen ;).

@Dirk-Jan: niks stoppen, ik ga gewoon nog ff door want in het mijngebied zijn ook nog wat werklui neergestreken. Extra leuk voor Tony, want die op de eerste 3 foto's zijn eerst bij hem werkzaam geweest en kwamen ooit met een paar mooie Volvo-containerwagons mee naar Lilleby-Altenstein :).

@Wim: op jouw verantwoording ga ik door :D.

@Jeroen: dank voor t filmpje, ik ken het nog niet, lekker voor t slapen gaan zo :wink:.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Mooi blauw is niet lelijk Tegernsee
Ik zit vet te smullen hiero, Hans :P

Je kunt met bovenstaande foto's van alleen al  deze 3railtopicpagina de hele WOSA kalender van 2022 vullen  :thumbup:
Herbert voorspelt een grote toekomst voor de oldskoolbanen.
"Ik denk dat ik over 50 jaar meer oldskool- dan newskoolbanen zal moeten beoordelen, Tony.", zei hij net nog.
Of dat zo is, weet ik niet.
We gaan het zien  :D

Grtz Tony

Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Mooi blauw is niet lelijk Tegernsee
@citaat Voorlopig staat er al minimaal één oldskool-baan op de 3rail-kalender, Tony!
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Zwitsers feestje :-)
Nadat de Zwitsers op de foto waren gegaan voor het "Line-Up draadje" van dit forum, was het tijd om weer naar huis te gaan. Dat moment heeft Horst voor jullie vastgelegd:
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Zwitsers feestje :-)
 B) Mooi en en erg sfeervol filmpje. :thumbup:
Horst heeft een vaste handje, scherp filmpje 8)

Dirk-Jan
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Zwitsers feestje :-)
Deze film van de vertrekkende Zwitserse locs is net zo mooi als de linu-up foto Hans.  :thumbup:
Zeker de aanwezigheid van de Ram TEE maakt de film helemaal af. :)

Groet Michel
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Zwitsers feestje :-)
Wat een heerlijk filmpje is dat, vol geratel en gerommel :thumbup:. Zwitsers materieel is natuurlijk altijd goed, maar mooi om ook de ouwetjes op deze manier in beeld te brengen. Volgende keer alleen " Olga Lowina" iets harder zetten voor het echte zwitserleven gevoel :D.

Groeten,
Wico
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Zwitsers feestje :-)
Vraag: waarom laat je de wissels niet schakelen ipv openrijden ?
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Zwitsers feestje :-)
@citaat waarom niet... ik zou de vraag om willen draaien: waarom wél?
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Zwitsers feestje :-)
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Zwitsers feestje :-)
Nou Hans, ik zag zelfs de Hand van de Meester even in beeld bij dit Zwitsers filmfeestje  :thumbup:
De muziek mocht - zoals Wico al opmerkte  - best wat harder.
Zo te horen jodelpret uit zuidelijk noord oost Graubünden.
U is een liefhebber van kwaliteit  :P

Grtz Tony
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Verbetering DKW3600 :-)
@citaat tja die "hand van de meester" was nog wel eens nodig op de antieke DKW3600. Dit type wissel met de doorlopende middenrail is ooit ontworpen voor de oude locomotieven met 2 korte lepelslepertjes. Voor een normale sleper missen er stukjes middenrail in het centrum van het wissel.
Vanmorgen een sluiting, ergens in/op de rails. Alle baanvakken uitgeschakeld, maar kennelijk zat de sluiting nét in een stukje dat ik niet kan afschakelen. Visueel niks te vinden dus toen maar even lomp met 3 trafo's parallel 24V erop, een flitsje uit diezelfde DKW3600 en de sluiting was opgelost maar tevens was een veertje in rook opgegegaan.
Tijd voor actie, wissel eruit gehaald (het heeft zo zijn voordelen als er nog niet geballast is ;)).
Het veertje zag blauw en had geen enkele veerkracht meer, maar goed die is eenvoudig vervangbaar.
Tevens eens de exacte loop van de sleper gevolgd, en vastgesteld waar een extra stukje middenrail zou moeten komen.
Eerst maar 2 koperen kopspijkerjes in het centrum geplaatst: kleine gaatjes geboord iets verzonken anders staken ze nog te veel uit. Hiermee was de rechtdoorstand opgelost. Toen de afbuigende stand, hiervoor heb ik stukjes installatiedraad 1,5mm2 gebruikt.
Daarna de originele middenrails en wisseltongen afgesteld. Er waren namelijk nog wel eens vonken omdat de sleper nét een puntje van een wisseltong kon raken.
Horst kon deze verbeteringen trouwens best waarderen, hij zag gelukkig in dat deze aanpassing op het origineel dé manier is om dit oude materiaal te blijven gebruiken.
Daarna tijd voor proefrijden met een verrassend goed resultaat, nu alleen nog even terug inbouwen en aansluiten.
Reden dat ik dit oude wissel nog altijd gebruik is dat het 2 dubbele spoelen heeft -waarbij niet alles óf recht óf rond staat- hetgeen erg handig is op de plaats waar het wordt ingezet; heeft met de logica van mijn HauptBahnHof te maken.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Verbetering DKW3600 :-)
En dan ook nog wat bewegende beelden  ;):