Heljan, een Deens merk dat volgens mij vroeger hoofdzakelijk bouwdozen voor gebouwen etc. maakte en daarna ook H0-treintjes is gaan fabriceren.
Maar ik heb het idee dat daar niet heel veel van over is (?), vrij beperkt leveringspakket en veel uitverkocht. Ze lijken zich nu vooral op 00-spoor (1:76) voor de Engelse markt te richten (www.heljan.co.uk). Ik kan het mis hebben hoor.
Nu is mijn oog gevallen op deze MaK van de Østbanen, echt een leuke loc voor de Lillebyanen!
(afb: www.heljan.dk)Het aparte is dat deze loc bij Heljan 999,-- DKK kost (ca. € 135,--), terwijl hij bij Deense modelspoorwinkels voor 2.500,-- DKK verkocht wordt.
Navraag bij Heljan resulteerde in het antwoord dat die 999,00 DKK toch echt correct is. En dat is best een nette prijs voor een 3-rail uitvoering met Esu-decoder die ook op AC-analoog zou functioneren.
Of hij ook goed op M-rails rijdt is nog even de grote vraag.
Het grote prijsverschil blijf ik apart vinden, bij andere locs (MY / bolle neuzen) is dit niet het geval; vanwaar de prijsdump van de MaK dan, vraag ik me af.
Is iemand hier bekend met locs van Heljan? En dan bij voorkeur deze in het bijzonder.