Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Hulp bij ontwerp baanplan

Gestart door kevinpijls maandag 29 december 2014, 23:27:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hulp bij ontwerp baanplan
kevinpijls
gast

Hulp bij ontwerp baanplan
Goedenavond,

Allereerst zal ik me even voorstellen op dit forum, daar ik een nieuwe gebruiker ben..

Mijn naam is Kevin & ik heb nu eindelijk de mogelijkheid om mijn passie te kunnen bouwen!!! 😃👍

Maarja nu komt het... Het ontwerpen van een baanplan ( de ideeën zijn er wel )😃

Eerst even wat informatie:

De baan zal gemaakt worden in een L-vorm

Beide lange zijde mogen ong 2.50 / 3.00 lang zijn
De diepte mag ong 1.30 zijn ( de baan komt op wielen, zodat ik goed aan beide zijdes erbij kan )

Daarnaast wil ik graag een schaduwstation, daar ik veel treinen wil laten rijden.

De wens is graag om een centraal station ( 4 sporen of meer ) te maken, met daaromheen scenery van een stad & voetbalstadion ( mije andere passie ).

Ik ga gebruik maken van marklin c rails.

Ik durf het bijna niet te vragen, maar zijn er misschien mensen die mij kunnen helpen met een start ontwerp...

Ik heb al iets gezien in de brochure van marklin.. Maar dit wil ik graag uitbreiden/aanpassen.. Zie bijlage

Alvast dank.

Grtz Kevin
Re: Hulp bij ontwerp baanplan
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Hulp bij ontwerp baanplan
Hi Kevin,

Ook vanuit hier een welkom op dit Forum
Je kan er veel lezen, veel zien en leren.
Veel plezier in je(onze) hobby.

Kijk eens in dit Forum bij baanontwerpen, zal vast wel wat voor je bij zitten, er staan er vele.
Bedenk wat je wil, gewoon station of goederen, rangeren en/of een BW of alleen mooi landschap/stad met paradestrecke.

groet
Harald
Re: Hulp bij ontwerp baanplan
Kevin

Welkom op het boeiende forum.
Groeten vanuit Antwerpen.
Re: Hulp bij ontwerp baanplan
Hierbij een klein voorbeeld van de indeling van de beschikbare ruimte...

Hoop dat er mensen zijn die mij kunnen helpen met het ontwerpen van een baanplan & schaduwstation...

Alvast bedankt. O:-D
Re: Hulp bij ontwerp baanplan
Als ik jou was zou ik eerst een thema kiezen. Ik denk dat je een mooie ruimte hebt voor een leuke baan, maar de indeling zou wat mij betreft afhangen van het thema. Wil je bijvoorbeeld een Nederlandse baan met polderlandschap, of wil je liever een bergbaan? Dat hangt ook een beetje af van de treinen/scenery die je al hebt.

Als je dat deelt kunnen we wat gerichter meedenken.

Re: Hulp bij ontwerp baanplan
Ik wil eigenlijk voor een nederlandse baan gaan, daar ik bij de hondekop van ns al heb & een NS loc... Daarnaast ben ik ook in het bezit van de ICE3..

Ik heb helemaal niks met stoomlocomotieven & oudere genre's etc etc...
Re: Hulp bij ontwerp baanplan
Wat ik zelf mooi vind is een station dat scheef op de baan geplaatst staat zoals in de bijlage. In de pizzapunt achter het station kun je dan een stadse sfeer creëren. Ik zou het stationsgebied iets hoger plaatsen dan de rest van de baan. Ervoor zijn nog vele mogelijkheden, afhankelijk van de scenery. Je kunt bijvoorbeeld links-onder een rangeerterreintje bouwen (evt. per weg aangesloten op de stad). Bovenin zou ik dan kiezen voor een 180 graden bocht met R2 en R3 met in het midden een meertje.

Mijns inziens is zoiets realistischer dan de baan die je uit de brochure van Marklin hebt gehaald. Hopelijk biedt dit wat inspiratie? Ik zou vooral zelf gaan tekenen in een ontwerpprogramma (heb je er al één?), want het blijft een kwestie van tekenen/nadenken/aanpassen/nadenken/etc.
Re: Hulp bij ontwerp baanplan
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Hulp bij ontwerp baanplan
Hoi Kevin,

Zoals ik gisteravond al zei, lijkt me de optie van JJRail een van de betere.
Hieronder nog het plannetje. Bochten in het zicht proberen R2 en R3 te houden, evt een enkele R1 ertussen.
Verder lopen de sporen onder het stadion dan richting het schaduwstation, dmv een klimspiraal.

Gr Simon


Re: Hulp bij ontwerp baanplan
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Hulp bij ontwerp baanplan
scarm bestand.
Re: Hulp bij ontwerp baanplan
Nog een voorbeeld...



En hierbij mijn Scarm file tot nu toe...
Re: Hulp bij ontwerp baanplan
Kevin

Probleem opgelost
Je bent een stukje bochtje 06 vergeten bij het linkse wissel.
Op het oog lijkt het alsof het op twee plaatsen in de buitenste ring niet past. Het gaat om enkele tienden van millimeters en in de praktijk zal je het gewoon kunnen aansluiten,
Anders de ultieme o[lossing: neem railstukken die te groot zijn en zet er de zaag in: wat teveel is zag je er in twee keer tussenuit. Die oplossing is op dit forum al vele keren aangedragen; ik doe het ook
Succes met je plan

Cees
Re: Hulp bij ontwerp baanplan
Lid sinds: 2008

I Train fan

offline
Re: Hulp bij ontwerp baanplan
Citaat van: kevinpijls op vrijdag 02 januari 2015, 21:30:01
Klein beetje ge-experimenteerd met anyrail, helaas heb ik maar een demo en kan ik niet meer spoor plaatsen...

Als je van de onderste een 230 maakt en boven een 130 past het perfect op je bochtwissel.
Dus de onderste laten zitten boven 130 vast maken.
Re: Hulp bij ontwerp baanplan
Goedemiddag....

Graag ontvang ik van jullie een reactie op mijn baanplan & schaduwstation :)

Helaas zitten er nog fouten in mijn baanplan, die ik niet eruit krijg :(

Daarnaast ben ik met mijn schaduwstation aan het knutselen om de ruimte zo optimaal te benutten...  Rechtsbeneden komt de spiraal het schaduwstation binnen, rechtsboven verlaat een enkel spoor het schaduwstation weer... Is dit de beste oplossing , of heeft er iemand goede ideeen?
Re: Hulp bij ontwerp baanplan
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Hulp bij ontwerp baanplan
Beste Kevin,

Je hebt een mooie oppervlakte tot je beschikking, maar misschien moet je eens overwegen om af te stappen van een dubbel spoor. Het is zoveel makkelijker om een goed en doordacht baanplan te maken, met minder ingewikkelde wisselstraten, als je voor enkelspoor kiest. Ook het treinenverloop is spannender. In tunnels zou je een inhaalspoor o.i.d. kunnen maken. Ook een halte plaats ,
waar tegengestelde treinen op elkaar moeten wachten om elkaar te passeren, ergens op een heuvel, in een dal, langs de rand....noem maar op, zorgt voor veel afwisseling.
Het valt me telkens weer op, hoe halsstarrig mensen vast blijven houden aan een dubbelspoor, zelfs op de kleinste oppervlaktes. Kijk eens op mijn topic....ook een enkelspoor.


Re: Hulp bij ontwerp baanplan
En alweer een nieuw ontwerp
Re: Hulp bij ontwerp baanplan
Kevin, je keerlussen werken maar in één richting. Als je ze eenmaal ingereden bent zit je vast in of de cirkel onderaan of de ovaal bovenin.

Het is trouwens handiger om een plaatje te plaatsen, niet iedereen heeft SCARM.
Re: Hulp bij ontwerp baanplan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Hulp bij ontwerp baanplan

Hoi Kevin !

Ik heb er met paint even een keerlus van gemaakt, kun je zien wat ik bedoelde gisteren....

Grtz Tony
Re: Hulp bij ontwerp baanplan
Uiteraard dient er ook een soortgelijke constructie gemaakt te worden voor de onderste cirkel.
Re: Hulp bij ontwerp baanplan
Hierbij een nieuw ontwerp, daar ik er niet echt verder mee kom...

De buitenste rail, daalt af naar het schaduwstation, hierdoor heb ik evt geen klimspiraal nodig.. Of raden jullie iets anders aan?
Re: Hulp bij ontwerp baanplan
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Hulp bij ontwerp baanplan
Hoi Kevin, ik ontving zojuist je PB en wil even reageren. Dit doe ik niet in een PB, want het is de bedoeling dat andere leden ook hun mening kunnen geven.
Ontwerpen van een baan is niet makkelijk, sterker nog, het is moeilijk. Om jezelf niet in oneindige ideeën te laten verzanden, is het nodig dat je duidelijk overweegt wat je wilt en
compromissen durft te sluiten om je idee op het beschikbare oppervlak uit te werken. Een jaar of twee jaar lang ontwerpen is meer normaal dan je zou denken.
Een baan bouwen op 1 niveau is op een kleine oppervlak nauwelijks mogelijk, dus moet je hellingen bouwen wil het nog wat lijken en daarbij loop je direct vast op een feit
dat deze niet te steil moet zijn. Voor een ontwerp moet je een aantal punten in ogenschouw nemen:  Een station is altijd te klein, dus bouw dan een station die past in je
omgeving.

Op jouw plan komen 2 tussenperrons voor. Dat is absoluut niet nodig voor enkelspoor met 2 vertrekrichtingen. Je moet de zichtbare keerlus vergeten, dat is absoluut onrealistisch.
Beter is het station (die je schuin moet plaatsen om het spannend te maken) een onderdeel te laten zijn van de keerlus en de wissel uit het zicht te plaatsen in een tunnel o.i.d. Zo wek je de indruk dat de trein van 2 kanten kan komen. Je kunt dan het spoor op een lager niveau laten lopen en een schaduwstation in een 2e keerlus ontwerpen. Zo creëer je een hondenbotprincipe, en heb je veel afwisseling in het verloop.
Dit zou dan de BASIS kunnen zijn. Afhankelijk van de nog beschikbare ruimte kun je verder sleutelen, toevoegen, omleiden etc.