Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

bedieningstableau

Gestart door Hanzi donderdag 01 januari 2015, 21:21:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
bedieningstableau
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
bedieningstableau
hallo medemachinisten! laat ik beginnen te vertellen dat mijn baan analoog is en geheel handbediend.
om de mogelijkheid te hebben om treinen overal stop te zetten heb ik ieder baanvak tussen 2 wissels geïsoleerd en voorzien van een eigen 0-16V voeding met schakelaar. voor een groot deel van de baan maak ik hiervoor gebruik van miniatuur tuimelschakelaartjes en voor de wissels de bekende blauwe drukknopkastjes.
voor het HauptBahnHof heb ik het sporenplannetje uitgetekend, geprint, geplastificeert en op dun plastic gelijmd. hierin heb ik in de desbetreffende baanvakken gaatjes geboord en tuimelschakelaartjes geplaatst.
dit heb ik ook voor de wissels gedaan, maar dan met drukknopjes groen en rood. de stationssporen hebben maar 1 drukknopje, als dat wordt ingedrukt gaan via een relaisschakelingetje alle wissels in de juiste stand voor dat betreffende spoor. alle treinen komen over spoor 5 binnen en gaan dan links- of rechtsom over de keerlus naar het desbetreffende spoor.

dan heb ik ook nog een schaduwstation waarin 6 treinen kunnen staan:
- inrijspoor
- spoor 1
- spoor 2
- spoor 3
- bufferspoor
- uitrijspoor
hiervoor heb ik een kastje gebouwd zoals te zien op de 2e foto. het ziet er high-tech uit met het digitale display, maar de eigenlijke besturing gaat "gewoon" via relais (industrie-relaistjes monostabiel 4xwissel).
zodra ik met een drukknopje spoor 1, 2 of 3 selecteer begint er een soort schuifcyclus.
stel ik selecteer spoor 2, het rode display geeft dan 2 aan en de wissels gaan in de juiste stand.
ook vertrekt dan eerst de trein vanaf het uitrijspoor (groene display geeft u). daarna rijdt de trein vanaf het bufferspoor (groen display b) naar het uitrijspoor en stopt daar. nu rijdt de trein die op spoor 2 stond naar het bufferspoor (groen display 2) en zodra hij daar is rijdt de trein vanaf het inrijspoor naar spoor 2 (groen display i). dit betekent einde cyclus. zodra er een trein het inrijspoor is ingereden en daar wacht om verder te kunnen wordt het inrijwissel al automatisch veilig gesteld.
het was even puzzelen, maar het werkt perfect en bedrijfszeker; mochten er zich toch calamiteiten voordoen dan is er altijd over te schakelen op handbediening ;) 
tevens heb ik in dit kastje verschillende aansluitingen met diverse spanningen tbv testsnoeren opgenomen.