Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Piko maximale snelheid instellen met CV5 en 128 rijstappen

Gestart door AlbertG zaterdag 27 december 2014, 12:19:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Piko maximale snelheid instellen met CV5 en 128 rijstappen
CV5 en CV6 kunnen op de Piko (Uhlenbrock) decoders kan ingesteld worden van 0 - 63. De decoder is op 28 / 128 rijstappen ingesteld (CV29).

Ik stel CV5 in op 40 en CV6 op 20 en kies voor 128 rijstappen op de TamsMC. Als ik dan met de trein ga rijden, dan blijkt deze al bij (ongeveer) stap 60 op de TamsMC de maximale snelheid te bereiken. Tussen 60 en 126 verandert er dus niets meer.
Als ik dan de TamsMC instel op 28 rijstappen kruipt de trein over de baan, maar werken wel alle 28 stappen.
Ik heb dit bij meerdere Piko locs uitgeprobeerd (hobby en expert) met dit effect.
Ik had verwacht dat de maximale snelheid bij 28 of 128 stappen dezelfde zou zijn, maar dat het aantal stappen waarin deze snelheid bereikt wordt anders is, maar dat blijkt dus niet te kloppen.
Wat stel ik nu precies in door het veranderen van CV5?
Verlaag ik het aantal rijstappen door het verlagen van CV5?

Albert.
Re: Piko maximale snelheid instellen met CV5 en 128 rijstappen
CV5 instellen op max en de snelheid regelen met de motorspanning. Geeft maximale range plus lost je probleem op.

Gr, Ben.
Re: Piko maximale snelheid instellen met CV5 en 128 rijstappen
Ben,
Bedankt voor de tip, maar die mogelijheid zit er niet op bij deze decoder. Ik kan zo geen CV vinden die dat regelt.

Albert.
Re: Piko maximale snelheid instellen met CV5 en 128 rijstappen
Albert,


CV05 = maximum snelheid.

M.i. stelt Ben voor CV05 op maximum in te stellen (100% of 63 indien schaal 0 t/m 63 is) om een zo "fijn" mogelijke snelheidsinstelling te realiseren.
Daarna kan je met de fijn-instellingen (trim) "vooruit" = CV66 en "achteruit" = CV95 dan "realistische" snelheid in km/h apart instellen voor vooruit- en achteruitrijden (soms rijdt een locomotief sneller vooruit dan achteruit, of vice versa, bij een bepaalde CV05 instelling).
Maar dan moeten CV66 en CV95 wel zichtbaar gemaakt kunnen worden en moet je wel op e.e.a. manier de snelheid kunnen meten.

Zijn CV66 en CV95 niet zichtbaar of bereikbaar dan stel je CV05 de maximum snelheid in.


Willy
Re: Piko maximale snelheid instellen met CV5 en 128 rijstappen
Bedankt voor de reacties. Ik was meer op zoek naar een verklaring van het verschijnsel. Die heb ik alsnog gevonden:
Klik

Helaas ondersteunen de Piko (Uhlenbrock) decoders deze methode niet. De keuze is dus CV5 instellen en met 28 stappen rijden of in Rocrail de snelheidspercentages omlaag brengen en op 128 stappen rijden. Ik ga eens kritisch naar het rijgedrag kijken of ik verschil zie.

Albert