Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Ombouw Analoog naar Delta (Delta Control 4f)

Gestart door supervisors woensdag 24 december 2014, 12:40:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw Analoog naar Delta (Delta Control 4f)
Zoals ik al eerder heb gemeld, heb ik enige tijd geleden mijn oude analoge Marklin (40+ jaar) baan weer voor de dag gehaald en ben weer aan het bouwen geslagen.
Hoewel het in eerste instantie de bedoeling was om analoog te gaan rijden, heb ik inmiddels een Delta controller 4f op de kop getikt. Het lijkt me dat ik daarmee met het bestaande materiaal (M-rails, wissels, seinen, Wisselspanning, enz.) toch een betere besturing kan krijgen.
Ik moet nu echter mijn locs gaan voorzien van een decoder. Er zijn echter zoveel verschillende decoders te koop dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Ik ben me er van bewust dat de Delta 4f beperkte mogelijkheden heeft vwb sturing, maar het is voor mij een acceptabel alternatief voor het analoge treinbedrijf.
Nu heb ik de controller LD-G-32 Locdecoder van TAMS Elektronik gezien. Het is mij echter niet duidelijk of deze controller geschikt is voor mijn analoge locs (Marklin 3000, 3044, 3055 en 3085) of moeten er andere decoders worden gekozen? De leverancier kon mij dit niet vertellen.

Verder zoek ik naar een ombouwhandleiding. Wie iemand waar ik deze kan vinden?
Ik zie jullie reactie graag.
Re: Ombouw Analoog naar Delta (Delta Control 4f)
Kan je alleen vertellen dat de G voor gelijkstroom staat en de W voor wisselstroom.
de LD-G-32 kun je dus niet gebruiken voor je Delta.
makkelijks is kijken of je een aantal delta decoders op de kop kunt tikken voor je ombouw.
daar zitten dipswitches op waardoor je makkelijk je adres kunt instellen.
of een Uhlenrock ANDI 75000, die is ook makkelijk in te stellen.

groet Winno
Re: Ombouw Analoog naar Delta (Delta Control 4f)
Dank je voor de reactie.
Er bestaan ook LD-W-32 decoders. Ik heb inmiddels gezien dat deze inderdaad wisselstroomgeschikt zijn.
Maar ik zie nu ook andere beren op de weg. Deze decoders zouden niet tegen de omschakelspanning kunnen voor de rijrichting.
Hoe moet dat dan worden opgelost?
Ik zit er niet op te wachten dat de decoders één voor één in rook opgaan.
Ik heb ook naar originele Marklin Delta Decoders gezocht. Maar deze zijn nauwelijks te vinden. En zeker al geen 4. Daarnaast zijn deze erg prijzig.
Kortom advies is dus van harte welkom.
Groet,
Paul
Re: Ombouw Analoog naar Delta (Delta Control 4f)
Je motor ombouwen naar 5 polig met magneet dmv. een ombouwsetje.( dan heb je een gelijkstroom motor.)
En kun je alle "normale" decoders gebruiken.

Zodra je de delta gebruikt heb je op de baan geen omschakelspanning meer. Dus dat is geen belemmering voor welke decoder dan ook.

Robin
Re: Ombouw Analoog naar Delta (Delta Control 4f)
Alleen een magneet en 3 polig anker is ookal voldoen.
net wat je wil.
magneet +decoder er in. cv aanpassen en rijden maar.

ik heb dat meer dan eens gedaan, en ik rij ook op een deltacontroler (zonder 4f).
koste? ik was ca 25,00 euro kwijt (decoder en magneet).
Re: Ombouw Analoog naar Delta (Delta Control 4f)
Persoonlijk raad ik je aan om te gaan voor een mLD (Märklin 60942) met daarbij een motorset die in de betreffende loc past (60941/60943/60944).

Deze mLD rijd op alle systemen. Naast analoog, rijd hij ook op oud digitaal (MM(2)), nieuw digitaal (MFX) en het universele digitale protocol DCC. Hieronder valt dus ook het besturen via Delta (zelfde als MM). Zo kan je in de toekomst alle kanten nog op en rijd hij vele malen soepeler dan met een 3-polige motor, samen met een Delta decoder.
Re: Ombouw Analoog naar Delta (Delta Control 4f)
Goedenavond Supervisor,

Ervan uit gaande dat je dus (voorlopig?) met de Delta 4f wilt gaan rijden dan moet je met enkele zaken rekening houden:
in principe is ELKE digitale decoder geschikt om Delta te rijden. MAAR met de 4f kan je niet een decoder instellen/programmeren, dus vallen er veel decoders af, tenzij je een aardige buurman met een uitgebreidere digitale treininstallatie hebt...
Dan blijft dus over een 'echte' Delta-decoder. Die moet je instellen met dipswitches op de decoder zelf.

Het probleem met de omschakelspanning geldt als je nog de oude blauwe Marklin-trafo gebruikt. Deze geeft een veel te hoge omschakelpuls waar alle decoders niet van houden.

En ombouwen/digitaliseren is in wezen 'niet meer' dan het solderen van enkele draadjes op de juiste plekken in een loc. :D
Er staan vele beschrijvingen en voorbeelden in de diverse forums en elders op het grote web.
Gewoon lekker veel googelen en bingen en zo...

Succes en hou 'ons' op de hoogte.
Re: Ombouw Analoog naar Delta (Delta Control 4f)
Dank voor jullie informatie.
Het probleem is dat delta decoders nauwelijks te koop zijn. En zeker geen 4 stuks. Dus ik ben eigenlijk wel genoodzaakt om naar alternatieven te zoeken. Ook heb ik helaas geen vriendelijke buurman met een digitale treinset. Ik zal het dus zelf op de één of andere manier moeten oplossen. Graag hoor ik van jullie tips hoe ik dat goed kan oplossen. Ik wil daarbij mijn "oude" spullen blijven gebruiken en het moet enigzins betaalbaar blijven.
Re: Ombouw Analoog naar Delta (Delta Control 4f)
Het goedkoopste alternatief om te kunnen programmeren/ instellen is denk ik een MS II,de moderne variant van de delta.  (Instapmodel centrale/ handregelaar)
Wat ze precies kosten weet ik niet. Maar ik dacht iets van 75-100 euro.
Ze worden nogal eens uit startsets getrokken door handelaren. Dus je kunt ze op beursen vinden.
Ik weet alleen niet of je dat nog onder "enigszins" vindt vallen. 

Robin
Re: Ombouw Analoog naar Delta (Delta Control 4f)
Afhankelijk van waar je woont, wil ik je graag helpen met het eventueel inprogrammeren van een decoder. Stuur gerust een PB'tje voor vragen. Zelf woon ik in Zwolle.
Re: Ombouw Analoog naar Delta (Delta Control 4f)
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ombouw Analoog naar Delta (Delta Control 4f)
Ik heb nog wel 3 gloednieuwe deltadecoders..... en 2 nauwelijks gebruikte.

Gr. Marcel
Re: Ombouw Analoog naar Delta (Delta Control 4f)
Allereerst wil ik iedereen danken voor de reacties.
Ik heb inmiddels iemand bereid gevonden om 3 locs voor mij om te bouwen. Daarmee kan ik mij in eerste instantie al eens vast gaan uitleven. Ik wil daarmee ervaring opdoen met Delta. Ik kan eventueel nog wel 1 decoder gebruiken. Marcel, graag hoor ik van je wat je voor een decoder wil hebben.
Verder ben ik enorm benieuwd hoe het gaat verlopen. Zeker doordat ik alleen ervaring heb met een enkele analoge loc op een beginnersbaan. Afhankelijk van deze ervaringen gaan we dan kijken hoe we verder kunnen gaan met de hobby.
Ik heb aan de hand van deze topic al wel veel bijgeleerd. Dus wie weet waar we ooit nog uitkomen.
Re: Ombouw Analoog naar Delta (Delta Control 4f)
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ombouw Analoog naar Delta (Delta Control 4f)
Ik lees dat je een Delta 4f hebt.

Bij de eerste generatie wordt het adres ingesteld met 4 soldeer eilandjes.
Bij de 2e generatie Delta-decoders met een 4-polige dipswitch.
Bij beide is het licht niet schakelbaar met de "F-knop".
Het licht gaat branden bij het rijden.

Bij de 3e generatie Delta-decoder kan het licht (of telexfunctie) geschakeld worden met de "F-knop".
Deze decoder heeft inmiddels een 8-polige dipswitsch, en is min of meer gelijk aan de oude C80 decoder.

Gr. Marcel.

PS, Ik heb Delta-decoders van de 2e generatie.
Re: Ombouw Analoog naar Delta (Delta Control 4f)
Marcel,
Helemaal goed. Ik heb nog wat oude locs liggen. daar kan ik dan mee experimenteren. Dat het een 2e generatie decoders is, is helemaal goed.
Graag hoor ik van je.