Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

BR 221 rijdt niet vlekkeloos

Gestart door topslob dinsdag 30 december 2014, 22:04:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
BR 221 rijdt niet vlekkeloos
Lid sinds: 2014

offline
BR 221 rijdt niet vlekkeloos
Zoals ik in Even voorstellen al schreef ben ik sinds begin deze maand eigenaar van een startset 29720 met daarin een BR221.
Nu de baan op zolder ligt viel het mij op dat de loc behoorlijk waggelde. Alsof er een anti-slip bandje dubbel zat, echter was hier niets van te zien.
Daarbij liep de loc bij langzame snelheid voor geen meter en moest bij langzaam rijden om de 10 cm geholpen worden.

Vandaag ben ik terug gegaan naar de dealer hier in Wormerveer en na een proef rondje werd de loc direct omgewisseld met een nieuwe. Die weet dus nog wat service betekend.
Thuis weer alle instellingen veranderd naar mijn smaak en proef gereden. Het waggelen is over, deze rijdt mooi. Echter het stotteren blijft en wel steeds op dezelfde punten van de baan.
Mijn BR 363 heeft op deze punten totaal geen last.

Nu mijn vraag: ik heb de setting Vmin. in MS2 op 0 staan voor beide locs, ik vind het ook een pracht gezicht om een loc te zien kruipen bij het rangeren. Is deze stand te laag of ligt het aan iets anders?

Tevens valt mij op dat de rails nu al een zwarte streep achterlaten op mijn vingers, is dat fabricage vuil of gaat het vervuilen werkelijk zo snel?
Re: BR 221 rijdt niet vlekkeloos
Hoi topslob,

Ja, Jaap (two4toys) doet zijn best om klanten tevreden te houden! Mbt het inhouden, de rails kunnen vies zijn en de lok ook (sleper, wielen of koolborstels), ook kan het zijn dat de lok nog moet inlopen. De instellingen mbt vmin heeft volgens mij minder invloed dan wat je hebt ingesteld bij optrekken en afremmen, ik denk dat het daar niet aan kan liggen, maar je kunt het natuurlijk heel gemakkelijk uitproberen als je een hogere waarde selecteert.

Vr gr

Frank
Re: BR 221 rijdt niet vlekkeloos
Hoi,

De meeste digitale locs hebben ook een rangeerstand functietoets.
Als je deze inschakelt werkt de optrek- en afremvertraging niet.
Hoef je deze ook niet op 0 te zetten, maar kun je het dus tijdelijk uitschakelen.

Als dezelfde loc op hetzelfde punt stottert, dan ligt het waarschijnlijk aan het contact met de rails of puko's.
Puko's ietsje opschuren of kijken of de rails goed vlak ligt.

Rijdende locs geven vuil af, dus kan best dat je rails al wat vuil is na een paar rondjes rijden.

Groeten,
Ton.

Frank was me iets voor
Re: BR 221 rijdt niet vlekkeloos
OK,
Ik zal morgen eens gaan experimenteren. Vmin omhoog en als het probleem blijft de desbetreffende rail eens verwisselen en op een ander punt plaatsen.
Mogelijk dat de puko's nog niet echt ingesleten zijn, deze rails liggen in een kopstation waar alleen langzaam gereden wordt.
Hoelang moet je een loc laten inrijden? Ik begrijp dat e.e.a. even moet inslijten (zetten) maar toch geen uren neem ik aan?

Alvast bedankt, en idd, two4toys, blij dat ik hier in het dorp nog zo'n zaak heb.
Re: BR 221 rijdt niet vlekkeloos
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: BR 221 rijdt niet vlekkeloos
Hoi,

Het werkt niet om een rails te verplaatsen, dus reinigen die hap met een doekje en wasbenzine of iets.
Bedenk wel dat de puko's je doekje wel kunnen mollen, doe dit dus met een oude lap stof.

De Puko's slijten vanzelf wel iets in door je sleper, en de rails kan vanuit de fabriek al enigszins vettig zijn.
Dit komt door het productie proces van de rails.

Volgens de beschrijving van de lok (gebruiksaanwijzing) is je lok pas na 40 uur ingelopen, en dat kan je gewoon op je baan doen hoor.
En tijdens het bedrijf kan je de lok ook eens omdraaien, soms is dat ook nodig daar de lok anders eenzijdig teveel slijt.

Die 40 uur haal je echt wel zeker als je model vaak in actie komt, dus maak je daar maar geen zorgen om.
Of je moet willen stoppen met de hobby........maar ja als je net een start hebt gemaakt lijkt me dat even uitgesloten ;)

Wacht ook met instellen van de lok tot ie enige tijd heeft gereden.
Daarna pas aan de instelling van de c.v.'s beginnen.

M.v.g.

Hans V200.0


Re: BR 221 rijdt niet vlekkeloos
Dank voor jullie reacties, ik zal gaan inrijden, mooie smoes om op zolder te zitten!

Hans
Re: BR 221 rijdt niet vlekkeloos
Hoi Hans,

sommige locomotieven zijn ook gevoeliger voor contactproblemen (zoals vuile rails) dan andere locs, bij mij (m-rails) staan de locs met geluid, zoals jouw v200.1, ook vaker onverwacht stil dan een loc zonder geluid. Zoals de 363. Je kunt dat gemakkelijk uitproberen door een tijdje zonder geluid te rijden. Omdat jouw hele set nog nieuw is denk ik dat alles eerst in moet lopen, vooral de v200.

Vr gr

Frank


Re: BR 221 rijdt niet vlekkeloos
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: BR 221 rijdt niet vlekkeloos
Je kan beter eerst de rails eens schoon maken met een doekje....
Re: BR 221 rijdt niet vlekkeloos
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: BR 221 rijdt niet vlekkeloos
Hoi Hans,

Eerst zoals Wim en ik al aangaven de rails reinigen, want het contact is van belang voor een goede werking.
Frank zei het al, digitale lok's zijn gevoeliger voor vuile rails, en daarom eerst reinigen van de rails.

Daarna de lok eerst een tijdje (10-20 min) laten rijden, dan is ie wel warmgelopen.
Dan pas de lok gaan instellen, en je ziet dat de smoes om op zolder te zitten steeds meer reden krijgt :D

Het geluid snoept ook iets van het vermogen weg wat je nodig hebt om te kunnen rijden, en als je dan ook nog slecht contact hebt.....wordt dat alleen maar erger.

En ja de set leek mij ook nieuw, dus inlopen zal geen uitzondering zijn, maar een ongeschreven wet ;)
Zo heb je wat te doen op nieuwjaarsdag, tenzij je visite hebt, of op visite gaat natuurlijk O:-D

M.v.g.

Hans V200.0
Re: BR 221 rijdt niet vlekkeloos
Rails gepoetst, met een droge doek komt er al genoeg (fabrieks) vuil af. Wasbenzine of alcohol zijn hier niet in pure versie voorhanden. Dat zal ik dus gaan kopen.
Dit geeft een verbetering, het probleem verdween geheel na het licht opschuren van de puko's. Ik heb dit gedaan met fijn scotch schuurpapier, ik schat korrel 300 o.i.d. en eigenlijk zonder kracht. Gewoon er even overheen aaien om de "nieuwigheid"kwijt te raken.
Morgen maar eens even alle rails nalopen, dat scheelt een hoop!

Dank voor jullie hulp.
Re: BR 221 rijdt niet vlekkeloos
Hoi Hans, mooi werk! Wel oppassen dat je niet met schuurpapier je rails doet, die mag je alleen met een droge doek en bijv. Wasbenzine schoonmaken.

Met vriendelijke groet

Frank
Re: BR 221 rijdt niet vlekkeloos
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: BR 221 rijdt niet vlekkeloos