Tijdens vakanties komen we vaak in Zuid-Limburg en het aangrenzende stuk België. En vooral dat stuk België daar heeft een intrigerend verleden, al was het alleen maar om het feit dat het 3-landenpunt in Vaals ooit een 4-landenpunt was. Er heeft hier namelijk zo'n 100 jaar sprake geweest van een ministaatje "Neutraal Moresnet", de bovenpunt van dit driehoekige staatje grensde aan Vaals en heeft bestaan tot de 1e wereldoorlog. Tijdens het wandelen in dit gebied kom je nog talrijke grenspalen tegen; geïnteresseerden moeten maar eens Googlen op "Neutral Moresnet".
Een ander feit wat deze omgeving zo interessant maakt is het spoorwegverleden. Het is hier een wirwar van spoorlijnen en -lijntjes waarvan de meeste allang niet meer in gebruik zijn. Een groot aantal is veranderd in schitterende fiets- en wandelpaden. Hier en daar kom je nog stille getuigen uit het verleden tegen, spoorviaducten, tunneltjes, bruggetjes, hekjes...
De belangrijkste, Lijn 24 oftewel de Montzenlijn, is nog volop in gebruik. Deze lijn is voor de 1e wereldoorlog aangelegd door de Duitsers en dankzij de inzet van vele Russische dwangarbeiders is deze megaklus binnen 2 jaar (!) geklaard. De werkomstandigheden waren natuurlijk erbarmelijk en de werkwijze en het doel van de spoorlijn (snel verplaatsen van Duitse manschappen en materieel) zijn op geen enkele wijze goed te keuren, maar het blijft op zich toch wel een prestatie om dit in 2 jaar te bouwen: 3 grote viaducten en 3 lange tunnels. En als je daar dan wandelt kom je de lijn altijd wel weer een keer tegen en dat blijft een indrukwekkend gezicht. In de loop der jaren best een aantal foto's gemaakt welke ik hier met jullie wil delen.
Van het (ooit) immense goederenstation Montzen-Gare heb ik helaas geen foto's, maar het is een bekende site van fotografen dus Google is hier weer je vriend.