Nieuws:

Bekijk onze Stichting 3rail kleding lijn eens! Sta er mooi op tijdens evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Shop

vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... 3085 BR03 digitaliseren

Gestart door Hanzi donderdag 01 januari 2015, 21:55:19

Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... 2023 !

zonder fantasie ook geen creativiteit

Hans, nog iets vernomen van 'der Horst' of is-ie helemaal verschwunden?

BLIJ dat ik analoog RIJ

Vooralsnog is Horst spoorloos...
Geen idee of we die ooit nog ergens terug gaan zien. Tot die tijd zal ik het met Klaus moeten zien uit te houden. Tot op heden weinig last van...
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby. Nederlandse Modelspoordagen 2023 Rijswijk
Vandaag naar de Nederlandse Modelspoordagen in Rijswijk geweest.
Was weer een leuke mix van banen en beurs. Wel erg druk aan het eind van de ochtend / begin van de middag. En erg nat op t fietsie zowel heen als terug.
En hoewel "niks nodig" toch weer wat zaken gescoord :D.
Een Roco VAM wagon in t blauw en een Dining-Car 346/2J uit de fifties. Beide om bestaande sleepjes nog wat uit te breiden.
IMG-20230114-WA0000.jpgIMG-20230114-WA0021.jpg
Tja en die stoomloc BR62 kon ik voor € 6,25 natuurlijk niet laten liggen. Een snoepje met echt verende buffers van een voor mij nog onbekend merk. Het is DC en de aandrijving voelt gaar aan, maar oké, we gaan niet zeuren voor die prijs.
Is het Liliput? Wie het weet mag het zeggen.
Tot slot nog wat Poolse beuken voor het hoognodige groen.
IMG-20230114-WA0022.jpg
Bij de 3-Railmodulebaan nog wat van het forum bekende namen gezien/gesproken, en  ook kwam ik Erik01 nog tegen.

Zodra de verdere foto's van vandaag ontwikkeld zijn zal ik ze plaatsen.

Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby. Nederlandse Modelspoordagen 2023 Rijswijk
Fraaie score, Hans  :thumbup:

De loc is van liliput; https://www.ebay.de/itm/165808246625?hash=item269af10f61:g:IUcAAOSw6cdjiIni en de wagens zijn een mooie aanvulling  :P
En al zijn de bomen geen WOSA, ze mogen er zijn !

Zo'n loc zou ik ook direct meenemen, voor de show als standmodel, of - indien mogelijk - als dummy zonder motor als "dubbeltractie".
Maar misschien krijg jij hem wel mét een slepert eronder rijdend op je baan  :)

Grtz en benieuwd naar de foto's van de beurs,
Tony

Mooie aanwinsten Hans. :thumbup:

Groet Michel
@citaat  @citaat dank voor de info Tony; die op ebay is ook kapot en daar vragen ze dan € 50,-- voor :D. Ik zie in die advertentie overigens niet staan dat het Liliput zou zijn.
Sowieso uitkijken met prijzen, de 3 beuken kostten € 7,90 en even verderop lagen ze voor €18,-- 8o.
De dining-car had ik ook al eerder zien liggen maar dan in originele verpakking voor € 95,--; de verkoper keek behoorlijk geïrriteerd toen ik 'm zei dat ik geen doosjesverzamelaar was :P en even verderop lag deze voor € 12,50 :D.
De HAG rode pijl voor € 275,-- heb ik ook maar laten liggen.

Genoeg gepraat, door naar de foto's!
Allereerst wat foto's van de 3-railforum modulebaan:

even geduld aub; ik krijg de melding "uploadmap is vol, meldt dit aan de beheerder"; en dat heb ik zojuist gedaan snel opgelost :thumbup:

IMG-20230114-WA0014.jpg

IMG-20230114-WA0013.jpg

Zoek de specht en het konijn stond er bij. Die specht was makkelijk want die zitten gewoonlijk in een boom. Het konijn mogen degenen die morgen gaan zelf zoeken :PIMG-20230114-WA0012.jpg 
Thnx voor de eerste plaatjes met ook nog een paar bekende snuitjes, Hans  :P
Ik vond de link leuk voor je vanwege de prijs  ;)
Even een betere link voor je loc; https://marnan.eu/mm39336-liliput-103-01-h0-db-br-62-003-stoomlocomotief   

Grtz Tony

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Hans.

Gefeliciteerd met de gescoorde aanwinsten  :thumbup:
Fraaie loc voor een mieterse prijs! :eek:

Groeten,

Erik.
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Je moet er even voor door de regen maar dan heb je ook wat Hans, een geinig locje voor weinig  :) en de rest is natuurlijk een mooie aanvulling voor de baan.
Bedankt voor het delen van de foto's dit jaar ben ik voor het eerst in jaren niet in Rijswijk geweest.

Mvg,

Peter Degeluidsman 
Er stond ook een grote Lego-baan. Fantastisch hoe die creatievelingen toch de specifieke vormen van loc's weten uit te beelden, ook het stoomdepot was indrukwekkend!

IMG-20230114-WA0017.jpg

IMG-20230114-WA0016.jpg

IMG-20230114-WA0015.jpg

Voor de kleintjes was er een vloerbaan én een lage Märklin batterijbaan. Ook konden de kids Auhagenhuisjes in elkaar lijmen.

IMG-20230114-WA0010.jpg

IMG-20230114-WA0011.jpg   

De A4 dioramawedstrijd was weer mooi om te zien; er stonden ook nog wat inzendingen van voorgaande jaren:

IMG-20230114-WA0005.jpg

IMG-20230114-WA0004.jpg

2 diorama's met trams:

IMG-20230114-WA0003.jpg

IMG-20230114-WA0007.jpg

IMG-20230114-WA0006.jpg

Zo nu eerst even een rondje hardlopen, straks meer :)
Mooie impressie, Hans !

Die LEGO-boys hebben knap werk geleverd en die A4-dio's zijn pareltjes  :favorite:
Al lijkt het mij eerder A3-formaat, als ik zie wat er allemaal op staat. Of was het allemaal schaal N ?

Grtz Tony
Het zal inderdaad A3 zijn Tony.

Verder met 2 Belgische pareltjes. De eerste is een fantasiepont in de jungle die wordt voortbewogen door een dieselloc. De treinen op de pont krijgen hun voeding via de bovenleiding en de 2 pantografen op de pont. Wat je mist bij een foto is het vermakelijke commentaar van de bouwer :D. Anderhalf jaar geleden was hij er ook, toen met de Bananenrepubliek :thumbup:.

IMG-20230114-WA0020.jpg

De andere betreft het baantje wasserij Van Dam. Wát een details, en... mét puco's :o).

IMG-20230114-WA0002.jpg

IMG-20230114-WA0001.jpg 

Dan ook nog een erg leuke wildwest baan met Lucky Luke:

IMG-20230114-WA0008.jpg

IMG-20230114-WA0009.jpg 

Dag Hans.

Dank voor de mooie fotoreportage  :thumbup:
Volgens mij heb jij je daar in Rijswijk prima vermaakt.
Lijkt me zeker een beurs die de moeite waard is, ware het niet dat het vanaf hier best ver weg is ...
Die Märklin batterij-modulenbaan stond in Zutphen ook! ( Wat voor mij nog net aan de goeie kant van de IJssel ligt :wink: )
Daar was er erg veel animo voor van de kinderen (en zelfs ouders).
De LEGO en wildwest banen zullen toch ook bijdragen aan jeugdige belangstelling  :thumbup:

Groeten,

Erik.
Ja dat hoop ik ook :P. Er waren ook allerlei workshops: wheatheren, begrassen, huisjes bouwen (zowel kunststof als karton), bomen maken etc.

De laatste 2 foto's zijn voor de liefhebbers van de grotere schalen:

IMG-20230114-WA0019.jpg

IMG-20230114-WA0018.jpg
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... filmpje 406 jaar Märklin historie
406 jaar Märklin historie??? Jazeker, als ik de leeftijden van de loc + rijtuigen optel kom ik op 406 jaar!!! >:-D

En dan heb ik de BR62 niet meegeteld, want die is van Liliput ;).

FILMPJE
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... filmpje 406 jaar Märklin historie
De Liliput BR62 maar eens open geschroefd; toen ik 't motortje los had geschroefd viel het in stukken uiteen, zinkpest :?...
IMG-20230115-WA0000.jpg
Die gaat dus niet meer rijden. Althans niet zelfstandig, als dummy doet hij het prima. Misschien komt er nog een slepertje onder voor de lampjes.

Of ik moet nog eens een compleet onderstel van een P8 tegen komen; dat is voor de eerste 5 assen qua maat en wielindeling exact hetzelfde als de BR62.
Hier de BR62 neus aan neus met een BR38.
Zo ogen ze best verschillend:
IMG-20230117-WA0000.jpg

Maar als je dan inzoomt zodat de tenders er afvallen hebben ze opeens toch grote overeenkomsten :D:
IMG-20230117-WA0000.jpg
Er zijn overeenkomsten, maar er zijn meer verschillen.
In zo een BR 62 kun je toch om het even welke motor inbouwen, het tandwiel kun je blijven gebruiken en dat is het enige dat uniek is voor die lok. Kijk hoe SB het destijds aanbood op een eenvoudig te maken schuin draagstukje. Fluitje van een cent voor een knutselaar  ;)
https://www.sb-modellbau.com/details/H0-Motorisierungssatz-Liliput-Wien-BR-62
Een "mooi" voorbeeld van zinkpest. Uiteraard wat minder mooi voor jou Hans. Tja en wat doe je er dan mee? "Loc in opzending naar BW. Of inderdaad zoals Franky aangeeft knutselen.

@citaat Een motor van 119 euro in een loc van €6,25 zetten? :roll:

Groeten,

Erik
Eric, wie spreekt er nu over een motor van 119 euro? Ik toon hoe op een schuin blokje om het even welk motortje kan geplaatst worden zoals SB dat deed met een belachelijk dure motor, gewoon het huidige tandwiel overzetten op een goedkoop motortje en schuin opstellen en de klus is geklaard.

@citaat A-ha, verkeerd begrepen Franky!
Excuses daarvoor.

Groeten,

Erik.
En aanvaard.
'k Ben echt nog niet gek hoor  ;)
Maar al bij al hebben ze die bij SB wel verkocht, goede zakenmannen...
Dank voor de tip Franky. Gaat ooit nog goedkomen denk ik. Eerst even een motortje en daarna tijd vinden.
Citaat van: basjuh1981 op dinsdag 17 januari 2023, 12:10:02Er zijn overeenkomsten, maar er zijn meer verschillen.
Klopt Bas, maar ik doelde hoofdzakelijk op de asindeling.
Hoi Hans,

Wat je in ieder geval zou kunnen doen, is de weggesleten rode biezen verven.
Ziet er meteen heel anders uit  :)

Grtz Tony
@citaat zeker weten Tony, dat stond al op mijn ToDo-lijstje!
Citaat van: Patdv op dinsdag 17 januari 2023, 15:33:00In zo een BR 62 kun je toch om het even welke motor inbouwen, het tandwiel kun je blijven gebruiken en dat is het enige dat uniek is voor die lok.

Niet helemaal waar. Het motortje mag maar een beperkte diameter hebben ivm inbouw in de ketel. Daarnaast moet het motortje een vrij lange as hebben, anders komt hij te schuin te staan waardoor het te hoog wordt en de kap ook weer niet past.
Kortom, met de motortjes die ik hier heb liggen gaat t niet lukken.
Ik had nog wel een occasionsleper liggen met heel wat kilometers ervaring :O maar goed genoeg voor de verlichting :).
Gelijk ook even de rode lijntjes opgehaald met wat rode verf (is Tony ook weer tevreden ;)).IMG-20230121-WA0000.jpgIMG-20230121-WA0001.jpg 
Wow, wat een schoonheid!
Grote WOSA wauw factor :thumbup:

Groeten,
Wico

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Had die Tony toch weer gelijk he. Die lok ziet er zo veel beter uit. Die dame mag zich gerust weer laten zien.
Pracht foto Hans van deze prachtige schoonheid.

Groet Michel

zonder fantasie ook geen creativiteit

Zou leuk zijn als M* deze lokomotief in H0 uitbrengt in een DRG-versie tijdperk 2.

Stoere loc, Hans!
Mooi opgekalefaterd  :thumbup:

Groeten,

Erik.
Da's een mooi doublé juweeltje geworden, Hans  :favorite:
WOSA-kalenderwaardig  :thumbup:
Sleper kun je met wat geluk nog oppoetsen met een Rocogum/rubber.
Zo poets ik die hier ook.

En voor die prijs driedubbel extra mooi  :P

Grtz Tony
 B) Netjes gewerkt. :thumbup:
En het heeft de goedkeuring van kunstige schilder en kunstschilder Tony, dus jij zit geramd. O:-D

Dirk-Jan
Dank voor alle leuke en positieve reacties. Het is inderdaad een mooie stoere loc die op één of andere manier wel kracht uitstraalt.
Eigenlijk vreemd dat Liliput de enige is die 'm in H0 heeft uitgebracht. Als ze eenmaal de basis hebben is hij in verschillende uitvoeringen op de markt te brengen: DRG en DB en met grote en smalle ("Witte") windleiplaten etc. Dus voor ieder wat wils zou je denken.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... samenwerking 2 modeltreinfora!
Kort geleden postte ik een berichtje in het ik baal verschrikkelijk want...topic over mij Trix Hondenkop waarvan plotseling de motor was overleden: pure kortsluiting in één van de drie ankerspoeltjes.
Dezelfde dag nog wees Johan (NL-spoor) me toen op een topic op het Beneluxforum waar op dat moment iemand zich afvroeg of iemand nog interesse had in een antieke Trixmotor. Hoe bizar toevallig 8o!
Koen op het Beneluxforum had een oude rode Trix Hondenkop met nog de dikke express-flenzen en was op zoek naar 2 draaistellen met 2-rail wielstellen om er een licht rijdend sleepje voor zijn Sik van te maken.
Nu had ik nog een Lima motorwagen ("aanhanger" dus motorloos staan) waarvan de draaistellen en mogelijk ook de (aangepaste) bodem en het interieur van pas zouden kunnen komen.
Ruildeal was snel gemaakt en even later waren er dus 2 pakketjes onderweg. Iedereen blij, leuk zo'n forumoverstijgend uitwisselingsprogramma, met dank aan Johan voor de tip en Koen voor de motor!

:) Mooie uitdrukking; forumoverstijgend uitwisselingsprogramma. :-)
Wat zouden we zijn zonder dat wereld wijde web, waarschijnlijk aan het zoek Trix motortje advertenties plaatsen in het lokale sufferdje. :D
Suc6 met de inbouw, maar dat gaat jou vast lukken.

Dirk-Jan
Ja joh, hij zit er al in hoor, en hij rijdt weer als een (bijna >:-D) nieuwe!

IMG-20230203-WA0001.jpg
De ene motor eruit en de nieuwe ligt klaar.

IMG-20230203-WA0002.jpg
Aardig verschil hè, tussen de Trix-International en Trix-Express wielen!

IMG-20230203-WA0003.jpg
Motor na test ingebouwd; druppeltje olie op de lagers en een beetje vet op de tandwielen.

En hij rijdt weer als een trein (ja ik weet het, het had wat langzamer gemogen :D):
Tippietoppie, Hans  :thumbup:
Filmpie had gerust langer gemogen !!!  :P

Dat er veganistische schroevendraaiers bestonden wist ik trouwens nog niet  O:-D

Grtz Tony

Prachtig Hans!  :thumbup:  :thumbup:
Heerlijk Old Skool, met passende snelheid  :mrgreen:
Een geslaagde 'operatie' toch!

Groeten,

Erik.
Citaat van: Tony op vrijdag 03 februari 2023, 21:03:36Dat er veganistische schroevendraaiers bestonden wist ik trouwens nog niet  O:-D
:o) Die mag je alleen maar gebruiken voor loks die zijn gesmeerd met biologische plantaardige olie. :D

B) En inderdaad een topfilmpje, lekker vlot. :-)

Dirk-Jan
Goed om te lezen dat het met een beetje hulp bij de bemiddeling uiteindelijk toch is gelukt om contact te leggen en natuurlijk helemaal mooi dat het model het weer doet.
Hieperdepiep, Hans !

Dat er nog maar vele mooie jaren bij mogen komen  :P
( Liefst ook in WOSA-style  O:-D )

Grtz Tony
Hans,

Van harte gefeliciteerd. Veel plezier vandaag, maak er een mooie dag van :thumbup:.

Groeten,
Wico

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.