Nieuws: Treinenplaatjes in je onderschrift? Dat kon al!!! Maar nu ook speciaal voor het 15-jarig bestaan van het 3railforum!!
+  3rail Forum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Ombouwen Märklin H0 Modellen
| | |-+  sluitverlichting (LED) in DB goederenbegeleidingswagon en Shell tankwagon
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: sluitverlichting (LED) in DB goederenbegeleidingswagon en Shell tankwagon  (gelezen 6126 keer)

blackbird

  • Gast
sluitverlichting (LED) in DB goederenbegeleidingswagon en Shell tankwagon
« Gepost op: dinsdag 11 september 2007, 21:29:31 »

Hoi Allemaal,

Ben de afgelopen tijd een beetje aan het aan het knutselen geslagen. Aanleiding was de sluitverlichting op mijn Rheingold wagonset. Deze (verhoudingsgewijs) gigantische sluitlichten waren mij een bron van ergernis, zeker toen ik de hand wist te leggen op een super fijn setje van de concurrent Fl..
Met wat kunststofprofielen, zaag en boorwerk copieen, lijm en wat verf, een naar mijn bescheiden mening super resultaat, ik sta er zelf van te kijken.
Ik heb Sascha gevraagd om de foto's er bij te plaatsen, dus dan kunnen jullie zelf ook even zie hoe het geworden is.

Mazzel,

Blackbird
« Laatst bewerkt op: dinsdag 11 september 2007, 22:17:35 door blackbird »
Gelogd

^Rook

  • Gast
Re: sluitverlichting (LED) in DB goederenbegeleidingswagon en Shell tankwagon
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 11 september 2007, 22:11:07 »

Bij deze de foto's van blackbird 8)



















Netjes gedaan hoor, ziet er goed uit. Ook leuk om eens sluitlichten op een tankwagonnetje te zien, was a first for me :)

Vriendelijke groeten,

Rolf
Gelogd

blackbird

  • Gast
Re: sluitverlichting (LED) in DB goederenbegeleidingswagon en Shell tankwagon
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 11 september 2007, 22:16:52 »

Hoi Rolf,

Bedankt voor het plaatsen van de foto's !

Blackbird
Gelogd

AlbertJan

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
Re: sluitverlichting (LED) in DB goederenbegeleidingswagon en Shell tankwagon
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 11 september 2007, 22:20:57 »

Hallo Blackbird.
Heel mooi gedaan, vooral de beide lantaarns op de bagage wagon zijn bijzonder fraai! 8)
Ook de sluitlichten op de tankwagon (op de Bietschtalbrücke?) staan erg mooi.
Op de foto's te zien ben je ook al een aardig eind op weg met de bouw van je baan.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Gelogd
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!!

Hans Biere

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Carpe diem
Re: sluitverlichting (LED) in DB goederenbegeleidingswagon en Shell tankwagon
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 11 september 2007, 22:26:54 »

Netjes gedaan hoor, ziet er goed uit. Ook leuk om eens sluitlichten op een tankwagonnetje te zien, was a first for me :)

Helemaal eens! Of de sluitverlichting op de tankwagen conform het voorbeeld is laat ik even in het midden maar het is inderdaad mooi gedaan.

Helemaal prima is het als je er zelf ook vrede mee hebt. Want daar gaat het per slot om!

Een der komende dagen stuur ik een foto van mijn NS ICR-stam uitgerust met Viesmann binnenverlichting en stroomgeleidende koppelingen en de sluitverlichting van Tante M*.
Gelogd
Met vriendelijke groet,

Hans Biere

3railforum lid van 2007-2015, 2016-heden

blackbird

  • Gast
Re: sluitverlichting (LED) in DB goederenbegeleidingswagon en Shell tankwagon
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 11 september 2007, 22:39:46 »

Hoi Hans,

Ik heb voor wat betreft de conformiteit ??? hier en daar wat navraag gedaan.
Ik werd in eerste instantie ook verward door het feit dat je veel eindwagons ziet met slechts 1 sluitlantaarn.

In mijn beleving moeten er toch echt 2 per wagon, net als die metalen sluitborden/seinen.

De machinist moest immers zowel bij een linker als een rechterbocht in het donker ten alle tijden het einde van de stam kunnen zien en als de lantaarn slechts aan 1 zijde zou zitten zou hij die wel eens in een bocht niet kunnen zien.

Of ze op de tankwagon op de juiste plaats zitten weet ik ook niet precies, maar voor het aanbrengen, recht boven de buffers was dit de meest optimale plek, gezien de originele lantaarn (heb er thuis twee staan) beugels hebben die een dergelijke plaats en bevestiging op de wagon rechtvaardigen.
Zou zo gauw niet weten waar ze dan wel zouden moeten.

Trouwens even ter aanvulling, de lantaarns worden verlicht met rode SMD-leds met weerstand.

Mazzel,

Blackbird
Gelogd

Mister1736

  • 3rail Events team
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
Re: sluitverlichting (LED) in DB goederenbegeleidingswagon en Shell tankwagon
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 11 september 2007, 22:57:03 »

In mijn beleving moeten er toch echt 2 per wagon, net als die metalen sluitborden/seinen.
Jep,

Er horen er 2 op de achterkant.
Zie deze en deze en deze.

Alleen onze Belgische vriend, heeft maar 1 lamp achterop, zie hier.

Marcel
Gelogd
Groetjes,

Marcel 8)

Hans Biere

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Carpe diem
Re: sluitverlichting (LED) in DB goederenbegeleidingswagon en Shell tankwagon
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 11 september 2007, 23:16:44 »

In mijn beleving moeten er toch echt 2 per wagon, net als die metalen sluitborden/seinen.

Hoi Blackbird,

Dank voor je nadere informatie!

Na het zien van de filmpjes waar Marcel naar verwijst (waarvoor ook hartelijk dank Marcel!) is alles duidelijk.

Kennelijk loop ik zwaar achter met mijn kennis van het Nederlandse Seinwezen. Ik zal dat toch is gaan opfrissen want hier dacht ik in eerste instantie dat goederentreinen slechts één rode sluitlantaarn voerden maar dat voorschrift is in de loop der jaren kennelijk veranderd.

Dit alles neemt niet weg dat ik je nogmaals wil complimenteren met je werk. Keurig gedaan. Het ziet er "strak" uit en wellicht neem ik je voorbeeld op enkele van mijn wagens over.

Ik hou ook wel van een beetje "licht in de duisternis"; het brengt toch een zekere sfeer met zich mee.
Gelogd
Met vriendelijke groet,

Hans Biere

3railforum lid van 2007-2015, 2016-heden

^Rook

  • Gast
Re: sluitverlichting (LED) in DB goederenbegeleidingswagon en Shell tankwagon
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 11 september 2007, 23:16:57 »

Er horen er 2 op de achterkant.
Zie deze en deze en deze.

Dat is nu...maar was dat vroeger (tijdperk III) ook al zo :?:

Vriendelijke groeten,

Rolf
Gelogd

Hans Biere

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Carpe diem
Re: sluitverlichting (LED) in DB goederenbegeleidingswagon en Shell tankwagon
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 11 september 2007, 23:22:45 »

Dat is nu...maar was dat vroeger (tijdperk III) ook al zo :?:

Ja Rolf, dat vraag ik mij dus ook af. Ik ben in het bezit van het officiele Seinregelemnt van de NS rond de jaren 1980. Ik kan dit nu op dit moment niet zo gauw vinden maar ik ga het zeker na.

Zo gauw ik meer weet kom ik er op terug. Tenzij iemand mij voor is natuurlijk. Ik houd het in de gaten.
Gelogd
Met vriendelijke groet,

Hans Biere

3railforum lid van 2007-2015, 2016-heden

Mister1736

  • 3rail Events team
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
Re: sluitverlichting (LED) in DB goederenbegeleidingswagon en Shell tankwagon
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 11 september 2007, 23:26:30 »

Dat is nu...maar was dat vroeger (tijdperk III) ook al zo :?:
Rolf ( en anderen ,

Kijk even hier op deze pagina en dan een beetje in de midden.
Staat een sluitsein met de tekst:
Sluirsein rood | wit (Standaard sein, één aan elke kant van het rijtuig of wagon).
Nou, dat seinbordje ziet er niet echt nieuw uit ;).

Marcel
Gelogd
Groetjes,

Marcel 8)

^Rook

  • Gast
Re: sluitverlichting (LED) in DB goederenbegeleidingswagon en Shell tankwagon
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 11 september 2007, 23:48:25 »

Zo gauw ik meer weet kom ik er op terug. Tenzij iemand mij voor is natuurlijk.

Ben benieuwd, ik houd me aanbevolen voor eventuele info :)

Staat een sluitsein met de tekst:
Sluirsein rood | wit (Standaard sein, één aan elke kant van het rijtuig of wagon).
Nou, dat seinbordje ziet er niet echt nieuw uit ;).

Good point :) Leuke spulletjes trouwens, zo'n lantaarn zou ik ook wel aan de muur willen...gaaf man !

Vriendelijke groeten,

Rolf
Gelogd

Sascha

  • Voorzitter St. 3rail
  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Elsloo (LB)
    • http://www.3railforum.nl
Re: sluitverlichting (LED) in DB goederenbegeleidingswagon en Shell tankwagon
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 12 september 2007, 10:45:36 »

Hier komt regelmatig wat kalktreinen langs..Ook 's avonds laat.. Kan me eigenlijk niet herinneren dat ik ze ooit met 2 sluitlichten gezien heb  :shock: (Alzheimer, of Pearle? haha)
Gelogd
Met vele modelspoorgroetjes,
Sascha.



Mijn modelbaan : Drie umljeg vallende bèke

blackbird

  • Gast
Re: sluitverlichting (LED) in DB goederenbegeleidingswagon en Shell tankwagon
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 12 september 2007, 12:04:13 »

Hoi Allemaal,

Leuke discussie hè !!! ! of 2 sluitlichten ?????

Ik denk dat het een klein beetje ligt in de andere tijd waarin wij momenteel leven. Tijdperk I, II, III en wellicht ook nog in IV, ten opzichte van nu waarin alles geautomatiseerd, digitaliseerd en electronisch beveiligd is, zowel trajecten ls rollend materieel. Dit bepaald tegenwoordig of er nog maar 1 sluitlantaarn nodig is.
Immers, wat ik in mijn eerdere reactie al aangaf was dubbele verlichting pure noodzaak om in het donker  in de bocht te kunnen zien of je alle wagons nog achter je aan had, verder ook veiligheid voor baan en seinwachters om de compleetheid van voorbij rijdende treinen in het donker te controleren, stel je voor dat je ene lamp onderweg stuk gaat, dan zie je mooi niks meer !!
Dus vanuit die gedachten denk ik vroeger standaard twee lampen.

Nu is dus door de technieken dit niet meer nodig, blokbeveiliging en signalering in de treinen zelf maakt deze visuele controlemogelijkheid overbodig, dus voldoet 1 lamp voor de overige waarschuwing.
Je ziet tegenwoordig idd die voorbij denderende ertstreinen nog met een aparte sluitwagon met nog maar 1 (knipperende) lamp.

Dus tijdperk afhankelijk misschien ???!

Ik rijdt tijdperk III, dus bij mij 2 lampen !

en wie het beter weet of meer weet, mag het zeggen !!!!!

Mazzel,

blackbird
Gelogd

Acido

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Stand 7 :-)
    • Acido's Website
Re: sluitverlichting (LED) in DB goederenbegeleidingswagon en Shell tankwagon
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 12 september 2007, 12:36:06 »

Laat ik ook even een duit in het zakje doen :-P

Niet zo vreselijk lang geleden is het verplichte gebruik van één of twee zogenoemde knipperbollen achterop komen te vervallen (kostenbesparing). Het gebruik van zo'n knullig rood/wit bordje (één of twee) wordt voldoende geacht, hoewel je je kunt afvragen wie daar wat aan heeft. Zeker in het donker...

Tegenwoordig zie ik zelden nog goederentreinen die 's-avonds enige vorm van licht aan de achterkant voeren.

Constant brandende sluitseinen zijn al lang geleden vervangen door de knipperbollen, omdat die veel langer meegaan (men vergat ze nogal eens uit te zetten). Tijdperk IV zeg maar.

In tijdperk III echter werd --naar ik aanneem-- nog gewerkt met constant brandende verlichting, waarschijnlijk zelfs nog met olielampen. Het ketelwagentje zal voorzien geweest zijn van twee losse lampen, die van de conducteurswagen zijn natuurlijk permanent.

Martijn
« Laatst bewerkt op: woensdag 12 september 2007, 12:38:11 door Acido »
Gelogd

Sascha

  • Voorzitter St. 3rail
  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Elsloo (LB)
    • http://www.3railforum.nl
Re: sluitverlichting (LED) in DB goederenbegeleidingswagon en Shell tankwagon
« Reactie #15 Gepost op: woensdag 12 september 2007, 16:15:35 »

Bij ons (Eindhoven- Maastricht) zie ik ze toch regelmatig met een knipperende lamp achter.

Mvg,
Peter

Da's toevallig hier ook :mrgreen: (Iets verder aan hetzelfde traject)
Gelogd
Met vele modelspoorgroetjes,
Sascha.



Mijn modelbaan : Drie umljeg vallende bèke

Acido

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Stand 7 :-)
    • Acido's Website
Re: sluitverlichting (LED) in DB goederenbegeleidingswagon en Shell tankwagon
« Reactie #16 Gepost op: donderdag 13 september 2007, 00:50:54 »

Informatie over seinen op voertuigen
http://www.ivw.nl/seinenboeksite/seinen_op_voertuigen.htm

Mvg,
Peter


Hoe het zit met de sluitseinen staat daar bijzonder cryptisch omschreven, met name de zin bij punt 5 is taalkundig een lastige, maar volgens mij wordt er dit bedoeld:

's-Nachts:
twee rode (knipper)lichten
of
twee sluitseinborden

Overdag:
twee rode (knipper)lichten
of
twee sluitseinborden
of
één rood (knipper)licht en één gedoofde sluitseinlantaarn
of
één sluitseinbord en één gedoofde sluitseinlantaarn
of
één of twee gedoofde sluitseinlantaarns

Kortom: 's-nachts twee lampen of twee borden.

Overdag geldt dat ook, met als verschil dat dan gedoofde sluitseinlantaarns gebruikt mogen worden om één of twee kapotte lampen of ontbrekende sluitseinborden te vervangen, zo lijkt het.

En als je helemaal niks meer hebt en maar één gedoofde sluitseinlantaarn, mag dat kennelijk ook... overdag dan :-P


Martijn


« Laatst bewerkt op: donderdag 13 september 2007, 00:57:26 door Acido »
Gelogd

v200marklin

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
Re: sluitverlichting (LED) in DB goederenbegeleidingswagon en Shell tankwagon
« Reactie #17 Gepost op: donderdag 13 september 2007, 02:30:26 »

Ik heb een Aral tankwagonnetje met 1 rood sluitlicht in de tank  :shock:
zo gekocht bij Kroko 04 te Papendrecht, zal hans eens navragen of het wel vonkveilig is met al die diesel in die tank :mrgreen:

Mvg Gert
Gelogd

blackbird

  • Gast
Re: sluitverlichting (LED) in DB goederenbegeleidingswagon en Shell tankwagon
« Reactie #18 Gepost op: donderdag 13 september 2007, 11:47:32 »

Hoi allemaal,

Ik heb die aanbieding van die tankwagon ook wel eens ergens gezien. Ik ben er niet op ingegaan omdat het model met toegepaste oplosssing mij "te vreemd" overkwam ? Zowel de plek van de lamp/lantaarn, als de vorm van de lamp (alleen maar een rode-ronde LED) ergens in de achterkant van de ketel geplaatst, leek me niet de juiste vorm en methode.
Daarom ben ik met mijn zelfbouw sluitlantaarns aan de gang gegaan en de verlichting met SMD-leds gemaakt.
Ze branden in mijn beleving nog wel iets te fel, maar dat is een kwestie van een zwaardere weerstand. er zit nu per LED 1,5 kOhm tussen.
De bufferbalk van de tankwagon was de ideale plek en materiaal om een gaatje in te boren en de lantaarns te plaatsen. de rest zit weggewerkt in de ketel.

Zal proberen een wat betere en meer gedetailleerde foto te maken van deze oplossing.

De originele DB sluitlantaarns die hebben inderdaad 4 plaatsingsmogelijkheden (eigenlijk 3 omdat de zijkanten met de rood/witte ruitvlakken) aan beide kanten gelijk zijn. De lenskanten hebben een rode en een witte lens om dito verlichtingskleur te realiseren.
De onderzijde van de lantaarn bestaat uit 4 statief/pootjes die in een houder op de wagon passen. door een bepaald steuntje te kiezen kan je de stand van de sluitlantaarn bepalen en zo rood of wit licht kiezen of alleen het rod/witte eindschild.
E.e.a afhankelijk van dag of nachtritten (denk ik ??!)
M.a.w. met 1 lantaarn zijn verschillende seinbeelden te realiseren, los van de vraag of we nou 1 of 2 lantaarns aan de achterkant willen heben.

Mazzel,

Blackbird
Gelogd

Lokkie

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Almere
    • Lokkie's weblog
Re: sluitverlichting (LED) in DB goederenbegeleidingswagon en Shell tankwagon
« Reactie #19 Gepost op: donderdag 13 september 2007, 12:39:53 »

Hallo Blackbird.

Ik vind het er heel mooi uit zien. :)

Gr.
René
Gelogd
   Volg de bouw van "Bad Neuhaus in spoor 0" hier :cool:
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.17 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.073 seconden met 25 queries.