Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Artitec boemel op bezetmelder

Gestart door Loet vrijdag 26 december 2014, 20:11:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Artitec boemel op bezetmelder
Lid sinds: 2011

offline
Artitec boemel op bezetmelder
Hallo iedereen.

Momenteel ben ik bezig met testrijden op mijn lay-out. Dat doe ik met een paar treinen waaronder een boemeltje van Artitec.
Alles ging goed tot ik op een gegeven moment merkte dat alleen deze trein op een aantal bezetmelders willekeurig op de  baan geen stroom toevoer meer krijgt. Tot een paar dagen geleden reed deze trein keurig overal, maar ik ben wat aan het sleutelen dus nu is er blijkbaar iets verandert waardoor deze trein stil blijft staan op deze plaatsen. Maar ik kan absoluut niet bedenken wat dit zou kunnen veroorzaken.
Geen enkele andere trein heeft er last van. Als ik de spanning meet over de twee rails en de middenleider, is die hetzelfde als op andere plaatsen. Als ik check of de bezetmelder werkt doet hij het met andere lokomotieven maar bij deze lokomotief  verkleurt de bezetmelder niet op het scherm.
Ik zie geen verband tussen de bezetmelders. Ze zitten niet op dezelfde LDT module, sommigen zitten op Marklin S88 decoders.
Is er iemand die enig idee heeft, wat hiervan de oorzaak zou kunnen zijn?

Groeten

Loet

Re: Artitec boemel op bezetmelder
Meet eens op de assen van de boemel na of die allemaal links met rechts verbonden zijn.
Er zitten nog weleens DC assen op. Dan heb je geen contact tussen het linker en rechter wiel van een as.

Ook zijn er DE stellen met maar aan een kant stroomafname van de rails.

Robin
Re: Artitec boemel op bezetmelder
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Artitec boemel op bezetmelder
Draai de loc eens om, wat gebeurd er dan.


Mvg,

Peter degeluidsman
Re: Artitec boemel op bezetmelder
Hallo Peter en Robin.

Dat was het dus. Alle assen zijn voor DC. En als ik hem omdraai rijdt hij gewoon.
Ergens andere assen op de kop tikken dus.

Bedankt voor de tip.

Groeten

Loet
Re: Artitec boemel op bezetmelder
Als ie gewoon rijdt - geen ontsporingen dus - dan kan je ook de twee kanten van de assen met elkaar doorverbinden.
Re: Artitec boemel op bezetmelder
Probleem is dat de 3railer maar aan één kant stroomafname heeft. Dus of andere assen of een stroomafnemer bijplaatsen.

Gr, Ben.
Re: Artitec boemel op bezetmelder
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Artitec boemel op bezetmelder
Mooi dat het euvel gevonden is, dit is makkelijk op te lossen zoals aangegeven.
Als je de diode truuk toepast zal het ook al beter rijden met slechte stroomafname.


Mvg,

Peter degeluidsman
Re: Artitec boemel op bezetmelder
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Artitec boemel op bezetmelder
simpele oplossing : kontakten van beide wielzijden met elkaar verbinden.Is net of je er wisselstroomwielen hebt onderzitten.En je krijgt terug volledige stroomopname op alle wielen.
Re: Artitec boemel op bezetmelder
Ja Johnny, dat dacht ik dus ook, maar volgens Ben zit er maar aan één kant een aansluiting bij een 3-railmodel.
Re: Artitec boemel op bezetmelder
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Artitec boemel op bezetmelder
dan asjes om en om zetten of een stroomafnemertje bijplaatsen
Re: Artitec boemel op bezetmelder
Asjes om en om zetten helpt niks.

Gr, Ben.
Re: Artitec boemel op bezetmelder
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Artitec boemel op bezetmelder
als dat niet zou lukken bestaat er nog altijd vloeibaar soldeer of geleiderpasta.Daar kan je gewoon over de plastic isolatie in de wielen een laagje leggen en zijn ze geleidend.Weet niet of je makkelijk asjes kan vinden voor artitec.