Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

3722 E94: ontspoort op wissel na inbouw 60944

Gestart door Dudok12 zondag 21 december 2014, 12:36:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
3722 E94: ontspoort op wissel na inbouw 60944
Beste mensen,

Vorige week heb ik op Houten een gave 3722 lok gekocht. De lok reed prima, maar met meer lawaai en minder soepel dan ik van mijn 5* 37xx(x) loks gewend ben. Ik las dat de 3722 beter gaat rijden door inbouw van een echte 5* motor, met setje 60944. Dit setje heb ik vanmorgen ingebouwd. Het E94 rijdt nu veel stiller, maar hij ontspoort op wissels met het motor draaistel. Dit draaistel wil de bocht niet volgen. Dit heb ik nooit met Marklin loks :O

Dit ontsporen ook gebeurt zonder kap en ook zonder de kap over de neus, dus het komt niet doordat de ontstoorspoelen de kap raken. Ik voel geen weerstand als ik het motor draaistel beweeg. De draden naar de motor en de koplamp zijn niet te kort. Ik weet even niet hoe verder te gaan.

Hebben jullie ideeën?

Groet en dank, Bernhard
Re: 3722 E94: ontspoort op wissel na inbouw 60944
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: 3722 E94: ontspoort op wissel na inbouw 60944
Bernhard, misschien staan de wielen te ver uit elkaar, heb ik ook gehad met een lok. Nadat de wielen dichter bij elkaar waren gezet geen problemen meer gehad. Ze staan nu 14,1 mm uit elkaar. Tips toen gekregen via dit forum.
Succes.

Gr, Ad
Re: 3722 E94: ontspoort op wissel na inbouw 60944
Bernhard,
Ik zou het toch zoeken in soepel draaien van het ont-sporende wielstel. Draait deze soepel waarbij het wielstel omhoog gedrukt wordt?
Cees
Re: 3722 E94: ontspoort op wissel na inbouw 60944
Wanneer de loc vóór de verbouwing wél goed over de wissels kwam en nu niet meer, dan ligt dat veranderde rijgedrag
aan de verbouwing. Te korte of klemlopende aansluitdraden?
Re: 3722 E94: ontspoort op wissel na inbouw 60944
Lid sinds: 2010

Stationchef van de S.a.A.-bahn

offline
Re: 3722 E94: ontspoort op wissel na inbouw 60944
Heb dit ook gehad.
De motor is wat dikker geworden door de magneet en stoot tegen de binnenkant.
Beweeg beide draaistellen maar eens en vergelijk ze maar eens.
Het probleem zal waarschijnlijk maar in 1 rijrichting zijn.
Oplossing in mijn geval was de spoeltjes niet direct aan het schild solderen, maar ff verderop.
Jan
Re: 3722 E94: ontspoort op wissel na inbouw 60944
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 3722 E94: ontspoort op wissel na inbouw 60944
Dit zelfde probleem had ik ook nadat ik mijn 3722 met een 60944 had omgebouwd.
De oorzaak ligt in de linker schroef van het motorschild.
De kop van de deze schroef is te dik en loopt tegen de rand van de middenbouw aan.
Ik heb het gat in het motorschild voorzichtig, met de hand uitgeboord, zodat de kop van de schroef er dieper invalt.
Beter is dan nog om een schroef met verzonken kop te gebruiken, die dan in z'n geheel in het conische deel van het uitgeboorde gat valt.
Re: 3722 E94: ontspoort op wissel na inbouw 60944
Lid sinds: 2010

Stationchef van de S.a.A.-bahn

offline
Re: 3722 E94: ontspoort op wissel na inbouw 60944
Correcte aanvulling, was ik ff vergeten!
Jan


Edit Gerard: Citaat van vorig bericht verwijderd, hier kun je lezen waarom.
Re: 3722 E94: ontspoort op wissel na inbouw 60944
Dank voor de snelle reacties! Wat handig dat Kappa dit al eerder heeft meegemaakt met zijn 3722 en heeft opgelost  :). Ik ga die linkerschroef inspecteren en minder laten uitsteken.

Bernhard
Re: 3722 E94: ontspoort op wissel na inbouw 60944
Kappa en anderen die het opgelost hebben. Als er een foto geplaatst kan worden zou dat geweldig zijn. Dan hebben we het helemaal duidelijk wat er nodig voor is om het probleem niet voor te laten doen.
Re: 3722 E94: ontspoort op wissel na inbouw 60944
Helaas, het probleem is nog niet opgelost en het motordraaistel van de E94 ontspoort nog steeds op wissels. De motor is idd wat dikker geworden door setje 60944 en de linkerschroef kwam idd vlak bij het frame, of er tegenaan. Ik heb een stukje van het frame afgevijld, zodat de schroef en het frame elkaar niet kunnen raken, maar dit is niet de oplossing.

De lok reed zonder ontsporen over de wissels voordat ik de motor had vervangen door 60944. De lok ontspoort in een linker wissel, waarbij het motordraaistel op het hartstuk rechtdoor wil, zucht. Rechter wissels heb ik nog niet geprobeerd.

Hebben jullie nog suggesties?

Groet, Bernhard
Re: 3722 E94: ontspoort op wissel na inbouw 60944
Lid sinds: 2010

Stationchef van de S.a.A.-bahn

offline
Re: 3722 E94: ontspoort op wissel na inbouw 60944
Zet je trein omgekeerd op de rails en neem de wissel nog eens.... Let op dat het dan wel lukt!
Jan
Re: 3722 E94: ontspoort op wissel na inbouw 60944
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 3722 E94: ontspoort op wissel na inbouw 60944
Hoi Bernhard,

Hierbij een foto van mijn 3722.
Bij de rode pijl zie je dat ik de schroef geheel heb verzonken.
Het schild is daar 3mm dik en er is ruimte om de schroef 2mm te laten verzinken.

De schroef moet je niet afvijlen, want dan vijl je de groef in de kop weg en kan je de schroef niet meer draaien.

Ik zou toch een goed kijken bij jouw loc, als deze door het linker wissel rijdt, dat de schroef niet de kap raakt.
Je kunt het beste de huif aan de motorzijde afnemen en het middendeel van de behuizing laten zitten.
Je kunt dan goed zien, of de kap tegen de schroefkop aan loopt.

Op de tweede foto zie je hoe dicht de kap bij de schroef komt, zelfs als deze al verzonken is.
Als je het probleem wilt oplossen door de schroefkop af te vijlen, moet je bijna de hele kop weg vijlen.
Maar dan valt er niks meer te schroeven.
Re: 3722 E94: ontspoort op wissel na inbouw 60944
Beste Ad, Jan, allemaal,

Dank Ad voor de foto's! Bij mijn 3722 is de ruilmotor en het motordraaistel minder dik bij de linkerschroef. Wel leek er een kans dat de schroef tegen het blikken frame van de lok zou kunnen komen. Daarom heb ik daar wat weggevijld. Ik zal kijken of ik foto's kan plaatsen.

Het probleem van het ontsporen van het motordraaistel zie ik als de lok rijdt zonder kap en huif over de neus van het motordraaistel. Op aanraden van Jan heb ik de lok op linker- en rechter wissels laten rijden, met het motordraaistel voor of achter. Wat blijkt: als het motordraaistel als eerste een wissel neemt, gaat het goed. Echter, als de lok de wissel neemt met het motordraaistel achter dan loopt de eerste as van het motordraaistel op het hartstuk uit de wissel.

Als ik de huif plaats over de neus van het motordraaistel verandert er niks.

Als ik de kap plaats, krijg ik er een probleem bij: het motordraaistel kan minder ver naar links dan naar rechts: iets raakt de kap. Het is niet de ontsmoorspoel die de kap raakt, want als ik die weg haal, blijft dit probleem aanwezig. Zucht  :?

Groet, Bernhard


Re: 3722 E94: ontspoort op wissel na inbouw 60944
Lid sinds: 2010

Stationchef van de S.a.A.-bahn

offline
Re: 3722 E94: ontspoort op wissel na inbouw 60944
Dan is het toch écht die rottig dikke schroef.
Even zoals Ad uitlegt, voorzichtig laten verzinken.
Afvijlen kan nooit voldoende, want dan houdt je bijna geen sleuf meer over.kijk maar op mijn foto

Sterkte,
Jan
Re: 3722 E94: ontspoort op wissel na inbouw 60944
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: 3722 E94: ontspoort op wissel na inbouw 60944
Ik heb een stukje uit de kap gevijld, nu loopt de schroef vrij van de kap.





Groet, Anne W
Re: 3722 E94: ontspoort op wissel na inbouw 60944
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: 3722 E94: ontspoort op wissel na inbouw 60944
Wat wel kan is de kop afvijlen en de nog overblijvende gleuf iets dieper maken. Als het goed is zit er genoeg "vlees" in de kop. Daarbij draai je de schroef vast en niet muurvast (hoop ik).  >:-D  Dan krijg je hem nog altijd los.  ;)
Re: 3722 E94: ontspoort op wissel na inbouw 60944
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 3722 E94: ontspoort op wissel na inbouw 60944
Al deze loks hebben dezelfde constructie en met dezelfde motorset en dezelfde schroeven, hebben ze allemaal 'last' van dit probleem.
Maar ik zou nooit aan de kap gaan vijlen, dat vind ik weer zonde, want dat is onomkeerbaar.

Citaat van: Dudok12 op maandag 22 december 2014, 10:48:28
Het probleem van het ontsporen van het motordraaistel zie ik als de lok rijdt zonder kap en huif over de neus van het motordraaistel. Op aanraden van Jan heb ik de lok op linker- en rechter wissels laten rijden, met het motordraaistel voor of achter. Wat blijkt: als het motordraaistel als eerste een wissel neemt, gaat het goed. Echter, als de lok de wissel neemt met het motordraaistel achter dan loopt de eerste as van het motordraaistel op het hartstuk uit de wissel.

Als ik de huif plaats over de neus van het motordraaistel verandert er niks.
Zonder kap loopt het uiteinde van het stalen frame tegen de schroef en daardoor loopt de lok ook zonder midden kap uit een wissel.
Re: 3722 E94: ontspoort op wissel na inbouw 60944
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: 3722 E94: ontspoort op wissel na inbouw 60944
Hallo,

het onderstel is allemaal dezelfde constructie, maar de kap van de nieuwere modellen hebben een uitsparing voor de genoemde schroef, zelf heb ik voor iemand van het forum de kap passend gemaakt, de loc reed daarna zonder problemen,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: 3722 E94: ontspoort op wissel na inbouw 60944
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: 3722 E94: ontspoort op wissel na inbouw 60944
Oh ja, het Märklin schroefje is ook vervangen door een schroefje uit de bouwmarkt, de kop heeft een kleinere diameter, ook blijft de wielafstand belangrijk, twee weken geleden begon hij op een kruiswissel de "verkeerde kant" te nemen, wielafstanden gemeten en ja hoor, bij één te veel.

Groet, Anne W
Re: 3722 E94: ontspoort op wissel na inbouw 60944
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 3722 E94: ontspoort op wissel na inbouw 60944
Walter,

Bij latere modellen paste Marklin de normale (60941) motor toe en verdween het "schroef" probleem, zie foto hieronder van de 37223.

Bron: http://www.marklin-users.net/forum
Dus dan zou je verwachten, dat men de kap niet meer aan moest passen.

De 3722 was de eerste E94/Br194 met digitale C90 decoder.
Origineel had de 3722 een LFCM met magneet, maar die reed beroerd, althans de mijne wel.
En de LFCM had een dunner motorschild en dus geen probleem met de schroef.
De eerst volgende uitvoering van de E94/Br194 was de 39221 met C-Sinus en die had ook geen schroef probleem.
Pas na de 39223, werden de loks, met als eerste de 37224 (Blauwe MWB 1020) weer met 5 polige motor geleverd.
Maar dit was niet meer de oude LFCM motorframe en 60944, maar een gewijzigd motorframe met een 60941 motor.
Dus dan zou ik denken dat het aanpassen van de kap nooit nodig is geweest.
Re: 3722 E94: ontspoort op wissel na inbouw 60944
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: 3722 E94: ontspoort op wissel na inbouw 60944
Eigenlijk was de eerste uitvoering na de 3722 de 33221 (1020 ÖBB), maar die had alleen de "ouderwetse" motor met een delta decoder.  ;)  Dus geen probleem.

Pas daarna kwam de 39221.
Re: 3722 E94: ontspoort op wissel na inbouw 60944
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 3722 E94: ontspoort op wissel na inbouw 60944
Ja en ook nog de 3335, maar die hebben standaard geen C90 decoder en dus nog de oude LFCM, dus had ik die niet meegenomen.
Re: 3722 E94: ontspoort op wissel na inbouw 60944
Met name dankzij de suggesties van Kappa (de uitstekende linker schroef) en Ad (check de afstand tussen wielen) is het probleem van mijn 3722 E94 uit de wereld. Het ontsporende motordraaistel werd veroorzaakt door een te grote afstand tussen de wielen van de binnenste as. Ik heb deze gemeten en voorzichtig iets naar elkaar gedrukt. Nu is de afstand 14.1 mm en gaat het motordraaistel prima over de wissels.

De uitstekende schroef heb ik kunnen verzinken door het gat voorzichtig een stukje op te boren met een 5 mm boortje. Nu is de schroef voldoende verzonken om de lok met kap erop R1 bochten en wissels zonder moeite te nemen.

De lok rijdt nu zijn rondjes met de originele 6090 decoder. De rij eigenschappen zijn veel beter dan eerst met de LFCM met HAMO magneet. Het flikkeren van de lampjes stoort mij niet.

Veel dank voor het meedenken!  :-)
Re: 3722 E94: ontspoort op wissel na inbouw 60944
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: 3722 E94: ontspoort op wissel na inbouw 60944
Heel goed, samen komen we er meestal wel uit, overigens rijdt mijn E94 op een Esu Lokpilot 3.0/M4, dit omdat ik de kruipsnelheid op de 6090X decoder, zelfs op stap 1 van de 27 stappen die de nieuwere 6090X decoders kunnen, te hoog vond.

Groet, Anne W
Re: 3722 E94: ontspoort op wissel na inbouw 60944
Daarom heeft de huidige mLD (60942) dus 127 stapjes. Standaard staat hij ingesteld dat hij pas begint op stap 5 en dan kruip je al erg langzaam. Met mijn BR 216 loopt hij ook al goed op een stapje nog minder dan stap 5.


Edit Gerard: Citaat van vorig bericht verwijderd, hier kun je lezen waarom.
Re: 3722 E94: ontspoort op wissel na inbouw 60944
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: 3722 E94: ontspoort op wissel na inbouw 60944
Beste Shaggy,

DCC of MFX?, overigens zou het wel eens zo kunnen zijn dat stap 1 van de Motorola 28 stappen die ik nu rijd gelijk is aan stap 5 van jouw systeem.

Groet, Anne W
Re: 3722 E94: ontspoort op wissel na inbouw 60944
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: 3722 E94: ontspoort op wissel na inbouw 60944
Hoi Anne,

Heet dan wel geen Peter, maar ken het systeem waarmee Peter rijdt maar al te goed ;)

Die rijdt met MS II op MFX formaat :thumbup:

M.v.g.

Hans V200.0
Re: 3722 E94: ontspoort op wissel na inbouw 60944
Lid sinds: 2014

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

offline
Re: 3722 E94: ontspoort op wissel na inbouw 60944
Gisteren heb ik deze thread even aandachtig doorgelezen, mede omdat ik on november mijn 3322 met dezelfde motor set en lopi 4 heb omgebouwd. Ik heb de lok daarna getest op een stukje recht spoor en hij reed perfect. Daarna is hij de vitrinekast in gegaan. Ik heb hem vanmiddag toch even uit de kast gehaald om te kijken of ik het zelfde probleem had met de schroef.. Inderdaad ook bij mij merkte ik dar het draaistel niet volledig kun uitdraaien door de schroef. Ik heb het gat in het motorschild een stukje op geruimd.. Nu valt de kop er helemaal in en kan d het draaistel wel de uitslag halen.

Toch weer wat geleerd.. Niet meteen ervan uitgaan als de lok recht rijdt, dat het dan helemaal in orde is..

Groeten,
Robert
Re: 3722 E94: ontspoort op wissel na inbouw 60944
En het kan nog gekker.... Ik bezit een 3159 (ÖBB 1020) en ook die blijkt een kleine beperking in de uitslag van het motordraaistel te hebben. Rechtsaf geen probleem, maar linksaf loopt er iets klem. Natuurlijk eerst de bewuste schroef gecontroleerd, maar die blijft ruim vrij. Het blijkt dat bij mijn exemplaar de rechter achterkant van het motorhuis tegen het frame aanloopt. De rand iets schuin afvijlen zal het verhelpen, maar aangezien hij nooit ontspoort laat ik het zo. Toch een verrassende loc.....
Re: 3722 E94: ontspoort op wissel na inbouw 60944
Lid sinds: 2014

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

offline
Re: 3722 E94: ontspoort op wissel na inbouw 60944
Dat van het motorhuis tegen het frame was mij ook al opgevallen, echter, dat heeft niets met de ombouw te maken, dus wacht ik even af met verdere actie tot ik aan het einde van dit jaar kan gaan bouwen aan mijn baan, dan eens kijken of dit inderdaad problemen geeft met het bochten werk.  Ben vooral benieuwd hoe hij over wisselstraten loopt. Wellicht als ik weer bij het railmateriaal kan komen , dat ik een paar wissels achter elkaar leg en kijk hoe hij daar over heen rijdt.

Desnoods zet ik het oude motorschild en anker terug.. Het schijnt geen heel groot verschil te geven met een hoogvermogen ombouw. Vooralsnog afwachten..

Robert
Re: 3722 E94: ontspoort op wissel na inbouw 60944
Klopt, heeft niets met ombouw te maken, maar zo'n topic zet je wel even aan het denken (=controleren). Mijn 1020 ontspoort nooit, de uitslag is dus voldoende voor mijn boogstralen. Ik gebruik alleen bogen vanaf R2 (424.6). Ook op wissels geen problemen. Ik verwacht dat de jouwe de wisselstraten nu ook probleemloos zal doorlopen. Terugbouwen naar de originele motor is zonde en heeft ook geen zin, omdat de oorzaak daar niet zat. Succes, Hans.