Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Schaalgrootte huisjes

Gestart door ArieV donderdag 02 februari 2023, 17:09:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Schaalgrootte huisjes
Lid sinds: 2019

offline
Schaalgrootte huisjes
Dag allen,

Wegens altijd te weinig ruimte op de baan heb ik een aantal half relief huisjes gekocht. Nu ik er een aantal heb gebouwd valt mij het verschil op tussen Faller en Auhagen. Beide 3 etages. Wellicht is de Auhagen wat meer grootstedelijk (hogere verdiepingen) maar dit verschil lijkt me erg fors. Je kunt ze eigenlijk niet fatsoenlijk bij elkaar in de buurt zetten. Hebben jullie ook deze ervaring?

Groet, Arie
Re: Schaalgrootte huisjes
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Schaalgrootte huisjes
Het vastgoed dat voor H0 wordt aangeboden kun je grof verdelen in twee kategoriën. De echte 1:87 schaal en de 1:100 schaal. De laatste groep is prima te gebruiken als achtergrond terwijl de eerste groep dan de voorkant vormt. Door elkaar wordt het geen gezicht.

Zelf kun je vooraf, voor de aankoop dus, bepalen in welke groep een pand zal gaan vallen. Op de doos en vaak in de webshop in de beschrijving staan de afmetingen vermeld. Bepaal aan de hand van het aantal verdiepingen en de hoogte van het model of het in de door jou gewenste kategorie valt. Vuistregel is per verdieping 3 meter (werkelijke) hoogte, dus bij 1:100 is dat dan een hoogte van 3cm per verdieping. Logischerwijze is dat dan bij 1:87 meer.
Re: Schaalgrootte huisjes
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Schaalgrootte huisjes
Hallo Arie,

Ik heb zelf een Excel bestand gemaakt waarbij de werkelijke afmetingen van een object worden omgerekend naar H0 afmetingen.
Wanneer ik zelf iets aan het maken ben en b.v. de afmetingen van een raam of de hoogte van een boom wil weten in H0 dan voer ik de afmeting in van een raam of een boom en zie direct wat dit betekent in H0. Ik maak daar heel veel gebruik van. Als je dan ziet dat de hoogte van een kerktoren van een Faller kerkje 13 cm is dan kan dit nooit kloppen met de werkelijke hoogte van een kerktoren.

groet,
Wim
Re: Schaalgrootte huisjes
Lid sinds: 2012

offline
Re: Schaalgrootte huisjes
in het echt zijn er ook grote verschillen tussen huizen,bv. herenhuizen en arbeidershuisjes;

mvg,
Michel
Re: Schaalgrootte huisjes
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Schaalgrootte huisjes
De afmetingen van de deuren op de foto zegt genoeg

groet, Wim
Re: Schaalgrootte huisjes
Lid sinds: 2019

offline
Re: Schaalgrootte huisjes
Dank voor jullie reacties. Weer een les geleerd.

Groet, Arie
Re: Schaalgrootte huisjes
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Schaalgrootte huisjes
 8) Er zit inderdaad wel te veel verschil tussen, vooral de deur is storend.
Maar zoals te zien op bijgaande foto is dit niet altijd het geval met Auhagen en Faller, die zijn even hoog bij mij.
Ik had dat probleem met Vollmer.
Van links naar rechts is het Auhagen, Vollmer, Vollmer en Faller.
Dus lastig om een goede richtlijn te geven wat betreft merk bouwpakket.
Er staan wel altijd op de doos de afmetingen, daaruit kan je ook wel wat afleiden bij de volgende aankoop.

Dirk-Jan


Re: Schaalgrootte huisjes
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Schaalgrootte huisjes
Dag Arie.

Er bestaan ook speciale 1 op 87 / H0-schaallatten.
Als je een beetje handig met een tekenprogramma bent, maak je er zelf één.
Wellicht een handig hulpmiddel?

Groeten,

Erik.
Re: Schaalgrootte huisjes
Lid sinds: 2019

offline
Re: Schaalgrootte huisjes
 Wederom dank voor jullie reacties. Ik ben even gaan meten. Verdieping bij Auhagen: 4,8 meter, bij Faller: 3,1 meter. Deurhoogte bij Auhagen: 3,1 meter, bij Faller: 2,2 meter. Dat verklaart de plompe uitstraling van de Auhagen modellen. Ik weet niet of dit voor het gehele Auhagen programma geldt maar 2 eerder aangeschafte "mehr familienhauser" hebben hetzelfde euvel.
Dus nu: ik denk de kliko oplossing. Voortaan vooraf proberen de schaalkwaliteit vast te stellen. Totaal eigenbouw (Erik) is in deze fase van mijn leven nog geen optie.

Ik ga een mail op poten schrijven naar mevrouw Auhagen (het moet een vrouw zijn, kan niet anders) met het verzoek om uitleg.

Groet, Arie
Re: Schaalgrootte huisjes
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Schaalgrootte huisjes
Heel vreemd. Normaliter zijn modelbouwhuisjes eerder te klein dan te groot.
Re: Schaalgrootte huisjes
Grote huizen voor, kleine huizen achter, dan zou je dit kunnen krijgen:

Re: Schaalgrootte huisjes
Heel mooi effect, William, maar beginnen met te grote huizen is natuurlijk niet goed.
Zou Auhagen het Engels/Amerikaanse H0 oftewel 00 hebben gekozen?
Dat is 1 op 76. Het scheelt echt met ons H0. Een Matchbox soldaat was een kop groter dan de gemiddelde Preiser passagier ontdekte ik zo'n 40 jaar geleden al.
Het blijft wel een rare maatvoering van Auhagen.

Groet,

Peter
Re: Schaalgrootte huisjes
modelbouwenzo
gast

Re: Schaalgrootte huisjes
Auhagen hanteert de schaal H0/TT

(TT=1:120)
Re: Schaalgrootte huisjes
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Schaalgrootte huisjes
Dat is wel heel vreemd. Zelf heb ik verschillende panden van Auhagen zowel grote stadshuizen (Schmidtstrasse), die zijn prima 1:87 grootte. Als ook 1:100 huisjes, Daar zet Auhagen zelf al bij dat ze geschikt zijn voor H0/TT. Duidelijker kan bijna niet.

Faller maakt in zijn beschrijving ook onderscheidt tussen Stadt Häuser en Kleinstadt Häuser. Dat is grofweg ook 1:87 en 1:100.

Weet je zeker dat je geen rekenfout hebt gemaakt? Je zegt deurhoogte van 3,1  meter, dat is in 1:87 een hoogte van ruim 35mm. Ik heb nog nooit een deur in een bouwpakket gevonden van meer dan 28mm. En dat is dan met bovenlicht.
Of ik heb altijd geluk gehad de juiste bouwpakketten uit te zoeken. ;)
Re: Schaalgrootte huisjes
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Schaalgrootte huisjes
Citaat van: Modelbouw-Enzo op vrijdag 03 februari 2023, 07:38:59Auhagen hanteert de schaal H0/TT  (TT=1:120)

Even voor de duidelijkheid, het is de schaal H0 en TT
Zoals te zien op mijn foto een paar reacties eerder is het Auhagenhuis en Fallerhuis even groot.
Of de H0 schaal van Auhagen of Faller dan altijd klopt is dus discutabel gezien het huisjes van de topicstarter Arie. :roll: 

Dirk-Jan
Re: Schaalgrootte huisjes
Auhagen maakt wel degelijk ook H0/TT:
Re: Schaalgrootte huisjes
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Schaalgrootte huisjes
 @citaat

Ja, klopt, maar door het berichtje van Enzo leek het erop of Auhagen een soort van mix maakt van H0/TT.
Dus mijn bericht was om het te verduidelijken.

Dirk-Jan
Re: Schaalgrootte huisjes
Echt duidelijker was het daarmee niet want ze maken wel degelijk een mix, ze maken H0 en TT en H0/TT 😉
Re: Schaalgrootte huisjes
Als je eens rondkijkt in Google Maps zie je soms ook wel grote verschillen tussen aanpalende huizen:
Re: Schaalgrootte huisjes
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Schaalgrootte huisjes
Citaat van: Patdv op vrijdag 03 februari 2023, 09:29:26Echt duidelijker was het daarmee niet want ze maken wel degelijk een mix, ze maken H0 en TT en H0/TT 😉

 :? Ja, mijn fout, ze maken inderdaad een mix van H0/TT.
Nou, lekker dan, keuze genoeg dus bij Auhagen, een modelbouwer raakt er van in de war. :D

Dirk-Jan
Re: Schaalgrootte huisjes
Wel goed dat ze het aanduiden.
H0/TT lijkt mij ideaal om op een H0 baan op de achtergrond te gebruiken, wat je er op een TT baan mee zou moeten weet ik niet... Ze zouden het beter gewoon 1:100 noemen  ;)
Re: Schaalgrootte huisjes
Lid sinds: 2019

offline
Re: Schaalgrootte huisjes
Beide zijn volgens de verpakking/instructie H0. Ik besef hoogte verschillen in de echte wereld maar deze slaan nergens op. wordt vervolgt.

Groet, Arie
Re: Schaalgrootte huisjes
Lid sinds: 2022

offline
Re: Schaalgrootte huisjes
Dit is wat Faller schrijft op haar website bij dit gruwelijk dure plakpakketje:

Beschreibung
Für Ihre Kleinstadthäuserzeile! Zweiteiliges Reliefgebäude-Set bestehend aus zwei dreigeschossigen, traufständigen Gebäudehälften mit abgewalmten Dach, eine davon mit Ladengeschäft im Erdgeschoss. Die Modelle lassen sich platzsparend an einer Wand oder am Anlagenrand als Hintergrundmodell aufstellen und in Häuserzeilen variabel anordnen.


Achtergrondmodelletje dus en die zijn kleiner uitgevoerd.
Re: Schaalgrootte huisjes
Lid sinds: 2008

offline
Re: Schaalgrootte huisjes
Ik heb uit het verleden begrepen, dat Auhagen oorspronkelijk modellen in schaal TT uitbracht; dit schijnt toentertijd (DR-tijdperk) een goede oplossing
geweest te zijn. Waarschijnlijk krappe behuizing. Na de "Wende" heeft Auhagen zich ook op de rest van Europa gericht, en daar was H0 eigenlijk de voornaamste
schaal. Waarschijnlijk hebben ze hun modellen toen wat "opgerekt", maar ze bleven voor deze schaal wat aan de kleine kant.
Faller daarentegen komt nog vanuit het tijdperk waarin, wat nu schaal H0 heet, toen eigenlijk schaal 1:100 was. Vooral aan de oudere modellen kun je
dit nog terugzien.
Zo heeft Pola (maar ook Volmer en Kibri) altijd dichter tegen 1:87 aangezeten. Bij de Faller modellen, die oorspronkelijk door Pola (of PolaQuick) zijn
uitgebracht merk je dat deze "grover" zijn dan de echte Faller modellen.

Mocht ik dit verkeerd begrepen hebben: don't shoot me, I'm only the pianoplayer  8)

Wim
Re: Schaalgrootte huisjes
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Schaalgrootte huisjes
Tja, ik heb het al gezegd maar voor de duidelijkheid mog maar een keer. Je plaatst zelf de foto van de doos. Daar staat met grote letters "Kleinstadt" op. Wanneer Faller een model aanmerkt met "Kleinstadt" dan is het schaal 1:100. Gegarandeerd.

Inderdaad is Auhagen van origine een TT fabrikant, voorheen produceerden ze ook onder de naam Vero. Sinds de hereniging van Duitsland zijn ze ook begonnen met het produceren van een H0 lijn. De gebouwen uit de serie "Schmidtstrasse" is daar het beste voorbeeld van. Die zijn zuiver 1:87.
Voorheen werd ook in de DDR veel H0 gereden. De firma's Piko, Gützold en SachsenModelle produceren al vele decennia H0 modellen in exacte 1:87 schaal. Een jeugdvriend van mij in de zestiger jaren had een grote Piko baan. Was toendertijd in NL nauwelijks aan te komen maar zijn moeder kwam uit Dresden. De familie stuurde het spul op en kostte bijna niks.
Re: Schaalgrootte huisjes
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Schaalgrootte huisjes
 8) Op de foto van de doos is al te zien dat het huis ernaast een stuk hoger is.
Nou ja, Arie, of gebruiken op de achtergrond of gevalletje jammer maar helaas miskoopje. :roll:
:)  Het is wel netjes geplakt, dan dan weer wel. :thumbup:

Dirk-Jan
Re: Schaalgrootte huisjes
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Schaalgrootte huisjes
Een verdieping is bij de 80-er jaren woning ca 2,45+vloerdikte van ca 20 cm. Dus 2,65 /2,70.
Een moderner huis komt op 2,75 + 25 = 3,00 m.
Eea heeft ook met de veranderende regelgeving te maken. Herenhuizen zijn nog wat royaler.
Mvg
Marcel
Re: Schaalgrootte huisjes
Lid sinds: 2010

offline
Re: Schaalgrootte huisjes
Laten we het dan maar niet over Kersthuisjes hebben. Als je daar kijkt naar de verhouding tussen poppetje en deur, dan lach je je echt helemaal krom.   :D  :P
Re: Schaalgrootte huisjes
Lid sinds: 2022

Grt, Ronald.

offline
Re: Schaalgrootte huisjes
Citaat van: Dirk-Jan op zaterdag 04 februari 2023, 14:58:338) Op de foto van de doos is al te zien dat het huis ernaast een stuk hoger is.
Nou ja, Arie, of gebruiken op de achtergrond of gevalletje jammer maar helaas miskoopje. :roll:
:)  Het is wel netjes geplakt, dan dan weer wel. :thumbup:

Dirk-Jan

Heel simpel, geen gevalletje miskoop dus. Kijk maar eens goed op de doos, er staat heel duidelijk "relief Häuser" dus voor de achtergrond. Duidelijke foto bevind zich aan de achterzijde van de doos.
En de tekst die erbij hoort zegt genoeg:
Für Ihre Kleinstadthäuserzeile! Zweiteiliges Reliefgebäude-Set bestehend aus zwei dreigeschossigen, traufständigen Gebäudehälften mit abgewalmten Dach, eine davon mit Ladengeschäft im Erdgeschoss. Die Modelle lassen sich platzsparend an einer Wand oder am Anlagenrand als Hintergrundmodell aufstellen und in Häuserzeilen variabel anordnen.
130711.jpg

Grt, Ronald.
Re: Schaalgrootte huisjes
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Schaalgrootte huisjes
Als je nu kiest voor lasercut modellen, dan zit je vaak beter. Over het algemeen zijn daar de modellen exact 1:87 volgens mij.