Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... interieur TEE RAm

Gestart door Hanzi donderdag 01 januari 2015, 21:55:19

0 leden en 3 gasten bekijken dit board.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Gastendag Leeuwarden
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Gastendag Leeuwarden
Dag Hans.

Bedankt voor het uitgebreide verslag van de gastendag in Leeuwarden :thumbup:
De SCNF-loc van de klasse BB 67000 heeft mij ook altijd gecharmeerd en
staat hier op mijn bescheiden lijstje van nog eens aan te schaffen materieel.
Een uitgebreid ombouw-verslag hiervan zou ik zeker op prijs stellen! :wink:

Groeten,

Erik.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... verwechselstromatisierung Lima 6700
Zoals sommigen kunnen genieten van een schitterende nieuwe digitale MFX full sound blablabla loc, zo kan ik genieten van een oude Lima 67001 loc. En dan met name het conform de WOSA normen en waarden verwechselstromatisieren hiervan.
Ik had deze loc laatst voor een vriendenprijsje meegenomen bij onze vrienden van de Friese Modelbouw Club; dus clubkas gespekt, ik een loc en iedereen blij!
Als eerste de motor getest op een oude Hema DC-treintrafo en er zat al gelijk leven in. Wel even schoon gemaakt, rotorcollector gereinigd en tandwielen en lagers een beetje gesmeerd. Ook nieuwe antislipbandjes gemonteerd. De sleper was verrassend eenvoudig onder het motordraaistel te monteren: 4 kleine sleufjes, sleper eronder, stripjes omvouwen en klaar. Voor de stroomafname heb ik een dun draadje direct op de sleepschoen gemonteerd.
De massa voorziening geschiedt door de wielen van beide draaistellen elektrisch te koppelen, dus 2 links en 2 rechts.
In de loc is zat ruimte, dus besloten om het zware blok ijzer maar vast te lijmen; is ook wel nodig om de plastic loc enig gewicht te geven.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... verwechselstromatisierung Lima 6700
Het oldskool omschakelrelais heb ik met hete lijm op de bodem gelijmd.
Tot dit moment is het net een klassieke analoge Marklin loc:
0-16Vac via de puko's en sleper naar de motor en de spoel van het omschakelrelais,
0Vac ("massa") via de rails en wielen naar de spoel van het omschakelrelais en het omschakelcontact daarvan.
De Lima motor is natuurlijk een DC (gelijkspannings-)motor, en het eenvoudigst (met het voorhanden zijnde materiaal) is om de wisselspanning enkelvoudig gelijk te richten met 2 diodes, 1 linksom en 1 rechtsom. Deze dus op de beide contacten van het omschakelrelais gesoldeerd en de andere kant met elkaar doorverbonden en naar de motor.
En dat werkt dus gewoon prima, de loc reed al gelijk probleemloos en zonder haperen :D.
Alleen, omdat je slechts enkelvoudig gelijk richt, blijft er op de motor maar 7,27V over. Normaliter kan je die pulserende gelijkspanning prima afvlakken met een elco. maar in dit geval wordt dat lastig omdat de loc ook de andere kant op moet kunnen rijden waarmee de polariteit dus wisselt en een gewone elco is nogal polariteitsgevoelig (verkeerd om aansluiten resulteert in een harde plof en een hoop electrolyt-derrie :O). Maar er blijken dus ook bipolaire elco's te zijn waarbij de polariteit niet uitmaakt. Deze worden vaak in scheidingsfilters van luidsprekerboxen gebruikt, meestal in de kleinere capaciteitswaardes; het grootste wat de plaatselijke electronicaboer dan ook nog had liggen was 100 microfarad. Deze past nog net naast het omschakelrelais en verhoogt de gelijkspanning toch nog met zo'n 1,5V; missie geslaagd want de loc rijdt hard zat zo!       

Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... verwechselstromatisierung Lima 67001
Zoals gezegd rijdt de loc verbazingwekkend goed zo. Nette topsnelheid, kan ook heel langzaam, schakelt goed om.
En ik lees nog wel eens over het harde raspende geluid van oudere Lima-motoren, maar daar heeft deze loc dus absoluut geen last van. Een aantal van mijn Marklin-locs maken meer geluid. Ik ben blij verrast met het resultaat tot nu toe!
Ik had nog een oud Lima SNCF rijtuig wat er prima achter past :D.
Tijd dus voor 2 plaatjes geschoten bij station Altenstein-Dorf.
De oplettende kijker zal zeggen dat het sein de verkeerde kant op staat gericht, maar niets is minder waar. Als ik het omdraai richting station zie ik de lichten namelijk niet, en ík ben toch de machinist. Voor de zekerheid houdt Horst een oogje in het sein tijdens het proefrijden ;).
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... verwechselstromatisierung Lima 67001
Oh ja, voordat u in uw enthousiasme om bewegende beelden gaat vragen: die volgen nog wel een keer.

Wat ik eigenlijk eerst nog wil doen is de verlichting functioneel maken. Met rijrichting wisselend moet eenvoudig zijn met Led's in combinatie met de gelijkspanningsmotor. Elektrisch dan.
Moet nog wel even bedenken hoe ik het constructief maak. Lichtgeleiders gebruiken of juist vervangen door Led's? Led's aan de binnenkant achter de lensjes lijmen? Losse Led's of 2-kleurenLed's? Hoe afschermen?
Heb hier niet zo veel ervaring mee, dus tips zijn welkom!
En wat hoort er in deze loc: wit of geel?

Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... verwechselstromatisierung Lima 67001
Hi,

Kijk eens bij mijn ombouw van loc's daar gebruik ik regelmatig lichtgeleiders.
(b.v. bij de V100)

groet
Harald
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... verwechselstromatisierung Lima 67001
Ik zie nu op de foto's trouwens dat ik ook nog een paar buffers moet monteren. Eens zien of ik nog wat heb liggen en anders een paar spijkers in de juiste maat. >:-D
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... verwechselstromatisierung Lima 67001
Wow Hans, het is je gelukt  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Daar mag je trots op zijn !
En vet veel WOSA-punten erbij !
Ben heel benieuwd naar het filmpje.
Haast je niet, morgen is ook goed  ;)

Grtz Tony

( maar goed, dat Horst het sein in de smiezen houdt  :D )

Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... verwechselstromatisierung Lima 67001
 @citaat @citaat
Op die wagon zijn de buffers ook al weg, dus klopt het plaatje  :P
Leuke ombouw, een heel stuk minder gepriegel als met een decoder inbouwen  :D
Ja die Lima lokjes zijn van zichzelf hardlopers dus die 8 en een beetje volt voor de motor is ruim voldoende.
Veel plezier met je nieuwe aanwinst  :thumbup:
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... verwechselstromatisierung Lima 67001
Hoe moet het lichtbeeld van zo'n Fransoos  @citaat @citaat er trouwens uitzien? 3-puntsfrontsein en 2-punts sluitsein, of... ?
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... verwechselstromatisierung Lima 67001
Vroeger 2 frontseinen wit en 2 sluitseinen Rood.

In de 70-er jaren golden de Europese afspraken dat treinen 3 frontseinen (wit) moesten voeren ter onderscheid van auto?s. Was bij spoorlijnen langs autowegen verwarrend.

Nieuw materieel moest 3 lampen in A- vorm hebben. Bestaand materieel mocht ook L-vorm in een overgangsperiode voeren.

Dus Hans, aan u de keuze. (Denk aan het verschil in WOSA-punten) 😉

Groet, Roel
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... verwechselstromatisierung Lima 67001
Hij heeft 3 lensjes, dus dat wordt het frontsein. En in principe geen sluitsein want die zitten niet op deze uitvoering. Het grote voorbeeld is er ook mét en zónder.
Óf ik moet de onderste met 2 kleuren-leds uitvoeren.
Maar even zien wat ik bij Radio Twenthe in de stad kan krijgen.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... verwechselstromatisierung Lima 6700
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... verwechselstromatisierung Lima 6700
Citaat van: Hanzi op woensdag 04 december 2019, 15:28:58
Zoals sommigen kunnen genieten van een schitterende nieuwe digitale MFX full sound blablabla loc, zo kan ik genieten van een oude Lima 67001 loc.

Hear, hear! Give the man a cigar! :thumbup:

Hans, dank voor het duidelijke ombouwverslag,
ééntje die tot op heden ongekend was op dit forum! :wink:
En gefeliciteerd met de nu omgebouwde aanwinst.

Groeten,

Erik.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... verwechselstromatisierung Lima 67001
Dank je, Erik! En ik zal die sigaar maar symbolisch zien want ik rook (nog steeds) niet.

De lensjes én de raampjes vormen 1 geheel. Met 1 lampje is alles te verlichten, inclusief cabine zeg maar. Maar met een rode led lijkt het hierdoor of alles in lichterlaaie staat. Dus ofwel geen sluitlichten ofwel de lensjes lossnijden en achter iedere een aparte Led plaatsen.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... verwechselstromatisierung Lima 67001
Bijgaand wat foto's of althans een poging daartoe (best lastig om een scherpe foto te maken terwijl de loc-kap ligt te wankelen en je er een ledje op de juiste positie in probeert te houden).
Maar hoewel de loc standaard niet van verlichting was voorzien (low-cost versie?), zijn de lichtgeleiders wel degelijk functioneel, en met een zwart kartonnen afscherming richting cabine gaat het er prima uit zien (voor een retro-fransoos dan).
Ik ben dan ook gelijk klaar met de keuze van de seinbeelden, het wordt gewoon 3x wit en 3x rood. Horst is 't daar roerend mee eens en vindt zelfs de wisselende verlichting eigenlijk al te veel voor zo'n oldskool-loc (maar vind t ondertussen stiekem wel reuze spannend of te allemaal gaat lukken, dus daar profiteer ik dan maar van).   
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... verwechselstromatisierung Lima 67001
En hoewel Horst zeer gecharmeerd was van het ietwat doorschijnende front en dak op de op één na laatste foto (conform een afgeleide van de paragraaf over de doorschijnende dakpannen uit de WOSA-rules) ga ik de binnenkant nog wel even zwart verven (zoals ik met veel -niet alle, anders gaat t opvallen- huisjes ook stiekem heb gedaan). 
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... verwechselstromatisierung Lima 67001
Hans,

Staat leuk de verlichting in de Franse loc. :) :thumbup:
Knap gemaakt.

Groet Michel
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... verwechselstromatisierung Lima 67001
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... verwechselstromatisierung Lima 67001
Die cabineverlichting heeft ook wel wat.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... verwechselstromatisierung Lima 67001
 @citaat
Vooral het rode licht...... Je vraagt je dan af wat er in de cabine allemaal afspeelt  :D
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... verwechselstromatisierung Lima 67001
Ik wíl het niet weten, Wim >:-D.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... verwechselstromatisierung Lima 67001
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... verwechselstromatisierung Lima 67001
Citaat van: Wimdouwe op zaterdag 07 december 2019, 17:49:14
@citaat
Vooral het rode licht...... Je vraagt je dan af wat er in de cabine allemaal afspeelt  :D

Hahaha wat een mens zich zoal kan afvragen.

Eerlijk gezegd heb ik nog nooit een 3 punt sluitverlichting gezien. Maar als het WOSA punten opleverd gewoon doen hoor.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... verwechselstromatisierung Lima 67001
@citaat of het extra WOSA punten oplevert weet ik niet, maar het is veruit de eenvoudigste oplossing en mij stoort het niet. Het hoeft allemaal niet perfect, hoort ook niet bij deze verder simpel uitgevoerde loc.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... verwechselstromatisierung Lima 67001
Volgens Herbert leveren de 3 zwoele rode sluitlichten meer dan 1000 punten op, Hans !
Zo mag de WOSA het graag zien  :thumbup:
Eigen inbreng en interpretatie én zelf geknutseld.
De werkelijkheid is ondergeschikt aan de fantasie van modelbouwer. (artikel 1 van de hoofdoelstellingen van de WOSA)

Zelf vind ik het vooral knap gedaan  ;)

Grtz Tony
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... verwechselstromatisierung Lima 67001
 :o) Dat rode licht in de cabine geeft toch aan dat het om de RLD (Red Light District) trein gaat? >:-D
Die RLD trein rijdt door het ganse land in de late uurtjes  om de reizigers te vervoeren naar waar zij heen gaan voor wat inspannende ontspanning. O:-D

Dirk-Jan
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... verwechselstromatisierung Lima 67001
@citaat of ontspannende inspanning?!? :D
Mmm die RLD is leuk om erin te houden :P.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... verwechselstromatisierung Lima 67001
 @citaat @citaat

Er is ook nog verschil; RLD-Sprint ( voor een snelle rit ) en RLD-Express ( voor kaarthouders )
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... verwechselstromatisierung Lima 67001
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... verwechselstromatisierung Lima 67001
Citaat van: Hanzi op zondag 08 december 2019, 11:36:40
@citaat of ontspannende inspanning?!? :D
Ik dacht van wisselspanning naar gelijkspanning ... :roll:

Groeten,

Erik.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... de Kersttreinen rijden 😉
De verlichting in de Fransoos gaat goed komen, netjes wit 3 punts frontsein en rood 2 punts sluitsein. Het heeft door wat domme overenthousiaste handelingen wat ledjes gekost (maar die kosten toch bijna niks dus who cares?), maar het komt goed. Wordt vervolgd.
Ondertussen even de 67001 terzijde gelegd voor andere werkzaamheden van groot belang: de kersttrein. Want een kerstboom is pas een kerstboom als er een trein onder rijdt. Luxeprobleempje: wordt t de Lego of de LGB? Doe eens gek en doe t allebei!
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... de Kersttreinen rijden 😉
Oeps, ik zie nu pas dat de foto's er niet bij staan...
Heb ik gelijk de gelegenheid om een ieder hier op t forum:
fijne feestdagen toe te wensen & een mooi en spoors 2020! 
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... de Kersttreinen rijden 😉
:arrow:
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... de Kersttreinen rijden 😉
:arrow:
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... de Kersttreinen rijden 😉
Een kerstdorp met een kerstboom onder de kerstboom  :thumbup:
Dat ziet er erg gezellig uit!
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... de Kersttreinen rijden 😉
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... de Kersttreinen rijden 😉
Heerlijk om te zien, Hans !
Ik word meteen weer kind  :favorite:

Voor jullie ook alle goeds voor het komende jaar  :thumbup:
( De kerst kan al niet meer stuk zo  :D )

Grtz Tony
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... de Kersttreinen rijden 😉
Ik heb het hier al vaker gezegd, Tony:
een man is nooit te oud om te spelen,
hij wordt pas oud als hij niet meer speelt!


Zoekplaatje: vind de kerstman onder de douche!
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... de Kersttreinen rijden 😉
 B) Dat is een mooie Kerstdorpje geworden. B)
Eigenlijk veel mooier dan die fragiele Märklin rommel, als hier wat van af valt klik je het er zo weer op. :D
Het ziet er gezellig uit. :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Dirk-Jan
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... de Kersttreinen rijden 😉
@citaat dank :)

Omdat ik t eigenlijk nog wat te donker vond, vandaag zwaar geïnvesteerd bij de A.C.Tion voor wat kerstmarktverlichting!
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... de Kersttreinen rijden 😉
Hans,

Het is zeer zeer sfeervol onder en rond de kerstboom. :P  :thumbup:
Helaas heb ik de douchende kerstman nog niet kunnen ontdekken. :(

Groet Michel
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... de Kersttreinen rijden 😉
 @citaat
Ik wel........ Tip: hij heeft zn rooie jas niet aan  :idea:
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... de Kersttreinen rijden 😉
Hallo Hans,

Wat een gezellig en leuk kerstdorp.  :thumbup: :thumbup:

Volgens mij ook de kerstman on de douche gevonden.
Nog een leuke reden ?

Maar wens je ook prettige kerstdagen en een goed en gezond 2020.

M.vr.gr. Erwin
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... de Kersttreinen rijden 😉
Het gezicht en de handjes van een Legopoppetje zijn geel Michel, dus een blote Lego-kerstman is geheel geel. Je kan je afvragen hoe lang dit nog kan in dit land :?.

Klopt, Wim :).

Ook de kerstman moet soms douchen, Erwin! Komt uit één van de vele Lego-adventkalenders, net als de rest van de bevolking in het kerstdorp.
Ook voor jou het beste in een zo goed mogelijke gezondheid voor 2020!
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... de Kersttreinen rijden 😉
Hehe ik heb hem gevonden. :P

Groet Michel
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... de Kersttreinen rijden 😉
:thumbup:
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... de Kersttreinen rijden 😉
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... de Kersttreinen rijden 😉

Gevonden, Hans !

Eindelijk  ;)
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... de Kersttreinen rijden 😉
Nog eentje dan, maar wel met mooie stokers, het is hier natuurlijk wel een treintjesforum :P.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... de Kersttreinen rijden 😉
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... schitterend mooi modelbaanfilmpje!
Ter inspiratie en/of ontspanning een schitterend mooi filmpje vanaf youtube:
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... schitterend mooi modelbaanfilmpje!
Dat is inderdaad smullen, Hans !
Staat bij de favorieten nu  :P

Grtz Tony
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... schitterend mooi modelbaanfilmpje!
He Hans dat is een lekker relaxed filmpje met een lekker relaxed muziekje. Altijd goed na een (iets te) lange dag werken  :thumbup:
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... verlichting 67001 functioneert!
Yes, de front- en sluitverlichting zit er in en functioneert. 3x wit voor én 2x rood achter :D.
Beetje lastig te fotograferen, bouwverslagje en filmpje volgen nog als ik wat meer tijd heb.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... verlichting 67001 functioneert!
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... verlichting 67001 functioneert!
 @citaat Fijne plaatjes Hans :thumbup:
Ik moet toch ook maar eens zo'n Française scoren!
Wellicht kom ik haar in Zutphen tegen ... :roll:
Nog wel even wat buffertjes opzoeken en eraan plakken :wink:

Groeten,

Erik.