Vanmiddag weer verder gegaan aan het "Bosman-molentje". Tijdens het bijwerken van de mast (schuren/vijlen) waren helaas de pennetjes waarmee hij in het onderkruis kwam te staan verloren gegaan. Daarom een iets andere volgorde aangehouden en het kruis eerst op de fundatie gemonteerd; wél met 4 "bouten" van een stukje messingdraad van 0,5mm (!).
Ook het vuilrooster en de geleiding voor de vlotter gemonteerd.
En toen moesten de mast en de fundatie naar een andere locatie om samengevoegd te worden. Voor dit speciale transport werd deze zondagmiddag een extra trein ingelast in de drukke dienstregeling van Lilleby-Altenstein.
Toen de mast op de fundatie was gemonteerd (lastig klusje zonder de verloren gegane uitlijn-pennetjes) is tot slot het vlottermechaniek gemonteerd (het kleine rondje achter het vuilrooster is de vlotter). Ondanks de te zware soldeerbout ben ik niet ontevreden met het eindresultaat
.
Tot slot een geslaagde poging gedaan om in de haakse overbrenging die bovenin komt 2 gaatjes te boren met een 0,5 mm boortje. Omdat ik nooit dit soort bouwkitjes maak, ontbreekt het me eigenlijk aan het juiste gereedschap, maar wonder bovenwonder klemde het boortje goed in de lompe kop van mijn accuboormachine. 2 gaatjes geboord en het minuscule boortje is nog heel
.
Wordt vervolgd.
Edit: en dat is maar goed ook (dat t boortje nog heel is) want ik zie net dat er ook nog gaatjes voor de windvanen geboord moeten worden in het mini-blokje witmetaal zijnde de haakse overbrenging
.