Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... interieur TEE RAm

Gestart door Hanzi donderdag 01 januari 2015, 21:55:19

Jongslog en 3 gasten bekijken dit board.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Horst gelast revisie 3000!
Dank voor de complimentjes, vond m zelf ook wel aadig gelukt :). En ook in model zie je met die grijze kleur veel meer details dan in t zwart!
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Horst gelast revisie 3000!
Én... ik heb 3 drieduizendjes. De andere oude (ook '62) hou ik origineel, was t eerste treintje dat ergens eind jaren 60 -toen dus al tweedehands- de ouderlijke flat binnen reed. Die gaat ook wel een schoonmaakbeurtje krijgen én een nieuwe (andere) veldspoel omdat er weer een spoeldraadje is afgebroken (in mijn jonge jaren heb ik die spoel al eens af- en weer opgewikkeld wegens hetzelfde euvel). Pure nostalgie dus ;).
Maar met die andere "nieuwere" 3000 hebben ze ook nog plannen. Horst zou graag zien dat de actieradius van die wat vergroot wordt; pure kolder met de af te leggen afstanden hier... Maar voor wat extra WOSA-puntjes doen ze (bijna) alles hier :|.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Horst gelast revisie 3000!
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Horst gelast revisie 3000!
 @citaat Tendertje ?
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Horst gelast revisie 3000!
Citaat van: Tony op dinsdag 23 juni 2020, 22:43:58
@citaat Tendertje ?
Eerste gedachte: da's geen gezicht.
Maar... t valt eigenlijk best mee :D
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Horst gelast revisie 3000!
Toch was dit niet wat Horst in z'n plastic kop had...
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Horst gelast revisie 3000!
Citaat van: RobertoetGrunn op dinsdag 23 juni 2020, 23:06:37
Wat een vet coole 3000 heb je!
Nu nog een B-unit tussen de 2 Santa Fé locs ;-)
Is die er ook voor de oude versie dan?
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Horst gelast revisie 3000!
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Horst gelast revisie 3000!
Ik denk dat je nu een beetje door gaat draven  :)
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Horst gelast revisie 3000!
Citaat van: Hanzi op woensdag 24 juni 2020, 10:49:20
Eerste gedachte: da's geen gezicht.Maar... t valt eigenlijk best mee :D
:roll: Kan toch prima, tendertje wordt van A naar B gebracht, de lok die er voor hoort is in de revisie en de tender gaat tijdelijk in de opslag.
Ik verzin het hier ter plekke maar vind het zelf heel plausibel klinken. :D

Dirk-Jan

Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Horst gelast revisie 3000!
Of de kolenopslag van de tenderloc afzagen... ;)
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Horst gelast revisie 3000!
of juist een grotere kolenbak achterop de 3000 maken, met echte kooltjes natuurlijk.

:P :P :P
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Horst gelast revisie 3000!
@citaat Roel heeft de juiste oplossing! Maar met alleen extra kolen ben je er nog niet ;).
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Horst gelast revisie 3000!
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Horst gelast revisie 3000!
Ook leuk  :thumbup:

En dan deze groen of rood  :P

Grtz Tony
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Horst gelast revisie 3000!
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Horst gelast revisie 3000!
Dag Hans.

@citaat @citaat Zandkast en/of waterbak met een extra kolenbak: dat verruimt de actieradius toch best wel!
Ik kan er echter niet achter komen wat voor materiaal je voor deze uitbreidingen hebt toegepast :roll:
Er staat mij bij dat het uitbouwen van de kolenbak al eens door iemand van het forum is gedaan ...

Wellicht was dat Hajo (AnalogDriver), één van de eerste van het forum die ik bewonderde vanwege zijn werk
en verslaglegging ervan. Helaas is hij geen lid meer en is zijn foto-site ook uit de lucht, maar zijn YouTube-filmpjes
werken nog steeds! Misschien kun je in deze topics nog ietwat nuttige informatie vinden: deze, deze en deze.
De laatste link is geen topic van Hajo, maar hij had hier wel een belangrijk aandeel in. Afijn, doe er je voordeel mee!

Groeten,

Erik.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Horst gelast revisie 3000!
Dank je Erik, ik ga ze bekijken en wellicht heb ik er nog wat aan voor de afwerking.
Nu eerst 2 foto's van de tussenstand:
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Horst gelast revisie 3000!
En als ik het illustere drietal nu zo op de foto's bekijk vraag ik me 2 dingen af:
- hadden ze het dak van het machinistenhuis ook niet groen moeten spuiten(?),
- is het niet mooier als de watertanks nog iets verder naar onder doorlopen, zeg maar één traptreetje oftewel zodat het machinistenhuis aan de onderzijde recht doorloopt met de watertank(?).
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Horst gelast revisie 3000!
 @citaat Tja een locomotief is een utiliteitsartikel. Esthetiek is bijzaak.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Horst gelast revisie 3000!
@citaat wat een desillusie Wim, ik had ze dus gewoon zwart moeten laten :?.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Horst gelast revisie 3000!
 @citaat
Nee hoor, helemaal prima. B) :thumbup:
Wimpie Wikkie Nobody is geen utiliteit, laat staan veel van zijn opmerkingen. :-) >:-D
(utiliteit = zelfst.naamw.;de mate waarin iets bruikbaar is, een toestel dat zijn nut bewijst, een organisatie die een nuttige dienst levert, zoals stroom of water of een persoon die iets bijdraagt)
Dus Hansman, je bent helemaal goed bezig. O:-D

Dirk-Jan
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Horst gelast revisie 3000!
Ik laat m lekker zo. Bij de meeste 2 kleuren stoomlocs is t dak zwart. De watertanks blijven ook zoals ze zijn; is bij een BR80 ook zo. Wel nog een uitstulping eronder (originele watertank?) groen gespoten zodat t een beetje "breekt".
De ophoging van de kolenbak (hout-)bruin gemaakt. Nu nog op zoek naar de kolen, moet ik nog wel ergens hebben.
Én het onderstel/motor reinigen en smeren; wellicht ook nog hier en daar wat schilderwerk.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Horst gelast revisie 3000!
Citaat van: Nieuwenhuis op woensdag 24 juni 2020, 15:02:23

Ik kan er echter niet achter komen wat voor materiaal je voor deze uitbreidingen hebt toegepast :roll:

Groeten,

Erik.

Ik heb gebruik gemaakt van verschillende kunststof profieltjes. De kolenbak is opgehoogd met het dunne linkse profiel. Voor de watertanks is het L-profiel met daar bovenop het middelste profiel gebruikt. De voorkanten zijn ook dichtgemaakt met stukjes kunststof en glad gemaakt met industrielijm en vulpoeder (Pascofix en Pascofill; wereldspul!).
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Horst gelast revisie 3000's!
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Horst gelast revisie 3000's!
Herbert heeft de loc's goed bekeken volgens de WOSA-normen, Hans.
Ze komen ruimschoots door de keuring  :thumbup:
Zwarte dak dan wel zo laten !

Grtz Tony
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Horst gelast revisie 3000!
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Horst gelast revisie 3000!
Dag Hans.

Dank voor de aanvullende informatie! :thumbup:
Citaat van: Hanzi op woensdag 24 juni 2020, 22:04:36
(Pascofix en Pascofill; wereldspul!)

De originele 3000 ziet er nu wel wat 'gewoontjes' uit t.o.v. de ander twee varianten :cool:

Groeten,

Erik.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Horst gelast revisie 3000's!
tja, utiliteitslocje om in Wim's woorden te blijven. Maar wel de eerste die ooit binnenreed, dus die wordt gekoesterd en krijgt ook nog een beurtje!
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Horst gelast revisie 3000's!
De groene is inmiddels bij de kolenboer langs geweest en afgevuld met échte steenkool.
Ooit gekocht bij een bezoek aan de mijn in Blegny :D.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Horst gelast revisie 3000's!
't ken nét >:-D
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Horst gelast revisie 3000's!
 B) Mooi gemaakt, ziet er keurig en leuk uit. :thumbup:
:o) Als je de kolen niet aansteek rijd je ook nog CO2 neutraal. O:-D

Dirk-Jan
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Horst gelast revisie 3000's!
Bijna moest-ie wel op die kolen gaan rijden, want de koolborstels waren aardig op zeg maar :O.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Der Grüne Dreitausend ist fertig!
De groene 3000 is klaar en rijdt weer als een nieuwe! Nog wat rode details aangebracht en tot slot met een heel dun penseeltje ook nog wat zilvergrijze.
Horst was zeer zufrieden!
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Der Grüne Dreitausend ist fertig!
Voorop de ketel staat weliswaar 89 006, maar eigenlijk is het nu meer een BR80 geworden met die grote watertanks en vergrote kolenbak.
Nog één plaatje met een "cartoonfilter":
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Der Grüne Dreitausend ist fertig!
Werkelijk een mooi resultaat, maar Horst kan inmiddels ook wel een kleurtje hebben  >:-D
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Der Grüne Dreitausend ist fertig!
@citaat :D :D :D

Dat klopt, maar dan moet ik even via Tony aan Herbert navragen of dat conform de WOSA voorschriften toegestaan is.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Der Grüne Dreitausend ist fertig!
Je loc is een plaatje geworden, Hans  :thumbup:
En Horst heeft volgens Herbert ( en de voorschriften ) zeker een nieuw pak verdiend  :P

Grtz Tony
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Der Grüne Dreitausend ist fertig!
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Der Grüne Dreitausend ist fertig!
Het zal me een Horst zijn maar dit ziet er goed uit, strak werk vooral het resultaat met dat dunne penseeltje, is TOP.  :)
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Der Grüne Dreitausend ist fertig!
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Der Grüne Dreitausend ist fertig!
Märklin zou je een contract moeten aanbieden voor het oppimpen van al hun startset-lokkies.  :thumbup:
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby. Horst in zijn nopjes met nieuwe klofje
Vandaag mocht Horst met goedkeuring van het hoofdkantoor zich een nieuwe outfit laten aanmeten. Horst heeft gekozen voor een grijze jas met bruine pet en behoudend als hij is heeft hij zijn blauwe broek ("die kan nog best even mee") behouden. Hij is in zijn nopjes met zijn nieuwe klofje en is het hoofdkantoor zeer erkentelijk voor deze vrijgevigheid.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby. Horst in zijn nopjes met nieuwe klofje
 B) Keurige lokkies, keurige Horst, u bent goed bezig. :thumbup:

Dirk-Jan
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby. Horst in zijn nopjes met nieuwe klofje
Dat is een deftige dame geworden, netjes gedaan :thumbup:

Mvg,
Arnold
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby. Horst in zijn nopjes met nieuwe klofje
Ik weet van ontroering niks meer te ze.......
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby. Horst in zijn nopjes met nieuwe klofje
Citaat van: Arnold op donderdag 09 juli 2020, 12:30:21
Dat is een deftige dame geworden, netjes gedaan :thumbup:

Mvg,
Arnold

Euhmmm, Horst is -voor zover ik weet- niet van het vrouwelijke geslacht hoor, of doel je op één van de 89-ers?
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... de bouw van LEGO Krokodil 10277!
Jawel, zoonlief is over en heeft vandaag zijn rapport opgehaald. Én vanavond grote verrassing, want "overal uitverkocht" en m dan tóch krijgen :D.

Dus gelijk de tentoonstellings-rails in elkaar gezet.

Morgen een weekje op kamp, dus wederom geduld; de volgende plaatjes komen over een week want ík mag er de komende week natuurlijk niets aan doen :-(.

Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... de bouw van LEGO Krokodil 10277!
Leuk, Hans  :P

Je kunt natuurlijk wél alvast wat puko's tussen de rails monteren  :D

Grtz Tony

Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... de bouw van LEGO Krokodil 10277!
@citaat heb je dan niet gezien dat deze loc uitgerust is met pantografen, Tony? >:-D
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... de bouw van LEGO Krokodil 10277!
De demo-rail alleen al bestaat uit 189 stukjes ;).
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... de bouw van LEGO Krokodil 10277!
Hans,

Ik ben benieuwd naar de vorderingen volgende week van de bouw van deze schitterende krokodil.
En 189 stukje voor een stuk rail is een best aantal. :P

Groet Michel
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... de bouw van LEGO Krokodil 10277!
Citaat van: Hanzi op zaterdag 18 juli 2020, 07:12:42
@citaat heb je dan niet gezien dat deze loc uitgerust is met pantografen, Tony? >:-D

Oh, Hans, zit er dan ook bovenleiding met masten bij?  :D :D

groet, en veel knutselplezier!

groet,
Roel
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... de bouw van LEGO Krokodil 10277!
 @citaat en een schakelaar onder de loc, om uit bovenleiding of sleper te kiezen ?
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... de bouw van LEGO Krokodil 10277!
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... de bouw van LEGO Krokodil 10277!
Ik heb ze al een paar keer voorbij zien komen Hans, leuk dat je zoon dit kado voor zijn rapport krijgt.

Veel bouwplezier toegewenst.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... de bouw van LEGO Krokodil 10277!
Het begin is alvast veelbelovend  :thumbup:. Ik blijf je uiteraard met grote interesse volgen :D. Veel succes en plezier met de bouw.

Groeten,
Wico
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... de bouw van LEGO Krokodil 10277!
Dat is een schitterend stukkie lego daar.
Ik ga het volgen.

Gr, Arnold
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... de bouw van LEGO Krokodil 10277!
Vanmiddag is zoon enigzins verwilderd -en zo hoort het ook- thuisgekomen van een weekje scoutingkamp. En na een broodnodige douche-beurt en een gezonde maaltijd móest er natuurlijk verder worden gebouwd aan de krokodil.