Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Martin's geknoei met groen

Gestart door milocomarty donderdag 25 december 2014, 18:14:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Martin's geknoei met groen
milocomarty
gast

Martin's geknoei met groen
Paar voorbereidingen aan het treffen voor de eerste workshop deze zaterdag. Alle platen om een dio op te bouwen zijn klaar. Werk zelf aan een klein diorama om te laten zien wat er mogelijk is...









Re: Martin's geknoei met groen
Lid sinds: 2010

NS jaren '90

offline
Re: Martin's geknoei met groen
Schitterend Martin :thumbup:.

Groet, Myron
Re: Martin's geknoei met groen
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Martin's geknoei met groen
inderdaad heeeeel erg mooi, met name dat het hoge gras zo mooi omhoog staat. :thumbup:
Re: Martin's geknoei met groen
Thanks Myron ! Ruud dat is nu net waar de workshop over gaat, het gebruik van een statische grasmachine, kan wel zeggen dat ik daar de laatste jaren wat expertise in heb opgebouwd..
Re: Martin's geknoei met groen
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Martin's geknoei met groen
Hoi Martin,

Een statische grasmachine is zeker onmisbaar voor een stuk mooie scenery, alleen de aanschafprijs is wel aan de hoge kant voor de tijd dat je met de scenery bezig bent.
En ik hoor verschillende meningen over de zelfbouw grasmachines....dus wat is wijsheid?

Re: Martin's geknoei met groen
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Martin's geknoei met groen
Ziet er mooi uit! Kun je beschrijven hoe en in welke volgorde je dit voor elkaar gekregen hebt?
Re: Martin's geknoei met groen
Kijk Ruud goed gereedschap is het halve werk. Dat vindt ik nu het grappige binnen de modelspoor, zie kasten vol met rijdend materiaal maar geen stukkie mooi landschap waar ze doorheen kunnen rijden. De eerste aanschaf is misschien wat hoog, al vind ik van niet, maar voor een loc minder heb je je grasmachien en basisvoorraad vezels. Heb al eens demo's gegeven en daar kreeg ik vaak hetzelfde te horen, waarna de bezoeker wegliep naar een stand en 3 grote matten van Mininatur in z'n tas stak, daar had hij ook een 35kV RTS en een lading vezels voor kunnen kopen. Machine is niet alleen voor grasjes maar wordt door mij en Jos bv ook gebruikt in de boom en struiken bouw..

En vliegenmeppers, daar ben ik snel over uitgepraat..die leveren gewoon niet genoeg kV's om vezels boven de 2mm rechtop te zetten..meer als 5kVkrijg je er niet uit..
Re: Martin's geknoei met groen
Citaat van: rscosworth op donderdag 25 december 2014, 20:13:39
Ziet er mooi uit! Kun je beschrijven hoe en in welke volgorde je dit voor elkaar gekregen hebt?

Niet echt makkelijk, dat moet je zien en doen...daar geef ik dus workshops voor..
Re: Martin's geknoei met groen
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Martin's geknoei met groen
Mooi stukje natuur langs het spoor!
Is een lust voor het oog.

Gr. Marcel
Re: Martin's geknoei met groen
Citaat van: milocomarty op donderdag 25 december 2014, 20:20:56

...daar geef ik dus workshops voor..


De kerstman wist dit kennelijk ook. :D



Tot morgen!

Gr, Ben.
Re: Martin's geknoei met groen
Citaat van: milocomarty op donderdag 25 december 2014, 20:20:56
Niet echt makkelijk, dat moet je zien en doen...daar geef ik dus workshops voor..

Dat heb ik vandaag gedaan! En het was echt super!  :thumbup:  :thumbup: Martin bedankt! Ik kan gaan oefenen met de 35kv-grassmaster en het "startpakket"  :thumbup:

Groet Ronald.
Re: Martin's geknoei met groen
Hier nog een enthousiast cursist. Veel geleerd van de heren en onder "hoogspanning" een aangename dag gehad in Borne. Een aanrader.  :thumbup:



De aangeschafte 35kV Greenkeeper, voldoet prima voor h0:



Gr, Ben.
Re: Martin's geknoei met groen
Dank heren ! En Ben nog sorry voor de naamsverwisseling  ;)

Voor geinteresseerden.

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,61545.0.html
Re: Martin's geknoei met groen
Citaat van: milocomarty op donderdag 25 december 2014, 20:18:44
Kijk Ruud goed gereedschap is het halve werk....
En vliegenmeppers, daar ben ik snel over uitgepraat..die leveren gewoon niet genoeg kV's om vezels boven de 2mm rechtop te zetten..meer als 5kVkrijg je er niet uit..

Op de Engelse eBay site kwam ik een "grass flocking machine" tegen die qua vorm veel wegheeft van de Noch of de RTS.
Ik heb geen idee of deze machine krachtig genoeg zou zijn. Misschien is tie niet veel beter dan de theezeven?
Geef de zoekterm "grass flocking machine" in op deze site:  http://www.ebay.co.uk/sch/Animals-Scenery-/

Ben benieuwd naar jullie reacties hierop.

Wim
Re: Martin's geknoei met groen
5kV heeft zo'n ding Wim, goed genoeg als je in Z werkt  :P Ben er vaker wat tegen gekomen op fleabay maar da's echt niet genoeg om hetzelfde te bereiken als wat er in de workshops wordt uitgelegd. Soms begrijp ik het niet helemaal. Een loc van een paar 100 euro geen probleem maar een goed stuk gereedschap wat je het werk makkelijk maakt ...ho mear da's teveel knaken
Re: Martin's geknoei met groen
Dank je Martin.

ik begrijp je frustaties over de keuzes die sommige mensen maken wel, maar niet iedereen heeft genoeg poen om
"alles" maar aan te schaffen.
En anderen leggen misschien de nadruk meer op een ander aspect van deze hobby.
Persoonlijk ben ik meer een scenery-man, dan een rij-man bijvoorbeeld. Bouw best wel wat gebouwen e.d. en
begroen ook behoorlijk wat, vind de wagens/rijtuigen mooi, maar kom eigenlijk nog niet tot rijden.

M vr gr,
Wim
Re: Martin's geknoei met groen
Schaf ook niet alles klakkeloos aan, maak ook m'n keuzes. Ben wel zelfstandig maar dat wil niet zeggen dat ik er zat van heb. Ben wel van het goede gereedschap want dat vindt ik belangrijk.

Als ik bij Conrad (misschien niet de goedkoopste) eens kijk wat de gemiddelde prijs van een locje is..een klein kofje voor 199 piek, dan vindt ik een uitgave van 149 euro voor een RTS nog niet zoveel..met basis voorraad vezels ben je voor 230 euro klaar en kun je aan de slag. Maar ja dat zijn keuzes die een ieder voor zichzelf moet maken. Geef alleen aan dat als je de lat hoog legt en resultaten wilt halen als Brandl , Langmesser en gras zoals ik ze maak je er goed gereedschap voor nodig hebt.
Re: Martin's geknoei met groen
Nou zeg......
Brandl.......
Re: Martin's geknoei met groen
Yep, Brandl...die kan ook een paar kunstjes  :P
Re: Martin's geknoei met groen
 :D
Re: Martin's geknoei met groen
Mijn ervaring met een elektrostaat beperkt zich tot de "omgebouwde vliegenmepper met theezeef", de "Noch stok" die zo'n ?120 kost en sinds gisteren een 35kV Greenkeeper van pak 'm beet ?150. En ik ben vooral beginneling in landschapsbouw en heb dus geen pretenties. :D

Maar de te behalen resultaten hangen af van behalve inzicht en creativiteit vooral ook van het gebruikte hulpmiddel. Wat mij betreft vallen alle goedkopere elektrostaten met lage spanningen af. Natuurlijk is het een aanschaf en ieder moet voor zich weten wat aan de hobby te besteden. Ben je tevreden met een Faller grasmatje dan is dat het andere uiterste.

Gr, Ben.
Re: Martin's geknoei met groen
Poeh poeh......
Brandl.......

:D :D : :D
Re: Martin's geknoei met groen
Yep die  :P Kunstjes met goed gereedschap.. ;)
Re: Martin's geknoei met groen
Goed gereedschap is zeker belangrijk, maar je kunt ook kiezen voor goed genoeg.
Persoonlijk vind ik 150 tot 200 euro wel erg veel voor een apparaatje om wat gras neer te leggen.
De meeste hier, en daar reken ik mezelf ook onder, zijn geen professionele landschap bouwers.

Gereedschap voor in huis koop ik in de bouwmarkt, terwijl m'n vader daar nooit zoiets zou kopen.
Die gaat naar de vakhandel voor dat, maar die was er dan ook beroepsmatig mee bezig.

Het is maar net welke eisen je stelt aan het gereedschap en welk niveau je wilt bereiken.

Groeten,
Ton.
Re: Martin's geknoei met groen
Ton, professionele bouwers daar zijn er niet zoveel van. En die werken met machines van een 800 plus euro's ex de btw.

Wat ik voor de tijd al aangaf is waar je prioriteiten liggen. Geef je liever 400 + uit aan een nieuwe loc, no problem maar verwacht niet dat je met een opgevoerde vliegenmepper resultaten gaat halen zoals ik ze maak. Dat gaat gewoon niet omdat je vermogen in kV's te kort komt..maar als jij tevreden bent met een laag groene turf of een grasmat op je baan..is het jouw keus..
Re: Martin's geknoei met groen
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Martin's geknoei met groen
Prachtig resultaat zoals de eerste foto's op dit topic. Is alles met een grasmaster gemaakt of zijn de langere sprieten handmatig aangebracht. In ieder geval een mooi voorbeeld om verschillende kleuren te gebruiken.

Groet,

Ronald
Re: Martin's geknoei met groen
Meeste met de electrostaat, maar idd de langere zijn handmatig geplaatst..
Re: Martin's geknoei met groen
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Martin's geknoei met groen
Ik heb pas de fout gemaakt om XL grasvezels van Noch met de elektrische theezeef methode aan te brengen en dat is dus een teleurstelling dus alles weer verwijderd. Komt volgens mij toch door een te lage spanning.

Wat hebben jullie voor ervaring met deze langere grasvezels?

Groet,

Ronald
Re: Martin's geknoei met groen
Goede, maar ik kan dan ook kiezen tussen de 15 en 70 kV... ;)
Re: Martin's geknoei met groen
12mm Noch



idem, herkenbaar aan de lelijke knal gele vezels..

Re: Martin's geknoei met groen
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Martin's geknoei met groen
Hoi Martin,

Prachtig gedaan dat gras :thumbup:

En je hebt zeker een goede hand en gereedschap ervoor :important:

Prachtige stukjes laat je zien, en ik zou haast zeggen dat ik sta te popelen om zelf eens iets met dat ding (Grasmaster) te gaan doen.

Mot ik hem nog wel even aanschaffen, maar morgen waarschijnlijk eerst een CS II ophalen, dus tijd erna om te winkelen :D

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Martin's geknoei met groen
Yep, heb idd aardig gereedschap, Noch grasmaster 1.0 (turbo uitvoering op 12V) de 2.0, RTS greenkeeper 15 , 35 en 55kV en een Maag Eroflock van 70kV
Re: Martin's geknoei met groen
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Martin's geknoei met groen
Geweldig resultaat Martin. Ja daar kan die duffe theezeef niet tegenop.

Groet,

Ronald
Re: Martin's geknoei met groen
Citaat van: M.user op maandag 29 december 2014, 18:56:49
Ik heb pas de fout gemaakt om XL grasvezels van Noch met de elektrische theezeef methode aan te brengen

Zelf ook gedaan. Dat gaat net niet met een opgevoerde theezeef. Het kan wel maar dat vergt behoorlijk wat techniek om het netjes te krijgen.

Citaat van: M.user op maandag 29 december 2014, 18:56:49
Komt volgens mij toch door een te lage spanning.
Jep, dat komt daardoor. Daarom heb ik nu een RTS 35 kV aangeschaft.

Het is niet alleen het materiaal dat hem doet.... ook kijken naar het voorbeeld en technieken zijn een belangrijk onderdeel :)

Groet Ronald.
Re: Martin's geknoei met groen
Heide, ook met de grasmaster..







struiken, worden ook met de electrostaat gemaakt..





Bomen, ook met behulp van de grasmaster..





zoals je kunt zien zijn er meer toepassingen voor een grasmaster om je baan aan te kleden...
Re: Martin's geknoei met groen
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Martin's geknoei met groen
 :thumbup: :thumbup: :thumbup:

WOW!!!!!!

Man Martin, wat een kunstenaar ben je met dat ding :important:

Daar kan menigeen een puntje aan zuigen :-)

Het is ook bijna niet meer te onderscheiden van de echte heide, en dat in model.......zie sommige fotograven ook weleens in de buitenlucht fotograferen.
Nu laat het weer het niet zo toe, maar als je dat met dit soort werkstukjes wel doet, ligt model en werkelijkheid tegen elkaar aan :thumbup:

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Martin's geknoei met groen
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Martin's geknoei met groen
Gewoon prachtig :thumbup: :thumbup:

Groet,

Ronald
Re: Martin's geknoei met groen
Dank u, heb her en der wel wat meer plaatjes..en ze zijn als matten te koop..
Re: Martin's geknoei met groen
Citaat van: Hans V200.0 op dinsdag 30 december 2014, 19:48:25
Nu laat het weer het niet zo toe, maar als je dat met dit soort werkstukjes wel doet, ligt model en werkelijkheid tegen elkaar aan :thumbup:

Goede verlichting doet veel dus ook op de baan. Een baan met brakke verlichting geeft ook geen mooi beeld hoe mooi hij ook gemaakt is. Dat is het voordeel tegenwoordig van LED-strips. Niet duur en super te gebruiken bij je modelbaan.

Citaat van: milocomarty op woensdag 31 december 2014, 12:39:44
en ze zijn als matten te koop..

Ik zal je even helpen: ;) Ze zijn veel beter dan de standaard grasmatten gedoe die je vaak ziet  :D Verkrijgbaar bij Welberg Scenery - Locdepot. Dus regelmatig op beurzen en andere evenementen :)

Groet Ronald.
Re: Martin's geknoei met groen
Hallo Martin.

Mooie resultaten en we zijn het met je eens dat je met slecht gereedschap nooit tot super resultaten kan komen.Mogen we eens vragen wat voor lijm dat je gebruikt en verder als ondergrond?

Harald & Alex
Re: Martin's geknoei met groen
Mag je, ondergrond doet er eigenlijk niet toe, hout, gips, XPS...werk zelf de laatste tijd veel op XPS omdat je daar ook je boompies en zo aardig makkelijk inprikt. Als lijm, van alles..maar hoofdzakelijk acrylbinder..
Re: Martin's geknoei met groen
Prachtige resultaten!
Re: Martin's geknoei met groen
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Martin's geknoei met groen
Wat een verschrikkelijk mooie plaatjes zeg!

Citaat van: milocomarty op woensdag 31 december 2014, 20:33:03
...maar hoofdzakelijk acrylbinder..

Wat bedoel je hier precies mee?
Re: Martin's geknoei met groen
Google (Acrylbinder) ===> klik
Re: Martin's geknoei met groen
Belangrijkste is een langere "open" tijd. Daarom is houtlijm minder geschikt om vezel in te schieten omdat er vrijwel direct een vliesje ontstaat. Boekbinderslijm is ook een goed alternatief.

Gr, Ben.
Re: Martin's geknoei met groen
ziet er goed uit ga vooral zo door :P
Re: Martin's geknoei met groen
En het blijft maar groeien, bijna klaar met de zooi rond het kreeften restaurant...











Re: Martin's geknoei met groen
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Martin's geknoei met groen
Hoi Martin,

In 1 woord FANTASTISCH!!!!!

:thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Martin's geknoei met groen
Lid sinds: 2009

offline
Re: Martin's geknoei met groen
Erg mooi, het is net echt. Blijf je volgen.

Gr henk
Re: Martin's geknoei met groen
Prachtig!