Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

DC-DC Buck Converter Step Down Module LM2596 Power Output 1.23V-30V

Gestart door PietB donderdag 25 december 2014, 22:40:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
DC-DC Buck Converter Step Down Module LM2596 Power Output 1.23V-30V
Hoe kunnen ze het er voor maken?
Vandaag via eBay dit gekocht, klik op het plaatje.

Voor ? 7,00 per 10 stuks

Ik wil deze in mijn loc's bouwen om met de gelijk gerichte baan spanning via stroom voerende koppelingen de wagon verlichting te voeden.
Ik heb in de wagons deze led strips zitten.

Die mogen 12 volt hebben, maar geven bij 8 á 9 volt veel mooier licht, dus kan ik dat netjes afregelen.
Iedere module mag 3 ampère leveren dus dat is meer dan voldoende om een stam van 5 IC wagons te voeden.

grt Piet.
Re: DC-DC Buck Converter Step Down Module LM2596 Power Output 1.23V-30V
Hoi Piet, wat is het voordeel van deze module t.o.v. weerstanden te gebruiken? Zeker een mooie Prijs. Groet Matje
Re: DC-DC Buck Converter Step Down Module LM2596 Power Output 1.23V-30V
Nou het is regelbaar en binnen zekere grenzen (3A) constant voor wat betreft de output.
Dus het maakt niet uit hoeveel led strips (wagons) je er achter hangt.

grt Piet.
Re: DC-DC Buck Converter Step Down Module LM2596 Power Output 1.23V-30V
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Re: DC-DC Buck Converter Step Down Module LM2596 Power Output 1.23V-30V
Tsjonge, ongelooflijk inderdaad die prijs en ook nog een nuttig ding. Bedankt voor je bericht, heb er ook 5 besteld!
Re: DC-DC Buck Converter Step Down Module LM2596 Power Output 1.23V-30V
Mooi dingetje Piet.
Ik zal het eens onthouden voor wat andere projectjes.

Groetjes Dennis.
Re: DC-DC Buck Converter Step Down Module LM2596 Power Output 1.23V-30V
Citaat van: PietB op vrijdag 26 december 2014, 01:32:48
Nou het is regelbaar en binnen zekere grenzen (3A) constant voor wat betreft de output.
Dus het maakt niet uit hoeveel led strips (wagons) je er achter hangt.
Met deze uitleg snap ik het nog niet wat het voordeel is tov een weerstand; op de koppeling zet je toch gewoon spanning en de weerstanden hou je bij de LEDs in de wagons, dan hang je toch ook om het even hoeveel wagons achter de lok? Jij vindt dit goedkoop, ik vind dit hele dure weerstanden, want daarvoor gebruik je het, om een weerstand uit te sparen.
Re: DC-DC Buck Converter Step Down Module LM2596 Power Output 1.23V-30V
In principe kan dit ook met een ESU LP4 decoder. Daar kan je de uitgangsspanning van regelen per geschakelde uitgang.

Overigens zijn deze printjes wel handig. Ik zie andere toepassingen op mijn baan.  :)
Re: DC-DC Buck Converter Step Down Module LM2596 Power Output 1.23V-30V
Citaat van: Fredi op vrijdag 26 december 2014, 13:43:06
Met deze uitleg snap ik het nog niet wat het voordeel is tov een weerstand; op de koppeling zet je toch gewoon spanning en de weerstanden hou je bij de LEDs in de wagons, dan hang je toch ook om het even hoeveel wagons achter de lok?
Nee in de wagons komen alleen de led-strips.
Deze module zet ik in de loc, dicht bij de decoder.
Hij wordt door de decoder aan of uit gezet, de decoder krijgt dus niet de volledige belasting van de aanhang voor zijn kiezen.
De module wordt via een bruggelijkrichter direct van het sleepcontact gevoed.
Ik heb liever een module van 70 cent die uitfikt dan een decoder van plm ?30,00, in geval van een ongelukje.
Citaat van: Fredi op vrijdag 26 december 2014, 13:43:06
om een weerstand uit te sparen.
Nou dan heb je het inderdaad niet begrepen.

@Olav: al mijn loc's hebben een LOPI v4 maar ik wil de belasting van de wagonverlichting niet door de decoder laten ophoesten.
grt Piet.
Re: DC-DC Buck Converter Step Down Module LM2596 Power Output 1.23V-30V
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: DC-DC Buck Converter Step Down Module LM2596 Power Output 1.23V-30V
Fred,

Je moet ze ook niet gebruiken als voorschakel weerstand om bijvoorbeeld 3 leds aan te sturen.
Waar ze ideaal voor zijn is om ze in je lok te bouwen en de output op 12Volt af te regelen en op een stroom voerende kort koppeling aan te sluiten.
In de wagons bouw je de led strips en die werken meestal op 12Volt.
Zo heb je een stabiele 12Volts voeding waarvan de uitgangsspanning niet afneemt, naarmate je meer wagons aan koppelt.

Ik heb er ook 10 besteld.
Re: DC-DC Buck Converter Step Down Module LM2596 Power Output 1.23V-30V
Belasting valt wel mee Piet. De eventuele voorschakelweerstand bepaalt in principe de maximale stroom. Ook daardoor kan je de LED's minder laten branden. Ik heb voor een ICE per wagen maximaal 10mA. Voor de gehele trein, althans voor één decoder is dat 50 mA. Valt dus reuze mee.  ;)

Desondanks zijn het handige printjes.
Re: DC-DC Buck Converter Step Down Module LM2596 Power Output 1.23V-30V
Hoe groot zijn deze printjes?
Re: DC-DC Buck Converter Step Down Module LM2596 Power Output 1.23V-30V
Kijk even bij de ebay link. Staan ook de maten bij.
Re: DC-DC Buck Converter Step Down Module LM2596 Power Output 1.23V-30V
ook meteen 6 stuks besteld.Is goedkoper dan een regelaar.
Re: DC-DC Buck Converter Step Down Module LM2596 Power Output 1.23V-30V
45*20*12mm. Helaas best nog wel groot dus :(
Re: DC-DC Buck Converter Step Down Module LM2596 Power Output 1.23V-30V
Ik was al overtuigd en heb er ook 10 besteld

Piet bedankt voor het delen van deze info
Re: DC-DC Buck Converter Step Down Module LM2596 Power Output 1.23V-30V
Dit is zeker een handig dingetje, en hoe ze het kunnen maken voor dat geld....  :thumbup:

Citaat van: Fredi op vrijdag 26 december 2014, 13:43:06
Citaat van: PietB op vrijdag 26 december 2014, 01:32:48
Nou het is regelbaar en binnen zekere grenzen (3A) constant voor wat betreft de output.
Dus het maakt niet uit hoeveel led strips (wagons) je er achter hangt.
Met deze uitleg snap ik het nog niet wat het voordeel is tov een weerstand; op de koppeling zet je toch gewoon spanning en de weerstanden hou je bij de LEDs in de wagons, dan hang je toch ook om het even hoeveel wagons achter de lok? Jij vindt dit goedkoop, ik vind dit hele dure weerstanden, want daarvoor gebruik je het, om een weerstand uit te sparen.
Theoretisch voordeel van dit soort schakelingen is het rendement (bij voldoende belasting) tov een weerstand en het feit dat hij ook een uitgangsspanning kan leveren die hoger is dan de ingangsspanning. Praktisch voordeel is dat het zelf in te stellen is, dat is makkelijker dan een weerstand vervangen.

Citaat van: PietB op vrijdag 26 december 2014, 13:59:35
Hij wordt door de decoder aan of uit gezet, de decoder krijgt dus niet de volledige belasting van de aanhang voor zijn kiezen.
De module wordt via een bruggelijkrichter direct van het sleepcontact gevoed.

Ter info: Als ik kijk naar de (beperkte) beschrijving en de foto's zie ik er geen 'schakel-input' op zitten. Alleen + en - IN en + en - OUT.
Re: DC-DC Buck Converter Step Down Module LM2596 Power Output 1.23V-30V
Citaat van: Bassie op vrijdag 26 december 2014, 14:43:49
Ter info: Als ik kijk naar de (beperkte) beschrijving en de foto's zie ik er geen 'schakel-input' op zitten. Alleen + en - IN en + en - OUT.
Klopt maar als je pin 5 die nu tegen de min ligt losneemt en die schakelt stopt de module als de pin 'open is' en start hij als de pin aan de -min ligt.

Heb ik uit de specsheet gehaald.

@Wijbe:
Item size: 45*20*12mm Net weight: 10g Packaging weight: 20g

grt Piet.
Re: DC-DC Buck Converter Step Down Module LM2596 Power Output 1.23V-30V
Voor hogere vermogens zal het IC wel gekoeld dienen te worden.


Mvg,
Peter
Re: DC-DC Buck Converter Step Down Module LM2596 Power Output 1.23V-30V
Ja maar dat is met iedere halfgeleider zo, toch?
Re: DC-DC Buck Converter Step Down Module LM2596 Power Output 1.23V-30V
juist Piet.Voor de prijs van zo een koelrib moet je het niet laten ze erop te zetten hé.  :)  Ben je safe.
Re: DC-DC Buck Converter Step Down Module LM2596 Power Output 1.23V-30V
Hallo Piet, toch van mijn kant wat vraagtekens als leek op dit gebied
Citaat van: PietB op vrijdag 26 december 2014, 16:22:05
Klopt maar als je pin 5 die nu tegen de min ligt losneemt en die schakelt stopt de module als de pin 'open is' en start hij als de pin aan de -min ligt.
Omdat ik de voordelen begreep voor rijtuigverlichting, heb ik ze ook besteld. maar met deze info ben ik je (jullie) helemaal kwijt. :?
Heb geen idee nu hoe eea aan te sluiten?
Ben dankbaar voor een J&J uitleg
Re: DC-DC Buck Converter Step Down Module LM2596 Power Output 1.23V-30V
Cees ik zal proberen morgen even schetsmatig mijn bedoeling op papier te zetten.

grt Piet.
Re: DC-DC Buck Converter Step Down Module LM2596 Power Output 1.23V-30V
Citaat van: Olav op vrijdag 26 december 2014, 13:58:07
Overigens zijn deze printjes wel handig. Ik zie andere toepassingen op mijn baan.  :)
Ook mijn idee.
Want er worden hier nu toch heel vlotjes ampères en milliampères door elkaar gehaald vind ik, voor de wagonverlichting hou ik het wel bij weerstanden en 1 snelle PTC in de voedingslijn in de loc, neemt geen plaats en geeft geen warmte.
Maar iedereen moet het doen zoals hij vind dat het moet gedaan worden, met een kanon kun je inderdaad ook een mug doodschieten :-)
Re: DC-DC Buck Converter Step Down Module LM2596 Power Output 1.23V-30V
Citaat van: Bassie op vrijdag 26 december 2014, 14:43:49
Theoretisch voordeel van dit soort schakelingen is het rendement (bij voldoende belasting) tov een weerstand en het feit dat hij ook een uitgangsspanning kan leveren die hoger is dan de ingangsspanning. Praktisch voordeel is dat het zelf in te stellen is, dat is makkelijker dan een weerstand vervangen.
Bedankt voor de uitleg Bassie, maar het toeval wil nu dat ik voor het eerst met DC/DC convertors ben beginnen werken eind jaren 70, beroepsmatig, in militaire hightech applicaties, ik weet dus heus wel al meer dan 30 jaar wat zo een ding is. Maar nooit gedacht dat iemand ze zou inzetten om er een paar LEDjes mee te doen branden, maar het kan, als je de plaats er voor (over) hebt.
Re: DC-DC Buck Converter Step Down Module LM2596 Power Output 1.23V-30V
Citaat van: Fredi op zaterdag 27 december 2014, 09:50:45
Citaat van: Bassie op vrijdag 26 december 2014, 14:43:49
Theoretisch voordeel van dit soort schakelingen is het rendement (bij voldoende belasting) tov een weerstand en het feit dat hij ook een uitgangsspanning kan leveren die hoger is dan de ingangsspanning. Praktisch voordeel is dat het zelf in te stellen is, dat is makkelijker dan een weerstand vervangen.
Bedankt voor de uitleg Bassie, maar het toeval wil nu dat ik voor het eerst met DC/DC convertors ben beginnen werken eind jaren 70, beroepsmatig, in militaire hightech applicaties, ik weet dus heus wel al meer dan 30 jaar wat zo een ding is. Maar nooit gedacht dat iemand ze zou inzetten om er een paar LEDjes mee te doen branden, maar het kan, als je de plaats er voor (over) hebt.
Als ik deze draad doorlees haal ik deze doelen er uit:
1) uitgangsspanning is eenvoudig zelf in te stellen.
2) via een kleine mod is het mogelijk om de decoder slechts een stuursignaal te laten leveren zodat de stroom voor de belasting niet door de decoder gaat.
3) onafhankelijk van het aantal wagons zal de intensiteit van de wagonverlichting constant zijn.
4) In de wagons zit bijna niets, alleen geleidende koppelingen, massaslepers en ledrolverlichting.
5)  Uiteindelijk kan dus mbv zeer goedkope led-rol een (zeer) goed werkbare wagonverlichting gerealiseerd worden.

Het hoofddoel is dus het mooi toepassen van ledrolverlichting, en volgens mij is dat op deze manier gelukt. Het elegante er aan is dat alle complexiteit in de lok zit.

Het enige alternatief wat ik kan bedenken is dat de functieuitgang direct aan de geleidende koppeling moet hangen en dat elke wagon dus een spanningsstabilisatie aan boord moet hebben. Functieuitgangen 'flikkeren' namelijk zonder gebruik van de decodermassa.
Re: DC-DC Buck Converter Step Down Module LM2596 Power Output 1.23V-30V
Verder moet deze schakeling nog gevoed worden met een een gelijkgerichte spanning.
En zie verder ook de feedback van de belasting naar pen 4 van het IC.
De specificatie doorlezend kom je nog enkele punten meer tegen.


Mvg,
Peter
Re: DC-DC Buck Converter Step Down Module LM2596 Power Output 1.23V-30V
Mijn idee speciaal voor Ceess, dat had ik beloofd.
bron: zelf getekend
Cees let op ik heb dit niet getest, het is een theoretisch idee.
Waarom dat relais?
Nou ik wil perse de decoder min en de stepdown moduul min van elkaar gescheiden houden.

Voorts moet het mij van het hart dat er toch nogal wat minder positieve reacties zijn.
Dat mag van mij hoor, maar stop alsjeblieft met het jezelf herhalen.
Ik geloof nog steeds in het standpunt dat iedereen zelf moet weten wat hij/zij op en rond zijn treinbaan kan en voor al moet doen.
Het enige dat ik met dit draadje voor ogen had was de aandacht te vestigen op een heel goedkoop moduletje met naar mijn inzien nog veel meer toepassingen in onze hobby.
Voor mij was het een idee (en niets meer dan dat) om mijn wagonverlichting van uit de loc te kunnen schakelen.

grt Piet.
Re: DC-DC Buck Converter Step Down Module LM2596 Power Output 1.23V-30V
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: DC-DC Buck Converter Step Down Module LM2596 Power Output 1.23V-30V
Hi Piet,

Van mij een heel erg bedankt dat je dit printje op het Forum hebt gezet.
Hartstikke goed te gebruiken heb ze direct besteld, helaas maar 10 stuks.
Voor de treinen maak(te) ik ze zelf maar kan er nu ook een (regelbare) in de gerenoveerde badkamer gebruiken voor de "backlite" voor de spiegel.

groet
Harald
Re: DC-DC Buck Converter Step Down Module LM2596 Power Output 1.23V-30V
Graag gedaan, Harald.
Zo zie je maar met een beetje fantasie kun je de modules voor veel meer dingen gebruiken.
grt Piet.
Re: DC-DC Buck Converter Step Down Module LM2596 Power Output 1.23V-30V
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: DC-DC Buck Converter Step Down Module LM2596 Power Output 1.23V-30V
Hi Piet,

Wat heb jij vroeger gedaan dat je hier zo "bedreven" in bent?

groet
Harald
Re: DC-DC Buck Converter Step Down Module LM2596 Power Output 1.23V-30V
Nou dat ik ergens bedreven in ben moet nog blijken, he?
Het zijn maar ideetjes.
Ik ben opgeleid als vliegtuig electronicus en heb dat een aantal(10) jaren gedaan.
Daarna ben ik (door een ongeval gedwongen, ik mocht geen zwaar lichamelijk werk meer doen) in de ICT terecht gekomen en via het bedrijf daar in opgeleid, goede werkgevers doen dat.

grt Piet.
Re: DC-DC Buck Converter Step Down Module LM2596 Power Output 1.23V-30V
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: DC-DC Buck Converter Step Down Module LM2596 Power Output 1.23V-30V
Vandaar, zelf m'n hele leven in de elektronica gezeten (audio & video reparatie & service)

groet
Harald
Re: DC-DC Buck Converter Step Down Module LM2596 Power Output 1.23V-30V
Citaat van: PietB op zaterdag 27 december 2014, 18:51:50
.......
Ik ben opgeleid als vliegtuig electronicus en heb dat een aantal(10) jaren gedaan.
Daarna ben ik (door een ongeval gedwongen, ik mocht geen zwaar lichamelijk werk meer doen) in de ICT terecht gekomen en via het bedrijf daar in opgeleid, goede werkgevers doen dat.

grt Piet.

Piet,

Heb je toch iets gemist. Als vliegtuig electronicus til je nooit zwaarder dan 1 kilo. Alles zwaarder is mechanisch.  >:-D

Heb het vak zelf ook gedaan en spreek uit ervaring.  ;)
Re: DC-DC Buck Converter Step Down Module LM2596 Power Output 1.23V-30V
Citaat van: Bassie op zaterdag 27 december 2014, 10:30:47

Het enige alternatief wat ik kan bedenken is dat de functieuitgang direct aan de geleidende koppeling moet hangen en dat elke wagon dus een spanningsstabilisatie aan boord moet hebben. Functieuitgangen 'flikkeren' namelijk zonder gebruik van de decodermassa.

Let wel: decoder massa is bijna altijd geen decodermassa maar + ten opzichte van de functie uitgangen. Van het digitale signaal is het negatieve deel voornamelijk de "energieleverancier".
Re: DC-DC Buck Converter Step Down Module LM2596 Power Output 1.23V-30V
Piet bedankt voor de uitleg, evt andere vragen komen tzt misschien
Citaat van: Bassie op zaterdag 27 december 2014, 10:30:47
Het hoofddoel is dus het mooi toepassen van ledrolverlichting, en volgens mij is dat op deze manier gelukt. Het elegante er aan is dat alle complexiteit in de lok zit.
Dit telt voor mij als leek
Er zijn ook meerdere positieve reacties waaronder deze dus. Verder zal ik er maar niet op ingaan.
Nogmaals bedankt.
Re: DC-DC Buck Converter Step Down Module LM2596 Power Output 1.23V-30V
Piet,

Ben wel benieuwd hoe de schakeling zich houdt als je slechts 20mA af neemt. Heb je dat al getest?

Gr, Ben.
Re: DC-DC Buck Converter Step Down Module LM2596 Power Output 1.23V-30V
Citaat van: Spoorman op zaterdag 27 december 2014, 21:25:49
Ben wel benieuwd hoe de schakeling zich houdt als je slechts 20mA af neemt. Heb je dat al getest?
Ik ook Ben.
Neen niet getest, ik heb ze gisteren bij de gratisthuisbezorgchinees besteld, dus dat duurt een week of 3-4 voor ze in de bus ploffen.

@Ceess: graag gedaan.
Zodra er ontwikkelingen zijn zal ik ze hier melden.

Citaat van: Olav op zaterdag 27 december 2014, 19:14:34
Heb je toch iets gemist. Als vliegtuig electronicus til je nooit zwaarder dan 1 kilo. Alles zwaarder is mechanisch.  >:-D
Heb het vak zelf ook gedaan en spreek uit ervaring.  ;)
We gaan een beetje off-topic, maar ik ben in 1977 van een werkplatform op het beton gekletterd.
Met 3 gebroken rugwervels het ziekenhuis in en na 2 jaar revalidatie mocht ik weer licht werk doen.
En dat was in die tijd niet in de hangar of op het platform werken Olav.
Dus dat werd een kantoorbaan.

Maar laten we weer on-topic gaan aub.

grt Piet.
Re: DC-DC Buck Converter Step Down Module LM2596 Power Output 1.23V-30V
Heel goed Piet, ik w8 rustig af.  B)
Die van mij komen sowieso wat later binnen.  ;)
Ben geen elektronicus maar meer een beetje van MSMD  :o)
Re: DC-DC Buck Converter Step Down Module LM2596 Power Output 1.23V-30V
Piet, je moet niet alle commentaar van wie je niet blindelings in dit verhaal volgt direct afdoen als negatief, ieder mag er toch zijn eigen mening op na houden?
En ik probeer gewoon mee te denken wat het nut van deze toepassing zou kunnen zijn, gebruikt als wagonverlichting; dat de module voor andere toepassingen heel geschikt is heb ik al van in het begin beaamd.

Op het risico af dat je mij weer negatief vindt toch enkele bedenkingen:

Zit er in het schema dat je voorstelt geen gigantische kortsluiting? Als ik het goed voor heb heeft de DC/DC convertor die je wilt gebruiken geen galvanische scheiding tussen in en out. Ik zie slechts 1 massa. Dit wil zeggen dat je de convertor in de lok met een brug uit de rails voedt en de 0 van de uitgang van de convertor in de lok weer aan een van de rails zult moeten leggen want je gaat enkel met de out van de module via de stroomgeleidende koppeling naar je LEDs in de wagons die retouren via de rails. Daarbij sluit je de diodebrug toch kort?
Of gebruik je een dubbelpolige stroomgeleidende koppeling en liggen de LED's los van de wielen, breng je + en - via de koppeling?
Dan zou het kunnen, maar dan is er toch nog een bedenking.

Los van de kortsluiting die dit onmogelijk maakt en in de theoretische veronderstelling dat je een perfecte DC op de koppeling zet maar in de wagons geen elco's voorziet is het al dan niet flikkeren van de verlichting volledig afhankelijk van de contacten tussen wielen en rails en de contacten tussen de stroomvoerende koppelingen, m.a.w. bij het minste slecht contact flikkert de verlichting. Net zoals 40 jaar geleden met de lampjes...
Of als je in het beste geval een dubbelpolige stroomvoerende koppeling gebruikt is het al dan niet flikkeren nog altijd afhankelijk van de contacten in de koppeling, maar dat wordt niet veel beter vrees ik.

Was het grote voordeel van LED's tov lampjes nu niet net dat je vanwege het lage stroomverbruik gemakkelijk kon bufferen IN de wagons om flikkeren te voorkomen?

Ik geloof niet dat dit een succesverhaal wordt.
Re: DC-DC Buck Converter Step Down Module LM2596 Power Output 1.23V-30V
Beste Piet,

Ik ben het Ferdi eens, het is hier niet de bedoeling om je bijdrage / idee af te kraken.
Zeker, deze module kun je vast en zeker voor allerlei toepassingen gebruiken al dan niet in combinatie andere schakelingen.
Toevallig ken ik het broertje van deze, met dat verschil dat het de 4A versie is met als hart de XL6009A en de SMD elco?s zijn van een hogere waarden. Overigens de schakeling is gewoon in Eindhoven gekocht. Heb deze toen direct afgehaald en toegepast voor andere doeleinden in de modelbouw wereld.


Mvg,
Peter
Re: DC-DC Buck Converter Step Down Module LM2596 Power Output 1.23V-30V
 :offtopic: Het is de toon die de muziek maakt, ofwel als je schrijft let op je woorden. Helaas gebeurt dat niet altijd tijdens het enthousiasme van het schrijven en kunnen er
            onbedoeld misverstanden ontstaan. Zo dat moest ik even kwijt.

Verder is het voor mij als leek op elektronicagebied zo dat ik kan solderen en tekst lezen maar schema's lezen wordt al wat lastiger.
Maw als dit gaat werken als rijtuigverlichting moet ik eerst even afwachten tot een van jullie "deskundigen" ;) het hier beschrijft en dan is het voor mij appeltje eitje.
Dus mannen aan de slag als die dingen binnen zijn en kan ik volgen. :P
Re: DC-DC Buck Converter Step Down Module LM2596 Power Output 1.23V-30V
Piet, als je hier wilt mee doorgaan moet je afstappen van een bruggelijkrichter maar slechts 1 diode gebruiken als gelijkrichter ipv een brug, de massa van de uitgang van de convertor (eigenlijk de gehele massa van de toegevoegde schakeling) mag dan weer naar de rails geleid worden (aan de kant waar de diode NIET zit).

Dat zou kunnen werken, maar mijn bedenkingen over het flikkeren van de LEDs door de slechte contacten blijft. Ik zie echt niet in hoe dat kan goed gaan zonder buffering bij de LEDs. 't Zal nog erger zijn dan met lampjes want een beetje nagloeien zit er bij een LED echt niet in.

Re: DC-DC Buck Converter Step Down Module LM2596 Power Output 1.23V-30V
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: DC-DC Buck Converter Step Down Module LM2596 Power Output 1.23V-30V
Ik zou altijd een buffer elcootje (goldcap o.i.d.)toepassen.

groet
Harald
Re: DC-DC Buck Converter Step Down Module LM2596 Power Output 1.23V-30V
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: DC-DC Buck Converter Step Down Module LM2596 Power Output 1.23V-30V
Ik zie het nut van het relais niet in tussen de AUX van de decoder en ON/OFF (pin5) van de LM5296.
De ON/OFF input trekt minder dan 0.25 mA en een galvanische scheiding is hier overbodig.
Die wordt o.a. gebruikt om hoog en laagspanning van elkaar te scheiden en dat is hier niet echt aan de orde.
Met de AUX van de decoder en een pull-up weerstand, kun je de ON/OFF direct aansturen.
Re: DC-DC Buck Converter Step Down Module LM2596 Power Output 1.23V-30V
@Fredi en Peter, ik heb geen moeite met minder positieve(negatieve klinkt zo negatief) reacties, laat ik dat voorop stellen.
Waar ik op reageer is het herhalen van standpunten, die ik niet deel.
Ik heb bijvoorbeeld bewust gekozen voor een complete scheiding van decoder en wagonverlichting.
En deze ook vrij van de loc-wagon massa te maken.
Dus wel een bruggelijkrichter en wel de verlichtingsvoeding over twee polen naar de sleep te brengen en ook alle wagons met een tweepolige koppeling uit te voeren.
Is in mijn beleving gezonder voor de decoder.
Een kortsluiting, na een ontsporing bijvoorbeeld, kost nu hoogstens ? 0,79 voor een LM2596 module.
En geen uitgefikte decoder, het is een keuze.

@Ad, jouw oplossing kan ook maar ik heb daar niet voor gekozen, zie hier boven in mijn antwoord naar Fredi.

@Harald, op welk punt zou jij een goldcap zetten?

grt piet.
Re: DC-DC Buck Converter Step Down Module LM2596 Power Output 1.23V-30V
Citaat van: PietB op zondag 28 december 2014, 12:36:29
Dus wel een bruggelijkrichter en wel de verlichtingsvoeding over twee polen naar de sleep te brengen en ook alle wagons met een tweepolige koppeling uit te voeren.
Gaat met de 2 polige koppelingen het low-cost aspect van de DC/DC convertor nu niet een beetje, of zelfs volledig verloren?
Want straks moet je het flikkeren toch ook nog aanpakken per wagon, dat kost toch ook weer extra componenten, en de hele  opzet was toch minder componenten?
Re: DC-DC Buck Converter Step Down Module LM2596 Power Output 1.23V-30V
Citaat van: Haradigi op zondag 28 december 2014, 11:28:05
Ik zou altijd een buffer elcootje (goldcap o.i.d.)toepassen.
Heb je die dan voor de voedingsspanning die Piet op zijn LEDstrips wil zetten?
Re: DC-DC Buck Converter Step Down Module LM2596 Power Output 1.23V-30V
Piet

Je hebt gelijk om een paar veiligheden in te bouwen.
Groeten vanuit Antwerpen.
Re: DC-DC Buck Converter Step Down Module LM2596 Power Output 1.23V-30V
Puur financieel:

Met deze schakeling lijkt een hele stam voeden spotgoedkoop.   Maar je moet nu wel 2 polige koppelingen gebruiken.  Mijn vraag is je financiële voordeel er dan nog wel? Met 1 polige koppelingen en een massaveer plus in elke wagen een gelijkrichter, 2 weerstanden en een elko plaatsen lijkt mij dan goedkoper?
Re: DC-DC Buck Converter Step Down Module LM2596 Power Output 1.23V-30V
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: DC-DC Buck Converter Step Down Module LM2596 Power Output 1.23V-30V
Citaat van: PietB op zaterdag 27 december 2014, 12:43:16
Waarom dat relais?
Nou ik wil perse de decoder min en de stepdown moduul min van elkaar gescheiden houden.
Gebruik dan een opto-coupler, die is veel compacter, veel goedkoper en trekt veel minder stroom.

Wijbe, je kunt met éénpolige koppelingen toe, maar dan moet je wel een massa in elke wagon maken, dus wielsleper en halve diodebrug.