Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... interieur TEE RAm

Gestart door Hanzi donderdag 01 januari 2015, 21:55:19

0 leden en 4 gasten bekijken dit board.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... reële verkoopprijzen Marklin
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... reële verkoopprijzen Marklin
Hans,

Opkopers geven in het algemeen 25% van de reëele waarde. Dus dat is niet veel. Prijzen in Koll zijn inderdaad voor modellen in nieuwstaat en in (ook onbeschadigde) OVP. Zijn er lichte gebruikssporen op het model aanwezig kun je er meteen al de helft afhalen. Beste advies wat ik je kan geven is; let goed op de prijzen van Ebay en kijk wat vergelijkbare modellen in een Auktion opbrengen. Dat is een goede indicatie. Ook het tijdstip van verkoop is bepalend. Tegen december zijn de geboden bedragen zo een beetje het hoogst. Grote vraag is natuurlijk hoe lang wil je over de verkoop doen. Moet het snel weg of mag dat een paar jaar duren.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... reële verkoopprijzen Marklin
Mijn ervaring is dat het gebied waar je aanbiedt ook veel uitmaakt.
Verdiep je in de verzendkosten/consequenties ja/nee Trek en Trees; verzekering enz.
Ik heb (vanuit NL) verzonden naar Zweden, Italië, Zwitserland, Duitsland; dat liep allemaal via Ebay.
2x problemen gehad: 1 x had de ontvanger een vaag adres, pakket retour gekregen en
1 x zoek geraakt, hierbij had de ontvanger bewust het goedkope (niet verzekerd) tarief gekozen. Zelf heb ik een nazoek gedaan en verder niets meer van gehoord.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Charbon-2 tijdelijk opgedoekt...
Ondertussen werd het hoog tijd om weer eens wat bij te bouwen.
Hiervoor moest echter eerst één handwissel onder t mijngebied vervangen worden voor 3 electrische. Dat handwissel gaf soms toch al problemen bij een enkele loc. Eerst dus het bovendeel van t mijngebied gesloopt gedemonteerd en maar eens 3 frisse wisseltjes uit de minder frisse voorraad gezocht. En dan maar proefrijden met de 2 meest problematische loc's. En dan toch nog maar een wissel vervangen en in een andere een andere spoel frotten. Het lijkt nu goed te rijden en de wissels schakelen mooi vlot om. Hopelijk is dat morgen nog zo, en in de toekomst want het mijngebied komt natuurlijk wel terug en dan is de bereikbaarheid weer dramatisch (ontspoorde treinen zijn via een luik wél bereikbaar). En dan nog het nodige denkwerk want ik wil niet te veel nadenken over wisselstanden: ik selecteer een spoor en dan schakelen de desbetreffende wissels in de juiste stand om dat spoor te bereiken. Kortom, lekker bezig!
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Charbon-2 tijdelijk opgedoekt...
Mooie chaos en inkijkje, Hans  :thumbup:
Ingestorte mijngang lijkt me  O:-D
Eerst maar eens een tijdje proef rijden  ;)

Grtz Tony
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Charbon-2 tijdelijk opgedoekt...
Ach ja, eindelijk het minidio uit 2017 een plekje geven.
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.msg1143315#msg1143315
Dat minidio was natuurlijk geen minidio maar was in werkelijkheid gewoon een uitbreiding voor de baan. Het bedieningspaneel was destijds trouwens ook al uitgebreid met de spoortjes rechtsboven.
Volgende stap is de relaischakeling in elkaar solderen en dan weer proefrijden.
Ik overweeg wel om nog een valbeveiliging te gaan plaatsen bij minidio Niedlingen-Süd... >:-D
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Charbon-2 tijdelijk opgedoekt...
Gezien de laatste foto van Niedlingen-Süd lijkt mij een valbeveiliging geen overbodige luxe...
Zoals je zelf al zegt: Lekker bezig  :thumbup:
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Charbon-2 tijdelijk opgedoekt...
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Charbon-2 tijdelijk opgedoekt...
 @citaat @citaat Zou ik je zeker aanraden, lijkt me geen slecht idee. :)
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Charbon-2 tijdelijk opgedoekt...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Charbon-2 tijdelijk opgedoekt...
Dag Hans.

Bedankt voor het tonen van de foto's met chaos, net zo leuk als mooie scenery plaatjes :wink:
Een strook plexiglas voor het inrij-diorama Niedlingen-Süd en klaar is Hans!
Ook leuk om een inkijkje in jouw registratiesysteem te krijgen:
Old Skool getekend railplan met de Märklin tekenmal met bijbehorend schema: netjes hoor :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Charbon-2 tijdelijk opgedoekt...
 :D Leuk om al die bende te zien, en inderdaad wel effe handig om een valbeveiliging in te bouwen.
Anders wordt het zo ongeveer zoals Tony al opnoemde;
Citaat van: Tony op donderdag 10 september 2020, 17:17:42
Ingestorte mijngang lijkt me

Dirk-Jan
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Charbon-2 tijdelijk opgedoekt...
Oké, oké, er komt natuurlijk nog een randje langs want ik wil natuurlijk niet dat m'n treinen ook nog gaan vliegen, er vliegt al genoeg rond hier 8o.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Charbon-2 tijdelijk opgedoekt...

Je zou ook een soort (model) hekje langs de rand kunnen maken, Hans.
Van zo'n strook perspex wordt zelfs de WOSA niet blij  O:-D

Grtz Tony

Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Charbon-2 tijdelijk opgedoekt...
Gezellig druk in je luchtruim Hans. :thumbup:

Groet Michel
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Charbon-2 tijdelijk opgedoekt...
Citaat van: Tony op vrijdag 11 september 2020, 23:50:16

Je zou ook een soort (model) hekje langs de rand kunnen maken, Hans.
Van zo'n strook perspex wordt zelfs de WOSA niet blij  O:-D

Grtz Tony
Ik had al een plaatje MDF klaarliggen wat we ivm de WOSA maar hardboard noemen O:-D.
Waar de WOSA ook blij van wordt zijn de klassieke (Preiser)bewoners van Altenstein, wat dacht je van deze kruier en marskramer?
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Charbon-2 tijdelijk opgedoekt...
Ook bij mij is het luchtruim bezet:



en



en een DC3 Dakota volgt nog.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Charbon-2 tijdelijk opgedoekt...
 @citaat @citaat Dat zijn echte bikkels, Hans  :thumbup:

Maarre, wat voor snotsmurrie komt er op het bovenste plaatje uit het raam ?

Grtz Tony
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Charbon-2 tijdelijk opgedoekt...
De onbemande en met stilstaande propellor, Fokker DR 1, zal niet lang boven blijven...  :D
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Charbon-2 tijdelijk opgedoekt...
Citaat van: Tony op zaterdag 12 september 2020, 13:15:56
@citaat @citaat Dat zijn echte bikkels, Hans  :thumbup:

Maarre, wat voor snotsmurrie komt er op het bovenste plaatje uit het raam ?

Grtz Tony
Die close-up foto's laten dingen zien die me nog nooit zijn opgevallen, Tony. Geen idee wat er allemaal op dat stationstoilet gebeurt...
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Charbon-2 tijdelijk opgedoekt...
Ondertussen verder met de relaisschakeling voor Niedlingen-Süd. 5 industrierelaistjes aan elkaar geplakt en vervolgens de schakeling dmv bedrading direct aan de lipjes gesoldeerd (relaisvoetjes zijn voor beginners >:-D). Het geheel wordt gevoed/aangestuurd vanuit een 24-aderige kabel; gelijk ook voldoende aders voor wat verlichtingsgroepen en dan ook nog wat reserve voor de toekomst ;).
To be continued.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Charbon-2 tijdelijk opgedoekt...
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Charbon-2 tijdelijk opgedoekt...
Hoi Hans,

Ik ben het met mijn voorgangers eens dat een valbeveiliging wel een aanrader is, je moet er toch niet aan denken dat er eentje de diepte in duikt, dan zal er niet veel van overblijven of je moet een treinen sloperij op je baan willen bouwen  :D

Mooie relais, dat zijn de betere versies  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Charbon-2 tijdelijk opgedoekt...
Citaat van: Degeluidsman ylink=topic=54026.msg1381292#msg1381292 date=1599931145
Hoi Hans,
Mooie relais, dat zijn de betere versies  :)
Mvg, Peter Degeluidsman
Ja klopt, Peter. Afkomstig uit overtollige schakelkasten, sloopspul dus gratis én ik ben natuurlijk heel circulair bezig door ze een tweede leven te bieden O:-D.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Charbon-2 tijdelijk opgedoekt...
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Charbon-2 tijdelijk opgedoekt...
Citaat van: nobody op zaterdag 12 september 2020, 13:19:22
De onbemande en met stilstaande propellor, Fokker DR 1, zal niet lang boven blijven...  :D

Hangt aan een slim draadje  :) ;)
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Charbon-2 tijdelijk opgedoekt...
Gisteren weer verder gegaan met de dradenhandel. En ondanks dat ik alles voorbereid/voorbedraad had was t toch wel weer een klusje om dat dubbelgevouwen boven je hoofd af te monteren. Zat toch nog een foutje in t schema, er bleven 2 relais zachtjes brommen. Deze 2 relais had ik parallel gezet aan 2 wisselspoelen. Niks mis mee, alleen moet je dan wel één spanning gebruiken en niet 16V voor het wissel en 24V voor het relais :oops:. Op dat moment heb je een spanning van 24-16=8V waar een wisselspoel en de relaisspoel in serie op staan.
Volg -ter lering ende vermaeck- de rode lijn in het schetsje op de laatste foto maar eens. Gelukkig werken de relais ook prima op 16V dus dat was redelijk snel omgesoldeerd.
Maar goed, alles zit, alles is getest en nu alleen nog het andere uiteinde van de 24-aderige kabel aansluiten.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Charbon-2 tijdelijk opgedoekt...
Fraaie relais-gebonden kluwen geworden, Hans  :thumbup:
De WOSA is verheugd en in conclaaf over de toe te kennen punten  ;)

Grtz Tony
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Charbon-2 tijdelijk opgedoekt...
Omron, de klassieker onder de relais. Jammer van het CE keurmerk, dit verraad dat ze nog relatief jong zijn.... Maar daarmee kom je weg want het is een heruitgave van een oud serie  >:-D, dat doet tante M ook met enige regelmaat  :P

Dus de WOSA punten, als de heren van de WOSA niet te vervelend doen zullen er wel komen  :thumbup:
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Charbon-2 tijdelijk opgedoekt...
Proefrijden verloopt perfect en alle wissels schakelen op een logische wijze met de semi-automatische besturing. Ook wel weer leuk als de praktijk overeenkomt met de bedachte theorie!
Vandaag ook de valbeveiliging gemaakt, parallel aan het dak dus onder een hoek van circa 45 graden. Als je staand (ik ga nou eenmaal niet bovenaan de trap op een stoel zitten 😉) station Niedlingen-Süd bekijkt zie je de valbeveliging hierdoor bijna niet. Ik zal er morgen wat foto's van maken; nu is t donker en zullen jullie t moeten doen met een nachtplaatje.
Morgen vroeg dag dus welterusten!
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Charbon-2 tijdelijk opgedoekt...
 @citaat Die beveiliging valt optisch nu al reuze mee, Hans  :thumbup:
Ik hoop dat het met meer licht niet tegen valt, maar dat valt nog te bezien.
Tot nu toe onopvallend dus  8)

Grtz Tony
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Ook hier arriveert een TEE RAm!
Op meerdere plaatsen op ons forum rijdt er een TEE RAm binnen, zo ook in mijn nieuwe oude station Niedlingen-Süd  >:-D.
Geniet van het fenomenale motorgeluid van deze ikoon op de M-rails!
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Ook hier arriveert een TEE RAm!
Én ik had nog wat plaatjes beloofd van de 45 graden valbeveiliging. Als ik sta kijk ik er bovenop en valt het dus niet op, op Preiserlevel is t een bruin muurtje met grijze dekstenen, en als ik de trap afloop geniet ik van het Märklin-logo uit de hoogtijdagen (?) van dit mooie merk :D.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Ook hier arriveert een TEE RAm!
Valbeveiliging?

Werkt die ook wanneer je de trap afloopt en te veel van het Märklin-logo geniet ;)?
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Ook hier arriveert een TEE RAm!
@citaat  :D :D :D daar moet ik nog wat op verzinnen
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Ook hier arriveert een TEE RAm!
Ja, de remmen zij  niet meer wat ze geweest zijn :D.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Ook hier arriveert een TEE RAm!
Ondertussen ook eens een poging gewaagd om zo'n klein Faller gevellantaarntje van een micro-ledje te voorzien. Gepiel op de vierkante millimeter, maar t is gelukt. In de definitieve situatie aansluiten op DC want mn mobieltje kan dit niet aan tijdens t filmen :?; is ook beter voor t ledje O:-D.

Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Ook hier arriveert een TEE RAm!
 8) Dat heb je keurig gepriegeld, ziet er goed uit. B) :thumbup:
Nou nog een beetje DC erop en je hebt er een mooi lampie bij.

Dirk-Jan
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Ook hier arriveert een TEE RAm!
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Ook hier arriveert een TEE RAm!
Dat gepriegel is best goed gekomen.
Leuk die verlichting zo, ga ik nog eens over nadenken alleen weet ik nog steeds niet of ik wel verlichting op de baan wil laten functioneren, gedoe allemaal en ik zie mijzelf toch ook niet meer 's-avonds in het donker met de treinbaan bezig.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Ook hier arriveert een TEE RAm!
Mooi gepriegeld dat ledje,
En het geluid van de TEE RAm is zeer overtuigend oldskool Märklin  :)
Nu wil ik er ook zo'n één......  >:-D
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Ook hier arriveert een TEE RAm!
Ik heb genoten van het helaas te kort durende filmpje hans. :)
Het priegelwerk gaat je goed af en geeft meteen een sfeervolbeeld aan het gebouw. :thumbup:

Groet Michel
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Ook hier arriveert een TEE RAm!
Hoi Hans,

Ook wel lekker hoor zo'n old skool TEE RAm. En al die nieuwe toeters en bellen in licht en geluid zijn echt niet nodig hoor (al zijn sommige wel leuk). Dat gepriegel met zo'n ledje doe ik je niet na, dat gaat bij mij op zeker verkeerd. Het resultaat ziet er wel erg goed uit :thumbup:.

Groeten,
Wico
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Ook hier arriveert een TEE RAm!
Weer nuttig en onderhoudend bezig geweest, Hans  :thumbup:

Valbeveiliging ziet er goed uit en de stootjehoofdniet-beveiliging is ook goed voor elkaar !
Zo dienen de kampeerspullen als je niet kampeert ook nog ergens voor  :D
Tja en dan die verlichting in/aan de mijnschachtliftdingestoren; knap gedaan, maar met een fittinglampje had je wel meer WOSA-punten gescoord....kwestie van keuzes maken in het leven  :o)
Al levert die TEE RAm wel in één keer heel veel bonuspunten op  ;)

Grtz Tony
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Ook hier arriveert een TEE RAm!
Gefeliciteerd Hans met je nieuwe aanwinst, veel (rij)plezier ermee gewenst. houd de RAm tussen de lijntjes uhm ik bedoel tussen de railstaven. :thumbup: ;)
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Ook hier arriveert een TEE RAm!
@citaat "Ook hier arriveert een TEE RAm" was meer als geintje bedoeld Wim. Cabaret cabaret zeg maar :D; als reactie op alle berichten op t forum dat de nieuwe TEE eindelijk geleverd is. Die van mij is een ouwetje die hier al jaaaaaren rond rijdt. Zelfs Niedlingen-Süd waar hij arriveert is al een paar jaar geleden gebouwd maar onlangs pas aangesloten op de rest van de baan.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Ook hier arriveert een TEE RAm!
Hallo Hans,

Prachtig maar wil je mij niet in de maling nemen.  ;) :thumbup: :) :)
Ben er ook in getrapt. Keek het filmpje vanaf de mobiel en was met fokkie op niet te zien dat het een oudje was. ;) :)
Maar oud of nieuw maakt niet uit blijft en is een mooie RAm. :thumbup:
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Ook hier arriveert een TEE RAm!
@citaat   :D :P :D >:-D :D :P :D
Ik zie het wel als compliment, Wim :thumbup:
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Ook hier arriveert een TEE RAm!
Het oude model heeft zeker zijn charme. Is eenvoudig te pimpen met een interieur en geen geluidsdecoder nodig, zo te horen is de motor al luid genoeg  :P
Ik denk dat er al weer wat op mijn verlanglijstje staat  >:-D want na de aanschaf van een CS3 vliegen de WOSA punten het raam uit  8o
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Ook hier arriveert een TEE RAm!
 @citaat

:O Inderdaad, een CS3 mag dan een goede aanwinst zijn, voor de WOSA is het Not Done. >:-D
:o) Ik zelf gebruik een MS1, dat kan nog net, geeft maar weinig WOSA aftrek. O:-D

Dirk-Jan
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Ook hier arriveert een TEE RAm!
 @citaat
Gelukkig heb ik nog een blauwe trafo voor mijn oldskool draaischijf  :D
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Horst (WOSA) gelast LED-compensatie
Oei, de WOSA leest mee hier en daardoor is Horst dus op de hoogte gekomen dat er op het mijncomplex LED-verlichting wordt toegepast. Horst was hier uiteraard erg door uit zijn nopjes geslagen en zinde gelijk op maatregelen om de door hem gemiste overtredingen der WOSA-beginselen naar zijn leidinggevenden goed te maken. Op het opslagterrein van gemeentwerken Altenstein zag hij nog een oude klassieke gloeilamplantaarnpaal liggen en hij gelastte dan ook deze per direct prominent en pontficaal op het terrein van Charbon-2 te plaatsen. Als LED-compensation zoals Horst het noemde, en zo geschiedde...
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Horst (WOSA) gelast LED-compensatie
Volstrekt begrijpelijke actie van Horst. 
Al is je werk met het ledje zeer geslaagd, en bewonderenswaardig bovendien, Kompensazionsmaßnamen sind unbedingt notwendig.
Halogeen is de modelspoorwereld goeddeels bespaard gebleven. Kil licht dat echter een te hoge werktemperatuur heeft om algemene toepassing mogelijk te maken. De klimaatverandering zet dan zodanig snel in dat de Preiserbevolking komplett verschmelzen wird. Om van het brandgevaar maar niet te spreken.
Maar, die ledjes zijn nu eenmaal fantastisch. Die wil iedereen en voor Old Skoolgaanden moet er paal und perk gestellt werden!
Dankzij allonge 87B sectie 9 op de Modellbauweltbeleuchtungverordnung  Version IIA-30 is er een speciale regeling: voor elke led lantaarn moeten er tenminste evenveel gloeilamp-lantaarns geplaatst worden op de desbetreffende modelspoorbaan.

Fijn Hans, dat je zo freiwillig hebt mitgearbeitet!

Groet,

Peter
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Horst (WOSA) gelast LED-compensatie
 :O Nou, nou, dat loopt maar weer net goed af, gelukkig was er nog een old skool gloeilampieslantarenpaaltje in voorraad. :)
En Peter, ook jij lijkt goed op de hoogte te zijn van al die complexe regelgeving.
Heb je een bijbaantje of zo bij de WOSA? :-)
(afhankelijk van je antwoord ben je dan ook een WOSA druiloor. >:-D)

Dirk-Jan
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Horst (WOSA) gelast LED-compensatie
@citaat @citaat loopt er bij Peter ook een WOSA-inspektör rond of zo???
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Horst (WOSA) gelast LED-compensatie
Heren, heren...

Nee, bij mij is er geen Inspektor van de WOSA aanwezig. Die is gillend weggelopen bij al het digitale geweld en de toepassing van moderne scenery technieken, met kitbashing en Scratch building.
De beschuldiging dat ik er zelf eentje ben, werp ik verre van mij! 

De kennis van de (aanvullende) regels laat zich als volgt verklaren:
Er liggen nog wat analoge lokkies in de kast en er is wat verstopte M-rails op mijn baan. Aanvankelijk bleef de Inspektor daar nog even hoopvol voor hangen, maar het werd hem alras teveel en hij is onder achterlating van de handboeken, inclusief updates voor de moderne wereld, in overspannen toestand de straat op gerend. Ik had wel hem te doen.... Nooit meer iets van gehoord. Hoewel in het lokale sufferdje laatst nog wel geschreven werd over een verwarde man die op straat met lantaarnpalen zou praten... Hij zou niet gevaarlijk zijn. Als hij zijn pilletjes maar op tijd nam.

Groet,

Peter