Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Matthijs - baan op zolder begonnen

Gestart door Vdub zondag 28 december 2014, 18:47:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Matthijs - baan op zolder begonnen
Nu het land grotendeels in ruste is door alle feestdagen, maar eens begonnen op zolder om een stuk grondplaat op te zetten voor de H0 baan voor C-rails.
De huidige hoogte die je ziet is 80cm, ik wil straks nog ergens een gat in zagen of op een andere plek de baan naar beneden laten gaan om alle treinen 'stofvrij' voor zover mogelijk weg te kunnen zetten.

Ik ga bijna de hele zolder(wand) rondom gebruiken voor de baan. Op wat kritieke punten ga ik de plaat voorzien van scharnieren of een uitneembaar paneel, zodat er bijv indien nodig onderhoud aan de ketel of de omvormer van de zonnepanelen gewerkt kan worden.

Ik was al begonnen met het proberen in Wintrack, Anyrail en SCARM om een banenplan te maken maar in de ene kun je redelijk creatief zijn met je grondplaat, terwijl je in de andere alleen maar rechthoeken of afgeleiden daarvan kan maken, hetzelfde geldt voor de rails, de ene gaat erg makkelijk, de andere krijg ik niet de juiste nummers te zien etc..

Hoe moeilijk kan het zijn om een freehandmodus te maken waar je booglijnen en gewone lijnen op maat kan tekenen..

Hieronder 3 foto's van hoe ver ik momenteel ben. Om niet alles beneden in de woonkamer hoeven op te slaan heb ik de huisjes die ik al klaar had al even op de plaat gezet.
Ook alle rails die ik  bij de 2 startsets heb liggen al zon beetje op de plaat.





Ik ben ook nog steeds aan het kwijlen op het topic van Keeszondag, wat is de reden van de isolatieplaat?

Verder ook graag bruikbare tips/aanwijzingen over het aan te schaffen besturingssysteem icm iTrain. Ik heb nog helemaal niks, zie alleen door alle aanbieders het bos niet meer.
Re: Matthijs - baan op zolder begonnen
Hallo Mathijs,

De reden van de isolatieplaat is dat je dan minder geluid van de rijdende treinen krijgt, door de holle ruimte onder de houtenplaten krijg je een flinke porsie geluid te horen, bij meerdere treinen ( en later met sound) is dit niet fijn om te horen.

Hoe diep rijdt de trein op de laatste foto, kom je bij een ontsporing daar nog goed bij.
Houd hier rekening mee, uit eigen ervaring heb ik daarom al wat banen moeten afbreken.

Ik zelf gebruik Winrail, vind het een fijn programma, daar kun je de grondplaat uitbreiden met het toepassen van zijkanten, je hoeft ook de grondplaat niet te gebruiken en alleen gaan voor de zijkanten is wel wat makkelijker.

Ik blijf dit volgen.

Gr.
Piwie.
Re: Matthijs - baan op zolder begonnen
Ah, duidelijk, ik ga isolatieplaat halen.

Ik denk dat dat een 80cm is als je een lijn vanaf het midden trekt naar de hoek van de muur/dakconstructie.
Weet nog niet of dat zo blijft, maar omdat deze rails bij de 2 startsets zaten en ik zo maar ff wat neergelegd heb om te kunnen 'spelen' met de treintjes was dit ff mooi zo.

Ik heb zojuist ook winrail gedownload en geïnstalleerd en ga dat proberen. Waar het mij om gaat met de 'designpakketten' is dat je daar rails kan leggen en kan zien of iets past qua radius en wat je uiteindelijk moet kopen aan rails.

Zijn/is er een website waar banenplannen op staan die je kan inpassen/grondplaat in je kamer?
Re: Matthijs - baan op zolder begonnen
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Matthijs - baan op zolder begonnen
Hallo Matthijs,
Als je banenplannen wilt inzien en eventueel uitproberen, dat moet je gaan naar de website van Maeklin. Daar kun je een heleboel voorbeelden downloaden. Ook moet je eens kijken in het Maerklin Magazin. Hierin staan ook voorbeelden van plannen in met alle uitleg, zelfs met het totaal aantal benodigde rails! Denk dat het de moeite waard zal en kan zijn. Zoeken lost een heleboel op! Als je er niet uitkomt kan ik de sites aan jou doen toekomen, maar zelf studie is veel leuker.
Nogmaals sukses met de treinhobby!

Gerard
Re: Matthijs - baan op zolder begonnen
Misschien is het ook een goed idee om eens te kijken wat voor soort baan je wilt hebben?
Wil je bijvoorbeeld van A naar B rijden en weer terug of wil je rondjes rijden?
Enkelspoor of dubbelspoor?
Kopstation of doorgangsstation?
Hier in de afdeling baanplannen staan natuurlijk ook heel leuke plannen en je kunt ook eens kijken naar de baanplanboeken van Märklin. Er stond hier ergens op het forum een linkje naar een Spaanse (?) site waar veel oude baanplanboeken gedownload kunnen worden.
Re: Matthijs - baan op zolder begonnen
ik wil compleet de zolder rondrijden, dwz dat, de zolder is ca 7m breed en 5m lang ik een beste ronde kan maken.
Van de termen kopstation en doorgangsstation heb ik nog geen beeld..

Wat ik wel wil proberen is om onder de basisplaat een schaduwstation(zo heet dat toch?) te maken waar ik treinen kan parkeren als ik niet 'speel'

De Märklin site heb ik gevonden en ook wat banenplannen daarop. Mocht er nog een site zijn met mooie plannen dan houd ik me aanbevolen.
Re: Matthijs - baan op zolder begonnen
Een kopstation is als een doodlopende straat: Het spoor houdt op en je zult dus achteruit weer terug moeten.
Een doorgangstation ligt aan een doorgaande route, de reis houdt er dus niet op, maar gaat verder naar een volgend station.
Wat je bijvoorbeeld zou kunnen doen is een dubbelsporig traject (elk spoor zijn eigen rijrichting) met aan beide uiteinden een keerlus en tussendoor 1 of 2 stations.
Bij/in de keerlus zou je ook een schaduwstation kunnen plaatsen zodat de trein niet direct terugkeert.
Zat mogelijkheden op zo'n oppervlakte volgens mij.

Bijgaand een opzetje met 2 keerlussen, kopstation, doorgangsstation en 'schaduw'station. Persoonlijk zou ik het schaduwstation gewoon in het zicht leggen als ik zo veel ruimte ter beschikking had, kom je er mooi makkelijk bij.

Re: Matthijs - baan op zolder begonnen
Het schaduwstation wil ik voornamelijk om de treinen iets stofvrijer te kunnen zetten, verder heb je wel gelijk, qua ruimte hoeft dat inderdaad niet.
Ik heb van de week nieuwe balken binnen gekregen om de rest van de grondplaat te kunnen maken.

Ik ga dan even met de hand eerst de grondplaat een maten uittekenen en daarna in een Railtekenprogramma maken.
Ook ga ik even kijken welke rails(nummers) ik al bij de startset heb.. scheelt straks weer rails.

Ik ben inmiddels ook alle topics aan het doorspitten van de mooie banen en scenerys die mensen hier maken.
Re: Matthijs - baan op zolder begonnen
Heb halverwege vanmiddag en een stukje van de vooravond(kleine meid moest om 20u naar bed..) een heel groot stuk frame en grondplaat gemaakt.
De ene helft van de zolder is nu al bijna rondom voorzien van grondplaat. Ter hoogte van de doorgang naar de trap heb ik nu nog een open ruimte van een 120cm, daar komt straks een scharnierende grondplaat.

Zoals op de bijlage, zover ben ik nu met de grondplaat. De andere kan van de zolder zit nog zon stuk, de trapopgang eindigt boven bij de inham van de grondplaat
Re: Matthijs - baan op zolder begonnen
Baan toch wat aangepast aangezien de stukken multiplex beter uitkwam zo.
Nu bezig met de dempingsmatten erop leggen, ik heb roze schuimisolatiedeken gehaald bij de Praxis.
Re: Matthijs - baan op zolder begonnen
Vandaag met Wintrack begonnen om de baan te ontwerpen, zijn er, buiten de tekeningen op Wintrack.de ook nog ergens gedocumenteerde sites met tra bestanden?
Misschien is het wel een idee om het forum daarvoor te gebruiken.

De wintrack site is een vreselijke site om te bezoeken mede door de achtergrond. Je kan bijv bij de banenplannen niet meteen zien welk formaat de baan heeft.
De afbeeldingen van de plannen zijn zo klein dat de banen bijna 1 vlek zijn. Ik wil evt 2 of 3 plannen aan elkaar kunnen knopen, maar ik moet bij deze site eerst alles downloaden, uitpakken, inladen en er dan achter komen dat de baan 7m breed en 5m lang is, wat natuurlijk net niet past op mijn baan van 4x3 ;)

Ik beheer zelf een heel groot forum met 150GB aan dataverkeer per maand, ruim 8B aan blijages/foto's, weet dus dat het best kan groeien als je dit gaat aanbieden.
Re: Matthijs - baan op zolder begonnen



De muurkant tussen beide stukken tafel in moet ik nog doen.. tape was op..
Heb al wel even wat rail neergelegd, moe nog wel even zien welke wissels mooi symmetrisch een rail-rij leggen voor mn stationsopstelling..
Re: Matthijs - baan op zolder begonnen
Ik ben even aan het modelleren geweest met Wintrack, momenteel kom ik op 2 punten niet uit/aan elkaar, dit zal in de werkelijkheid geen probleem opleveren omdat je een paar mm wel rek hebt.
Wel wil ik nog een oplossing met wissels om de onderste sporen bij elkaar te voegen.. iemand een tip welk marklin-wisselnummer ik moet hebben?
Re: Matthijs - baan op zolder begonnen
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: Matthijs - baan op zolder begonnen
Hallo,

Misschien is het wel handig om die isolatie met houtlijm vast te leggen,
beetje verdunnen met water, en dan er op smeren.
Ander krijg je later hobbels, als je er op gaat leunen bij het monteren van de rails etc.

Suc6 er mee  :) ga dit volgen.

Gr Einte
Re: Matthijs - baan op zolder begonnen
Wel goed verspreiden, die houtlijm (met een plamuurmes, stukje plastic of watdanook) anders krijg je ook rare hobbels. Die fout had ik ook al eens gemaakt...Ik heb de houtlijm trouwens niet verdund.
Ik dacht dat je zei dat je de hele zolder rond wou op 5x7m? ;)
Re: Matthijs - baan op zolder begonnen
Citaat van: MatthiasD op maandag 19 januari 2015, 11:46:49
Wel goed verspreiden, die houtlijm (met een plamuurmes, stukje plastic of watdanook) anders krijg je ook rare hobbels. Die fout had ik ook al eens gemaakt...Ik heb de houtlijm trouwens niet verdund.
Ik dacht dat je zei dat je de hele zolder rond wou op 5x7m? ;)

Ik ga straks ook nog aan de andere kant verder, komt er nog zon stuk bij als nu.
Re: Matthijs - baan op zolder begonnen
Aan de beide linkerhoeken kan ik naar de andere kant van de zolder, ik ga me alleen eerst even bezighouden met deze kant, mede omdat de techniek best wel veranderd is in 25 jaar tijd.
Nu zit ik o.a. in de ICT dus dat digitale zou niet zo'n probleem moeten zijn maar ik wil eerst een zijde werkend hebben, dan kan het 2e deel er zo bij-aan.
Re: Matthijs - baan op zolder begonnen
baan mbv forumleden rond gekregen, bij forumlid Anthony een lading rails gekocht.. kan niet wachten tot ze binnen zijn.
Re: Matthijs - baan op zolder begonnen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Matthijs - baan op zolder begonnen

Hoi Matthijs !

Ik begin steeds nieuwsgieriger te worden hier, volger erbij  :P

Grtz Tony
Re: Matthijs - baan op zolder begonnen
door wat kritische noten van enkele leden hier, waarvoor dank, heb ik de baan nog iets aangepast.
Ook heb ik alle demping vastgelijmd met houtlijm.

Vandaag ook een pakketje ontvangen met rails..
Re: Matthijs - baan op zolder begonnen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Matthijs - baan op zolder begonnen
Hoi Matthijs, in je baanplan zit maar één keerlus, als je linksom rijdt kun je eenmalig omkeren naar rechtsom en daarna kan je dus alleen nog rechtsom rondjes rijden. Ik zou ergens een tweede keerlus de andere kant op creëeren, of had je die op de tweede helft van je zolder gepland?
Re: Matthijs - baan op zolder begonnen
Matthijs,

ik lees dat je een scharnierend deel gaat maken waar nu de opening is, moet je dan geen rekening houden hoe je daar vertrekt met de rails?

Voor velen is het dromen van zo een ruimte, hier kun je een meer jaren plan in opbouwen, let wel op tegen die tijd zal "je kleine meid" al iets groter zijn  ;)

hopelijk mogen we hier nog veel meegenieten van de opbouw

Groetjes
Rigo
Re: Matthijs - baan op zolder begonnen
aan de andere kant van het zolder komt straks wel een extra keerlus.
Voorlopig is het hetzelfde rondje over alle sporen die de baan heeft.

De kleine meid moet volgende maand 1 worden.. ik heb dus nog wel even, overigens is het mijn hobby en (nog) niet die van mn dochter ;)

Het deel wat in de opening zit ga ik niet(meer) scharnierend maken maar omhoog uitneembaar.
Re: Matthijs - baan op zolder begonnen
Zo.. vanavond even de aangekochte en mijn eigen rails over het banenplan gelegd.. begint er al op te lijken.. alleen tjonge, wat mis ik nog veel rails..
Re: Matthijs - baan op zolder begonnen
Vandaag ook alle ontbrekende rails besteld..
Re: Matthijs - baan op zolder begonnen
De bestelde rails afgelopen week opgehaald bij een vriend van mij, toch iets teveel besteld en iets te weinig.. :?

Ik mis nu alleen nog een 071 stukje.. gistermiddag in Bocholt (D) ff willen kijken, was de winkel om 14u al dicht.
Re: Matthijs - baan op zolder begonnen
Lid sinds: 2006

a'j plat kunt proatn, mo'j 't neet loaten

online
Re: Matthijs - baan op zolder begonnen
Citaat van: Vdub op zondag 15 februari 2015, 20:32:18
gistermiddag in Bocholt (D) ff willen kijken, was de winkel om 14u al dicht.

Zit er in Bocholt dan nog een zaak die modeltreinen verkoopt??
Dacht dat die allang weg was.
Re: Matthijs - baan op zolder begonnen
Ja, wij winkelen een keer per 2weken in Bocholt en ik moest een potje lijm hebben en toen kwam ik het zaakje tegen.

Heb overigens vanavond bij Bentink Modelspoor het missende stukje 071 besteld, evenals 2 setjes kademuur en een setje met Weatheringpowders.



Ik wil de havensporen zometeen wat hoger leggen, een cm of 3 denk ik dat de damwanden hoog zijn, de 2 doorlopende sporen laat ik laag lopen.


Even tips/ideeën gevraagd over de besturing etc.

Vooralsnog heb ik (al) 1 electonische wissel liggen en nog een stuk of wat wissels die ik straks electronisch wil gaan maken,
WAT moet ik aanschaffen? Ik heb inmiddels een W8 PC staan met iTrain erop, verder heb ik nog niks, muv de bij de startsets meegeleverde digitale aan en uit knop ;)
Re: Matthijs - baan op zolder begonnen
Lid sinds: 2006

a'j plat kunt proatn, mo'j 't neet loaten

online
Re: Matthijs - baan op zolder begonnen
Matthijs, kun jij ongeveer aangeven waar dit winkeltje te vinden is.
Ik kom meestal ook een aantal keer per jaar in Bocholt.
Ik weet wel dat er vroeger meerdere waren.
Re: Matthijs - baan op zolder begonnen
Volgens mij zijn er nog steeds meerdere, deze ben ik geweest,

http://www.emb-modelleisenbahn.de/Unser-Geschaeft
Re: Matthijs - baan op zolder begonnen
Lid sinds: 2006

a'j plat kunt proatn, mo'j 't neet loaten

online
Re: Matthijs - baan op zolder begonnen
Bedankt voor de link, deze kende ik niet.
Toch eens een keer gaan kijken.
Als ik op googlemaps kijk ben ik er wel eens kort bij in de buurt geweest.
Ligt net buiten het gebied van de winkelstraten.
Re: Matthijs - baan op zolder begonnen
Het is een zijstraat van de lange winkelstraat
Re: Matthijs - baan op zolder begonnen
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: Matthijs - baan op zolder begonnen
Hoi Matthijs,

Heb mijn isolatie vastgeniet lekker gemakkelijk. Gewoon goed strak trekken en nieten maar met een strak resultaat.
Dit even maar als opmerking hoor >:-D
Mvgr,
Theo.
Re: Matthijs - baan op zolder begonnen
 :warning: enkele keerlus alert  :warning:

Met een enkele keerlus heb je het probleem dat eenmaal gekeerde treinen niet meer kunnen terugkeren in de oorspronkelijke rijrichting. Gevolg, na verloop van tijd rijden alle treinen in de zelfde richting. of je moet al achteruit door de keerlus willen rijden.
Ook zie ik op veel plaatsen " gele bolletjes" als teken dat de ontworpen baandelen niet goed op elkaar aansluiten. Ik zou mijn plan nog een even goed onder de loep nemen.

Re: Matthijs - baan op zolder begonnen
mijn baan zit overal al een elkaar vast hoor.

Ik zal even kijken of ik nog ergens een wissel kan tussenplaatsen
Re: Matthijs - baan op zolder begonnen
heb je een tip waar die (keerlus)wissel te plaatsen? ik ben met de muis nl al vaak rond geweest..
Re: Matthijs - baan op zolder begonnen
Ik zie momenteel ook niet zo snel een mogelijkheid om een tweede keerlus te plaatsen.
Dat iets in de praktijk wel past kan inderdaad wel, met C-rail kun je redelijk "foetelen".

Misschien is onderstaande keerlus wel in te passen op de plaats van de enkele keerlus. Lange treinen laten keren zal niet gaan. En zowel links als rechts sluit het niet perfect aan. Wellicht is er iemand die dit beter passend weet te krijgen.
Re: Matthijs - baan op zolder begonnen
a, zon ding.. ik ga eens proberen.
Re: Matthijs - baan op zolder begonnen
Hoi Matthijs,

Wat grappig dat ik je hier op het forum tegen kom. Nooit geweten dat je ook met treinen bezig was (of het leuk vond). Leuk baanplan. Zie ook dat je er een aantal slanke C wissels in hebt zitten als ik het goed heb. Mocht je de ruimte hebben voor meer, persoonlijk vind ik die een stuk mooier dan de krappe wissels. De treinen rijden er een stuk mooier overheen. Ze nemen alleen zoveel ruimte in.

Ga je topic zeker volgen.
Re: Matthijs - baan op zolder begonnen
Wist ik van jou ook niet Robert.. hobby moet je hebben he..
Heb jij in je nieuwe woning misschien ook wel weer plek voor zometeen..
Re: Matthijs - baan op zolder begonnen
Dat zeker Matthijs. De zolder en de tuin wordt treinen.....

Als je wat verder bent kom ik wel een keer kijken met een ''gasttrein'' als je dat leuk vind.
Re: Matthijs - baan op zolder begonnen
Roger, ik heb een poging gewaagd aan je keerlus.
Hopelijk heb je er wat aan. Scarm bestandje zit erbij.
Re: Matthijs - baan op zolder begonnen
Dus jij gaat je treinen van de zolder laten verder rijden in je tuin. Hoe ga je dat doen een gigantische spiraal maken of via een lift? 8o
Re: Matthijs - baan op zolder begonnen
Citaat van: Johnnytrein op woensdag 18 februari 2015, 10:44:41
Dus jij gaat je treinen van de zolder laten verder rijden in je tuin. Hoe ga je dat doen een gigantische spiraal maken of via een lift? 8o

Ik neem aan dat je op mij reageert? Lees hier maar: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=24763.msg957977#msg957977
Re: Matthijs - baan op zolder begonnen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Matthijs - baan op zolder begonnen
Citaat van: Chimeara op dinsdag 17 februari 2015, 10:42:51
:warning: enkele keerlus alert  :warning:

Met een enkele keerlus heb je het probleem dat eenmaal gekeerde treinen niet meer kunnen terugkeren in de oorspronkelijke rijrichting. Gevolg, na verloop van tijd rijden alle treinen in de zelfde richting. of je moet al achteruit door de keerlus willen rijden.
Ook zie ik op veel plaatsen " gele bolletjes" als teken dat de ontworpen baandelen niet goed op elkaar aansluiten. Ik zou mijn plan nog een even goed onder de loep nemen.
Dit had ik eerdere ook al gemeld, maar toen was het antwoord dat er op een ander deel van de zolder deel 2 van de baan in spiegelbeeld kwam te liggen, met dus ook een tweede keerlus de andere kant op. In dat geval is er dus helemaal geen probleem, toch?!?
Re: Matthijs - baan op zolder begonnen
klopt
Re: Matthijs - baan op zolder begonnen
Vanmiddag mijn pakketje ontvangen van Bentink, met daarin het missende stukje 071, 1 set(van 2)damwanden voor de haven en de weatheringpowders..

Vanavond na het eten meteen even het stukje 071 gemonteerd, mn digitale aansturing van de startset gemonteerd en even een stukje gereden  :P
Re: Matthijs - baan op zolder begonnen
Barry, deze keerlus is wel heel leuk.  :thumbup:
Re: Matthijs - baan op zolder begonnen
Ik vind de keerlus ook goed. Zeker geschikt voor wat langere treinen, waar de keerlus die ik had bedacht wat compacter is.
Beide keerlussn passen echter niet 100%.

Re: Matthijs - baan op zolder begonnen
Niet passen in de zin van niet op je baan of niet qua stukken rail?
Zostraks in anyrail getekend en past prima.