Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Ombouwen Fleischmann 1179

Gestart door ruudje.s maandag 26 januari 2015, 12:26:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouwen Fleischmann 1179
Hallo

Al een hele tijd probeer ik mijn Fleischmann 1179 (br 50 met kuiptender) om te bouwen naar digitaal.

Mijn probleem is het volgende: Aangezien zowel de boven- en onderkant van de tender, waarin de motor zich bevindt, volledig van metaal zijn, moet ik de motor isoleren om directe terugstroom naar de wielen te voorkomen. Zolang ik de bovenste kap weglaat loopt het locje, maar zodra ik hem er weer opzet ontstaat er blijkbaar toch kortsluiting en gebeurt er niks meer. Ik weet niet waar het probleem zich precies bevindt. Wie kan mij vertellen wat ik fout doe?

Alvast bedankt!
Re: Ombouwen Fleischmann 1179
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ombouwen Fleischmann 1179
Zonder afbeelding is dat moeilijk te zeggen Ruud.

Maar misschien is het mogelijk je motor / kap te isoleren met een stukje tape.
Ongewenste verbindingen kunnen ook tot stand worden gebracht door schroefverbindingen.
Is het deel waarin je schroefdraad is getapt, geïsoleerd van je motor, en ook het gat waar de schroef door gaat?

Gr. Marcel
Re: Ombouwen Fleischmann 1179
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Ombouwen Fleischmann 1179
Hi Ruud ?

Plaats eens een foto.
Kan je anders wel helpen maar waar woon je ?

groet
Harald

Re: Ombouwen Fleischmann 1179
Hallo

Bedankt voor jullie hulp en zelfs voor het aanbod om praktisch te helpen!

Inmiddels heb ik het probleem toevallig ontdekt. Het lag niet aan de isolatie zoals ik eerst dacht, maar aan het kunststof plaatje met daarop de koperen contactjes die tegen de motorcontacten moeten vallen. Telkens als ik de kap erop schroefde kwam daar een beetje druk op te staan, waardoor er geen verbinding meer was met de motorcontacten. Een beetje gebogen en nu loopt hij als een trein!

M.v.g.
Ruud