Hoi Allemaal,
Leuke discussie hè !!! ! of 2 sluitlichten ?????
Ik denk dat het een klein beetje ligt in de andere tijd waarin wij momenteel leven. Tijdperk I, II, III en wellicht ook nog in IV, ten opzichte van nu waarin alles geautomatiseerd, digitaliseerd en electronisch beveiligd is, zowel trajecten ls rollend materieel. Dit bepaald tegenwoordig of er nog maar 1 sluitlantaarn nodig is.
Immers, wat ik in mijn eerdere reactie al aangaf was dubbele verlichting pure noodzaak om in het donker in de bocht te kunnen zien of je alle wagons nog achter je aan had, verder ook veiligheid voor baan en seinwachters om de compleetheid van voorbij rijdende treinen in het donker te controleren, stel je voor dat je ene lamp onderweg stuk gaat, dan zie je mooi niks meer !!
Dus vanuit die gedachten denk ik vroeger standaard twee lampen.
Nu is dus door de technieken dit niet meer nodig, blokbeveiliging en signalering in de treinen zelf maakt deze visuele controlemogelijkheid overbodig, dus voldoet 1 lamp voor de overige waarschuwing.
Je ziet tegenwoordig idd die voorbij denderende ertstreinen nog met een aparte sluitwagon met nog maar 1 (knipperende) lamp.
Dus tijdperk afhankelijk misschien ???!
Ik rijdt tijdperk III, dus bij mij 2 lampen !
en wie het beter weet of meer weet, mag het zeggen !!!!!
Mazzel,
blackbird