Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

De Simbaan - Definitief plan, start bouw, radiostilte

Gestart door Fredi maandag 22 december 2014, 10:47:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
De Simbaan - Definitief plan, start bouw, radiostilte
Omdat het ontwerp nu toch wel al voldoende gerijpt is kan er stilaan met de bouw begonnen worden.
Het ontwerp zelf (en de eventuele wijzigingen tijdens de bouw) is daar te volgen: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=53681.0

Gestart is een groot woord, we zijn nog niet gestart met bouwen maar ik ben wel gestart met afbreken wat er toch nog in de weg stond.
Waar het M-rail baantje moet komen lagen nog restanten van mijn spoor 0 testbaan: langeduurtest met Koploperbesturing, terugmelding volgens het Mon principe http://forum.3rail.nl/index.php?topic=41675.0,   Edits booster op 30V, aangepaste motoren, enz... Deze testen zijn na meer dan een jaar afgerond naar volle tevredenheid, dus was het testbaantje overbodig.
Alle ervaring zal gebruikt worden in een grote spoor 0 baan.
De Mon-terugmelding zal wel ook toegepast worden op de h0 Simbaan omdat ze perfect werkt en een flexibiliteit bied waar je anders op een M-rail baan maar kunt van dromen: nu mag de hele baan eerst perfect gelegd worden en nadien kunnen de terugmeldcontacten tot op de millimeter nauwkeurig aangebracht worden waar gewenst, al is het op een wissel.

Het ligt er voor het moment zo bij, maar daar komt wel snel verandering in.

Re: De Simbaan - wisselboosters
Deze ontbraken nog op de groepsfoto, de wisselboosters die zeker weer zullen gebruikt worden om de M-wissels digitaal 100% betrouwbaar om te zetten, niks meer dan een paar hulprelais per wissel, eentje voor elke spoelhelft.
De schakeldecoders moeten enkel de kamrelais doen trekken, de relais schakelen op hun beurt de wisselspoel, met wat je maar wilt, bij spoor 0 minstens 24V AC, maar ook bij M-wissels mag het wel de volle 16V wisselspanning zijn, dan doen ze zoals vanouds luid 'tsak tsak' dat het een lieve lust is.
Re: De Simbaan - wisselboosters
Hoi Fred,

Ik meld me aan als volger, altijd interessant wat je post  :thumbup:!

Met vriendelijke groet,
William
Re: De Simbaan - wisselboosters
Bedankt voor het compliment William, ik doe mijn best.
Voor onconventionele modelbaan techniek moet je hier zijn :-)
Maar mijn oplossingen zijn wel altijd super eenvoudig, ik blijf het KISS principe trouw.
Re: De Simbaan - unboxing
Gisterenavond was de kleinzoon op bezoek en we hebben wat oude spullen opgegraven die we zullen nodig hebben voor de Simbaan.
En dat viel niet mee. Ik vind van alles, waarvan ik toch vermoed dat ik het moet hebben, niet meer terug.
Anderszijds vind ik allerhande waarvan ik totaal niet meer wist dat ik het had.
Ik namelijk kom uit een heel zwart gat, een periode van 100% geheugenverlies en zit voor de rest van mijn dagen met een hersenletsel.
En dat gecombineerd met 10 -tallen dozen verspreid over het hele huis waar oude treinspullen in zitten, soms al meer dan 30 jaar, maken het er natuurlijk niet makkelijker op om alles weer bijeen te krijgen.

Maar er is al heel wat bruikbaars bijeen gevonden, wellicht voldoende om het nodige voor het baantje uit te sorteren.

Het ligt er nu zo bij:
Re: De Simbaan - unboxing 2
En er zit leuk spul tussen, soms nog bijna fabrieksnieuw.
Re: De Simbaan - unboxing
Hoi Fred,

Ga je met de blauwe trafo's aan de slag, of toch maar witte? Ik heb al eens een decoder opgerookt door test te rijden met een blauwe trafo...

Met vriendelijke groet,
William
Re: De Simbaan - unboxing
Dag William,

Ik was eigenlijk helemaal niet van plan nog met trafo's te werken, de opzet was digitiaal handbediend met de CS1R voor de kleinzoon en Koploper besturing voor mij.
Maar nu ik al die oude spullen terug zie waarvan ik zelfs niet meer wist dat ik ze had groeit toch het gevoel dat er weer analoog zal moeten gereden worden ook.
'k Heb heel wat oude analoge locs opgegraven die ik zeker niet wil digitaliseren, ze hebben vroeger heel goed analoog gereden en zullen dat nu na een revisie zeker nog doen.
Ik kan toch geen decoder in een eerste revisie DA800 met plastieken gaan kap inbouwen? Dat zou bijna heiligschennis zijn.
Maar ik wil hem wel weer zien rijden.
Dus zal het baantje nog een extra mode krijgen, analoog bedrijf. Toch gedeeltelijk.
En dat moet dan zeker met de blauwe trafo's, en eigenlijk zijn zelfs die al veel te nieuw, maar ze zijn nog zo mooi dat ik ze zeker bij de baan wil opstellen. Neen, witte worden het zeker niet!
Decoders zullen niet opgerookt worden hoor, ik zorg er wel voor dat de primaire spanning netjes 220V AC bedraagt, dan is de uitgangsspanning ook nog altijd zoals jaren geleden.
Re: De Simbaan - unboxing
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: De Simbaan - unboxing
Fraai hoor Fred.... :thumbup:

Re: De Simbaan - unboxing
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De Simbaan - unboxing

Hoi Fred !

Leuk project, waar je aan gaat beginnen  :thumbup:
Als ik naar de uitgepakte dozen kijk, kan ik bijna de geur van het oude Märklinspul ruiken....heerlijk !
Op ontdekkingstocht in je eigen huis  :P

Benieuwd waar het toe gaat leiden.....grtz Tony
Re: De Simbaan - unboxing
Ja, er zit echt wel fraai spul tussen, 'k zal nog een paar fotootjes plaatsen: een nog hele mooie 7051 kraan in oude grijze doos bijvoorbeeld (voor de doos alleen al vragen ze tegenwoordig een kapitaal), en een leuke bel in het originele doosje, en bovenleidingmasten in een heel oud doosje, 'k ben bijna zo gelukkig met alle oude doosjes als met wat er in zit :-)
Re: De Simbaan - unboxing
Hoi Fred,

Die bel ken ik nog wel uit oude brochures! Heb me altijd al eens afgevraagd hoe die zou klinken, dus een youtube-filmpje (of eenvoudig een audio-file) in de toekomst wellicht? Wanneer de tijd rijp is :-).

Voordeel van deze bovenleidingsmasten: het zigzag-patroon is typisch Epoche I-II, kwam ik op een gegeven moment achter. Ik heb er dus ook een paar liggen voor mijn elektrische Epoche-I-speeltjes. Leuk man!

Groet,
William
Re: De Simbaan - unboxing
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: De Simbaan - unboxing
 In jou huis heb jij echt wel (misschien te) veel opbergruimte.

Zie veel mooie 'oude' spullen geschikt voor een museum?
Re: De Simbaan - unboxing
't Ja, wat wil je, ik heb de laatste 50 jaar niks meer weggedaan, toch niet dat ik weet.
Re: De Simbaan - unboxing
Citaat van: Tony op dinsdag 23 december 2014, 11:41:32
Benieuwd waar het toe gaat leiden
Ik ook :-) Zeker al tot analoog rijden, dat kan niet anders.

Citaat van: Laenderbahn027 op dinsdag 23 december 2014, 11:53:31
Heb me altijd al eens afgevraagd hoe die zou klinken, dus een youtube-filmpje (of eenvoudig een audio-file) in de toekomst wellicht?
Als ik het bijhorende contactrailtje ergens kan vinden maak ik een testopstelling, 't filmpje moet toch een beetje op wat lijken. Dus nog even geduld.

Citaat van: Laenderbahn027 op dinsdag 23 december 2014, 10:51:35
Ik heb al eens een decoder opgerookt door test te rijden met een blauwe trafo...
Ik heb daar een 1kW regelbare trafo voor, die kan ik instellen tussen 0V en de ingansspanning (oorspronkelijk zelfs veel meer dan de ingangsspanning maar ik heb intern de ingangsspanning aangelegd op de hoogste tap van de trafo omdat ik nooit meer spanning nodig heb maar altijd minder) en die zal ik netjes op 220V instellen met de blauwe trafo's er achter.
Re: De Simbaan - eerste opzet
Er zal dus al met zekerheid analoog moeten kunnen gereden worden, en dit op het gedeelte dat ook zal mogen gebruikt worden door mijn kleinzoon, dus alle zichtbare sporen vooraan en een omloopspoor achteraan in de coulissen.
Alle verborgen opstelsporen zullen in- en uitschakelbaar gemaakt worden met relais, inschakelen (met OC32) zal enkel kunnen vanuit Koploper.
De andere sporen worden omschakelbaar gemaakt, analoog of digitaal.
Dat alle verborgen opstelsporen uitschakelbaar zijn zal het voordeel opleveren dat we ons bij manuele besturing analoog of digitaal met de CS1R niks hoeven aan te trekken van het verborgen opgesteld materiaal en ook geen conflicten kunnen krijgen met eventuele dubbele adressering. Het moet voor mijn kleinzoon eigenlijk monkeyproof zijn.

De bouw zal starten met het gedeelte dat analoog/digitaal zal kunnen gebruikt worden, dus alle grijze (zichtbaar) en lichtgrijze (verborgen) sporen onderaan: tekening 1
Later wordt alle vrije ruimte achter de coulissen opgevuld met zoveel mogelijk opstelsporen (oranje); 't zal niet mooi zijn, maar enkel functioneel, 't is toch niet zichtbaar en bovendien, 't doet geen zeer want alle materiaal is ruim voldoende beschikbaar: tekening 2

En als dat alles naar voldoening werkt komt de bovenbaan er op waar, op uitdrukkelijk verzoek van de kleinzoon, uiteindelijk toch wat oude bruggen in verwerkt zullen worden: tekening 3, maar dat wordt nog niet voor morgen of volgende week.   
Re: De Simbaan - eerste opzet
Dat is een mooie verzameling materiaal, daar moet je toch zeker iets heel moois van kunnen maken :thumbup:
Waarom moet de wissels apart met relais geschakeld worden? Geven de wisseldecoders niet genoeg stroom/spanning door? Ik schakel mijn wissels in het schaduwstation met schakelrails en dat gaat prima, ouderwets klakklak zoals je schrijft :D
Re: De Simbaan - eerste opzet
Citaat van: MatthiasD op dinsdag 23 december 2014, 16:10:41
Waarom moet de wissels apart met relais geschakeld worden?
Het moet niet perse, maar ik heb toch ondervonden dat oudere wissels het heel wat beter doen als ze de volle 16V AC krijgen ipv ze rechtstreeks aan te sluiten op een decoder uitgang.
En de relais heb ik hier op de plank, dus het kost niks, behalve een beetje moeite, maar dat is het mij zeker waard.
Re: De Simbaan - eerste (vreemde) panne
Hoe kan het anders, ik had niet anders verwacht, er is al iets dat dienst weigert bij de eerste testen.
Maar 't is wel een vreemde panne, bij een 5128 die heel goed schakelt doet 1 van de 4 wisseltongen niet meer mee omdat er blijkbaar een stukje veerstaal weggesmolten is! Meer dan een stompje en een bolletje gesmolten metaal rest er niet.
Nu ligt het veerstaal natuurlijk aan de massa via de tong die het aandrijft, maar wel altijd ver genoeg van de puko's waar het sluiting zou kunnen mee maken.
Wat er ooit gebeurd is kan ik mij totaal niet herinneren, maar er is nu wel al werk aan de winkel: een ragfijn stukje veerstaal vinden voor de herstelling. Met wat ik liggen heb van mijn servo's zal ik niet veel kunnen aanvangen, dat is 10x te dik.
Re: De Simbaan - eerste (vreemde) panne
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: De Simbaan - eerste (vreemde) panne
Hallo Fred,

Ik dacht dat die wissels onverwoestbaar waren, dit heb ik nog nooit gezien.

Ben benieuwd hoe jij dit gaat oplossen.

Suc6 er mee  :D

Gr Einte
Re: De Simbaan - eerste (vreemde) panne
Hallo Fred,

Wat een prachtige collectie heb je jarenlang verborgen weten te houden. En dan de staat waarin het verkeert. Prachtig. Ben zelf ook een M-rails analoog rijder.

Raar probleem van je Engels wissel. Heb ik nog nooit gezien. Ik heb het probleem dat de vering van die draadjes niet meer zo goed werkt waardoor niet alle tongen netjes omlopen.

succes! Ik blijf je volgen.

groeten,
Roel
Re: De Simbaan - eerste (vreemde) panne
't Heeft zeker met wegsmelten te maken gehad, er is geen breuk maar een bolletje gesmolten metaal over...
Reparatie is simpel, stukje veerstaal van de juiste lengte er weer in zetten is een fluitje van een cent, als ik er heb van de juiste dikte, en daar moet ik nu naar op zoek, bij voorkeur kaalplukken van een of ander oud toestel natuurlijk, daarvoor hou ik altijd alles bij, maar jammer genoeg is wat ik al gevonden heb dikker en daardoor veel te stroef.
'k Heb ondertussen nog een andere 5128 opgegraven, dus heb ik er genoeg voor wat ik wil uitleggen, maar 't spreekt voor zich dat deze ook weer in orde moet komen.
Re: De Simbaan - try out
De kleinzoon is weer eens op visite geweest en we hebben samen als try out het zichtbare gedeelte uitgelegd, en 't ziet er volgens ons niet slecht uit.
De perronsporen zijn ruim voldoende lang en er is plaats zat voor de perrons, zowel in het station onder als in de halte van de bovenbaan.
Bij de volgende sessie wordt een (voorlopige) kartonnen achtergrond en kartonnen dak boven het zichtbare gedeelte gezet om te zien hoe het geheel werkt in een kijkkast.
Ook het goederenstation moet er dan nog bijgelegd worden en we kunnen misschien ook al wat papieren gebouwen plaatsen: station, lokverzorging, goederenloods, watertoren, seinhuis en de echte kranen.
Zo ligt het er nu bij:
Re: De Simbaan - try out
Heerlijk :-)!
Re: De Simbaan - try out
Lid sinds: 2008

offline
Re: De Simbaan - try out
Prachtige oude spullen heb je daar Fredi. :thumbup:
Ben benieuwd hoe alles word.

Tony
Re: De Simbaan - try out
Ik ben enkel verantwoordelijk voor de techniek, de aankleding moet door een 10-jarige gebeuren, verwacht er maar niet te veel van :-)
Momenteel is de kleinzoon enthousiast, maar hoeveel tijd zal hij hieraan willen of kunnen besteden, je acht het niet voor mogelijk wat die tegenwoordig allemaal te doen hebben.
Mijn vrije tijd in mijn kinderjaren bestond uit buitenspelen als het goed weer was en Mecano en Märklin als het slecht weer was, maar daar is nu wel een en ander bij gekomen.
Maar kun je met die oude Märklin spullen eigenlijk iets verkeerd doen? Ik denk het niet, het wordt misschien niet veel meer dan een tapijtbaan, maar daar hou ik ook wel van.
En wie weet begin ik zelf niet aan de scenery, maar die kans acht ik heel klein want dat interesseert mij eerlijk gezegd in de verste verte niet. Misschien dat dit nog net haalbaar is, veel moet er niet op komen, 't is maar een station, een goederenstation en een stukje vrije baan met een stopplaats, weinig gebouwen en voor de rest veel bomen, dat moet ik misschien wel doen, maar eerst de kans geven aan de jeugd, we zien wel wat het wordt.
Re: De Simbaan - try out
Lid sinds: 2014

offline
Re: De Simbaan - try out
Hallo Fred,

het ziet er prachtig uit  :thumbup:

fijne kerstdagen.

groeten,
Roel
Re: De Simbaan - try out
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De Simbaan - try out

Hoi Fred !

Dit project wordt steeds leuker !
Heel mooi, dat je je kleinzoon de ruimte geeft, om de scenery in te vullen  :thumbup:
Dat zijn voor hem ervaringen , die er toe doen.

Grtz Tony
Re: De Simbaan - try out
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: De Simbaan - try out
Hi Fredi,
Dat het ooit zover zou komen dat er daadwerkelijk een begin met bouwen wordt gemaakt, geweldig. :thumbup:
Hoop dat er nog wel ook mooie baanontwerpen blijven komen.
Wat een geweldig spul allemaal, en originele verpakking. Alleen foto's van al dat materiaal zijn al een feest om naar te kijken.

Je zou nog kunnen overwegen om op bijv de ' bovenbaan'  digitaal te gaan rijden en onder analoog (of omgekeerd).
In elk geval: fijne feestdagen.

groet, Gertjan
Re: De Simbaan - try out
Iedereen bedankt voor de duimpjes en ook iedereen prettige feestdagen toegewenst!

'k Vind het eigenlijk een beetje vreemd dat die oude spullen zoveel emoties teweeg brengen en blijkbaar niet alleen bij mij.
De DA800 bijvoorbeeld, die heb ik als jonge tiener destijds 2de hands gekocht van mijn zakgeld, voor een habbekrats alleszins want veel zakgeld werd er niet gegeven toen.
Niemand wilde dat plastieken ding ten andere hebben, na een jaar of zo voelde Märklin zich al gedwongen de kap in metaal te maken en kijk nu eens wat ze voor de plastieken eerste versie geven; bij mij stond het tussen oude rommel op zolder. En straks mag hij weer rijden, gewoon doen waarvoor hij ooit gemaakt was.

En omdat hij zowel op de bovenbaan als op de onderbaan zal mogen rijden, net als mijn andere analoge loks ga ik er toch voor zorgen dat zowel boven als onderbaan digitaal/analoog omschakelbaar zullen zijn.

Voor wie graag plaatjes kijkt heb ik er hier nog wel een paar:
Re: De Simbaan - unboxing 2
En nog een paar, al was het maar voor de doosjes want die zie je niet zo vaak meer:
Re: De Simbaan - unboxing 2
En dit gaan we gebruiken als ontvangstgebouw in het station, ooit bedoeld voor spoor 0, maar zoals vroeger gebruikelijk was, zoveel te klein gemaakt dat het beter past bij h0 dan bij 0.
Enfin beter is niet het goede woord, eerder even slecht, maar de kleinzoon geeft er geen zier om.
Re: De Simbaan - unboxing 2
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: De Simbaan - unboxing 2
Fred,

Mijn god wat heb jij veel verzamelt in de loop van de jaren.
En zo mooi gehouden.  :thumbup:

Wacht in spanning de rest van de bouw af.
Re: De Simbaan - unboxing 2
Wie wat bewaard die heeft wat..erg mooi  :thumbup:
Re: De Simbaan - unboxing 2
'k Heb wel spijt van alle doosjes die ik heel vroeger gebruikt heb om er gebouwen verhoogd op te zetten in een berglandschap. Vroeger was het courant alles wat beschikbaar was te gebruiken als sokkel. In oude tijdschriften en boeken zie je dat heel vaak, ik was zeker niet de enige die dat toepaste.  Er waren immers geen bouwmarkten om snel eens een plaat PU schuim te halen of zo, we moesten ons behelpen met wat we in huis hadden, en dat waren dikwijls de kartonnen verpakkingsdoosjes. En bij het slopen van de bergen als aan een nieuwe baan begonnen werd gingen de doosjes dan verloren.
Gelukkig is een en ander toch bewaard gebleven want 't zijn nu net al die oude doosjes die ik het leukste vind aan wat ik allemaal terug vind tussen mijn oude spullen.
Re: De Simbaan - 5128 hersteld
Het weggesmolten stukje veerstaal van mijn defecte 5128 DKW heeft een niet metrische diameter, zo iets tussen 0,25 en 0,3 mm.
Gelukkig heb ik hier een setje reserve snaren van een elektrische gitaar waarvan 1 snaar 0,011 inch oftewel 0,278 mm dik is.
't Is dus al gefikst.
Toch makkelijk zo een en ander op de plank te hebben liggen.
Re: De Simbaan - Zichtbaar gedeelte ligt vast
Vastliggen in de zin dat er bepaald is hoe het er moet gaan uit zien, want alles ligt natuurlijk nog los.

Het goederen en post station is nog wat uitgebreid om nog meer speelmogelijkheden te creëren voor de kleinzoon, dat wordt zijn domein.
Het station is voor de rest ongewijzigd gebleven.

Een tekeningetje hoe het er aangekleed zou kunnen uitzien en en paar foto's hoe het er nu bij ligt (wat later niet zichtbaar blijft is gemaskeerd):
Re: De Simbaan - Zichtbaar gedeelte ligt vast
Dat ziet er goed uit, komen er kruiswissels bij die Hosentrager of blijven dat vaste kruisingen?
Re: De Simbaan - Zichtbaar gedeelte ligt vast
Dat blijven vaste kruisingen.
'k Heb maar 3 Engelse wissels van de 5200 serie en die zitten nu al op de 3 plaatsen waar ze strikt nodig zijn.
En in het zich wil ik enkel materiaal van de 5200 serie gebruiken. 5100 serie is voor de schaduwstations.
In het goederenstation kunnen we zoals het nu ligt ook overal bij en maakt het rangeren nog wat leuker.

De opzet van het baantje is dat er enkel materiaal gebruikt wordt dat voor handen is, er wordt zeker niks bij gekocht.
Re: De Simbaan - Kleine aanpassing goederenstation
Toch de kruisingen in het goederenstation nog eens herbekeken, en aangepast.
Ik heb nog een 5206 tegenboog die ik te kort had gevonden in mijn voorraad M-rails en nu heb ik 1 kruising kunnen laten vervallen en het wissel kunnen verplaatsen waardoor het opstelspoor dat er op aan sloot nu direct bereikbaar is.
Nog eens een plaatje hoe het nu ligt met een legende wat het allemaal moet voorstellen.
Re: De Simbaan - Testrijden valt tegen :-(
Omdat ik heel veel klein rollend materiaal in vitrines en dozen heb had ik gedacht dat allemaal te kunnen inzetten op dit kleine baantje, maar er is eigenlijk heel wat van dat spul (nieuw dan natuurlijk) bij dat niet deftig rijdt op de oude M-rails.
Het probleem zit hem eigenlijk enkel in de wissels, daar komt het om de haverklap tot ontsporingen of er kan zelfs helemaal niet over gereden worden, de wielen draaien door, de sleper werkt (te veel) als rem.
Verder testen brengt aan het licht dat het op C-rails eigenlijk niet veel beter is, wel geen ontsporingen maar ook daar zijn de puko's van de wissels dikwijls niet te nemen hindernissen voor materiaal met wielen zonder antislipbandjes (die op klein materiaal dikwijls worden weggelaten wegens contactproblemen).

Ik wil eigenlijk aan die locjes (vooral railbusjes en kleine treinstellen) niks veranderen dus gooi ik het over een andere boeg, ik ga het baanontwerp drastisch aanpassen, alhoewel, aan het zichtbare gedeelte verandert er niks.

Er zijn toch 2 volledig gescheiden banen, onder en boven.
Onder verandert er niks, dat wordt het domein voor alles dat overal over geraakt, en daar heb ik nog genoeg van.
Bovenaan worden het 2 parallelbanen zonder ook maar 1 wissel. De noodzaak om met keerlussen volgens het dogbone principe te rijden was daar toch al minder, er moeten vooral 2 kolentreinen rijden, in de ene richting geladen, in de andere richting gelost, dus dat kan blijven. En tussenin zullen de kolentreinen afgelost worden met het klein grut dat nu gedoemd zal zijn zinloze rondjes te rijden, maar omdat er heel wat na elkaar op de baan passen, en er dubbelsporig gereden wordt hoop ik dat er genoeg afwisseling zal zijn en de verveling om er naar te kijken dan ook niet te snel zal toeslaan.
Als er bovenaan af en toe in het zichtbare gedeelte een trein passeert is dat voldoende, er zal onderaan genoeg te doen zijn.
Dit lijkt mij een goede compromisoplossing tussen wat ik wil en wat er mogelijk is.

Re: De Simbaan - Testrijden valt tegen :-(
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: De Simbaan - Testrijden valt tegen :-(
Hallo Fredi,

Dat is raar, de wissels zouden goed moeten zijn ook de oude,
bij mijn baan is er alleen een probleem als de wissels niet goed omgezet worden.
Dat scheelt aan het weer, temperatuur etc.
Dat de wisseltong ergens halverwege blijft hangen, omdat de veer bv. niet sterk genoeg is  8o
Of dat de spoel een beetje verbogen is, of vies van binnen.
De lantaarn kan ook veel weerstand bieden bij draaien, en de wisseltong ook.
Een drupje olie helpt soms op die punten, en grafiet poeder in de spoel, heb ik niet gedaan.
Maar dat hoorde ik van iemand.

Misschien kun je wat met die informatie  :) succes er mee.

Gr Einte
Re: De Simbaan - Testrijden valt tegen :-(
Dag Einte,

Het probleem zit hem niet in het wissel zelf, ik zet ze om met de volle 16V wisselspanning (zie vroeger in dit draadje), dat gaat perfect.
Met Märklin locs kan er dan ook probleemloos over gereden worden.
Het ontsporen is met Liliput, Brawa, Brekina, ... en ook niet altijd en overal, maar teveel om er nog plezier aan te hebben. Daar zitten ten andere duidelijk geen Märklin-profiel wielen onder.
Ook het sleperprobleem is er niet met Märklin materiaal maar wel met van origine 2-rail materiaal waar ze doodleuk een sleper onder kletsen om er een 3-rail versie te kunnen van verkopen.
Lees er bijvoorbeeld de testresultaten van de nieuwste Brekina VT95/VB140 maar eens op na, die geraakt over geen enkel wissel, of het nu M,K of C is.

Maar ik kan leven met de nu toegepaste compromis oplossing, het probleem is wel niet opgelost maar wel omzeild.
En ik wil elk model dat ik aankoop ergens probleemloos kunnen laten op rijden, dit baantje moet ook mijn testbaan worden in afwachting dat er een grotere modelbaan (bij) gebouwd wordt (waar ik ook dit principe zal op toepassen, een trajectje waar alles kan op rijden, zonder wissels).
Re: De Simbaan - Testrijden valt tegen :-(
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: De Simbaan - Testrijden valt tegen :-(
Wie ben ik? Maar ik zou dan daar waar het mogelijk is märklin wielen er onder zetten. Op den duur gaat het toch echt irriteren wanneer je in principe niet kunt rijden zoals je zelf wilt. Kun je niet eens met een onwillige loc naar een forumlid bij jou in de buurt, om er samen eens naar te kijken?

vr.gr.
Jurrien
Re: De Simbaan - Testrijden valt tegen :-(
Citaat van: Fredi op dinsdag 30 december 2014, 09:45:44

Lees er bijvoorbeeld de testresultaten van de nieuwste Brekina VT95/VB140 maar eens op na, die geraakt over geen enkel wissel, of het nu M,K of C is.


Dat gold ook al voor de oude: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=15073.msg636436#msg636436

Het beste blijf je bij Marklin om min of meer betrouwbaar op je oude rail te rijden. Maar dat wist je al denk ik.

Gr, Ben.
Re: De Simbaan - Testrijden valt tegen :-(
Hallo Fredi, ik vind dat je geweldig bezig bent met al je klassieke Märklin spullen. Ik geniet ervan en net als jij ben ik ook een antieke dozen freak. Je laat me zelfs voor de zoveelste keer twijfelen over de opbouw van mijn baan. Doe ik het nu consequent op de ouderwetse manier met m rails en alles wat daar qua uitstraling bij hoort of de "nieuwere manier" met c en k rails en de meer gedetailleerde opbouw die daar bij hoort?

Ik lees over ontsporingen op m-wissels. Dat het heb ik getracht in te dammen door mijn wielassen goed op maat te brengen en de wissels op allerlei onregelmatigheden te controleren. Soms laten puko's zich tpv het hartstuk nog een beetje naar beneden drukken. Ook slepers van materieel laten zich nog wel een beetje bijbuigen want die blijven met het gaatje in het midden nogal eens hangen aan puko's 

Maar toch ondanks alle voorzorgsmaatregelen is er toch soms een ontsporing. Ik heb bijvoorbeeld een trek-duwtrein die pendelt over een kruising heen. De stam is voorzien van slepers voor de verlichting. In zeker 20 % van de ritjes ontspoort het spul. Dat wil je niet. Het moet consequent goed gaan. Nu lees ik van jou dat het met c rail nauwelijks beter gaat.  En hoop ik eigenlijk dat het met k rail wél beter gaat omdat ik op k-rail zou willen overstappen.

Ook wil ik je wijzen op het topic http://forum.3rail.nl/index.php?topic=42405.0 als je eens plaatjes van antieke spulletjes wil plaatsen.

Ik wens je veel test en speelplezier toe. Samen met je kleinzoon.

mvg Harry.
Re: De Simbaan - Testrijden valt tegen :-(
Mijn baantje bestaat uit Märklin metalen rails en wissels. Ook dubbele kruiswissels (Engelsmannen).
Mijn locomotieven rijden er zonder problemen overheen. Oók die van Brawa, Fleischmann, Roco en Liliput.
Voorwaarde is wél, dat de rails zorgvuldig zijn gelegd. Eventuele knelpunten dienen in de infrastructuur te worden gezocht en
niet verweten worden aan de drie-rail modellen van andere fabrikaten.
Sterker nog: Ik koop bij voorkeur locomotiefmodellen van de voornoemde merken.


Re: De Simbaan - Testrijden valt tegen :-(
Iedereen bedankt voor de reacties en het mee denken!

Voor wie mij volgt moet het wel al duidelijk geweest zijn, ik weet mijzelf meestal wel te behelpen, vaak op onconventionele wijze (beroepsmisvorming na 30 jaar actief in engineering en prototyping, zowel elektrisch, elektronisch, mechanisch als optisch) en maak er een erezaak van alle problemen zelf te verhelpen als de oplossing bekend is of om er oplossingen voor te bedenken.

Het is natuurlijk leuk dat er hulp opduikt van alle kanten, maar dit moest niet echt als een vraag naar hulp opgevat worden, maar meer als een verslaggeving van de opgedane ervaring. Of als waarschuwing voor wie minder goed beslagen op het ijs komt. Ik weet maar al te goed hoe ik hier (voor een deel) een oplossing zou kunnen aan geven.

Versta dit aub niet verkeerd!
Tips worden altijd ter harte genomen! En hoog gewaardeerd!
En altijd grondig overwogen waardoor ze mij soms op nieuwe nieuwe ideeën brengen, maar, dit naar Jurrien toe, iedereen moet van mijn spullen af blijven :-)

Maar ik hou het in dit geval bij mijn oplossing: een apart baantje voor de onwilligen :-)
Want anders blijf je bezig, wat geweldig leuk om doen is, maar ik heb momenteel andere prioriteiten en 't heeft eigenlijk geen zin, ik zie ook de nood niet in dat alles overal moet kunnen rijden, tenzij je baan zo opgebouwd is dat er plaatsen zijn waar alles altijd over moet, maar dat probeer ik in het ontwerp al te vermijden. Ik wil dat zelfs niet, dus het probleem is er wel maar is veel minder hinderlijk dan het lijkt.
Er zijn verschillende manieren om problemen aan te pakken, bijvoorbeeld 100% oplossen (een bezigheid op zich) of een workaround uitwerken (spaart veel geld en tijd).

Ik hou mij zelf al jaren bezig met aanpassen van allerhande materiaal, meer voor de fun dan voor de noodzaak en weet dat je er beter kunt voor kiezen je in bepaalde gevallen gewoon neer te leggen bij de feiten dat het nooit 100% goed komt.

Momenteel en eigenlijk al de laatste jaren gaat mijn interesse naar het weer rijvaardig maken van antiek spoor O materiaal, dit baantje is een tussendoortje om mijn kleinzoon gelukkig te maken en om mijn oud materiaal weer eens te kunnen opstellen. En al wat er van nieuw materiaal tussendoor kan rijden is meegenomen maar absoluut niet noodzakelijk.
Komt daarbij dat we materiaal kunnen kiezen uit een wel heel ruime verzameling, er zit genoeg tussen dat wel goed rijdt.
Het doen rijden mag weer niet de hoofdzaak worden, daardoor heb ik jarenlang al het andere moeten missen en nu wordt het echt tijd dat ik mij nog eens aan het bouwen zet, dat beloof ik mijn kleinzoon al zo lang, ik mag hem niet nog eens teleurstellen.

Hopelijk is het nu wat duidelijker waar ik met dit verhaal naar toe wil en voelt niemand zich hier door miskend, want nogmaals: alle tips en opmerkingen zijn welkom!

 
Re: De Simbaan - Testrijden valt tegen :-(
Citaat van: nobody op dinsdag 30 december 2014, 10:38:52
Mijn baantje bestaat uit Märklin metalen rails en wissels. Ook dubbele kruiswissels (Engelsmannen).
Mijn locomotieven rijden er zonder problemen overheen. Oók die van Brawa, Fleischmann, Roco en Liliput.
Voorwaarde is wél, dat de rails zorgvuldig zijn gelegd. Eventuele knelpunten dienen in de infrastructuur te worden gezocht en
niet verweten worden aan de drie-rail modellen van andere fabrikaten.
Sterker nog: Ik koop bij voorkeur locomotiefmodellen van de voornoemde merken.
Wim, ik koop ook bij voorkeur locomotieven van de genoemde merken, hoe zou ik er anders aan geraakt zijn.
Maar ik ben er mij goed van bewust dat ze heel anders geconstrueerd zijn dan de oude en zelfs nieuwe Märklin modellen, soms zitten er wielen op van een gans ander profiel, en dat weet jij maar al te goed. Sterker nog, in sommige handleidingen staat expliciet dat ze niet kunnen gebruikt worden op M-rails. Tegenwoordig mikt men, en dat begrijp ik, toch vooral op C-rails.
Ik geloof best dat al jouw locomotieven overal over rijden maar dat zegt geenszins dat alle locomotieven tout court overal over rijden, ik veronderstel dat je toch niet alles hebt dat er bestaat.
En met goed gelegde rails kom je er zeker niet altijd, het eerder genoemde Brekina model heeft zeker ook bij Brekina zelf nooit over een 3-rail wissel gereden, dat model is te licht of de sleper veert te hard of alle 2 samen en daar heeft iedereen last van en kan niet opgelost worden met de rails beter te leggen. Wel op een andere manier, maar dit is wel een fout van Brekina en dat mag gezegd worden, dat heeft niks met onterechte verwijten te maken. En zo heb ik er nog van Brekina, mooie modellen maar over een wissel geraken ze echt niet.
Re: De Simbaan - Testrijden valt tegen :-(
Citaat van: Har op dinsdag 30 december 2014, 10:32:37
Ook wil ik je wijzen op het topic http://forum.3rail.nl/index.php?topic=42405.0 als je eens plaatjes van antieke spulletjes wil plaatsen.
Ik wens je veel test en speelplezier toe. Samen met je kleinzoon.
Bedankt en ik laat zeker nog wel wat zien in het gemelde topic, dat is beloofd.