Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Marklin ICE 1 (37701)

Gestart door Silco_88 dinsdag 23 december 2014, 15:37:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin ICE 1 (37701)
Silco_88
gast

Marklin ICE 1 (37701)
Ik ben in het bezit van een ICE 1, marklin nummer 37701. Hierover heb ik 2 vragen:
- Mij valt op dat de verlichting in de rijtuigen 'flikkeren', de frontsein verlichting doet dit ook een beetje. Heeft iemand hier ervaring mee en wellicht een oplossing?
- Ik wil een loksound module van ESU inbouwen, maar welk type moet ik hiervoor aanschaffen en zou ik dit zelf kunnen?

Ik hoor graag van jullie.
Re: Marklin ICE 1 (37701)
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin ICE 1 (37701)
Je ICE-1, Märklin 37701 (DBAG logo, neu-rot kleurstelling) heeft licht flikkerende rijtuig verlichting, omdat de spanning, benodigd voor de gloeilampen via een relais rechtstreeks van de rails (middenpuntcontacten) komt. Er wordt dus niets gelijkgericht in de decoder, wat de piekjes aangaat.

Er is wel wat aan te doen, maar dan zou je per rijtuig de spanning moeten gelijkrichten, en een condensator moeten plaatsen.
In dat geval is het beter nog iets verder te gaan, en ledverlichting toe te passen. Het grote voordeel daarvan is een iets realistische kleur, maar nog belangrijker: geen warmteontwikkeling meer door gloeilampen en je kan via de decoder meer tussenrijtuigen voeden, daar het benodigde vermogen bij ledverlichting minder is.

(momenteel ben ik bezig met printen voor ICE-1 en 2, met daarop de benodigde componenten; plug&play)

Gr. Marcel
Re: Marklin ICE 1 (37701)
Lid sinds: 2013

offline
Re: Marklin ICE 1 (37701)
Ik zou aanraden om eens een afspraak met loc1200 (Marcel) te maken, ik heb goede ervaringen! Marcel kan vanalles voor je regelen (witte/rode ledplaatjes, binnenverlichting, etc) en hij weet veel van de diverse ICE-modellen! Neem er daarom wel de tijd voor.
Re: Marklin ICE 1 (37701)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Marklin ICE 1 (37701)
Is niet juist. Als de gloeilampen rechtstreeks door de rails worden gevoed via een relais, zullen ze niet flikkeren. Kijk maar eens naar je gloeilampen in huis (als je die nog hebt ;)  ). Het flikkeren komt doordat de lampjes met een "half signaal" worden gevoed vanuit de decoder. Dit kan je oplossen door de andere zijde van de spanning van de decoder te gebruiken. Maar dan moeten deze lampjes wel geïsoleerd worden van de massa van de baan. Anders is het einde decoder.

Kijk eens op de site van Klaas Zondervan. Die heeft daar, dacht ik, een paar oplossingen voor als je niet aan de decoder en de treinbedrading wilt frunniken.

Overigens zou ik ook LED verlichting aanraden. Extra draadjes zijn zo gemaakt met miniconnectoren van bijvoorbeeld de LEDbaron (neem wel meet aangesoldeerd draadje, connectoren zijn erg klein, gaat zo fout met solderen als dit iets te lang duurt.  ;)

Ik heb zelf mijn ICE 3770 hiermee uitgerust. De connector op de "wagenkoppeling" aan één zijde gelijmd, de andere los. Ook een tweede motor toegevoegd. Trein rijdt met 2 ESU LP4 decoders.
Re: Marklin ICE 1 (37701)
Lid sinds: 2012

offline
Re: Marklin ICE 1 (37701)
CiteerIs niet juist. Als de gloeilampen rechtstreeks door de rails worden gevoed via een relais, zullen ze niet flikkeren.

Dat was ook mijn gedachte, dus heb ik de draad van de decoder omgebouwd tot aanstuurdraad van een relais. De binnenverlichting wordt dan als het relais inschakelt rechtstreeks door de rails gevoed. Op zich werkte het wel om de verlichting wat feller te laten branden. Helaas is het knipperen van de originele situatie nu doorgegeven aan het relais, dat dus knipperend aangestuurd wordt.

Back to the drawing board dus, een kant-en-klare print voor een 3770 lijkt me best fijn!
Re: Marklin ICE 1 (37701)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Marklin ICE 1 (37701)
Als je ook de tweede draad van het relais aansluit op de decoder is dat ook opgelost. Alleen dan verwijs ik weer naar mijn draadje hierboven wat een betere oplossing kan zijn.  :) ;)
Re: Marklin ICE 1 (37701)
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin ICE 1 (37701)
Hoi,

Hoeveel tussenwagens moeten er gevoed worden?

Gr. Marcel
Re: Marklin ICE 1 (37701)
Bedankt voor de reacties tot dusver. Ik zal de website van Klaas Zondervan eens lezen.
Het gaat om drie tussenliggende rijtuigen, maar lieft wil ik niet klooien aan de originele rijtuigen dus valt LED inbouwen af.

Daarnaast wil ik graag een ESU loksound inbouwen, maar er zijn 5 verschillende connectors. Hoe kom ik erachter welke ik voor mijn ICE moet hebben?
Re: Marklin ICE 1 (37701)
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin ICE 1 (37701)
In principe hoef je dat niet te doen.
je kan er ook een vervangingsprint in doen welke op de plaats past van de oude.
(ik heb ze liggen)

Het plaatsen van een sound-decoder is andere koek.

Je moet voor jezelf even kijken of je de sleperschakeling wilt behouden.
Zo wel dan kan je de oude print verwijderen, en een 21 polige decoder plaatsen op een speciale connector met sleperwisseling. (ESU)
Zo niet, dan kan je een decoder los plaatsen.
Behoud je de gloeilampverlichting in de rijtuigen, dan dien je die te schakelen met een relais.
Bij ledverlichting kan je 4 tussenwagens rechtstreeks uit de decoder voeden.
Maar het is een echte ombouwklus en je kan het zo uitgebreid maken als je wilt.

Gr. Marcel
Re: Marklin ICE 1 (37701)
Na jaren niets te hebben gedaan met de ICE 1 , neem ik deze na kerst mee uit het ouderlijk huis om op mijn eigen baan te gaan rijden.
De gloeilampen zitten er nog steeds in en ik heb ook geen Loksound ingebouwd.

Toch begint het te kriebelen als ik denk aan de flikkerende verlichting. Ik heb de knoop doorgehakt om dan toch LED in te bouwen, aangezien de trafo dan minder belast wordt. Om LED in te bouwen wil ik dat wel graag met originele Marklin materialen doen, kan iemand mij aangeven welk Marklin setje past in de 37701 en los rijtuig 43711?

Zoals eerder vermeld heb ik 37701 uitgebreid met 1 los rijtuig, ofwel in totaal 3 tussen liggende rijtuigen die verlichting bevatten.

Re: Marklin ICE 1 (37701)
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin ICE 1 (37701)
Re: Marklin ICE 1 (37701)
Helaas staat daar niet het nummer van de verlichtingsbalk genoemd, dit staat ook niet bij uitbreidingsset 43704.

De beschrijving van de 37701 geeft aan dat er lampje 610080 wordt gebruikt. Kan ik deze vervangen door LEDs?
Re: Marklin ICE 1 (37701)
Lid sinds: 2014

offline
Re: Marklin ICE 1 (37701)
Als je hier leds in wilt maken kun je dat het beste doen met een ledstripje dan kun je kiezen uit kant en klare met gelijkrichter er al op sommige zijn zelfs dimbaar dit kan handig zijn als er gevoed word via rails en een relais.
Of je moet voor een plakstripje gaan met gelijkrichter en weerstand om de juist licht sterkte te krijgen dit is goedkoper maar iets meer werk.
Bij sommige andere modellen kun je de verlichting ook vervangen door een ledprint van een nieuwer model(rond 2010 zijn ze hier op over gestapt)maar dit is wel vrij duur meer dan 20 euro per print vaak.
Hoop dat je hier iets aan hebt.

Ps je kunt ook nog de gloeilampen vervangen door leds die je erin drukt alleen zijn deze dan vaak niet dimbaar omdat deze branden op een spanning van bvb 12v tot 24v ongeacht de spanning branden ze even sterk.
Re: Marklin ICE 1 (37701)
Een update. Het voorstel van hmmglaser lijkt me ook wel wat, een print gebruiken van een nieuwer model. Ik denk dat ik dan naar de rijtuigen van 43704 en 43705 moet kijken. Hiervan staan geen exploded views online. Heeft een forumlid voor mij het nummer van de LEDprint die in een van deze sets zit?

Verder heb ik nog een mooie ombouwsite gevonden:
https://www.marklin-users.net/forum/posts/t5535-Newbie-ICE-question----which-cars-with-which-train

Hierin wordt een goede oplossing geboden voor hetgeen ik zoek. Echter snap ik het schema niet. Wat is V+ en V-, wat is een BFR30 en wat is een BCV61? Bijgaand ook de schakeling.
Re: Marklin ICE 1 (37701)
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin ICE 1 (37701)
Ziet er netjes uit, al vind ik het wel een beetje fel.

Maar deze schakeling gebruik je als spanningsregelaar, en plaats je 2x 2 leds samen in serie met hun onderzijde naar elkaar op de plaats waar de gloeilamp zit. Is dus alleen toepasbaar in bestaande verlichting.
Ik vind het een mooie oplossing, maar zou er nog een condensator bij plaatsen om de spanningsdipjes op te vangen.

Mvg.
marcel
Re: Marklin ICE 1 (37701)
Lid sinds: 2017

offline
Re: Marklin ICE 1 (37701)
Effe  :offtopic:

Als die printjes klaarzijn mag je me altijd iets laten weten hoor Marcel.
Ik heb hier nog een berg rijtuigen om om te bouwen B)
Re: Marklin ICE 1 (37701)
Lid sinds: 2006

offline
Re: Marklin ICE 1 (37701)
Rechts in het schema zie je de aansluitdraden geel en bruin, aangesloten op een gelijkrichter (de 4 diodes), V+ is daardoor de + (plus) van de gelijkgerichte spanning en V- de - (min).
Een BFR30 is een type transistor, de BCV61, zijn  2 transistoren in een behuizing met de basis aan elkaar en aan 1 van de collectoren geknoopt.
Re: Marklin ICE 1 (37701)
Ik heb inmiddels in 1 rijtuig LED verlichting ingebouwd. De schakeling en resultaat volgen later. Ook heb ik de gloeilampen in de eindwagens vervangen door LED. Ook hiervan later de schakeling en het resultaat.
Tot zover ben ik zeer tevreden.

Nu de loc open is, wil ik tevens een mfx decoder inbouwen. Marklin heeft 60982 en 60972. Ik heb de ruimte in de eindwagen. Is 60972 dan de juiste keuze?
Re: Marklin ICE 1 (37701)
Lid sinds: 2014

offline
Re: Marklin ICE 1 (37701)
Marklin 60972 is een mtc21 decoder die je in een dragerprint kunt drukken.
Marklin 60982 is een bedrade decoder met een soldeer voetje van de nem 652 welke door trix en andere merken veel werd gebruikt in het verleden maar welke ondertussen door mtc21 en plux22 zijn vervangen.
Re: Marklin ICE 1 (37701)
Inmiddels hebben alle tussenliggende rijtuigen LED verlichting en rijdt alles naar behoren.
Vorige week heb ik een MFX 60972 aangeschaft om de huidige 6090 decoder te vervangen.

Nu loop ik tegen een aantal problemen aan:
- Dien ik de bruine draad van de verlichting uit de motorwagen aan te sluiten op de decoder oranje (zie bijlage, op decoder rechtsonder oranje)?
- Dien ik dan de bruine draad van de motor op de 0/GL aan te sluiten (zie bijlage, op decoder rechtsonder bruin/marron)?
- Alle rijtuigen hebben stroomdoorvoerende koppelingen en krijgen met gele draad stroom die van motorwagen tot eindwagen loopt. Moet deze gele op de LR (op decoder links, geel)?
- Naast de gele draad die de gehele trein door gaat, is rood ook doorgevoerd van motor- tot eindwagen. Moet de evenals het sleepcontact de doorgevoerde rode draad ook aan de decoder op B/GR?
- In de eindwagen zit ook een sleepcontact en zit een eenvoudige printplaat. Kan deze printplaat blijven zitten?

Ik hoop dat jullie enige hulp kunnen bieden.
Re: Marklin ICE 1 (37701)
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Marklin ICE 1 (37701)
Hoi Silco,

De bruine draad van de front/sluitverlichting moet op de decoder oranje aangesloten worden, de bruine motordraad aansluiten op groen of blauw (afhankelijk hoe je front-/sluitverlichting hebt aangesloten) , de gele rijtuigverlichting op een van de AUX uitgangen, de rode doorvoerdraad kan ook aan B/GR.
De printplaat kan een omschakelrelais voor de sleper bevatten, die zou ik laten zitten omdat hij bij het omschakelen van de rijrichting schakelt tussen voorste en achterste sleper. Weet alleen niet hoe dit in de ombouw geschakeld zou moeten worden. Andere forumleden weten hier misschien meer over.
Re: Marklin ICE 1 (37701)
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Marklin ICE 1 (37701)
 @citaat Zie ook het linker rijtje in
Re: Marklin ICE 1 (37701)
Bedankt voor het advies. De decoder op deze manier ingebouwd en aan de praat gekregen. Hou ik momenteel alleen nog een probleem dat de decoder zacht gaat brommen als ik naast de verlichting ook de AUX 1 (verlichting rijtuigen + eindwagen). Daarnaast flikkert de verlichting en als ik de andere kant op rij wordt de verlichting heel erg zacht en flikkert deze enorm.

Heeft iemand een idee/suggestie?

Re: Marklin ICE 1 (37701)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Marklin ICE 1 (37701)
Citaat van: Silco_88 op dinsdag 02 oktober 2018, 21:43:38
Hou ik momenteel alleen nog een probleem dat de decoder zacht gaat brommen als ik naast de verlichting ook de AUX 1 (verlichting rijtuigen + eindwagen).

Ik ben bang dat je de decoder dan overbelast, zitten er ledstrips in de wagons??

Als er gloeilampen in zitten dan deze vervangen door ledstrips.
Re: Marklin ICE 1 (37701)
Ja hier zitten led strips in. De retour van de led strips gaat via de wielen en niet via de decoder. Zou dit er mee te maken hebben?
Re: Marklin ICE 1 (37701)
Lid sinds: 2014

offline
Re: Marklin ICE 1 (37701)
Ja retour moet via de decoder anders kom je niet van het knipperen af.
Je noemt het de retour maar eigenlijk is dit de plus van de decoder je schakelt namelijk de min.
Re: Marklin ICE 1 (37701)
Dank voor de reacties. Echter hoe krijg ik een derde draad uit de rijtuigen naar de motorwagen? De stroomvoerende koppelingen hebben 2 aansluiten en worden momenteel al benut.
Re: Marklin ICE 1 (37701)
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Marklin ICE 1 (37701)
Relais tussen sleper en koppeling zetten, welke je laat schakelen door een functieuitgang.
Re: Marklin ICE 1 (37701)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Marklin ICE 1 (37701)
Ik heb voor een medeforumlid eentje omgebouwd met geluidsdecoder en binnenverlichting.

De motorwagen helemaal solo door de loksound laten besturen. In het andere koprijtuig een Uhlenbrock functiedecoder geplaatst.

Met de functiedecoder kun je de front en sluitlichten besturen en met een losse functie kun je de leds dan in alle rijtuigen bedienen.
Re: Marklin ICE 1 (37701)
Fred, dat is ook nog een optie. Ik heb nog een Uhlenbrock 76900 liggen, zal er eens over denken. Nadeel van deze optie is (volgens mij) dat ik de sleper in de eindwagen zonder motor gebruik om de functiedecoder + verlichting aan te sluiten en als deze sleper als eerste op een stopsectie stopt, de motor wagen gewoon doorrijdt.

Ik zie wel dat er een omschakeldecoder is van Marklin (60973), hier moet dan weer een losse mfx decoder op die geprogrommeerd is op hetzelfde adres als de mfx decoder in de motorwagen zodat ze hetzelfde doen.

Al met al is de optie van Fred lastig ivm de sleper en de 2e optie wordt te duur. Ik heb er dan dusdanig geld in gestoken dat ik beter een nieuwe ICE had kunnen kopen. Ik denk eraan de oorspronkelijke decoder terug te plaatsen en de MFX decoder in een andere loc te plaatsen.
Re: Marklin ICE 1 (37701)
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Marklin ICE 1 (37701)
Citaat van: Silco_88 op woensdag 03 oktober 2018, 12:36:17
Fred, dat is ook nog een optie. Ik heb nog een Uhlenbrock 76900 liggen, zal er eens over denken. Nadeel van deze optie is (volgens mij) dat ik de sleper in de eindwagen zonder motor gebruik om de functiedecoder + verlichting aan te sluiten en als deze sleper als eerste op een stopsectie stopt, de motor wagen gewoon doorrijdt.
Dat heb je nu, zoals ik begrijp, ookal. Je hebt namelijk beide slepers doorverbonden. Dus sterker nog, als je 1e eindwagen alweer door de stopsectie heen is, rijdt je ice gewoon over die stopsectie heen.

Citeer
Ik zie wel dat er een omschakeldecoder is van Marklin (60973), hier moet dan weer een losse mfx decoder op die geprogrommeerd is op hetzelfde adres als de mfx decoder in de motorwagen zodat ze hetzelfde doen.
Daar moet je gewoon je huidige mfx decoder op zetten, anders gaat het niet werken (je kan geen 2 mfx decoders hetzelfde mfx adres geven)
Re: Marklin ICE 1 (37701)
Dank voor de tips.

Even een paar dagen laten rusten en nu weer proberen. Hieronder heb ik het schema voor frontverlichting in de motorwagen, wie kan mij helpen met hoe ik onderstaand schema moet aansluiten op de MFX decoder?

Ik wil voor beide LEDs een eigen bruin en zal de condensator ook apart halen van elkaar. Daarmee zou er naast V4,5,6 ook V7 als 'bruin' naar de rode LED gaan met hiervoor conform V6 een 1N4148. Rede is dat op de MFX decoder zowel de front als sluit verlichting een eigen 'retour' (Ub+) heeft en ik dit wil volgen.

Waar sluit ik dan V4, V5, V6 en V7 op aan? Schema van de MFX heb ik ook toegevoegd.

Alvast bedankt voor de hulp.
Re: Marklin ICE 1 (37701)
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin ICE 1 (37701)
Ik zat er eens op broeden.
Ik zit nl met gelijk soort probleem.
Wil nl een ICE-1 met 2 werkende motorwagens gebruiken.
Hoewel op het niet stijgende traject het vermogen genoeg is om 14 wagens in beweging te zetten.
Mvg. Marcel
Re: Marklin ICE 1 (37701)
De motorwagen heb ik inmiddels werkend, zonder problemen. Zodra ik de eindwagen (zonder motor) plaats gaat het fout.
Weet iemand of het motorblok (M 374320) stroom afvoert op de wielen? Indien ja, dan gaat het vermoedelijk hier mis.
Re: Marklin ICE 1 (37701)
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin ICE 1 (37701)
Voor wat de dummy betreft:
De oranje draad van de front (grijs) en sluitseinen (geel) gaan naan de massa. (bruin)
De front en sluitseinen in de uitvoering van lampjes geven geen problemen, maar bij leds moet er eerst worden gelijkgericht en hoort er een voorschakelweerstand te worden geplaatst.
Ook de massa van de verlichting (geel) van de rijtuigverlichting gaat bij elk rijtuig naar de assen (bruin).

Mvg Marcel
Re: Marklin ICE 1 (37701)
Lid sinds: 2019

offline
Re: Marklin ICE 1 (37701)
Ik heb ook een Marklin 37701. De motor is zwak en lawaaierig. Is het eventueel een oplossing om een Märklin 60941 High-Efficiency Motor Conversion Set erin te bouwen of kan dat niet?
Re: Marklin ICE 1 (37701)
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin ICE 1 (37701)
In deze ICE zit al een hoogvermogen motor.
Met hoeveel tussenrijtuigen rijdt je?

Mvg.
Marcel
Re: Marklin ICE 1 (37701)
Lid sinds: 2019

offline
Re: Marklin ICE 1 (37701)
Slechts 4 Marcel