Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

DC-DC Buck Converter Step Down Module LM2596 Power Output 1.23V-30V

Gestart door PietB donderdag 25 december 2014, 22:40:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: DC-DC Buck Converter Step Down Module LM2596 Power Output 1.23V-30V
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: DC-DC Buck Converter Step Down Module LM2596 Power Output 1.23V-30V
Hi Piet,

Er zijn uiteraard meerdere wegen naar Rome voor een goede verlichting.
Twee mogelijkheden.
Koppeling met een contact (mits je er niet voor kiest om onder elke wagon een sleper te plaatsen):
Voeding via de koppelingen en "massa" via de wielen.
Overal diode of bruggelijkrichter evt. stabilisator met buffer elco.
Mijn voorkeur gaat uit naar koppelingen met twee contacten.
Nu ook twee mogelijkheden:
1/ Rail voeding, eigenlijk heb je dan alleen een contact nodig (de middengeleider spanning = rode draad) en de bruine
    via de wielen, maar voor de goede stroom voorziening neem ik ook de bruine draad mee door alle rijtuigen heen
    (en overal aan massa).
1/ Direct de gelijkstroom voeding (evt. via een decoder).
Een buffer elco hangt bij mij af van de ruimte en spanning die ik voorhanden heb.
Hel liefst gebruik ik "gewone" elco's (goedkoper) minimaal geschikt voor 25V.
Bij een Cold-cap gebruik ik de 5V versie dus dan moet ook de voorschakel weerstand anders worden achter een stabilisator van 5V.
Het printje wat je voorstelde is daar uitermate geschikt voor (mits er ruimte is).
Nadeel is dat als je meerdere systemen door elkaar gebruikt je niet rijtuigen uit een andere (soort) stam kan wisselen.

groet
Harald
Re: DC-DC Buck Converter Step Down Module LM2596 Power Output 1.23V-30V
Re: DC-DC Buck Converter Step Down Module LM2596 Power Output 1.23V-30V
Piet, nog enkele vraagjes.

Waarom heb je zoveel schrik dat een decoder zou sneuvelen als je de functie output ervan gebruikt buiten de loc? Die uitgangen zijn over het algemeen toch stroom begrensd en onbeperkt kortsluitvast? Zeker die van ESU.
Je bent dan ook zeker dat er nooit meer dan 250mA (ESU) door de stroomvoerende koppeling kan vloeien, wat er ook met de sleep ook gebeurt.
Meestal mag je 2 uitgangen parallel gebruiken, dan heb je zelfs 500mA kortsluitvast ter beschikking, zeker ruim voldoende voor LED wagonverlichting en nog altijd ruim binnen de toegelaten stroom van stroomvoerende koppelingen.
Dit lijkt mij een goede en veilige situatie.

Anderzijds heb je dan weer geen schrik om een DC/DC convertor die 3A kan leveren op een stroomvoerende koppeling te zetten, heel ver buiten de specificaties van stroomvoerende koppelingen en zeker van de bedrading in de lok en de wagons.
En je hebt die 3 A voor niks nodig, maar bij kortsluiting kan ze er wel degelijk zijn want ik zie nergens iets van instelbare stroombegrenzing, enkel een overload beveiliging om de module zelf te beveiligen tegen overbelasting.
Dit lijkt mij toch een veel minder veilige situatie dan de vorige.
Re: DC-DC Buck Converter Step Down Module LM2596 Power Output 1.23V-30V
Citaat van: Fredi op zondag 28 december 2014, 18:43:49
Anderzijds heb je dan weer geen schrik om een DC/DC convertor die 3A kan leveren op een stroomvoerende koppeling te zetten, heel ver buiten de specificaties van stroomvoerende koppelingen en zeker van de bedrading in de lok en de wagons.
Die 3 Ampère is inderdaad een punt van zorg.
Ik heb de modules nog niet in de hand gehad, dus ik weet niet eens hoe ze in deze toepassing functioneren met een belasting van maar plm. 100mA.
Het is ook nog maar een idee hè, ik denk nog na over een simpele max stroom instelling die pen 5 triggert.
Citaat van: Fredi op zondag 28 december 2014, 18:43:49
Dit lijkt mij toch een veel minder veilige situatie dan de vorige.
Niet voor de decoder en dat was mijn eerste gedachte.

Citaat van: Kappa op zondag 28 december 2014, 13:01:44
Gebruik dan een opto-coupler, die is veel compacter, veel goedkoper en trekt veel minder stroom.
Ik ook een mooie oplossing, maar die ESU relais zijn uitemate geschikt voor dat doel

grt Piet


Re: DC-DC Buck Converter Step Down Module LM2596 Power Output 1.23V-30V
Gewoon proberen Piet. Dat is toch de lol van de hobby. Bij de buren is het inmiddels ook vermaeck: KLIK. ;)

Gr, Ben.

Aanvulling. Zie dat je daar ook zonet geantwoord hebt.
Re: DC-DC Buck Converter Step Down Module LM2596 Power Output 1.23V-30V
Citaat van: PietB op zondag 28 december 2014, 21:33:32
Citaat van: Fredi op zondag 28 december 2014, 18:43:49
Dit lijkt mij toch een veel minder veilige situatie dan de vorige.
Niet voor de decoder en dat was mijn eerste gedachte.
Piet, om een of andere reden geloof jij duidelijk niet in de beveiliging die ESU beweert te voorzien, volgens hen kan zo een decoder niet kapot door overbelasting of kortsluiting.
Dat geven ze expliciet aan in hun specificaties.
Heb jij er dan de ervaring mee dat ze toch kapot gaan? Systematisch? Dat moet dan toch iedereen zorgen baren en is toch ontoelaatbaar voor zo een top klasse product?
Wat zijn de ervaringen van anderen met ESU?
Van TAMS weet ik dat er geen beveiliging zijn en ze geven dat ook duidelijk aan, dus daarmee zou ik ook voorzichtiger zijn (maar dat laat mij dan wel toe ze te misbruiken op 30V voor mijn spoor 0, maar dat is een ander verhaal).
Dat je ESU nu ook al niet meer mag vertrouwen dat lijkt mij toch sterk.
Re: DC-DC Buck Converter Step Down Module LM2596 Power Output 1.23V-30V
Citaat van: Spoorman op zondag 28 december 2014, 21:50:49
Gewoon proberen Piet. Dat is toch de lol van de hobby.
Oh maar ik laat me pas door de resultaten beinvloeden Ben en nergens anders door.
Citaat van: Spoorman op zondag 28 december 2014, 21:50:49
Bij de buren is het inmiddels ook vermaeck:
Ja daar ben ik er echt helemaal klaar mee, wat een onzin bazelt men daar.
Het is daar echt zo dat men zo nodig zijn technisch theoretische kennis moet etaleren, op een dusdanig irritante wijze dat het lijkt op kijk de mijne eens groter dan de jouwe zijn.
Alfa mannetjes zijn het. ;)

grt Piet.
Re: DC-DC Buck Converter Step Down Module LM2596 Power Output 1.23V-30V
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: DC-DC Buck Converter Step Down Module LM2596 Power Output 1.23V-30V
Re: DC-DC Buck Converter Step Down Module LM2596 Power Output 1.23V-30V
Ja klopt Harald, ik was hem ook tegen gekomen.
En heb hem ook besteld.

grt Piet.
Re: DC-DC Buck Converter Step Down Module LM2596 Power Output 1.23V-30V
Zoals gezegd ik had deze kleine meteen besteld en vanmiddag viel die in de bus.
Een erg mooi en klein printje, dat wel

Meteen maar even een testopstelling gemaakt

Op de achtergrond een stammetje van 4 Plan W Roco rijtuigen(met brandende interieur verlichting) voorzien van stroom voerende koppelingen en ieder een led strip met ieder 8 leds.
De module zit in de derde hand, de universeel meter geeft de output spanning(8,5volt) aan en op de gestabiliseerde voeding is de input spanning(27volt) te zien.
Als ik de laatste terugdraai naar 9 volt blijft de output stabiel.

In eerste instantie had ik een licht teleurstellingsmoment.
Want als ik de potmeter naar links draaide ging de verlichting van aan naar uit.
Maar wat bleek de potmeter is 'verkeerd om' geschakeld als je naar rechts draait verlaagt de output spanning.
Je moet het maar bedenken.
En voor wat betreft de mogelijke RF storing?
Niets van gemerkt, absoluut stil ik heb er een transistorradio naast gezet, de Sony ICF SW7600G zowel op MG als op alle 6 KG banden en de FM en er is zelfs als ik tussen de zenders afstem geen storing waarneembaar.

grt Piet.
Re: DC-DC Buck Converter Step Down Module LM2596 Power Output 1.23V-30V
heb meteen ook maar een bod gedaan voor de kleine broer.Ben nog in blijde verwachting van de grote.Bedankt Piet voor het testen.
Re: DC-DC Buck Converter Step Down Module LM2596 Power Output 1.23V-30V
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: DC-DC Buck Converter Step Down Module LM2596 Power Output 1.23V-30V
Hi Piet,

Jij hebt mazzel want ik heb ze nog niet binnen gekregen, ben wel erg nieuwsgierig om ze ook uit te proberen..

groet
Harald
Re: DC-DC Buck Converter Step Down Module LM2596 Power Output 1.23V-30V
Hallo Piet,

Bedankt voor jouw bericht. :thumbup: Heb ook maar bij de afhaalchinees de kleine versie besteld. Ik gebruik nog uit voorraad de strips van Hufing, prima spul. Hierop zit ook een regelaar om de sterkte van de verlichting te regelen. Nu ga ik verder met de ledstrips op de rol. Ik maak nu een printje met gelijkrichter en condensator met een weerstand van 1,5 k en een ledstripje van 12 ledjes. Daarop wil ik ook deze module plaatsen om de lichtsterkte te regelen. Kan de weerstand nu vervallen of is die toch nog nodig? Verder is de bedoeling dat dit geheel in een wagon komt met stroomafname en massaveer. Verder stroomvoerende koppelingen methode Wijbe voor de volgende rijtuigen met een ledstrip en  alleen een massaveer.  Kan dit op deze wijze? Ik begrijp dat er voor de hele stam dan maar 1 regelaar nodig is om overal dezelfde sterkte te krijgen. Moet er wel per rijtuig een condensator in komen??

groet Hennie
Re: DC-DC Buck Converter Step Down Module LM2596 Power Output 1.23V-30V
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: DC-DC Buck Converter Step Down Module LM2596 Power Output 1.23V-30V
Hi Piet,

Eindelijk eens rustig enkele dagen de tijd om wat projecten "af te handelen".
Waaronder ook de DC-DC. Beide modellen werken perfect, Zelf eentje gemonteerd aan de LED verlichting die achter de spiegel in de badkamer zit. Wilde je dit toch even laten weten.

groet
Harald