Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

lampje op stootblok flikkert

Gestart door modeltreinverzamelaar maandag 14 juli 2014, 17:21:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
lampje op stootblok flikkert
Beste forumleden,
alweer een probleempje dat wellicht bij een van de leden een OH-JA.. gevoel oproept. Laat het dan even weten. Het gaat om het volgende. Onlangs een stootblokje aangeschaft met lampje (artikel nr 24978).
Dit stootblokje in de baan opgenomen en wat schets mijn verbazing? Ja het lampje brand maar niet mooi constant; het flikkert een beetje. Het wat oudere stootblokje met zo'n zelfde lampje erop, flikkert niet.

Heeft M iets verandert in de loop der tijd (laatste 4 jaar) aan dit stootblok? Zo ja waarom flikkert het dan?
M gaat er van uit dat je een baan transportabel kan aanleggen, dus ALLES voeden vanuit de CS2, ook de wissellampjes (die flikkeren niet) en ook de stootbloklampjes dus.
Is er iets aan te doen? (geen extra voeding, please!).

groet Nico
Re: lampje op stootblok flikkert
Re: lampje op stootblok flikkert
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: lampje op stootblok flikkert
Je hebt een stootblok met een ledje op een digitale baan.
En het ledje op de rijspanning aangesloten.
Als je het draadje naar de gele aansluiting van de trafo brengt is het geflikker weg.

grt Piet.
Re: lampje op stootblok flikkert
Beste Ben,
ik had deze draadjes al gezien; daar wordt alleen door Ton een mogelijke oplossing gegeven met de suggestie om een bruggelijkrichter te gebruiken. Dan houd het draadje op en is er geen melding genoteerd of dit nu werkelijk geholpen heeft. Kortom ik zal dit uittesten en hier melden.
Dit zou betekenen dat elk stootblok van zo'n gelijkrichter moet worden voorzien; volgens mij hebben de oude stootblokken van M dit niet; deze knipperen ook niet. Kortom geen antwoord op vraag.

Beste Piet,
een CS2 heeft gelukkig geen gele aansluiting; zijn we al die rotdraden ook kwijt. Lees mijn 1e bijdrage nog eens, dan zie je wat de bedoeling is: alles voeden vanuit het CS2 zoals M zegt dat het mogelijk zou moeten zijn. Waarom flikkeren wissellampjes niet en de nieuwe stootbloklampjes wel?

Groet Nico


Re: lampje op stootblok flikkert
Het ledje flikkert op de digitale spanning. Dus of gelijkrichten of op gelijkspanning aansluiten.

Gr, Ben.
Re: lampje op stootblok flikkert
Beste Ben, lees nou eens goed; de oude stootblokken flikkeren niet en de nieuwe wel. Ze hebben de zelfde CS2 voeding.

Groet Nico
Re: lampje op stootblok flikkert
Ik denk dat het antwoord wel klopt. De oude hebben , bij mij, een gloeilampje en die brand op wisselspanning goed. Een ledje pakt alleen de helft van de wisselspanning ( en wordt dus 25 Hz) en kan je dat waarnemen als knipperen.

Doe voor de gein eens een led halogeen in een installatie met een wisselstroomtrafo en probeer in dat licht te werken , hoofdpijn na een uur gegarandeerd  ;)

Groet René
Re: lampje op stootblok flikkert
Bruggelijkrichter ertussen en het flikkeren houdt op te bestaan.

Groeten,
Ton.
Re: lampje op stootblok flikkert
Lid sinds: 2010

A picture says thousand words.

offline
Re: lampje op stootblok flikkert
Wat Ben en Ton komen te zeggen klopt volledig. Bouw zelf een gelijkrichter met vier diodes en de zaak is opgelost. Hoe je die diodes moet aansluiten vind je in alle geuren en kleuren op het internet. Beter nog sluit de stootblok niet aan op je CS2 maar op een aparte gelijkspanning.  Mvg.
Re: lampje op stootblok flikkert
Citaat van: KeyWest op maandag 14 juli 2014, 20:34:56
Beter nog sluit de stootblok niet aan op je CS2 maar op een aparte gelijkspanning.  Mvg.

Voor opgesteld: Ik ben het daar mee-eens.... maar Nico die ziet behoorlijk wat beren op de weg als hij met een tweede voeding moet gaan werken... Alles moet op de CS2 dit omdat Märklin dat aangeeft....

@Nico: wat al is aangegeven: een bruggelijkrichter er tussen en het flikkeren houdt op.

Groet Ronald.
Re: lampje op stootblok flikkert
Beste René,

klopt dat een gloeilampje wat minder last heeft van de flikkering omdat de gloeispiraal erg traag is. Maar ik heb geen gloeilampje; in beiden zit een led. Zie foto 1
Beste Ton en Keywest,
ik ben bezig met die brug te maken (zie foto 2) , alleen op de een of andere manier werkt het nog niet. Zoek het wel uit. Ik vermoed dat M een ander type led heeft toegepast; de led is ook veel helderder. Uit de andere draadjes kan je opmaken dat dit kennelijk al wat langer speelt. Kom er op terug.
Beste Ronald,
ik zie geen beren; ik volg alleen het advies van M op als je geen bedrading wil. En geloof me, als je alles netjes aanleg heb je geen draad nodig, alleen een aansluiting van het CS op de rail. That's al. En daar bedien ik toch al gauw 15 wissels mee op een oppervlak van 3 x2 m. Het is nog nooit zo makkelijk geweest om een baan aan te leggen, geen gepruts meer met snoertjes en stekkertjes. Heerlijk. Time to play
Helaas komt nu uit onverwachte hoek toch een probleempje. Ik denk dat ik het M eens ga voorleggen. Ik zie me toch niet bij elk nieuw stootblok een bruggelijkrichter inbouwen.

Groet Nico
Re: lampje op stootblok flikkert
Citaat van: modeltreinverzamelaar op maandag 14 juli 2014, 19:51:12

Beste Ben, lees nou eens goed;


Je bent de derde in 24 uur die roept dat ik wat aan m'n ogen mankeer. Je lost het wel op denk ik.

Gr, Ben.
Re: lampje op stootblok flikkert
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: lampje op stootblok flikkert
Nico,
Jou diode gelijkrichter moet je zien als een vierkant waarbij in ieder been een diode zit.
Op een paar overliggende knooppunten zet je de voeding.
Op de andere overliggende knooppunten heb je "gelijkspaaning"

op jou foto zie ik een helft opgebouwd met een groen plakkertje.

Cees
Re: lampje op stootblok flikkert
....met draadjes aan de gelijkstroom kant.

Je moet de kleuren van je monitor opnieuw afstellen Cees hier is het plakkertje geel  >:-D

Robin
Re: lampje op stootblok flikkert
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: lampje op stootblok flikkert
Robin,
Voor mij is de kleur licht groen, of licht er heel dicht naast.
zie kleuren pallet paint op bijgevoegde foto.
Cees
Re: lampje op stootblok flikkert
beste forumleden,

het probleem is er niet meer maar er blijft nog wel een vraag open staan.
De suggestie om een bruggelijkrichter te gebruiken werkt en is de oplossing. De led op het stootblok zal niet altijd aangaan: remedie: omdraaien van de draadjes in het stootblok naar de led.
Ik heb nog even ter afsluiting een foto van de oude en nieuwe led, gevoed vanuit de gelijkrichter bijgevoegd. Duidelijk is het verschil te zien in lichtopbrengst. Deze vraag blijft dus open: heeft M een ander type led toegepast.

Ik heb contact gehad met M over dit probleem: antwoord van M: gebruik een aparte voeding. Dit antwoord geeft mij te denken over de kwaliteit en kundigheid bij de helpdesk van M. Als je niet beter wist zou je dit nog doen ook. Dit advies gaat zelfs tegen hun eigen beschrijving in.

Ik bedank de leden die een positieve bijdrage aan dit probleempje hebben geleverd; de opmerkingen over gekleurde papiertjes, geheel off topic, zullen we maar onder tijdverdrijf rangschikken.
Voor mij is dit einde topic.

groet Nico
Re: lampje op stootblok flikkert
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: lampje op stootblok flikkert
Nico,
zie bijgaande foto, is hier sprake van een afknelling, dan geeft deze mogelijk een verhoogde weerstand waarde met spanning verlaging op de led als gevolg.

Cees
Re: lampje op stootblok flikkert
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: lampje op stootblok flikkert
vermits je er toch een brugje voorzet ,plaats er dan gewoon een weerstandje bij ook.Dan brand de led steeds op een zachter niveau.
Re: lampje op stootblok flikkert
Citaat van: modeltreinverzamelaar op dinsdag 15 juli 2014, 12:29:09
De suggestie om een bruggelijkrichter te gebruiken werkt en is de oplossing. De led op het stootblok zal niet altijd aangaan: remedie: omdraaien van de draadjes in het stootblok naar de led.

Ook dat is logisch... zeker als je de werking van de gelijkrichter kent....

Citaat van: modeltreinverzamelaar op dinsdag 15 juli 2014, 12:29:09
Deze vraag blijft dus open: heeft M een ander type led toegepast.

Zou mij niet verbazen.... Iedere batch leds of een andere fabrikant kan een iets andere kleur geven.

Citaat van: modeltreinverzamelaar op dinsdag 15 juli 2014, 12:29:09
Ik heb contact gehad met M over dit probleem: antwoord van M: gebruik een aparte voeding. Dit antwoord geeft mij te denken over de kwaliteit en kundigheid bij de helpdesk van M. Als je niet beter wist zou je dit nog doen ook. Dit advies gaat zelfs tegen hun eigen beschrijving in.

Dat is nu het verschil tussen theorie en praktijk. En waarschijnlijk heeft de helpdesk genoeg praktijkervaring dat het op die manier goed werkt. Vroeger zei men: Met digitaal: alleen met twee draden naar de spoorstaven / rails en kan je je hele baan voeden en besturen.... Leuk als marketing-slogan maar de praktijk is net iets anders. :) Zeker als je nog eens met de computer wil gaan rijden  :D

Citaat van: modeltreinverzamelaar op maandag 14 juli 2014, 22:10:33
Helaas komt nu uit onverwachte hoek toch een probleempje. Ik denk dat ik het M eens ga voorleggen. Ik zie me toch niet bij elk nieuw stootblok een bruggelijkrichter inbouwen.

Succes met inbouwen.... Nu kan je wat zeggen over de kwaliteit van Märklin als een simpel component van nauwelijks 20 eurocent te veel is om standaard in te bouwen.

Groet Ronald.
Re: lampje op stootblok flikkert
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: lampje op stootblok flikkert
Ik zou de discussie wat fundamenteler willen maken:
De digitalespanning(de centrale uitgang) gebruiken voor verlichting is typisch een advies van een fabrikant.
Die wil alleen maar meer componenten verkopen(boosters trafos ed.)
Kijk ook maar eens naar de railplannen uit de diverse catalogi, zo veel mogelijk rails per m2 realistisch of niet gewoon volplempen!

De output van een centrale is aan een maximum gebonden, gebruik die schaarse energie dan ook om te rijden.
En verlichting moet je niet willen voeden met je dure digitale bron.
Daar is een simpele gelijk of wisselspannings bron meer dan toereikend voor.
En blind de handleiding van een fabrikant wel volgen getuigt niet echt van inzicht in de materie.
En dan vervolgens een helpdesk die met een 100% valide oplossing komt weg zetten als knoeiers vind ik raar.
Dat zijn mensen met praktijk ervaring en die hoeft niet met de commerciele uitgangspunten van de fabrikant overeen te komen.

Maar ja Nico zal daar wel zijn redenen voor hebben.

grt Piet.

Re: lampje op stootblok flikkert
Beste Piet,
Je wilt een fundamentele discussie: hoe kunnen we het schaarse en daardoor dure vermogen van een Centrale het beste gebruiken? Tenminste zo interpreteer ik je schrijven.
Daar wil ik best wat over schrijven hoe ik er tegen aan kijk. Dus een ieder moet zelf weten wat hij doet, alleen ik heb een bepaalde keuze gemaakt en die wil ik hier toelichten. Wellicht dat er een apart draadje geopend moet worden.

Uitgangspunten.
Mijn mogelijkheid om een baan te leggen zijn niet zo groot. Ik moet mij behelpen met 3 x 2 meter. Bovendien kan ik niet de hoogte in omdat mijn baan opgehezen wordt tot vlak bij het plafond. Dus ik heb mijn baan in het platte vlak in drie delen gesplitst, als het ware drie ringen: de buitenring  waar hard gereden kan worden, de middenring voor rangeerwerk en treinsamenstelling en de binnenring voor stalling van loks en stoomactiviteiten in de breedste zin, zoals bekoling, water, zand, stalling, enz.
Ik heb een hekel aan bedrading, omdat dit altijd extra storingen geeft en niets met het rijbedrijf te maken heeft; is eigenlijk een noodzakelijk kwaad, althans zo kijk ik er tegenaan.
Ik hoef niet zo nodig alles te automatiseren; voor mij is het voldoende als ik alles op afstand vanuit een punt kan bedienen. Althans dat is mijn huidige insteek.
De loks dienen bij voorkeur zover mogelijk geautomatiseerd te zijn; omdat ik een Märklin verzamelaar ben is het voor mij logisch dat MFX  hierbij de basis is.
Het zwaartepunt ligt bij stoom, dus geen bovenleidingen.
Ik wil ook lange treinen laten rijden, denk hierbij aan maximum van 30 wagons.
Het aantal treinen is beperkt omdat ik alles met de hand moet bedienen, wel vanuit de centrale, maar je moet er wel bijzijn. Ik heb gemerkt dat 4 gelijktijdig, verdeeld over de verschillende ringen, toch wel het maximum is. Bovendien krijg je een kakafonie aan geluid, dat even leuk is, maar al gauw gaat vervelen of zelfs erger je gaat je eraan storen.
Dit waren zo ongeveer de uitgangspunten; ik ben nu bezig om deze baan in te richten en zit nu in de binnenring met b.v. de draaischijf .
Met deze uitgangspunten in gedachte is het Central Station 2 een ideale basis. Het station kan 5 ampère stroom leveren. Een led consumeert  volgens de meting in deze centrale ca. 12 mA, kortom 50 Leds consumeren nog maar 0,6 Amp; ik heb nog 4,4 Amp over, ruim voldoende om de 4 andere loks te laten rijden en zo nu en dan ook nog een wissel te bedienen. Alleen voor de aandrijving van de draaischijf heb ik een extra voeding opgesteld; hier valt echt niet aan te ontkomen.
Verder zijn alle wissels elektrisch en voorzien van een adres. Alle wissels worden vanuit de rail gevoed en bediend vanuit het CS2; er ligt geen extra bedrading.  Het zelfde geld voor de stootblokken, voeding vanuit de rail.
De rail zelf wordt aangesloten met een kabeltje op de baanuitgang van het CS2. Verder geen ringleidingen enz. Een aansluitpunt. De C-rails hebben een zeer goede geleiding van voldoende doorsnede en een uitstekende verbinding met elkaar. De praktijk heeft uitgewezen dat extra leidingen en voedingen in mijn geval dus, helemaal niet nodig zijn.
Allen bij de draaischijf moet je wat fratsen uithalen om alle railstukken van stroom te voorzien; zelfs hier haal ik deze stroom uit de onmiddellijke nabijheid van de rail.
Tot zover deze bijdrage.
Nu even de opmerkingen van Piet beantwoorden want daar ben ik het niet mee eens.
Ik hoef in deze opstelling minder boosters te kopen, ja een voor de bediening van het motertje van de draaischijf.
Ik moet ook mijn 3 x 2 meter volplempen met rail, maar doe dat wel volgens een plan. Nu kan ik dankzij het volplempen alle spooractiviteiten uitvoeren (?).
Als je met weinig treinen tegelijkertijd rijd is een centrale voldoende voor rijden, wissels en licht.
Als je extra veel verlichting op je baan hebt, b.v. huisjes, straten enz. enz. ja, dan is een aparte voeding hiervoor  de aangewezen weg, daar ben ik het mee eens, maar in mijn geval heb ik dat niet.
Ik volg de handleiding van de fabrikant enkel en alleen omdat hij aangeeft dat het mogelijk is; waarom zou ik daar geen gebruik van mogen maken? Het bespaart me veel geld (extra materiaal) en veel bedrading (ergernis van storingen enz.)
Dat de helpdesk met een oplossing komt die geld kost ( extra voeding) komt jou goed uit Piet, immers in de aanhef heb je het over zo veel mogelijk componenten verkopen, nou dat doen ze op deze manier. Gelukkig zijn er leden die andere, veel goedkopere oplossingen aandragen. ( 35 cent voor een gelijkrichter per stootblok).
Ik heb het woord knoeiers niet gebruikt, dus gebruik dat ook niet als antwoord naar mij toe. Bovendien heb ik in de vraagstelling naar de helpdesk toe, aangegeven dat ik geen extra voeding wenst te gebruiken en of ze dan een oplossing hebben.  Nou uit hun antwoord blijkt dus, dat ze dat niet hebben en hier het forum wel. Denk daar maar eens over na.

Beste Kees,
Je ziet het scherp, draadje is inderdaad wat geknepen, is inmiddels vervangen maar de led blijft zwakker dan de nieuwe led. Bedankt voor je opmerking.

Beste Ronald,
Bedankt voor je uitvoerig opbouwend commentaar.
Wat betreft het omdraaien van het draadje is er toch iets geks aan de hand. De oude stootblokken accepteren de diodebrug zonder meer, led brand. Bij een nieuw stootblok moet ik de draden omdraaien om het ledje te laten branden. Op de foto zien ze er hetzelfde uit wat opbouw betreft. Kortom ergens is toch iets verdraaid, wat er nu met de diodebrug uitkomt!
Met de opmerking over de batch kan ik meegaan. Je krijgt ze nooit precies gelijk.
Met deze opmerking begeef je je op glad ijs, immers bij mij werkt het uitstekend, is toch ook praktijk.
Ik heb alleen niet het voornemen om er nog eens een computer tegen aan te gooien; een CS2, wat eigenlijk al een computer is, maar dan specifiek deze spoortaak, is voor mij voldoende. Je moet dit wel met enige kennis van zaken beetpakken, Ik denk dat gelijktijdig rijden van 5 loks met een CS2 al het maximum is, maar daar heb ik gen ervaring in, alleen een vermoeden, dat zeg ik er hier bij.
Ik zie dat jij voor je gelijkrichter  20 cent betaal; ik heb bij Conrad voor 35 cent een aantal gekocht.
Och, het kost bijna niets en het lost een hoop ergernis op.

Beste Bellejt,
Bedankt voor de opmerking. Die ga ik zeker meenemen omdat ik toch bezig ben. Ik moet alleen de grootte van weerstand nog experimenteel bepalen. Als ik de zaak ingebouwd heb zal ik de foto van de montage en gegevens hier plaatsen.

Groet Nico
Re: lampje op stootblok flikkert
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: lampje op stootblok flikkert
Citaat van: modeltreinverzamelaar op dinsdag 15 juli 2014, 20:39:26
Dus een ieder moet zelf weten wat hij doet, alleen ik heb een bepaalde keuze gemaakt en die wil ik hier toelichten.
helemaal niet nodig om er zoveel woorden aan te besteden.
Re: lampje op stootblok flikkert


Gr, Ben.
Re: lampje op stootblok flikkert
Uit de opmerking aan Roland maak ik op dat het oude model al een gelijkrichter heeft ingebouwd en het nieuwe niet. Maar het kan natuurlijk ook dat er een diode van het nieuwe model defect is.
Groetjes
Henk
Re: lampje op stootblok flikkert
Of zit er gewoon een lampje in het oude model?

Robin
Re: lampje op stootblok flikkert
Beste Henk en Robin,
ik heb het helemaal niet gehad over een lampje, alleen over LED's. Kijk maar naar de foto in bijdrage 15, een oud en een nieuwe stootblok bij elkaar; geen lampjes.

Inmiddels heb ik de bruggelijkrichter gemonteerd met een weerstandje van 500 Ohm; beide leds tonen nu bij aansturen hetzelfde lichtintensiteit.
Als bruggelijkrichter heb ik een B250R2A gebruikt vanwege de geringe warmteontwikkeling. Deze zit met secondenlijm vastgelijmd in de holte van het stootblok. Met een voorschakelweerstand van 500 Ohm neemt de led, volgens het CS2 nog maar 6 mA op. Hier kan ik goed mee leven. Ik heb een foto bijgvoegd van het resultaat. De pootje van de gelijkrichter heb ik met krimpkous geïsoleerd. Op de tweede foto heb ik alles afgeschermd met een stukje karton.

Groet Nico
Re: lampje op stootblok flikkert
Beste allen,

Ik realiseer mij dat de oplossing hier gegeven is en ik zal dit bij mijn (tijdelijke) baan ook zo gaan toepassen. T.z.t in de definitieve situatie komt er dan wel een separatie gelijkspanning voeding.
Wat ik mis in deze discussie is de oplossing voor de feller brandende led. Nico lost het op met een 500 Ohm weerstand, komt bij mij de vraag op of M* niet een ander voorschakelweerstandje heeft gebruikt in de nieuwe versies. Daarbij zie ik op de foto's 2 weerstanden, voor en na de led. Waarom is dit?

Dan:
Ik meet met de Fluke (een redelijk nauwkeurige) 14,9 V ~, echter meet ik elke paar seconden 16,04V max.
De led in het stootblok licht tijdens deze pieken ook duidelijk feller op.
Dit is direct na het opstarten van MS2

Later meet ik stabiel 16,04V.
1-- Wat veroorzaakt deze pieken kort na de opstart van MS2?
2-- Wat voor probleem veroorzaak ik als ik achter de diodebrug een condensator monteer naar gelijkstroom massa om de topwaarden uit te vlakken en een nog stabielere gelijkstroom te krijgen.
De led i.c.m. een brugcel brandt m.i. niet op gelijkstroom maar op 50Hz positieve hobbels 0 - 16 V Normaliter ben ik gewend om hier een elco achter te hangen om e.e.a. uit te vlakken maar ik heb te weinig verstand van de digitale achtergrond van M* vandaar de vraag.

Groet Hans
Re: lampje op stootblok flikkert
Hans, die ¨positieve hobbels¨ uit de brugcel zijn ook gelijkspanning.
Bij digitale aansturing is er echter geen 50 Hz maar ligt het in de orde van 20 KHz en het is ook geen sinusvormig signaal.
Hieruit volgt dat je dat met die Fluke helemaal niet kan meten; gewone meters zijn bedoeld voor 50 Hz sinusvormige spanningen en geven dan de effectieve waarde weer.
(een meetmethode is via een brugcel gelijkspanning te meten en het verlies over 2 diodes er bij te tellen)
De gelijkspanning die je dan meet is al nagenoeg perfect te noemen omdat het baansignaal uit blokken of pulsen bestaat; een kleine condensator is al afdoende om de schakelmomenten glad te strijken.
Verder moet je oppassen om er grote elco´s aan te hangen want je booster moet die elco´s opladen en zal dit op een gegeven moment als een kortsluiting zien.

Variaties zullen er altijd zijn in een of andere vorm, zeker als je MM-signaal gebruikt.
De spanning uit een booster of MS bevat gecodeerde informatie om bijvoorbeeld treinen aan te sturen en bij een MS wordt de uitgang van de booster telkens eventjes afgeschakeld om te kijken of er signaal uit een MFX-decoder terug komt.
De baanspanning is dus geen constant signaal en kan eigenlijk alleen zinvol met een oscilloscoop gemeten worden.

grv Huub