Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Blunder bij installeren 60948 (mSD) in ER20. En nu?

Gestart door AlbertG maandag 22 december 2014, 16:05:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Blunder bij installeren 60948 (mSD) in ER20. En nu?
Ik dacht zaterdag even snel deze decoder in mijn ER20 te plaatsen. Solderen was zo gebeurd, maar in de haast drukte ik de decoder omgekeerd op de printplaat. Gevolg: rookwolkje.  :-(

Om nu gelijk weer ? 90 uit te geven gaat me te ver, maar wat is het alternatief? Kan ik er een Lopi 54615 op drukken? Zijn de decoders onderling uitwisselbaar?

(Ik kan natuurlijk de oude decoder terugplaatsen maar alles zit nu net mooi op zijn plaats en die geluidsdecoder gaat er wel weer komen)

Albert.
Re: Blunder bij installeren 60948 (mSD) in ER20. En nu?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Blunder bij installeren 60948 (mSD) in ER20. En nu?
Ik denk dat een gewone MtC decoder gewoon past. Alternatief is een MLD van Marklin.

John
Re: Blunder bij installeren 60948 (mSD) in ER20. En nu?
Hoi John,
Bedankt voor je reactie. Wat bedoel je met een gewone MtC decoder? Is dat een andere aanduidng voor de Lopi met 21 polige aansluiting?

Albert.
Re: Blunder bij installeren 60948 (mSD) in ER20. En nu?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Blunder bij installeren 60948 (mSD) in ER20. En nu?
Voor mij in elk geval wel. De 21-polige decoder zoals Marklin die gebruikt kan vaak gewisseld worden met de 21-polige uitvoeringen van de andere merken.
Probleem waar je wel mee te maken kunt krijgen is de versterking van Aux 3 en Aux 4, die bij de ene decoder wel en bij andere nu net niet aanwezig is.

(voor de ER20 maakt dit volgens mij niet uit, omdat Aux 3 en Aux 4 niet gebruikt worden)

John
Re: Blunder bij installeren 60948 (mSD) in ER20. En nu?
Een ander probleem(pje) is dat de 21 pins van Märklin niet 100% compatibel is met die van b.v. ESU.
Andere afmeting van pennen en contrastekers. Oplossing de M* pennen iets uitbuigen.
Re: Blunder bij installeren 60948 (mSD) in ER20. En nu?
Albert,

Blunder?  Het is mij ook eens overkomen... en kaputt was de, in mijn geval, ESU 21-pins decoder (mazzel had ik wel, want de decoder werd gratis vervangen door de verkoper of door ESU).
Ik vroeg me af hoe het mogelijk was dat een connector met oneven aantal aansluitingen "fout" kon geplaatst worden.  Maar het kan dus wel: pin 22 ontbreekt wel op de voetplaat maar het "gaatje" 22 zit wel op de decoder.  En dus is het mogelijk de decoder "ondersteboven" op de voetplaat te drukken.
M.i. een foutje in de 21 pin MTC ontwerp.  Waarom "gaatje" 22? (wanneer gaatje 22 zou ontbreken, dan kan je bij fout monteren wel een pin kapot drukken, dat wel).

Zie ook: http://www.dccwiki.com/21_Pin_MTC_Connector

Willy
Re: Blunder bij installeren 60948 (mSD) in ER20. En nu?
Beste Medeforummers,

Bedankt voor de reacties en de tips. Ik ga er 1 bestellen en laat de ER20 daar een tijdje mee rondrijden. Als er weer een geluidsdecoder is kan de ESU in de Märklin BR216 die nu een MM decoder met 21 aansluitingen heeft.

Detail uit de pagina waar Willy naar verwijst: The NMRA standard has discouraged the use of this connector in new locomotive designs from January 2010......

Ik wens jullie allen fijne kerstdagen en een fantastisch 2015

Albert.
Re: Blunder bij installeren 60948 (mSD) in ER20. En nu?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Blunder bij installeren 60948 (mSD) in ER20. En nu?
Helaas is het polarisatie gat in de 21mtc connector op de decoder niet dicht gemaakt.
Dus is omgekeerd erop prikken nog steeds mogelijk, wat jou is overkomen.
Het staat wel correct in de handleiding aangegeven,dus het zal een (dure) beginnersfout zijn geweest.
Wat dat betreft, zijn plugX connectoren beter ontworpen.
Ik weet niet waar je de decoder hebt gekocht, maar probeer gewoon garantie, of coulance te claimen.
Bij ESU werkt dat ook en ik denk dat dit al in de prijs van de decoder is opgenomen.
De productie kosten liggen waarschijnlijk lager dan 10 euro.
Re: Blunder bij installeren 60948 (mSD) in ER20. En nu?
Hoi Ad,
Bedankt. Ik heb de leverancier aangeschreven maar nog geen reactie gehad.

Albert.
Re: Blunder bij installeren 60948 (mSD) in ER20. En nu?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Blunder bij installeren 60948 (mSD) in ER20. En nu?
Als dat gaat zoals bij mijn vorige leverancier (die daarbij meteen voor mij "gevallen" was), kan je het vergeten. Hoop ik niet voor je.

De gedachte van Märklin is dat zelf inbouw eigen risico is. Alleen door het "gecertificeerde" inbouwstation heb je garantie.

Wat was er bij mij. Ik had al tientallen decoders bij mijn vorige leverancier gekocht, naast heel veeeel ander spul. Een decoder ging defect en hij weigerde deze onder garantie te vervangen. En dat terwijl ik aan alle en betere eisen voldeed qua inbouw. Op basis van "onze" relatie had ik meer coulance verwacht. En daarna was hij vaste leverancier "af" (had er toch voor heel veeeeeeel guldens en later euro's gekocht). Ik was zo woest dat ik uitgezocht heb hoe ik een functiedecoder kon ombouwen naar een volwaardige 6090 hetgeen ik een aantal malen succesvol heb toegepast.  ;)

Maar ik hoop van harte dat jouw leverancier beter is dan mijn ervaring uit het verleden.

Overigens heb ik nu een topleverancier.  :)  En ik bouw alleen nog ESU's in. Hun garantie is voortreffelijk.

Re: Blunder bij installeren 60948 (mSD) in ER20. En nu?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Blunder bij installeren 60948 (mSD) in ER20. En nu?
Tja....

Het is een mooi gebaar als je decoder wordt vergoed, maar ik vind het persoonlijk niet zo netjes om het te claimen.
Dat doe je ook niet met je auto, als je er een deuk in rijd...

Een loc ombouwen / digitaliseren gaat soms met vallen en opstaan. Het lijkt simpel, en is het in weze ook, maar een foutje is zo gemaakt. Zeker het plaatsen van een 21p. decoder moet met wat zorgvuldigheid gebeuren.
Wat misschien wel een goede raad is, is om er eerst eens een standaard decoder erop te zetten, zodat je op een veilige manier je loc kan uitproberen. En als alles ok is, uitwisselen voor de dure versie.

Je kan ook een 21-polige testadapter maken, waar je de aansluitingen op kan testen.

Gr. Marcel
Re: Blunder bij installeren 60948 (mSD) in ER20. En nu?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Blunder bij installeren 60948 (mSD) in ER20. En nu?
Even ter aanvulling Marcel. Decoder ging bij mij defect na een lange periode van uitstekend rijden. Vergat ik te melden, was dus geen inbouwfout.

Later ontdekt dat een bepaald IC defect was. Na vervanging, was niet zo'n Märklin standaard eigen geproduceerd geval, werkte de decoder (en nog steeds) uitstekend. Was een leuk klusje SMD solderen.  :)
Re: Blunder bij installeren 60948 (mSD) in ER20. En nu?
Ik heb de decoder met korting opnieuw besteld bij de leverancier. Ik heb hem de situatie uitgelegd en hij was bereid mij korting te geven op een nieuwe. Daarnaast meteen een 21 polige ESU meebesteld om eerst te kijken of alles goed is aangesloten.

Iedereen bedankt voor de bijdrage.

Albert.