Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Waldbrunn3

Gestart door Artgcq maandag 22 december 2014, 15:19:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Waldbrunn3
Artgcq
gast

Waldbrunn3
Hallo iedereen
Ik ben Arthur

De werken zijn van start gegaan bij waldbrunn3.
De 2 planken zijn geplaatst op 6 schragen.
De planken zijn niet vastgezet aan elkaar omdat ze anders niet kunnen verschuiven
De rails liggen op de plank morgen ga ik normaal beginnen aan het banenplan. Deze keer ga ik het niet op wintrack doen maar gewoon uit mijn hoofd. Het is simpeler en gemakkelijker.
Re: Waldbrunn3
MatthiasD
gast

Re: Waldbrunn3
Hoi Arthur,
Welkom. Wat is het plan/idee bij de baan?
Plaatjes zijn ietwat aan de kleine kant ;)
Re: Waldbrunn3
Artgcq
gast

Re: Waldbrunn3
Ja sorry, ik ga nu proberen ietswat grotere foto's te maken, maar het is met mijn gsm getrokken en ik ben bang dat ik ze te groot ga doorsturen en dat ik ze niet op het forum zal kunnen zetten want je kunt maar 350kb per foto.
Een plan is er niet echt want de rails dat je ziet zijn voor het schaduwstation. De hoofdronde komt uit een sporenboek dit is al helemaal compleet en licht nu in grote stukken op de schragen. Voor het schaduwstation zal ik met de 5 engels wissels een paar opstel sporen maken, een plaats voor mijn 4 reizigerstreinen komt er ook voor een ICE2, een dubbeldekker, de oude versie van de 43800, 43810, 43820 en 2 verschillende reizigerstreinen, en een hoofdronde. De hoofdronde zal aan de voorkant open blijven want daar zal ik een tweede station zetten.
Nog een klein vraagje.
Voor de mensen met een ICE2 ik heb mijn treinen verlicht maar ik wil voor elke trein een sleepcontact zodat je geen draden ziet zitten maar mijn vraag is welk sleepcontact heb je hiervoor nodig?
Groet Arthur
Re: Waldbrunn3
Artgcq
gast

Re: Waldbrunn3
Hallo
Ik ben begonnen aan mijn schaduwstation en geëindigd met de opstelplaats voor mijn goederentreinen. Zie de eerste foto's
Foto 1: Het opklim spoor voor naar mijn hoofdrondes te gaan de eerste bocht in m-rails en dan verder in C-rails.
Foto 2: De hoofdronde van het schaduwstation.
Foto 3: Het eerste opstelspoor zonder treinen.
Foto 4: Het eerste opstelspoor met treinen.
De rails liggen nog niet vast wegens tijdsgebrek.
Groet Arthur
Re: Waldbrunn3
Artgcq
gast

Re: Waldbrunn3
Hallo iedereen

Ik heb besloten een voledige ronde rond de zolder te doen maar heeft iemand tips hiervoor?
Het grootste probleem is dat dubbel rail kan maar alleen niet bij 3 steunmuren er zitten al gaten in.
Maar mijn opa zal beslissen of deze nog groter kunnen gemaakt worden voor een dubbele rail of dat we maar een enkele rail zullen moeten nemen

Groet arthur
Re: Waldbrunn3
Lid sinds: 2013

offline
Re: Waldbrunn3
Wel niet? Frietje met zonder?

Zonder dollen, wat voor rails heb je precies nodig? Ik heb nog diverse M-rails liggen die ik wil verkopen. Je kunt me een PB sturen.
Re: Waldbrunn3
Artgcq
gast

Re: Waldbrunn3
Hallo

Ik heb toch nog wat op internet gekeken en deze site gevonden: modelspoormagazine.be.
Hier heb ik de agenda van alle modelspoorbeurzen gezien maar ik weet van geen één of het een workshop is of je er iets kunt kopen. Dus hier is mijn vraag waar kun je iets kopen en hoe zie je dat?

Grtjes Arthur
Re: Waldbrunn3
Lid sinds: 2014

offline
Re: Waldbrunn3
Re: Waldbrunn3
Fredi
gast

Re: Waldbrunn3
Ben ik juist als ik veronderstel dat je in België zoekt? Dan kun je elke 3de zondag (voormiddag) van de maand naar het Woluwe Shopping Center, daar vind en koop je al wat je maar wilt.
Alhoewel er heel weinig reclame mee wordt gemaakt (moet ook niet meer, iedereen kent het al jaren, ik ga er al minstens 25 jaar naar toe, en 't bestaat al langer) staan alle grote handelaren daar toch ook die op elke andere modeltreinbeurs staan, er is dus heel veel aanbod van modeltreinen, oud en nieuw.
Er staan ook heel veel particuliere verkopers en clubs, die hun spullen omzeggens gratis weggeven: laatste keer een splinternieuwe Märklin rolbrug gekocht voor 40 euro! Nooit gebruikt, transportblokkeerschroefje er nog in en geen stofje laat staan krasje op te vinden. Bij de handelaren betaal je daar makkelijk 4x zoveel voor. Als je een koopje wilt doen moet je daar zijn.

Verzamelbeurs Woluwe Shopping Center (België) kalender 2015
Elke 3de zondag (meestal) van de maand van 07:30 tot 13:00.
In de gangen van het Woluwe Shopping Center.
Sint-Lambertusstraat 1 - 1200 Sint-Lambrechts-Woluwe (Brussel)

Blikken speelgoed, oude Lego, Playmobile, treintjes, boeken, maar ook een redelijk groot aanbod van 1:18 en 1:43 miniaturen.
Zowel nieuw als tweedehands is er op deze beurs te vinden.

18 Januari
15 Februari
15 Maart
19 April
17 Mei
21 Juni
19 Juli
16 Augustus
13 september
18 Oktober
15 November
27 December
Re: Waldbrunn3
Artgcq
gast

Re: Waldbrunn3
Hallo Fred

Kun je er ook C-rails kopen????
Re: Waldbrunn3
Fredi
gast

Re: Waldbrunn3
Je kunt er alles kopen, zonder twijfel.
Re: Waldbrunn3
Artgcq
gast

Re: Waldbrunn3
hallo iedereen

Ik ben heel heel misschien van plan Itrain te kopen.
Ik weet dat je er een computer voor nodig hebt maar ik heb het meer over praktische dingen zoals:
- heb je er internet voor nodig als je erop zit?
- heb je internet nodig voor het te downloaden of te updaten?
- wat heb je nodig van melders of decoders?
- wat kost dit?
- kun je ervoor zorgen dat analoge treinen ook rijden?
- stipelt hij zelf routes uit?
- kun je dit met een M.S. 2 heb je speciale kabels nodig?
- kun je je treinen nog altijd met je M.S. 2 besturen?
- ik heb ook geen seinen of speciale decoders alleen 2 wisseldecoders van viessmann

Groet Arthur

P.S. Ik heb de gehele handleiding gelezen maar ik versta er toch niets van.
Re: Waldbrunn3
Artgcq
gast

Re: Waldbrunn3
hallo
Ik zou graag eens een schema hebben van hoe jullie die ledjes aan die zilveren schakelaars aansluiten.
Groet Arthur
Re: Waldbrunn3
Jorg
gast

Re: Waldbrunn3
Arthur

Een wat late reactie.
Voor al die vragen kan je terecht op het Itrain forum of een PB sturen naar iTom.
Hij zal je graag voorthelpen denk ik.
Groeten uit Antwerpen.
Re: Waldbrunn3
Artgcq
gast

Re: Waldbrunn3
Hallo
Ik ben 2 maand offline geweest en vandaag toch eens de draad opgepikt.
Na 2 jaar wachten is de zolder geisoleerd door de isolatie is de zolder 16cm kleiner waar wel warmer in de winter (vroeger kon je er rookwolkjes blazen). Nu na al die maanden een paar oude treinen herstelt: haakjes, lampjes, etc... Maar mijn klein werktreintje heeft het ook begeven spijtig maar ja.
Toen ik thuiskwam ben ik direct naar de zolder gespurt toen ik bovenkwam zag ik dat er rails van mijn plank gevallen waren en dat er overal stof was na 3 dagen werk kon ik alles opzetten de elektriciteit aansluiten en beginnen met de boven bouw ziehier de foto's
Re: Waldbrunn3
Jorg
gast

Re: Waldbrunn3
Arthur
Leuk dat je de draad weer opgepakt hebt.
Jammer dat er tijdens je afwezigheid het een ander gesneuveld is.
Re: Waldbrunn3
Artgcq
gast

Re: Waldbrunn3
Foto 1 In deze foto is het redelijk te zien aan de voorkant van het station is er een taxistop later als ik de scenery maak zal er ook nog een parkeerplaats komen aan de onderkant.

Foto2 de tunnel van het hoofdstation naar de stad

Foto3 dit is moeilijk te zien maar achter de oprit naar het station zijn er 2 opstelsporen voor locs deze locs moeten eerst door de garage ( zie foto 4)en dan kunnen ze naar die 2 opstelsporen

Foto 5 en 6 zijn 2 siberlingen rijtuigen dat ik heb verlicht.

Groet Arthur
Re: Waldbrunn3
Artgcq
gast

Re: Waldbrunn3
Hallo Jorg

Gelukkig heb ik het meeste kunnen herstelken alleen is mijn klein treintje kapot het kraakte piepte en nu is het helemaal gedaan misschien kan ik de decor of de motor nog redden
Re: Waldbrunn3
Jorg
gast

Re: Waldbrunn3
Arthur

Misschien dat het defecte treintje eens een grondige reinigingsbeurt nodig heeft, ik zou dat eerst even doorvoeren.
Re: Waldbrunn3
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Waldbrunn3
Leuke update Arthur. :thumbup:
Is het misschien niet leuker om bij foto 4 waar het locje op zijn kant ligt een wissel te plaatsen zodat je nog een extra opstel spoortje hebt voor een loc naast de werkplaats ?
Voor de rest een leuke baan die ik vanaf nu ga volgen. :)


Re: Waldbrunn3
Artgcq
gast

Re: Waldbrunn3
Hallo hO_miessie

dat is een goed idee maar daardoor heb ik nog een vraagje wat moet er dan komen zodat het op een werkplaats lijkt. Niet al te groot want daar komt ook nog een deel industrie.

O en nog een klein vraagje bij 1 van de vorige berichten toonde ik een siberlingen zit er daar genoeg licht in. Of moeten er meer lampen in? Straks zal ik mijn 2de voertuig tonen als het af is en dan het derde.

Groet Arthur
Re: Waldbrunn3
Lid sinds: 2012

offline
Re: Waldbrunn3
hallo Arthur
even een vraagje bij foto twee, ik zie daar een aantal plugjes en zo te zien wat weerstanden in elkaar gestoken zitten, is dit tijdelijk?
en waar dient het voor?
als ik het zo zie is dit vragen om problemen in de toekomst.
groet Paul
Re: Waldbrunn3
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Waldbrunn3
Hoi Arthur,

Er zijn vele dingen die je bij een werkplaats kan zetten bv een dixi toilet omdat de wc's in het gebouw verbouwd worden.
Een paar lossen wielenstellen die er liggen opgeslagen een parkeerplaats waar een vrachtwagen zijn spullen kan lossen.
Ik zelf moet mijn werkplaats ook nog inrichten dus ook de buitenkant daarom ik kijk ook veel bij andere hun werkplaats daar zie ik altijd wel wat ideeën die ik kan gebruiken. ;)
Re: Waldbrunn3
Artgcq
gast

Re: Waldbrunn3
Nieuwe update
Foto 1: 2de rijtuig verlicht
Foto 2 tot 4: gaas
Foto 5: 10m telefoon draad.
Re: Waldbrunn3
Artgcq
gast

Re: Waldbrunn3
Hallo iedereen

Voor een berg te schilderen welke kleuren moet je daarvoor gebruiken.

De nieuwe update
Re: Waldbrunn3
Jorg
gast

Re: Waldbrunn3
De kleur die je zelf het mooiste vind denk ik, want smaken kleuren daar kan je dagen en weken over discusieeren.
Re: Waldbrunn3
Artgcq
gast

Re: Waldbrunn3
Hallo forumleden
2 weken geleden heb ik eindelijk een beetje kunnen plaatsteren ziehier het resultaat.
Groetjes Arthur
Re: Waldbrunn3
Jørg
gast

Re: Waldbrunn3
Arthur
Begint al mooie vormen aan te nemen,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Waldbrunn3
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Waldbrunn3
Hij gaat lekker Arthur. :thumbup: :thumbup:
Re: Waldbrunn3
Artgcq
gast

Re: Waldbrunn3
Foto 1:Nieuwe aanwinst een berghut van faller
Foto 2: het controlcenter met 2 analoge bakjes de grote is voor analoog te rijden en de tweede kleine is voor wissels en de leds. De digitale is voor de digitale wissel + de treinen.
Foto 3: het station en de tunnel

Sorry voor de omgekeerde foto's zal kijken voor andere.
Re: Waldbrunn3
Artgcq
gast

Re: Waldbrunn3
brug maar in de vakanttie misschien laten veranderen door boogbruggen
En mislukte spuitbeurt iets te lichtgroen
Re: Waldbrunn3
Artgcq
gast

Re: Waldbrunn3
Hallo
Ik had nog verscheidene sporen over dus ziehier mijn keerlus
Naast het station staat de spuitbus van het groen.

Vandaag ook eens nagedacht over hoe ik mijn plank wil indelen: dorp of bergdorp.
Het wordt dus een bergdorp met als dal de keerlus de rest blijft open er komen zeker nog foto's van het plan.
Groet arthur
Re: Waldbrunn3
Lid sinds: 2010

offline
Re: Waldbrunn3
Hoi,

Citaat van: Artgcq op zaterdag 20 juni 2015, 21:40:37
En mislukte spuitbeurt iets te lichtgroen

Dit is inderdaad wel heel erg fel :) Het is zoder om de dure verf van Tamiya daarvoor te gebruiken. Je kan beter een knikkerbus van de Action of een andere prijsvechter nemen. Neem eens als basis een zwarte kleur. Dan kan je met grijs, wit en andere kleuren tot een mooi resultaat komen. Met grasvezels kan je dan tussen je rotsen wat "gras" aanbrengen.

Groet Ronald.
Re: Waldbrunn3 bergupdate
Hallo iedereen

De eerste stap van het bergdorp is gestart maar eerst moet je natuuurlijk beginnen met een berg zie de standaard voor de berg
Re: Waldbrunn3 bergupdate
Deel 1 van het bergdrop
Re: Waldbrunn3 bergupdate
Hallo iedereen
Na eeen tijdje stilgelegen soms poste ik iets maar dat was van voor ik even stopte.
Dank je wel Ronald voor de goede tip. Ik heb ondertussen een pot zwarte verf gekocht.
Ik heb niet veel scencry gedaan wel elektrische dingen. Vandaag het eerste nadeel gevonden aan het schaduwstation een wissel die kapot was gelukkig wel kunnen repareren. Ook had ik een probleem mijn treinen zoals mijn ICE 2 en mijn dubbeldekker kon niet naar de het schaduwstation en naar boven doordat het te scherp naar boven was dus heb ik een stukje rail ertussen gestoken zie de foto's. Ook nog mijn huis op mijn bergtop gezet. Ik heb wel nog een vraag hoe kan je best zorgen dat je draden niet overal los hangen.
Groet Arthur
Re: Waldbrunn3 bergupdate
Hallo iedereen


Ik heb niet stil gezeten. Alleen waren het aan mijn plank onzichtbare werken. Want na de 4de keer mijn hoogtes nagekeken, opnieuw gebouwd, etc. heb ik er wel genoeg van er blijven helling van +5° in zitten.
Dus komt er een reusachtig update de klimspiraal midden in mijn plank wordt afgebroken en er komt nu 1 aan de voorkant. Wel een vraag zou dit niet te bombastisch eruit zien want dit is het eerste dat je ziet als je op de zolder komt. Zodat ik van de helling waar ik met een hellingsgraad zit van 7° van af ben. Met deze nieuwe klimspiraal kan ik van mijn rangeerstation naar mijn gewone plank en zo nog 1 naar boven zodat ik zoals gezegd van mijn ambetante helling vanaf ben. Deze helling ligt ook tegen de zolderwand aan dus er is wel niet zoveel mee aan te vangen.

Mvg Arthur
Re: Waldbrunn3 bergupdate
Hallo iedereen

Ik heb een vraag wat is dat blauw spul dat je onder de rails steekt om je treinen minder geluid te laten maken?

Mvg Arthur
Re: Waldbrunn3
peterke33
gast

Re: Waldbrunn3
Arthur,

Dat is ondergrond laag voor laminaat, is niet duur hoor. je kan het kopen in een goede doe het zelf zaak.


Groeten

Peter
Re: Waldbrunn3
Artgcq
gast

Re: Waldbrunn3
Dank u wel Peter voor de reactie :)
Re: Waldbrunn3
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Waldbrunn3
Hier klik staan er nog wat meer genoemd, ze niet alleen niet allemaal blauw  ;)
Re: Waldbrunn3
Artgcq
gast

Re: Waldbrunn3
Bedankt iedereen voor het opzoekwerk en de korte uitleg.


Nu ik toch bezig ben met de helft van mijn baan plat te smijten eigenlijk blijft er gewoon nog het schaduwstation en mijn hoofdstation over en ik denk dat het dat is al de rest gaat plat en wordt opnieuw opgebouwd. Ben ik waarschijnlijk van plan om een soort van terugmeldcentrale te gaan maken. Maar ik heb nog een klein vraagje als je nu een s88 koopt. Wat heb je dan nodig? Een pc CS of MS 2. Want ik heb wel een MS 2 maar niets anders. Ik vind die decoders ook relatief duur.
Ik kan ook een simpeler zelfbouw doen met gewoon een ledlampje en dat is het. Dan maak ik gebruik van de wielen van een trein een plus kabeltje die naar alle ledjes loopt en de rest doet de trein zelf door er gewoon over de rail te rijden die niet meer aan de min is bevestigd en zo brandt mijn lamp. Dan kan ik misschien ook per 10 of 20 rails zo'n terugmeldsysteem inbouwen. + dat ik 4 hoofdsecties heb dat ik kan uitschakelen voor een deel. Het station, spiraal die nog moet gebouwd worden, sectie achter de berg en mijn bergspoortje dat eveneens nog moet opgetrokken worden.

Mvg Arthur
Re: Waldbrunn3
Artgcq
gast

Re: Waldbrunn3
Om verder te bouwen op mijn vorige reactie
Foto 1,2,3,4,5 hoe de plank was
Volgende reactie deel 1 van de verbouwingen. Zoals je zult zien is het gewoon verlaagt en is de klimspiraal weg. Hierdoor zal het misschien lukken om mijn helling van +7 procent weg te krijgen anders is mijn laatste speelkaart uitgespeeld.
Re: Waldbrunn3
Artgcq
gast

Re: Waldbrunn3
Deel
Mvg arthur
Re: Waldbrunn3
Artgcq
gast

Re: Waldbrunn3
Ik heb een vraag zijn de afmetingen van  faller car system bussen en busjes(bestelwagens) en moest er iemand willen zou je mij ook de wielbasis willen vermelden zo ongeveer?
Re: Waldbrunn3
Lid sinds: 2008

offline
Re: Waldbrunn3
Hoi,

Er zijn vele soorten (bestel)bussen.
Allemaal met hun eigen afmeting en wielbasis.
Waarom wil je de afmetingen weten?
Op een weg van 5 cm breed kun je wel ermee rijden.

Groeten,
Ton.
Re: Waldbrunn3/boompjes planten
Merci voor het antwoord Yeoman.
Het is een beetje om alles af te kunnen meten op voorhand. Moest ik ooit een car system installeren.

Nu er weer tijd is voor de modelbaan. Ben ik weer in gang geschoten. Een paar weken geleden wil ik nog eens het stof afdoen en poef mijn verlichting begeeft het. Gelukkig was het oude kerstboomverlichting. Ik dacht dat het misschien tijd was voor wat vernieuwing en ik heb twee ledtrips van 3m gekocht. Na wat nagedacht te hebben hoe ik ze zou hangen kwam ik op een ideetje. Als ik ze schuin hang zou ik over de ene kant van de plank genoeg verlichten met 1 strip. Nu hangt er juist 1 ledstrip de tweede moet ik nog installeren en een frame voor maken. Nu dat eventjes stil ligt door de warmte op de zolder ben ik gaan denken voor de scenery de huisjes voor op de berg staan er al op 2 verhoogde platformen. De berghut staat op het frame voor mijn berg (zie eerdere foto'). Maar aan de andere kant van mijn plank heb ik nog een grote ruimte over daar komt wat industrie maar ook wat boompjes. Ik had gedacht aan een boomhaard. Beetje boompjes in een paar rijen met wat draad ertussen gespannen moet simpel zijn. Ik ging zoeken in de boompjes dat ik had staan maar alles was te groot of het was verstorven door ouderdom want sommige boompjes zijn van mijn papa. Dus zelfbouw of het land af rijden voor 2 boompjes. De keuze was snel gemaakt wat materiaal bijen rapen en beginnen. De prototypes vond ik maar niets omdat ze allemaal niet natuurlijk genoeg waren dus eventjes in de natuur gaan zoeken gelukkig een grote spar gevonden en een grote tak afgeknipt deze heb ik dan verknipt in kleine boompjes. Om de boompjes langer dan een paar jaar te kunnen houden heb ik een lijm verdund met veel water en de takjes erin gelegd ik hoop dat de buitenkant van de takken beschermd word en de binnenkant hard wordt doordat de takjes de lijm met water redelijk gemakkelijk opnemen (of hoe je het ook moet noemen). Foto's volgen.

Mvg Arthur