Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Frohe Weihnachten und ein gutes 2025 !

Gestart door Hanzi donderdag 01 januari 2015, 21:55:19

Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... BR23 in de revisie
Binnenkort krijgen we dus een "caravanshow', we hebber inmiddels al 3. En nog WOSA waardig ook.
Hmm Altenstein zou zich wel kunnen lenen voor zo'n show, de stad kan wel eens een extra boost gebruiken.
Publiek moet natuurlijk aangevoerd worden met de nodige extra treinen.
Als de Twins afreizen uit de residentie van Tony zou ik wel graag een ticket willen bemachtigen.
Dan kom ik voor de mooie meiden  eh nee ahum de prachtige caravans natuurlijk.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: Tony op dinsdag 09 juli 2024, 17:54:55En toen kwam de klapper met de WOSA-caravan, gevolgd door die van Dirk-Jan en toen moest ik van Matz die combi van hem ( 2x heavy metall ) ook maar in de strijd gooien hier.....dus bij deze  :P
En de grtzjes van de hele Wosa-kluit hiero !
Tony
40a - kopie.jpg
Tja, tegen een Karawan mit HintenBalkon 8o kunnen wij natuurlijk niet op :thumbup: !
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Duo-Leds voor de DSB-MZ
Vandaag de DSB MZ voorzien van front-/sluitverlichting met 2-kleuren duo-leds.
Het complete verhaal is hier (klikkie) te vinden.
IMG-20240709-WA0000.jpgIMG-20240709-WA0001.jpg 

Fijn in elkaar geknutseld Hans en op het filmpje ziet het er goed uit. Je hebt alleen nu wel een overspannen preiser machinist. Dat ventje rent de benen uit zijn kont om die loc om te bouwen.
Dat moeten we niet hebben, daarom zijn ze met z'n tweeën >:-D !
ik werd direct afgeleid door die mooie rotswand  :thumbup:

mvg,
Michel
Haha dank je. Is een mix van kurkschors en échte Belgische leisteen!
Mooi geworden die MZ. :thumbup:
Wat me er aan herinnert dat je een "grensbaan" hebt.
Staan er nog meer Deense modellen op de verlanglijst Hans?
De serie MY Nohab van de DSB? Meerdere varianten mogelijk, ook oldskool en WOSA-waardig.
Stoomlocs serie N DSB - Märklin 3045.
De nodige rijtuigen natuurlijk....
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

De ombouw met de Duo leds is zeer goed geslaagd Hans, deze loc is weer helemaal van deze tijd  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman
Het resultaat mag er zijn Hans. :thumbup:
De Deense dame is weer up to date en je baan een prachtige loc met ledverlichting rijker. :)

Groet Michel
Citaat van: Baanloos op zondag 14 juli 2024, 12:11:15Mooi geworden die MZ. :thumbup:
Wat me er aan herinnert dat je een "grensbaan" hebt.
Staan er nog meer Deense modellen op de verlanglijst Hans?
De serie MY Nohab van de DSB? Meerdere varianten mogelijk, ook oldskool en WOSA-waardig.
Stoomlocs serie N DSB - Märklin 3045.
De nodige rijtuigen natuurlijk....

Jazeker: line-up bolle neuzen (klikkie)
Aha in het Line-up Topic.
Tsja sommige topics zijn zo uitgedijd dat ik niet alles meekrijg!
Da's een mooie line-up Hans, ik vind de "klassieke" Bolle neus Deen de mooiste.
Verder niks op de verlanglijst?

Jawel, een Østbanen MAK van Heljan. En nou gá ik binnenkort naar DK >:-D !
En het DSB dieseltje van Märklin (model 3-railforumloc) als ik die nog eens betaalbaar tegenkom.
Ben benieuwd Hans!
Goede reis al vast, mijn dochters zijn nu in Kopenhagen, krijg wel berichten over duur eten. :(
De 3045 breng ik in "Onze Klassiekertjes" nog even ter sprake.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Heljan

BLIJ dat ik analoog RIJ

Heljan, een Deens merk dat volgens mij vroeger hoofdzakelijk bouwdozen voor gebouwen etc. maakte en daarna ook H0-treintjes is gaan fabriceren.
Maar ik heb het idee dat daar niet heel veel van over is (?), vrij beperkt leveringspakket en veel uitverkocht. Ze lijken zich nu vooral op 00-spoor (1:76) voor de Engelse markt te richten (www.heljan.co.uk). Ik kan het mis hebben hoor.

Nu is mijn oog gevallen op deze MaK van de Østbanen, echt een leuke loc voor de Lillebyanen!

2150_d1c2bb6c-0c50-469a-8b97-baafe9053c18_740x.jpeg
(afb: www.heljan.dk)

Het aparte is dat deze loc bij Heljan 999,-- DKK kost (ca. € 135,--), terwijl hij bij Deense modelspoorwinkels voor 2.500,-- DKK verkocht wordt.
Navraag bij Heljan resulteerde in het antwoord dat die 999,00 DKK toch echt correct is. En dat is best een nette prijs voor een 3-rail uitvoering met Esu-decoder die ook op AC-analoog zou functioneren.
Of hij ook goed op M-rails rijdt is nog even de grote vraag.
Het grote prijsverschil blijf ik apart vinden, bij andere locs (MY / bolle neuzen) is dit niet het geval; vanwaar de prijsdump van de MaK dan, vraag ik me af.
Is iemand hier bekend met locs van Heljan? En dan bij voorkeur deze in het bijzonder.

Groet, Pepijn

Heljan heeft enkele jaren geleden aangegeven zich uit de Deense markt terug te trekken. Nadien zijn er nog wel wat nieuwe producten uitgekomen, waaronder de MAK. Geen idee wat nu nog de bedoeling is.

De MAK is bij Heljan zelf al zeker twee jaar 999 Deense kronen, en ik overweeg al twee jaar om hem te kopen... Maar het model is toen het uitkwam niet heel positief ontvangen (gooi deze in google translate: https://knarbjerg.blogspot.com/2019/08/mak-fra-heljan.html) dus misschien heeft de verkoop altijd tegen gezeten.

Heljan kan wel degelijk mooie modellen maken. Ik ben bijvoorbeeld heel tevreden met mijn DA postwagentje (https://heljan.dk/collections/nyheder/products/litra-da-5012?variant=43086653522094) en de MO 559 (https://heljan.dk/collections/h0-lokomotiver-litra-mo/products/dsb-mo-559-nittet-500-ac-digital). Die is juist bij dealers al enkele jaren wat goedkoper (1400 DKK). Technisch is het wat ouderwets: de halve cabine van de MO is ingenomen door een cardanas..
Heljan was jarenlang de kampioen van het aantal varianten Bolle neuzen. Werden door Railhobby hoger aangeslagen dan de M* varianten. Moet ik er wel bij zeggen dat Railhobby wel een paar decennia tikkeltje anti-Marklin was. Want 3-rail, enfin we kennen deze discussie.

BLIJ dat ik analoog RIJ

@citaat @citaat Pepijn, dank voor alle aanvullende info; leerzaam en leuk :thumbup: .
Rijdt het goed op 3-rail, en welk type rails heb jij?

@citaat Ze hadden zeker heel veel typen bolle neuzen! Maar ook complete treinstellen en nog heel veel meer. Jammer dat daar zo weinig van over is...

Als ik met Heljan mail krijg ik steevast antwoord van de directeur himself; of dat nu een heel goed teken is...

Groet, Pepijn

@citaat De litra MO en postwagen lopen beide goed op C-rails en K-rails.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Da's mooi, ik las ergens ook mindere berichten over een Class-66, vandaar mijn vraag.

Groet, Pepijn

@citaat Denen rijden veel op 3-rail. Ik denk dat de meeste fabrikanten daar wel goed rekening mee houden. M-rails zal voor de MAK ook wel werken.

Weet je zeker dat de decoder in de MAK wel analoog werkt?
Die sloopt hij er desnoods uit Pepijn. :D

BLIJ dat ik analoog RIJ

Zit een ESU in en volgens directeur Kim Nannestad zou die analoog moeten werken.

Märklin fahren-ärger sparen

Voor die prijs lijkt het me de gok wel waard, Hans.
Als je in het engels naar problems with Heljan (3rail) trains/locomotives gaat googelen, kom je er best wel wat tegen.
Het heeft me trouwens altijd verbaasd, waarom Märklin dit model nooit heeft uitgebracht.

Misschien heb je nog wat vakantiegeld over en is het een verlaat souvenir........... O:-D

Grtz Tony
Een goedkope airbnb en blikken witte bonen in tomatensaus mee naar DK. :D
En Hans koopt Heljan op....leeg.
Geen stoomplannen meer trouwens na de succesvolle opbouw van de BR23 Hans?
Citaat van: Hanzi op vrijdag 19 juli 2024, 15:53:46Da's mooi, ik las ergens ook mindere berichten over een Class-66, vandaar mijn vraag.

Dat was iets met de wielen die heel slecht de stroom geleiden. Als je daar andere wielen op de assen monteerde dan was er verder niet veel mis mee.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Ja, iets met bruinering eraf schuren begreep ik :o) .

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: Baanloos op zaterdag 20 juli 2024, 11:17:55Een goedkope airbnb en blikken witte bonen in tomatensaus mee naar DK. :D
En Hans koopt Heljan op....leeg.
Geen stoomplannen meer trouwens na de succesvolle opbouw van de BR23 Hans?
Niks airbnb; campings, maar die zijn niet echt goedkoop in DK... Dus Heljan opkopen zit er niet in en ik twijfel sowieso sterk of dat een slimme investering zou zijn.
Zat stoomplannen hoor, maar ik heb ook al zat stomers. Maar nog niet van de DSB, dus wie weet ;) .
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Hamburg

BLIJ dat ik analoog RIJ

Groeten uit Hamburg! Met de U-Bahn vanaf de camping naar 't HBF gereisd en verder spreken de plaatjes voor zich!
IMG-20240725-WA0000.jpgIMG-20240725-WA0017.jpgIMG-20240725-WA0018.jpgIMG-20240725-WA0016.jpgIMG-20240725-WA0015.jpgIMG-20240725-WA0014.jpgIMG-20240725-WA0010.jpg         

BLIJ dat ik analoog RIJ

En nog een paar van het HBF:IMG-20240725-WA0008.jpg
IMG-20240725-WA0013.jpgIMG-20240725-WA0011.jpgIMG-20240725-WA0012.jpgIMG-20240725-WA0009.jpgIMG-20240725-WA0007.jpgEn met de U-Bahn -wat hier een luchtspoor is- weer terug.

BLIJ dat ik analoog RIJ

En natuurlijk ook een havenrondvaart gemaakt. Over de Elbe, langs containerterminal met mega-schepen (400×60 meter !), een Russisch plezierbootje aan de ketting >:-D en natuurlijk de Speicherstadt (oude pakhuizen direct aan het water).
Sorry, even geen treintjes maar bootjes.
IMG-20240725-WA0003.jpgIMG-20240725-WA0022.jpgIMG-20240725-WA0023.jpgIMG-20240725-WA0004.jpgIMG-20240725-WA0006.jpgIMG-20240725-WA0005.jpg     

zonder fantasie ook geen creativiteit

Leuke plaatjes Hans. Mocht je tijd en gelegenheid hebben: Bhf Hamburg Dammtor...
Mooie plaatjes Hans, heb een fijne tijd daar.
mooi hoor Hans,

als je 11 sept op naar de stamtafel komt hoor ik graag over je belevenissen!

enjoy!

Jeroen

Swiss rail .. what else?

Hans,

Ga zoor door om ons regelmatig te verwennen met mooie plaatjes van je uitstapjes. Hoef ik zelf (bijna) de deur niet meer uit B).

Groeten,
Wico
De tijd goed gespendeerd Hans, dank voor de foto's.

Vrgr,
Wilko

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Weer leuke plaatjes hoor Hans. Kunnen we lekker meegenieten met jou belevenissen. Wat ik dan weer wel mis is een foto van de camping, stofhut of sleurhut.

Als het maar Zwitsers is.

Mooie foto's van Hamburg hbf en de haventoer Hans. :thumbup:
Bedankt voor het vakantie gevoel. :)

Groet Michel
Prachtige foto's. Dank je wel!

Fantasietjes op de baan

Nice shots Hans... :thumbup:
Leuke pics Hans
BR112 zie je niet zo veel, ex DR, beetje anonieme serie. Stuk of 10 gehuisvest bij BW Kiel voor het Nahverkehr Schleswig-Holstein. toch al ruim 30 jaar oud deze locs.

Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... WOSA Hamburg

BLIJ dat ik analoog RIJ

Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... WOSA Hamburg
Ten behoeve van het WOSA-Inspektøren Handbuch Edition 2025 (stuur jij ze ff door naar t Hauptkantor, Klaus? Danke sehr!):

IMG-20240725-WA0019.jpg
Deze had ik gisteren al in Tony's draadje gezet, maar voor de volledigheid hier ook nog even.

IMG-20240726-WA0006.jpg
Ook dit is wel een goed voorbeeld van de typisch Deutsche Baustiel. Wellicht is er iets wat er op lijkt van Faller of Kibri en anders wordt dat hoog tijd!

IMG-20240726-WA0003.jpg
De bekende "Michpilz" (klikkie & klakkie) mag op geen enkele WOSA-Bahn ontbreken, deze RiesenErdbeer slaat echter ook geen slecht figuur in die serie :D .

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

@citaat Der letzte ist der beste!!  :thumbup:  :thumbup:

Groeten,

Erik.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Moin (zoals ze elkaar hier in Ost-Friesland begroeten ;) ), daar zijn we weer met nóg een dagje Hamburg.
Onderweg in de oude Speicherstadt tegen beter weten in even bij MiWuLa naar binnen. Maar alles "ausgebucht". Nog wel een € 0,00 bankbiljet uit een automaat getrokken in ruil voor een € 2,00 muntstuk. Wellicht commercieel geen hele sterke zet, maar het is wel een heel mooi "echt" aanvoelend biljet mét watermerk en metaalstripje:IMG-20240726-WA0002.jpgIMG-20240726-WA0001.jpg

Vanaf MiWuLa naar de aan de Elbe gelegen Hamburger Philharmoniker gelopen, prachtig gebouw met rondom een gratis(!) uitzichtterras.IMG-20240726-WA0012.jpgIMG-20240726-WA0011.jpg Na de koffie daar, langs de Elbe richting Altona gewandeld met onderweg de onvermijdelijke currywurst en over de Reeperbahn terug. "Moet je gezien hebben als je in Hamburg bent", zeggen ze dan; van mij kan je 'm gerust overslaan.
Terug in het centrum een rondje over een gigantische kermis gewandeld waar ik plots oog in oog met "mijn eigen station" stond :-) :IMG-20240726-WA0007.jpg

Na nog een lekker TEGERNSEE-biertje IMG-20240726-WA0008.jpg op een gezellig terras IMG-20240726-WA0010.jpg met U-Bahn U3 en U2 terug naar de camping in Hamburg Noord. De U3 rijdt ook een heel stuk boven de grond op een "luchtspoor" dat al best oud is gezien de geklonken staalconstructie:IMG-20240726-WA0005.jpgIMG-20240726-WA0004.jpgIMG-20240726-WA0009.jpg 

De toren op de op één na laatste foto is niet "zomaar" een toren, maar is een als als toren vermomde schuilbunker uit WO-II.
Een ander zeer indrukwekkend gebouw is de Flakbunker die onlangs is vergroend en verbouwd tot o.a. een hotel; via loopbruggen buitenom de 75×75m(!) grote kolos kan je omhoog wandelen naar het groene dakterras: Bunker St.Pauli
Wel gezien maar niet bezocht; achteraf een gemiste kans...
Eh "moin" wordt ook in elk geval in het noordoosten van Nederland gebruikt. Maar wederom mooie plaatjes. "Je" station vind ik mooi. De vraag is echter of dat WOSA waardig is. De bouwstijl ansich wel maar het lijkt of er het 1 en ander weggebroken is om te moderniseren.
Eens met Freek!
Het station is Hanzi-waardig maar of het WOSA-waardig is? Iets te schoon, ge(her)renoveerd.
Enfin het Haupt Kommissariat WOSA moet dit beslissen en niet wij "simpelen van geest".
De WOSA is tenslotte de WOSA en deze beslissingen zijn bindend.
(Alsof de DDR niet is opgeheven.. :D )

Heel iets anders, wat ik waardeer aan de foto's is dat hij wel het WOSA-sfeertje treffend op de plaat te pakken krijgt.
En dan is hij nu nog maar in Hamburg!
(Leuke herinneringen heb ik aan het plaatsje Bruensbuttel aan de monding van de Elbe, ten NW van Hamburg, dit vooral op "liefdesgebied"
hier ontmoette ik voor het eerst mijn bloedmooie buitenlandse vriendin. We schrijven het jaar A.D. 1985 en voor dat
ik mijn 1e Grote Liefde in levende lijve zag moest ik wachten voor een overweg waar ik, voor de 1e keer in mijn leven
een Schienenbus zag in het grootbedrijf. De romance is over en de Schienenbus rijdt ook niet meer)

We gaan weer terug naar de realiteit: Hans Bitte sehr, nog veel veel meer leuke foto's!!

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Hans zijn eigen station, met zelfs een trein die door de ontvangsthal rijdt. Ja, dan wordt het wel heel eigen.  ;)
Valt me wel tegen dat er geen foto's zijn van de binnenkant.

Dat gezellige terras, krijg je daar een snorkel bij? Lijkt mij zo een heel waterig geheel.
En dat van de Reeperbahn had ik je wel van te voren kunnen vertellen. Heeft niks om het lijf, toch? Dat komt 's avonds pas tot leven en gaat dan door tot diep in de nacht als Hanzi al lang op één oor ligt.  >:-D
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Hans bedankt voor de vele mooie foto's uit Hamburg, ik ben er vaak geweest en het was leuk om het weer terug te zien  :thumbup: :thumbup:
In het centrum heb je een mooi terras waar je over de zee ( wij zeggen meer ) aan de overkant de treinen uit het station ziet rijden, iets voor de volgende keer  :)

Je eigen station tegen gekomen op de kermis, Hanzi gaat internationaal  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: Freek op vrijdag 26 juli 2024, 21:53:39Eh "moin" wordt ook in elk geval in het noordoosten van Nederland gebruikt.
Oost Friesland is maar een relatief klein departement (?) in noord-west Duitsland grenzend aan Groningen, maar de Oostfriezen is een volk dat zich kennelijk niet aan grenzen laat binden, want ook Hamburg ligt daar heel ver buiten en Moin is daar 100% in het ABD opgenomen :thumbup: !

Citaat van: Lobomotion69 op zaterdag 27 juli 2024, 03:19:18Dat gezellige terras, krijg je daar een snorkel bij? Lijkt mij zo een heel waterig geheel.
Dat was het uitzicht, Henk...