Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Prijsontwikkeling door een jaar heen op Ebay.de

Gestart door Bas donderdag 01 januari 2015, 15:03:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Prijsontwikkeling door een jaar heen op Ebay.de
Lid sinds: 2012

Pukos sind ok!

offline
Prijsontwikkeling door een jaar heen op Ebay.de
Dag 3-railers,

Allereerst allemaal een goed en gezond 2015 toegewenst met genoeg tijd voor deze leuke en veelzijdige hobby!

In 2014 eens de prijs van een aantal Marklin-loc?s op Ebay.de gevolgd. Hoe de prijs zich ontwikkelt gedurende het jaar, en dat is best interessant. De gevolgde modellen zijn allen in een goede tot uitstekende toestand en hebben geen extra zaken als een ESU-lopi of Seuthe rookgenerator ingebouwd. Alles dus vrijwel zo goed als nieuw vanaf de fabriek dus.

In deze topic wil ik het niet hebben of je een model op Ebay.de of op de beurs koopt! Daar is inmiddels genoeg over gezegd en te vinden op dit mooie forum.

Vandaag om te beginnen een BR-55 en wel met het fabrieksnummer 37550, hiervan worden er de meeste aangeboden. Dit model wordt ook wel met sound aangeboden vanuit een startset, in 2015 weer nieuw door Marklin zelf.  Of zoals ik zelf met het nummer 37554 uiteindelijk gekocht voor weinig en hiermee meer dan tevreden. In 2014 werden er 58 van deze 37550?s aangeboden en gemiddeld voor 119 euro verkocht als het goed is.

Als het goed is ja, vele verkopers zetten hun modellen voor 0 euro op Ebay.de als bieden in de markt en lopen het risico dat het uiteindelijke bod te laag is. De slimmere aanbieder werkt met een extra account/vrienden om dit te voorkomen en laat deze (vaak op het laatste moment) het minimale bod doen wat hij ervoor wilt hebben. Zo weet je eigenlijk dus nooit of het model uiteindelijk daadwerkelijk is verkocht ja of nee.  Op deze manier worden ook vele ?tevreden klanten? verzameld op hun account. Gevoelsmatig heb ik het idee dat er een verband is tussen het totaal aantal verkochte items door een aanbieder en deze manier van werken. Ga ik dit jaar eens bijhouden.

Maar goed het grafiekje geeft wel aan hoe de verhouding tussen vraag en aanbod is gedurende het jaar. Topperiode is de week tussen kerst en oud en nieuw, dan zit menig modelspoorder blijkbaar binnen en ook te internetten en is de vraag het hoogst. Als iedereen daarna z?n gewenste model heeft lijkt de markt in elkaar te zakken doordat er a: minder vraag is en b: mensen hun verzameling opschonen en zelf hun oude modellen te koop aanbieden. Dit gaat door tot Pasen, dan is er een korte opleving, daarna zakt het weer in elkaar tot ongeveer september het weer aantrekt, dat loopt op tot ongeveer november. Dan wordt het aanbod veel groter dan de vraag en lijkt het weer in te zakken tot die laatste topweek dus. De andere gevolgde modellen (39980, 36240, 39640 en 36827) geven ongeveer het zelfde beeld.

Verder van invloed is natuurlijk het weer, met regen hogere prijs op de sluitingsdatum, het uitleveren van nieuwe modellen door Marklin zelf lijkt ook invloed te hebben. De railbus uit epoche III deed de prijs van de railbus 39980 (IV) dalen. Dit zelfde voor de Köf uit tijdperk III dit jaar met de Köf 36827 (IV) leek te doen.
Groeten,

Bas
Re: Prijsontwikkeling door een jaar heen op Ebay.de
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Prijsontwikkeling door een jaar heen op Ebay.de
Ik volg eea al 6 jaar op e-bay.

Wat ook meet gaat meespelen, is het vrij komen van verzamelingen door overlijden, waardoor de markt inzakt.
Verder doen de biedingen , welke aflopen op zaterdag/zondag het beter voor de verkopers.

En als er een nieuwe versie van een bestaand model (met kleine oplage) uit komt, dan zakt het oude model ook wat in waarde.

Verder geeft slechte foto's ook een kleinere opbrengst.

Gr. Marcel
Re: Prijsontwikkeling door een jaar heen op Ebay.de
Dag Marcel,

dat je Ebay.de volgt weet ik, dus bedankt voor je reactie. Vies weer: klopt, weekendeffect ook, goede foto's helemaal, dit net zo voor een nette verzorgde beschrijving. Steeds minder modelspoorders, overlijden etc helaas ook waar. In de bijlage de prijs van de railbus 39980 een epoche IV model welk een minder duidelijk seizoenseffect gaf als de genoemde BR 55. Wel een heel grillig beeld, volgens mij door alle genoemde effecten. Dit jaar kwam een epoche III model (na de zomer->klopt dus) maar ook het model van Brekina al zal de laatstgenoemde vrijwel geen effect hebben op de prijs van het oude model. Totaal werden er 80 aangeboden met een gemiddelde prijs van 211 euro.

Groet,

Bas
Re: Prijsontwikkeling door een jaar heen op Ebay.de
wat mij het laatste jaar is op gevallen is dat de prijs van NL modellen op ebay.de omhoog is gegaan! heb eind 2013 twee 1600 een 3326 en een 3526 onder de 50 euro gekocht maar daar heb ik ze de rest van 2014 niet meer voor gezien! of ik moet steeds op de verkeerde tijden hebben gekeken
Re: Prijsontwikkeling door een jaar heen op Ebay.de
@hhmglaser,

soms weet je nooit hoe een koe een haas vangt en kan je soms per toeval voor weinig iets handig op de kop slaan. Zelf zo al menig wagon voor 10 a 12 euro incl verzenden kunnen kopen. (Deutsche Post Brief mit Einschreiben) Wil je echt weten hoe een prijs verloopt voor NS modellen zal je vaker het moeten bijhouden. In de grafiek hieronder de BR 64 (39640) met dus ook de dip tussen oud & nieuw en pasen, de dip tussen pasen en november en de dip vlak voor de kerst.
Ook hier drie maal een hele lage prijs, door de week geweest? Gemiddeld 174 euro, voor de 56 modellen.

Groeten,

Bas
Re: Prijsontwikkeling door een jaar heen op Ebay.de
toch is mijn ervaring over 2014 dat de prijzen redelijk gestegen zijn!
heb eind 2013 begin 2014 nog wat dingen incl verzenden onder de 15 euro kunnen kopen(en dan bedoel ik geen onderdelen maar complete modellen) maar nu lijk je toch op een 25 minimaal uit te komen voor het zelfde en dat zelfs midden in de nacht!
Re: Prijsontwikkeling door een jaar heen op Ebay.de
Dank Bas voor de plaatjes en de data. Het bevestigd wat ik zelf gezien had: de prijzen fluctueren en het seizoen speelt een grote rol. Als de 'r' in de maand komt, gaan wij weer treinen en gaan de prijzen omhoog, vooral in de 6 weken voor Kerst. Wanneer het weer wordt om buiten te spelen, gaan de prijzen weer wat naar beneden. Het kan je zo 2x de verzendkosten schelen!

Ik zoek nog een E44 37440 voor de verzameling. Er is een nieuw Ep III MFX model met geluid uit en de lente komt dichterbij, dus met een beetje geluk gaan de prijzen wat zakken de komende weken!

Groet, Bernhard