Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... interieur TEE RAm

Gestart door Hanzi donderdag 01 januari 2015, 21:55:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Bosman molentje, uitdaging ;-)
 @citaat Valt erg mee. Lijm, zo uit de koelkast, hardt echt niet uit binnen twee seconden.
En solderen: De binnenzijde van de staander moet geschilderd worden vóór montage.
De hete bout zal het schilderwerk geen goed doen.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Bosman molentje, uitdaging ;-)
 :) Leuk bouwpakketje, suc6 met priegelen.
Dat idee van Wim om seconden lijm te gebruiken is denk ik best een goed idee. :thumbup:
Solderen word een uitdaging.
Nou ja, hoe je het gaat doen zien we wel, suc6 ermee.
:o) O ja, let er effe op onder welke hoek je de wieken vastzet, afhankelijk van of je rechts of links draaiende stroompies wil opwekken. 8)

Dirk-Jan
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Bosman molentje, uitdaging ;-)
Leuk molentje, Hans.

Echt priegelwerk, of je nu moet solderen of lijmen.
Naar mate je ouder wordt is het lastiger met dit soort dingen te werken. Is mijn ervaring. Met een pincet en een fijn tangetje en soms een zakmes lukt het mij meestal wel.

Succes!!

Groeten,
Roel
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Bosman molentje, uitdaging ;-)
Dank voor de tips. Aan secondelijm had ik ook al gedacht, maar ik brand liever m'n vingers dan dat ik vastgeplakt zit. Kwestie van keuzes maken 😉.
Enne, het enige stroompje dat wordt opgewekt met dit molentje is een waterstroompje: het is namelijk een poldermolentje. Met een vlotter wordt het waterpeil gereguleerd, zodra de vlotter omhoog komt wordt mechanisch de windvaan gekanteld waardoor de molen van de wind af draait. Slim of slim. Bedenksel uit de jaren 20 van meneer Bosman, tot de jaren 60 werd een achteras van een Ford (type A, T, etc) gebruikt voor de haakse overbrenging. Inmiddels staan de ingenieuze molentjes wereldwijd; Altenstein kán niet achterblijven 😎. Nu nog een slootje om te bemalen...
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Bosman molentje, uitdaging ;-)
Vanavond begonnen met de uitdaging. De mast en de fundering zitten in elkaar. Hulde aan de ontwerper en fabrikant van dit bouwkitje (Wim Mesu), alles past werkelijk perfect en door diverse pen-en-gat verbindingen heb je al een redelijk stabiel geheel voordat je gaat solderen. De pennetjes vijl en schuur je later weg.
Bovenin het mastje zit een heel dun buisje waar later een nog dunner pennetje doorheen komt zodat de molenkop straks kan draaien. In werkelijkheid is deze stang de aandrijfas naar de centrifugaalpomp in de fundering. Om dit buisje op de juiste maat te krijgen heb ik het in de accuboormachine gezet en met een mesje ingekerfd (foto 2); daarna kun je het afbreken en is het buisje nog netjes open (dank voor de tip Railmagazine!).
Na het solderen van het mastje inclusief het buisje heb ik het teveel aan soldeer weggeschuurd. Schuurpapiertje op vlakke ondergrond en dan het mastje er overheen bewegen. Foto 3 is voor, en foto 4 is na het solderen.
Nu eerst de foto's van het mastje, de fundering komt in de volgende post.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Bosman molentje, uitdaging ;-)
Het raster op mijn Action-matje is overigens 10mm; kan je een beetje zien hoe klein de onderdeeltjes zijn :D.
Ook de fundering zat eigenlijk al redelijk stevig in elkaar zonder solderen. De onderkant is geen zichtwerk, dus daar kon ik de soldeer rijkelijk laten vloeien. Het is mijn eerste messing bouwkitje, maar het valt me reuze mee en ik vind het echt leuk. Ik moest me er toe zetten om te stoppen op dit punt want ik wil het niet gaan afraffelen; ken uzelf ;).
Binnenkort verder!
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Bosman molentje, uitdaging ;-)
en ter inspiratie nog maar een fotootje van het grote voorbeeld waar ik vanmorgen niet geheel toevallig langsfietste op weg naar m'n werk; dit is er eentje met kunststof (soort polyester of zo) wieken.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Bosman molentje, uitdaging ;-)

Mooi werk geleverd, Hans  :thumbup:

Die truc met dat mesje met boormachine kende ik nog niet, ben benieuwd, of dat ook met kunststof zo werkt.
Werkt eigenlijk volgens het principe van een pijpsnijder, zoals loodgieters en gasfitters die gebruiken; alleen draait nu niet de snijder, maar de buis.

Grtz en u wordt nauwlettend gevolgd,

Tony
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Bosman molentje, uitdaging ;-)
Vanmiddag weer verder gegaan aan het "Bosman-molentje". Tijdens het bijwerken van de mast (schuren/vijlen) waren helaas de pennetjes waarmee hij in het onderkruis kwam te staan verloren gegaan. Daarom een iets andere volgorde aangehouden en het kruis eerst op de fundatie gemonteerd; wél met 4 "bouten" van een stukje messingdraad van 0,5mm (!).
Ook het vuilrooster en de geleiding voor de vlotter gemonteerd.
En toen moesten de mast en de fundatie naar een andere locatie om samengevoegd te worden. Voor dit speciale transport werd deze zondagmiddag een extra trein ingelast in de drukke dienstregeling van Lilleby-Altenstein.
Toen de mast op de fundatie was gemonteerd (lastig klusje zonder de verloren gegane uitlijn-pennetjes) is tot slot het vlottermechaniek gemonteerd (het kleine rondje achter het vuilrooster is de vlotter). Ondanks de te zware soldeerbout ben ik niet ontevreden met het eindresultaat :D.
Tot slot een geslaagde poging gedaan om in de haakse overbrenging die bovenin komt 2 gaatjes te boren met een 0,5 mm boortje. Omdat ik nooit dit soort bouwkitjes maak, ontbreekt het me eigenlijk aan het juiste gereedschap, maar wonder bovenwonder klemde het boortje goed in de lompe kop van mijn accuboormachine. 2 gaatjes geboord en het minuscule boortje is nog heel >:-D.
Wordt vervolgd.

Edit: en dat is maar goed ook (dat t boortje nog heel is) want ik zie net dat er ook nog gaatjes voor de windvanen geboord moeten worden in het mini-blokje witmetaal zijnde de haakse overbrenging :O.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Bosman molentje, uitdaging ;-)
En nog een close-upje van de fundering met het vuilrooster en de vlotter voor de niveauregeling:
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Bosman molentje, uitdaging ;-)
Knap werk! Wat een gepriegel om zoiets te solderen.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Bosman molentje, uitdaging ;-)
Vanavond het Bosman-molentje verder afgemaakt. Eerst nog 2 gaatjes voor de windvanen in de witmetalen haakse overbrenging geboord.
Daarna het middendeel van één wiekenstel vertind en met schilderstape vastgezet, vervolgens het andere wiekenstel er bovenop en mooi haaks gefixeerd. Soldeerbout erop tot de soldeertin mooi vloeide en er één geheel ontstond. Gaatje geboord en met rond vijltje iets opgeruimd en er een minuscuul buisje ingesoldeerd. Tot slot de wieken iets geknikt zodat ze goed wind vangen.
Daarna de windvanen in de haakse overbrenging gelijmd en ook een heel kort pennetje waar de wieken opkomen.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Bosman molentje, bijna klaar ;-)
En tot slot een paar plaatjes van het molentje dat helemaal in elkaar zit.
Klaar is hij nog niet, hij moet nog een tintje grijs krijgen. Kwast of spuitbus is nu de vraag; ik denk dat ik voor de spuitbus kies omdat ik verwacht 'm daarmee een mooi dun laagje te kunnen geven zonder dat details verloren gaan.
Als eerste een foto van het molentje met de soldeerbout die ik gebruikt heb. Komt best een beetje lomp over :O. Toch ben ik zeer content met het voorlopige eindresultaat :).
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Bosman molentje, bijna klaar ;-)
Grappig detail is dat het bovendeel op de wind kan draaien en bovendien draaien de wieken echt als ik er tegen blaas >:-D.
En hij is perfect op schaal maar daardoor ook écht klein:
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Bosman molentje, bijna klaar ;-)
 B) Ook een grappig detail dat je dit hebt gemaakt met zo'n dikke soldeerbout, dat werkt dus blijkbaar ook gewoon prima. :thumbup:
Je hebt er in ieder geval een erg leuke blikvanger bij op je baan. B) :thumbup:
:o) En als je het raam openzet en het molentje de wind vangt kan je ook nog groene stroom gaan opwekken. O:-D

Dirk-Jan
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Bosman molentje, bijna klaar ;-)
Hans,

De windmolen ziet er prachtig uit mijn complimenten voor het priegel soldeerwerk. :) :thumbup:
Net wat Dirk-Jan schreef een blikvanger voor op je mooie baan. :)

Groet Michel
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Bosman molentje, bijna klaar ;-)
Zo heel lomp is die soldeerbout normaal gesproken nou ook weer niet, alleen bij zo'n fragiel molentje, tja...
Ook alvast een foto van waar hij waarschijnlijk gaat komen. Er moeten alleen nog wat slootjes gegraven worden, dus Tony: als Carl de Taiga-twins even zat is, dan is hij welkom op het mooie platteland van Altenstein (boerendochters in overvloed  >:-D).
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Bosman molentje, bijna klaar ;-)
@citaat @citaat Tja DirkJan, Het blijkt maar weer dat je ook zonder miniatuur gereedschap tot een alleszins aanvaardbaar resultaat kan komen.
Echt leuk om eens gedaan te hebben!

@citaat Dank voor je complimenten, Michel.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Bosman molentje, bijna klaar ;-)

Knap werk, Hans  :thumbup:

In dit geval; "hij is voor zijn roodkoperen"  :P
Levert een mooi filigraan windmolentje op, maar wel te fijn om extra WOSA-punten op te leveren ( dat dan weer wel  :? ).

Carl heeft helaas last van hooikoorts, hij heeft slechte ervaringen met hooimeiden, dus die boer'ndeernes zullen het met de plaatselijke hunken moeten stellen  :o)

Grtz Tony

( die zijn soldeerbout alleen in uiterste nood warm stookt .....)
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Bosman molentje, bijna klaar ;-)
Mooi resultaat, Hans.  :thumbup:

Ook het beeldverslag mag er zijn. :)
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Bosman molentje, bijna klaar ;-)
@citaat @citaat S##t, ik vrees dat je gelijk hebt Tony, alleen al door het ontbreken van een ernstige schaaldissonant zal de WOSA de oubollige neus wel ophalen voor dit molentje :-(. Lekker belangrijk... Hopelijk dat de koeien die er onder komen te liggen (staan kunnen ze niet meer omdat de poten op eerdere treinbanen zijn achtergebleven) nog wat punten opleveren.
En jammer dat ik die sloten zelf moet gaan graven, maar ook dat komt goed.

@citaat dank je Dick, ik heb getracht een duidelijke beschrijving te geven van hoe ik hem met bescheiden middelen en zonder (messing-)ervaring gebouwd heb. Misschien heeft iemand er wat aan hier.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Bosman molentje, bijna klaar ;-)

Tja, Hans.

Tis nie anders.....
Advies van Carl; ván je af scheppen  :warning:
( dáárom moest hij dus komen  :D )

Grtz Tony
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... 50 tinten grijs voor Bosman-molentje
Maar eerst moest het molentje een kleurtje krijgen. Als basis een laagje grijs uit een spuitbus. Naast het feit dat dat wel erg saai oogde, was het molentje redelijk onzichtbaar in t landschap. Dan toch de verfdoos er maar bij en het mastje in een mix van grijs met zilver gekwast. Daarna de windvanen en de wieken zilver en de haakse overbrenging blauwgrijs.
Het vuilrooster werd zwart evenals de vlotterconstructie met donkergele vlotter.
Tot slot moesten de decals er nog op en geheel in lijn met het molentje waren ook deze weer erg klein en bovendien was de bedrukking redelijk kwetsbaar waardoor de teksten op de vanen er wat verweerd uit zien.
Maar goed, ook die zitten er op, tijd dus voor wat foto's waarop t molentje gereed is.
En nu maar sloten graven zodat er iets te bemalen valt >:-D.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... 3001 3002 CE800 CEB800 ???
Eén van de meest basic locjes, de 3001, ontbreekt hier nog in de collectie. Is ook een WOSA-waardige loc die heeeeeel erg lang in de M****** catalogie heeft gestaan.
En dat in allerlei uitvoeringen: rood, bruin, groen, donkerrood, met en zonder metalen handrails en bedrijfsnummers 6302 en 6308. In de oude codering was het een CE800 of een CEB800 en later werd dat een 3001 en 3002. En dat loopt qua nummering en kleuren allemaal dwars door elkaar heen, en dan heb je ook nog misdrukken waar 3000 op staat 8o.
Tijd om eens in de WIKI te kijken hoe-en-wat :). Maar helaas, dit locje komt vreemd genoeg (nog) helemaal niet voor in de onvolprezen WIKI :-(.
Bestaat er überhaupt een compleet overzichtje van de verschillende uitvoeringen?
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... 3001 3002 CE800 CEB800 ???
 @citaat Hier al gekeken? ===> klik
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... 3001 3002 CE800 CEB800 ???
 @citaat dat is de 3000 Wim, ben op zoek naar een dergelijk lijstje van de 3001/3002...
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... 3001 3002 CE800 CEB800 ???
 @citaat Ai, mea culpa. Hier dan? ===> klik

Nog meer (niet alléén Märklin) ===> klak
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... 3001 3002 CE800 CEB800 ???
ah, dank u Wim :thumbup:!
onder 3001 3002 vond ik m niet in de WIKI, maar jij kan beter zoeken dan ik en hij staat er dus toch in.
locje is dus gewoon meer dan 40 jaar in productie geweest met z'n "mooi-van-lelijkheid" grote WOSA-koplampen :D.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... 3001 3002 CE800 CEB800 ???
Hans

Even alles bijgelezen en bekeken, ziet er heel mooi uit die windmolen.

Ik had het gelijmd met secondenlijm, heb ook ooit messing onderdelen gemaakt (modelbouw)
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... 3001-7 met vracht bananen
@citaat @citaat
Tja, en dan moét je opeens zo'n 3001 hebben. Mag niet ontbreken volgens de WOSA-reglementen.
En dan staat er eentje op MP inclusief 6 bananenwagons; voor 3 tientjes (!) inclusief verzenden :D.
Dus die reed al snel Altenstein binnen met een vracht bananen waar ze de winter wel mee door komen!
Het is de wijnrode uitvoering (zónder bladders!) mit handschalthebel 3001-7 uit '64. Rijdt na een onderhoudsbeurtje en wat soldeerwerk als een zonnetje. Het dakje is wel van een nieuw laagje grausilber voorzien.
En dan als bonus 6 bananenwagens, één hele oude 4509-2 uit '55/'57 met gedrukte reclame en de rest is wat "nieuwer" (<'75) met schiebebilder.
Ben er weer blij mee!

Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... 3001 3002 CE800 CEB800 ???
 @citaat Heb óók zo'n klusje geklaard ===> klik
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... 3001 3002 CE800 CEB800 ???
Mooi gedaan Wim, deze is nog helemaal origineel inclusief de gewone lampen. En dat laat ik voorlopig ook maar even zo.
Ik had ook nog foto's maar was die in de haast vergeten, onderstaand alsnog:
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... 3001-7 met vracht bananen
Mooi die Minionstrein :D
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... 3001-7 met vracht bananen
Mooie sleep Hans zo met die opvallende gele bananenwagons. :P :thumbup:
Veel rijplezier toegewenst.

Groet Michel
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... 3001-7 met vracht bananen
Dank je en 100% oldskool, dus laat die WOSA knakker maar komen!
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... 3001-7 met vracht bananen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... 3001-7 met vracht bananen

Die WOSA-knakker zit hier kwijlend in zijn notitieboekje te schrijven, Hans  :P ( betere emoticon is er helaas niet voor )

Een compleet oldskooltreintje om van te watertanden en zeker voor die prijs  :thumbup:
En alles in erg goede conditie zo te zien.
Voor de kalender moet het ensemble er wel helemaal op staan, hoorde ik de inspecteur mompelen.
Werk aan de winkel dus  :D

Grtz Tony
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... 3001-7 met vracht bananen
Gave windmolen Hans, die heb je erg mooi gemaakt. Stukje vakwerk met de soldeerbout :O

Ga je het messing nog schilderen of laat je hem zo? Beiden kan natuurlijk
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... 3001-7 met vracht bananen
@citaat
bedankt voor het compliment, de foto's in reactie 1172 zijn van de geschilderde versie Martijn.
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.msg1259960#msg1259960
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... fijne kerst en een goed 2019 !!!
Fijne kerstdagen en een mooi 2019 vanuit Lilleby-Altenstein!!!
Met voor de gelegenheid eens geen spoorse plaatjes van Märklin maar van Lego :D! Dit in verband met de grote kerstmarkt die onder onze kerstboom is neergestreken.
Verzoek van de plaatselijke autoriteiten om met de speciale (kerst-)trein te komen.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... fijne kerst en een goed 2019 !!!
En nog een paar:
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... fijne kerst en een goed 2019 !!!

Ook leuk om te doen, Hans  :thumbup:

Voor kinderen en altijd jong blijvende volwassenen is LEGO perfect speelspul !
Jullie kerst kan alvast niet meer stuk  :P
Van 2019 gaan we proberen iets moois te maken. Zeker hier op het forum  O:-D

Ps; de WOSA knijpt deze keer een oogje dicht  O:-D

Grtz Tony
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... fijne kerst en een goed 2019 !!!
Wàààt, de WOSA die een oogje dichtknijpt... Het moet niet gekker worden (maar is natuurlijk wel prettig in dit geval). Zal wel iets met die kerstgedachte te maken hebben of zo.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... fijne kerst en een goed 2019 !!!
Komt vast door de Glüwein, die Tony ze gegeven heeft  >:-D >:-D >:-D
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... fijne kerst en een goed 2019 !!!
Wie gaat er mee op treinspottersafanari naar Tobleronistan?
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... fijne kerst en een goed 2019 !!!
Als die onderweg ergens stopt wel, Hans  :thumbup:
Tis nogal een eind......... :D
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Ondertussen in WestVleteren... ;-)
Van Tobleronistan naar Westvleteren is met de trein goed te doen. Kost een paar centen, maar je krijgt er wel een mooie tunnel bij ;).
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Ondertussen in Winter Village...
Geen Mårklin spullen van de Kerstman onder de boom hier, maar wel Lego station Winter Village  >:-D. Een leuke bouwdoos uit de Creator Expert serie, dus niet rechttoe rechtaan blokjes stapelen. En zo hebben we 1e kerstdag weer nuttig besteed :D.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Ondertussen in Winter Village...
Die bus mag er ook wezen, Hans  :thumbup:

Heerlijk ouderwetse kerstknutselkunst bij jullie, je voelt je meteen weer negener of tiener worden  :P

Grtz Tony
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Zilverling stuurstand 4081
Zaterdag op de beurs (Rijswijk) onder andere een setje zilverlingen gescoord 4081/82/83. Van het stuurstandrijtuig 4081 ontbreekt helaas de verlichting (was bekend bij aankoop). Er hoort een bepaald mechaniekje in te zitten om rijrichtingafhankelijk wit of rood te schakelen. Ook de fitting(en?) binnenin ontbreken. Wél is er één asje met antislipbandjes.
Ik ben benieuwd hoe dit er origineel uit hoort te zien, want ik wil dit eigenlijk wel weer functioneel maken. Wie wil er wat foto's voor me maken? Graag van zowel binnen- als onderkant.
Nog mooier zou zijn als iemand nog zo'n compleet mechaniekje uit een sloper heeft liggen 😉.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Zilverling stuurstand 4081
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Zilverling stuurstand 4081
Dag Hans.

In dit topic staan enkele foto's, verder eens zoeken op 'Silberling' ... :wink:

Groeten,

Erik.