Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

vraag over digitaal en analoog

Gestart door m-re maandag 29 december 2014, 21:28:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
vraag over digitaal en analoog
Hallo allemaal,
Kan ik op me baan analoog rijden en delta tegelijk want ik heb een delta trein.
En kan je dan ook de lichtjes aan en uitzetten als de trein stil staat?

Groeten,

Remco
Re: vraag over delta digitaal
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: vraag over delta digitaal
Hi Remco,

Nee dat kan niet het is of analoog of digitaal.
Je kan ook geen lichtjes aan/uit zette.
Wel met een full-digitaal systeem.

Groet
Harald
Re: vraag over delta digitaal
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: vraag over delta digitaal
als je een nieuwe transfo van de witte reeks hebt kan je die delta loc gewoon op je analoge baan zetten.Hij zal dan gewoon analoog rijden als de adresschakelaartjes allen op off staan.De verlichting zal zich dan wel gedragen als een analoog lampje en dus sterker branden naarmate de loc sneller gaat rijden.
Re: vraag over delta digitaal
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: vraag over delta digitaal
Remco,
Het op hetzelfde moment analoog en delta of digitaal rijden op het zelfde baanstuk gaat niet!!
Het rijden met een analoge loc op een delta/digitaal gevoed stuk resulteert in ongecontroleerd rijgedrag voor deze analoge loc.
Voor een aantal delta /digitaal uitgeruste loc moet eventueel de dip-schakelaars omgezet worden. De digitale locs welke geen omschakeling nodig hebben kunnen dus op een digitaal stuk digitaal rijden en het analoge stuk analoog, ooit een promotie stuk van Marklin.
Cees
Re: vraag over delta digitaal
Hallo allemaal,
Kan ik een schakelaar tussen de trafo's zetten dat ik kan wisselen tussen digitaal en analoog?
Want dat vind ik ook wel leuk en kan een delta trein ook een digitaal adres krijgen dat je dan op een full digitaal systeem rijd.

Groeten,

Remco
Re: vraag over delta digitaal
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: vraag over delta digitaal
Die delta loc kan "gewoon" op full-digitaal rijden.
Ja kan dan alleen kiezen op een van de vier ingesteld adressen (in de loc)

groet
Harald
Re: vraag over delta digitaal
Hallo Harald,
Kan ik dan ook wisselen van digitaal naar analoog met een schakelaar?

Groeten,

Remco
Re: vraag over delta digitaal
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: vraag over delta digitaal
Hi Remco,

Dat kan ook maar dan moet je wel bij Delta die analoge loc van de rais af halen of ook een stuk rails waar hij staat uitschakelen anders gaat hij er als een speer vandoor (Blijft dan op volle snelheid rijden)

groet
Harald
Re: vraag over delta digitaal
Hallo Harald,
Dat wist ik inderdaad al wel en ik heb ook genoeg stukken wat stroomloos kan.
Wat is het beste digitaal systeen voor bij mijn baan wat niet honderde euro's gaat kosten?

Groeten,

Remco
Re: vraag over delta digitaal
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: vraag over delta digitaal
Hoeveel digitale locomotieven heb je? Voor 1 delta loc is digitaal niks waard.

Tevens moet je donders goed oppassen dat er NOOIT geen analoge spanning op de baan staat, terwijl het digitale systeem ook aanstaat! Dan is je digitale systeem meteen naar de knoppen.

Om te beginnen met digitaal kun je eens kijken naar een mobile station 2. Te vinden onder de ?100,- op diverse beurzen.
Re: vraag over delta digitaal
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: vraag over delta digitaal
Remco,
Een eventuele schakelaar moet over drie standen beschikken.
Stand 1 stroomkring gesloten van analoog systeem, analoog-trafo / schakelaar stand 1 / baan onder analoog spanning.
Stand 2 geen elektrische verbinding tussen systemen en baan.
Stand 3 stroomkring gesloten van delta/digitaal systeem / schakelaar stand 3 / baan onder digitale spanning.

Ook moet je oppassen indien je analoog baanstuk gescheiden houd van digitaal alleen door een stukje midden isolatie, een passerende sleper
kan zo een ongewenste, funest werkende brug tussen systemen geven. De midden isolatie moet dan uitgevoerd zijn met een sleper-wipper.

Cees
Re: vraag over delta digitaal
Hallo allemaal,
Ik heb nu 1 digitale loc maar dat worden er denk ik wel iets meer omdat ik die mooier vind dan oude analoge treinen ( minder details )
Hoeveel treinen kunnen er op een mobile station 2 ?

Groeten,

Remco
Re: vraag over delta digitaal
Lid sinds: 2008

offline
Re: vraag over delta digitaal
Je kan er 10 stuks in programmeren plus eentje op zo´n kaart.
Er mee rijden, dat zijn er een stuk of 5 maximaal, maar dat is erg afhankelijk van welke loc - nieuw of oud -, groot of klein, veel of weinig verlichting in locs en treinen, enz.

Ik heb zelf ooit een MS1 gekocht, maar dan de lichte versie (1,2 ampere) en daar kon je maximaal 3 treinen mee laten rijden.
Dat waren ook nog moderne exemplaren, als je er eentje verving door een omgebouwde Motorpost dan ging dat al net niet.....
Re: vraag over delta digitaal
Lid sinds: 2009

offline
Re: vraag over delta digitaal
Zelf heb ik ooit mijn baan zo gemaakt dat deze met omschakelaars van  mobile station 1 naar de 6021 centrale kan of naar analoog .
Maar hier moet je schakelaars voor gebruiken die, geheel om schakelen van de een naar de andere stroom kring met een soort stroomloos vlak ertussen .
Zodat er echt geen twee stromen ook maar even bij elkaar komen .
Bij mij werkt het zo goed dat een loc gewoon door blijft rijden als ik schakel van centrale 6021 naar mobiel station 1 ,de treinen rijden dan gewoon verder en nemen
bij de adres oproep dan het rij gedrag van  mobiel station 1 over  of anders om .
De baan analoog schakelen gaat ook in een klik  maar dan moet ik wel veel treinen eraf halen want het wil allemaal tegelijk rijden .
Zie het linker zwarte vlak .

Mvgr Ger .
Re: vraag over digitaal en analoog
Hallo allemaal,
Toch nog maar een vraagje.
Hoe werkt z'n schakeling tussen analoog en digitaal hebben jullie misschien een schema met hoe ik dat kan maken.
Hoeveel treinen kunnen er op een 6647 en kan ik daar ook trein functies mee later doen bijv. lichtjes, geluid, zwaai lamp.

Groeten,

Remco
Re: vraag over digitaal en analoog
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: vraag over digitaal en analoog
Beste Remco,

Onderstaand vind je in het bovenstaande gedeelte het schakelschema van de 3-rail testbaan van de MSG/Den Bosch, met dit schema kun je "monkeyproof" rijden met of analoog, of de Märklin 6021, of de Tams EC met een LDT DB2 booster, of met een gastcentrale (tegenwoordig zit er altijd een Märklin MS2 op de stekkers)

Essentieel is dat zowel de middencontacten alswel de massarails ieder hun eigen schakelcontact hebben, verder is het gewoon een serieschakeling, de veel voorkomende uitroep "hij doet het niet", kan betekenen:

schakelaar (s) verkeerd

desbetreffende centrale niet op "aan" gezet.



Het onderste gedeelte laat de schakeling zien om de twee wissels ook weer "aapbestendig" of analoog of digitaal te kunnen schakelen.

Groet, Anne W
Re: vraag over delta digitaal
Citaat van: Haradigi op maandag 29 december 2014, 23:36:03
Die delta loc kan "gewoon" op full-digitaal rijden.
Ja kan dan alleen kiezen op een van de vier ingesteld adressen (in de loc)

groet
Harald

Harald, afhankelijk of er 4 dipswitches of 8 dipswitch op de Delta decoder zitten, heb je 18 of 80 adressen, niet alleen de 4 Delta adressen 24,60,72,76 (80)

Groetjes
Re: vraag over digitaal en analoog
Hallo allemaal,
Als ik de tekening goed begrijp komt de schakelaar tegen de schakelaar van de digitale als ik hem omzet maar kan dit want dan kommen er toch 2 stromen op de baan?
Maar ik moet dus gewoon de trafo's op een schakelaar zetten voordat de stroom naar de baan gaat, als ik met digitaal wil zet ik gewoon de schakelaar omzetten.
Is het ook slim om bezetmelders te gebruiken?
kan ik de wissels nog gewoon via de blauwe kastjes gebruiken?
Nog erg bedankt voor de informatie.

Groeten,

Remco
Re: vraag over digitaal en analoog
Citaat van: m-re op woensdag 01 april 2015, 08:48:13
Hoeveel treinen kunnen er op een 6647 en kan ik daar ook trein functies mee later doen bijv. lichtjes, geluid, zwaai lamp.

Met een analoge trafo kan je geen digitale treinfuncties bedienen.

Citaat van: m-re op donderdag 02 april 2015, 07:31:09
Maar ik moet dus gewoon de trafo's op een schakelaar zetten voordat de stroom naar de baan gaat, als ik met digitaal wil zet ik gewoon de schakelaar omzetten.

Inderdaad. De schakelaar zorgt ervoor dat je kan kiezen welke "soort" er op de baan komt te staan. Dus digitaal of analoog.

Citaat van: m-re op donderdag 02 april 2015, 07:31:09
Is het ook slim om bezetmelders te gebruiken?

Nee, dat is niet slim. Je gaat niet rijden met een computerbesturing.


Citaat van: m-re op donderdag 02 april 2015, 07:31:09
kan ik de wissels nog gewoon via de blauwe kastjes gebruiken?

Ja, dat moet kunnen. Er zijn heelveel mensen die digitaal rijden met loks en gewoon lekker analoog de wissels bedienen.

Groet Ronald.
Re: vraag over digitaal en analoog
Hallo Ronald,
Bedankt voor de hulp.
Ik bedoelde de 6021 hoeveel daarop kunnen en of je daar alle trein functies mee kunt bedienen.
Kan je daar ook analoog mee rijden?

Groeten,

Remco
Re: vraag over digitaal en analoog
Citaat van: m-re op donderdag 02 april 2015, 08:22:10
Ik bedoelde de 6021 hoeveel daarop kunnen en of je daar alle trein functies mee kunt bedienen.

Ja, je kan daarmee tot maximaal 4 of 8 functie van een lok bedienen. Hoeveel treinen tegelijk: ligt aan de gebruikte transformator die je los moet kopen en aansluiten. Maar ik zou die niet meer kopen. Ik zou gewoon lekker beginnen met een Mobile Station II (MSII). Dat is een goedkope centrale geschikt voor MFX, DCC en Motorola I / II en kan je meer functies per lok mee aansturen. Het is een goedkope instapper waarmee je 2 tot 3 treinen tegelijk kan laten rijden.

Citaat van: m-re op donderdag 02 april 2015, 08:22:10
Kan je daar ook analoog mee rijden?

Nee! Alles wat je gebruikt om digitaal mee aan te sturen, dus een 6021, MSI, MS II, Multimaus, Intellibox, eCoS I/II, Central Station, Delta Systeem, kan je niet analoog mee rijden. Voor het analoog rijden heb je altijd een analoge rijregelaar (zoals een trafo) nodig.

Begin gewoon lekker eenvoudig. Dan kan je alles eens rustig uitproberen. Mogelijk dat je over een paar jaar iets totaal anders wilt. Om nu 200 tot 300 euro uit te geven aan iets wat mogelijk gaat tegenvallen is niet echt handig. Je bent jong, over een paar jaar zijn er mogelijk betere systemen voor minder geld op de markt.

Groet Ronald.
Re: vraag over digitaal en analoog
Hallo Ronald,
Ik ga eens nadenken over wat ik wil.
Aan 2 tot 3 treinen tegelijk rijden heb ik wel genoeg voor op mijn baantje. Ik vind het ook wel leuk als ik een digitale trein koop dat ik ook wel een beetje kan gebruiken met geluid en lichtjes enz. , en dat ik ook nog met me analoge treinen kan rijden zodat ik niet alles in 1 keer hoef om te bouwen.
Moet ik bij een mobile station 2 ook een  transformator kopen?

Groeten,

Remco
Re: vraag over digitaal en analoog
Citaat van: m-re op donderdag 02 april 2015, 09:53:33
Moet ik bij een mobile station 2 ook een  transformator kopen?

Nee, voor de 70 tot 100 euro die je kwijt bent voor de MSII zit alles: Dus een MSII, de trafo en een aansluitrail. Je kan hem dan aansluiten en meteen digitaal rijden.

Groet ronald.
Re: vraag over digitaal en analoog
Hallo Ronald,
Oké, ik ga eens opzoek naar een mobile station 2.
Ik doe denk toch een schakelaar zodat ik ook analoog kan rijden als ik dat zou willen. Kan ik er ook een 2e afstandsbediening bij kopen later als ik dat zou willen en dat aansluiten op de andere?

Groeten,

Remco
Re: vraag over digitaal en analoog
Citaat van: m-re op donderdag 02 april 2015, 10:47:16
Ik doe denk toch een schakelaar zodat ik ook analoog kan rijden als ik dat zou willen. Kan ik er ook een 2e afstandsbediening bij kopen later als ik dat zou willen en dat aansluiten op de andere?

Ja dat kan. Je kan een tweede MSII aansluiten.

Groet Ronald.
Re: vraag over digitaal en analoog
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: vraag over digitaal en analoog
Beste Remco,

Nog even voor alle duidelijkheid: het moeten dubbelpolige schakelaars zijn en je moet de "stroom" naar de baan op de ene pool aansluiten en de "stroom" van de baan op de andere zodat de beide aansluitingen van trafo en centrale tegelijk aan- en uitgeschakeld worden.

Groet, Anne W
Re: vraag over digitaal en analoog
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: vraag over digitaal en analoog
Voor de veiligheid kan je ook een dubb.polige schakelaar met middenstand (uit) nemen.

Dus niet 2xon-2xon
maar
2xon-off-2xon

groet
Harald
Re: vraag over digitaal en analoog
Hallo allemaal,
Bedankt voor de informatie.
Ik heb nog wel van die schakelaars liggen. :D

Groeten,

Remco
Re: vraag over digitaal en analoog
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: vraag over digitaal en analoog
hallo,
ik heb ff gekeken. en zoiets wil ik ook doen. (mijn rede staat hier: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=55574.0 )
maar als ik naar mobile station 1 of 2 kijk, zie ik dat dat een andere aansluiting heeft. moet je dan 3 railtjes gebruiken waarvan 1 contact rail voor de ms 1 of 2, en 2 overgangs railtjes van m naar c of kan je dat blokje ook aan m rail zetten?
of is het dan verstandiger om de 6021 te gebruiken?
Re: vraag over digitaal en analoog
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: vraag over digitaal en analoog
De 6021 is hopeloos verouderd. Niet aan beginnen.

Bij de mobile station 1/2 zit bij beide een apart aansluitkastje of rail. Maar moet je perse dat stukje rails gebruiken of kun je ook ergens 2 draden tussen zetten???
Re: vraag over digitaal en analoog
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: vraag over digitaal en analoog
Dat weet ik niet daarom vraag ik het. Er zitwel een hele andere aansluiting op.
Re: vraag over digitaal en analoog
Er bestaat van Märklin toch een kastje met daaraan 2 losse draden 1 rode en 1 bruine, die kan je toch gebruiken in plaats van het kastje met een stuk rail aan vast.
Re: vraag over digitaal en analoog
Hallo allemaal,
Dat bedoeld Tim denk ik ook.
Daar zat ik ook eerst mee maar toen ik plaatjes ging kijken op google begreep ik het al.
Ik ga eerder voor de mobile station 2 dan de 1 omdat het toch ietsje nieuwer is, verder weet ik nog niet zo veel van digitaal maar wat ik allemaal zie is het toch wel mooi.
Kan je marklin motorpost (de bruine die ik zelf heb) met een digitale functie alleen de lichtjes aan gezet worden op een mobile station 2?

Groeten,

Remco
Re: vraag over digitaal en analoog
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: vraag over digitaal en analoog
Wat is dat kastje dan? Zit die er al bij dan? Ik zie alleen plekken waar die zwarte kabels in moeten.
Re: vraag over digitaal en analoog
"http://marnan.eu/marklin-60115-systems-aansluitbox", dit gebruik ik ipv de box met een rail aan.
Re: vraag over digitaal en analoog
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: vraag over digitaal en analoog
Even 1 ding. Waarom moet en de middenrail en de massa rail (bruin) allebei geschakeld worden? Dd bruine spanning staat er altijd op bij analoog. Rood komt er bij zodra de trafo opengaat, en bij digitaal ook altijd dus dan hoef je toch alleen maar rood te schakelen?

Kan je op een schakelaar dan met 3 pootjes in het midden de rail en links analoog en rechts digitaal. Die worden dan toch met elkaar gewisseld?
Re: vraag over digitaal en analoog
Hallo allemaal,
Is de analoge spanning niet hoger dan de digitale spanning?
Heeft iemand misschien een schema met erop welk knopjes je om moet zetten voor de adressen?

Groeten,

Remco
Re: vraag over digitaal en analoog
dat klopt maar je wil niet dat er ook maar enige koppeling is tussen digitaal en analoog.
daar om moet je gewoon rood en bruin schakelen.een dubbele schakelaar heeft 6 aansluitpunten
: : : links boven en onder rood en bruin analoog midden boven en onder rood en bruin naar de baan rechts boven en onder rood en bruin digitaal.de midden contacten maken of met de linker of de rechter contacten een verbinding op deze manier kan het niet fout gaan, en zijn beide systemen volledig gescheiden.
hoop dat het zo duidelijk is
groetjes Paul
Re: vraag over digitaal en analoog
Citaat van: marklintim op donderdag 02 april 2015, 16:06:45

Even 1 ding. Waarom moet en de middenrail en de massa rail (bruin) allebei geschakeld worden? Dd bruine spanning staat er altijd op bij analoog. Rood komt er bij zodra de trafo opengaat, en bij digitaal ook altijd dus dan hoef je toch alleen maar rood te schakelen?


Dat klopt. De bruinen van "digitaal" en "analoog" knoop je aan elkaar en zet je aan je rail. De rode van de puko's ga je schakelen tussen "analoog" en "digitaal" met een simpele omschakelaar. Moeilijker is het niet.

Gr, Ben.
Re: vraag over digitaal en analoog
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: vraag over digitaal en analoog
Re: vraag over digitaal en analoog
dat is inderdaad een hele goeie, denk dat je deze bij de bouwmarkt niet zult vinden, kijk eens bij conrad deze zullen ze zeker hebben.
of een goede onderdelenshop.
succes Paul
Re: vraag over digitaal en analoog
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: vraag over digitaal en analoog
Oke, ik weet dat praxis bij mij ook (grote) lamp schakelaars verkoopt. Ik zal het eens vragen en anders is conrad een goeie.
Re: vraag over digitaal en analoog
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: vraag over digitaal en analoog
Beste Tim,

Zowel de "toevoer" (middencontacten) als wel de "afvoer" (massa) schakelen is geen Wet van Meden en Perzen, maar biedt een volledige zekerheid dat de analoge spanning en de digitale spanning niet op de één of andere manier met elkaar in aanraking komen en een dubbelpolige schakelaar kost weinig meer als een enkelpolige.

Ik houd over het algemeen alle systemen "dubbelpolig" gescheiden, iets wat ik over gehouden heb aan mijn achtergrond als scheepswerktuigkundige.

Is er geen elektronica winkel bij je in de buurt, bij mij in de buurt heb je Boris Electronica in Waalwijk

Groet, Anne W
Re: vraag over digitaal en analoog
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: vraag over digitaal en analoog
Dat had ik inmiddels al begrepen maar alsnog bedankt. Ik weet wel waar ik die schakelaars kan vinden dus ik zal er eens een kijkje nemen.
Re: vraag over digitaal en analoog
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: vraag over digitaal en analoog
Een oproepje hier in het zoek-hoekje levert je vast een schakelaar op.

En wat ik bedoel met de 'aansluitrail'. Aan de eventuele rail hangt gewoon een kastje waarvan 2 draden naar de rail gaan. Je kunt die 2 draden natuurlijk ook ergens anders aansluiten zodat je geen aansluitrail gebruikt op je baan.
Re: vraag over digitaal en analoog
Je zoekt deze schakelaar ===> klik
Re: vraag over digitaal en analoog
Hallo Wim,
Is die schakelaar niet met 1 keer een rijtje met 3 pootjes?
Er is ook een schakelaar met 2 keer 3 pootjes dan zou ik die doen dan hoef je er maar 1 om te zetten.
Is er echt geen mogelijkheid dat de digitale stroom in contact komt met de analoge stroom want het zou zonde zijn als het kapot gaat. :P

Groeten,

Remco
Re: vraag over digitaal en analoog
Deze schakelaar is 2x (aan)/uit/(aan) schakelend/0/schakelend.
Heeft dus 6 (zes) pootjes. (dubbelpolig).
De middenstand is neutraal (uit).
De middenste pootjes gaan naar de baan.
Twee van de buitenste pootjes gaan naar de rijstroomuitgang van de trafo.
De andere twee gaan naar de uitgang van de digitale regelaar.
Je kunt de functie tevoren vaststellen met een multimeter. Of met een batterij en een lampje.