Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Railbus verlichting en doorzichtig glas ipv melkglas

Gestart door markos donderdag 15 maart 2007, 19:14:47

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Railbus verlichting en doorzichtig glas ipv melkglas
Ik heb een heeel mooi railbusje met bijwagen gekocht voor weinig....

Ik heb er een keuhn 145 ingebouwd, en hij rijd heel keurig!

Nu wil ik de verlichting doen, maar weet niet hoe ik dat het beste kan doen:
De originele lampjes zorgen dat er "kabine" verlichting is en er licht uit de loklampen komt.

Ik zou dat graag willen scheiden.

Verder zit ik er over te denken of het mogelijk is om de matte beglazing te vervangen voor heldere. Tenslotte mag een machinist volgens mij niet gaan rijden als de ramen zo ernstig zijn beslagen.... :D.

Heeft iemand ervaring met deze 1 van deze 2 situaties en hoe is het opgelost?
Re: ombouw Railbus, hoe de verlichting in te delen en doorzichtig glas, ipv melk
Ik heb de stoute schoenen aangedaan en eens gekeken of ik de ruiten kon vervangen.
Dat was veel makkelijker dan dat ik dacht:
Ik had nog een doorzichtige verpakking van een nieuwe muis liggen.
Hieruit heb ik de ruiten exact op maat gesneden door de bestaande ruit er op te leggen en netjes uit te snijden langs de randen.

Ik vind dat het goed gelukt is.

Misschien zul je zeggen: dan zie je de complete motor, maar die wil ik zwart maken, zodat het niet meer opvalt. Misschien ook wel een beetje gelijk maken.
Er langs heen de ledjes, zodat ze netjes naar buiten stralen.

Misschien is er nog wel ruimte voor een halve preiser naast het raam....
iig kan er een machinist in

Een paar foto's:
de bijwagen heeft nog de melkglazen ruiten.



Re: ombouw Railbus, hoe de verlichting in te delen en doorzichtig glas, ipv melkglas
Markos,

Persoonlijk zou ik het ankergedeelte van de railbus mat houden of afdekken (motorruimte). Aan de achterkant is inderdaad nog wel ruimte voor wat preisertjes.
Re: ombouw Railbus, hoe de verlichting in te delen en doorzichtig glas, ipv melk
hoi Chris,

Het is ook de bedoeling hoor dat je de motor straks niet meer ziet.

ik heb gisterenavond nog even in het donker gereden met een profesorische verlichting er in, maar dat ziet er echt heel leuk uit: je kijkt langs voren een heel eind de lok in!
Re: ombouw Railbus, hoe de verlichting in te delen en doorzichtig glas, ipv melkglas
Hoi Markos,
Mooi gedaan!
Hij knapt er idd van op! Vooral de foto met het front erop, wat een verschil.
Ga je de bijwagen ook doen?
Re: ombouw Railbus, hoe de verlichting in te delen en doorzichtig glas, ipv melk
Zeker weten,

Het is echt heel anders rijden.

We zijn pas met de railbus van de ZLSM meegeweest.
Daar kijk je langs voren ook zover naar binnen, dus is het net echt!

Als er vorderingen zijn zal ik het laten zien.
Re: ombouw Railbus, hoe de verlichting in te delen en doorzichtig glas, ipv melk
Vandaag heb ik wat zinloos ijzer weggeslepen met de dremel, zodat de inkijk aan de voorkant wordt vergroot.
Verder heb ik een leuke machinist neergezet.
Net iets uit het midden, net als in het echt.
Mijn zoon en ik mochten de railbus van de ZLSM ter hoogte van Simpelveld ook even besturen: klik hier voor de film

Deze foto is gemaakt tijdens het Thomas Weekend Nov 2006 bij aankomst in Schin op heul. Hier is duidelijk te zien dat de bestuurder iets uit het midden zit:



De reden voor deze ombouw is de zichtbaarheid door de railbus heen:
Hier staat de railbus te wachten op het station van de ZLSM te Kerkrade begin maart 2007:


Nu weer even weer even terug naar schaal 1:87:
Dit is het resultaat van vandaag:





Re: ombouw Railbus, hoe de verlichting in te delen en doorzichtig glas, ipv melkglas
Het is met recht een geslaagde verjongingskuur.
Daar hoef je geen nieuwe voor aan te schaffen, die is toch behoorlijk aan de prijs.
Re: ombouw Railbus, hoe de verlichting in te delen en doorzichtig glas, ipv melkglas
Mooi gedaan.
Wat voor 'n motor zit erin. Schijf of trommel??

Jeroen.
Re: ombouw Railbus, hoe de verlichting in te delen en doorzichtig glas, ipv melk
5 sterren motor met keuhn T145 decoder

Ik heb de ledjes en de printplaat net binnen, dus binnenkort weer een update...
Re: ombouw Railbus, hoe de verlichting in te delen en doorzichtig glas, ipv melkglas
Dit is een heel fraai stukje (ombouw)werk, en om eerlijk te zijn vind ik deze nog mooier als de nieuwe, die ik toch echt veel te duur vind.

groeten, Martin
Re: ombouw Railbus, hoe de verlichting in te delen en doorzichtig glas, ipv melkglas
Ik zit hier met bewondering naar te kijken zeg. Wat zijn die Railbusjes in een goede staat zeg!
Re: ombouw Railbus, hoe de verlichting in te delen en doorzichtig glas, ipv melk
Dank je Vincent!

pas gekocht als setje voor 32 euro ex verzending....
vond het ook een leuk koopje!
Re: ombouw Railbus, hoe de verlichting in te delen en doorzichtig glas, ipv melk
Update:

het is niet zo goed te zien, maar ik heb en printje gemaakt met daarop hele kleine SMD leds in 2 rijen van 8 stuks.
Misschien dat er nog 1tje bij zou kunnen voor de machinist.

Duidelijk zichtbaar is de schilderstape, waarmee ik even de boel heb "geisoleerd"
Als alles klaar is komt er een matzwarte papieren ombouw over de motor en de "vloer"

Als het goed is zal dan de verlichting egaler zijn.

PS de front verlichting is nog niet aangesloten....
Re: ombouw Railbus, hoe de verlichting in te delen en doorzichtig glas, ipv melkglas
ziet er goed uit

mijn complimenten

mvg woodymax
Re: ombouw Railbus, hoe de verlichting in te delen en doorzichtig glas, ipv melk
Het heeft even geduurd, maar mijn Keuhn heb ik om zeep geholpen, en is nu vervangen door een ZIMO MX64. Deze rijd nog mooier en stiller.

Ondertussen heb ik ook de bijwagen onderhanden genomen.

Ik moet net nog de verlichten van de seinen in de bijwagen aansluiten en dan is hij technisch klaar.

Een paar fototjes:




De verlichting van het frontsein is in het echt netjes hoor...
Ik wilde alleen een blik in de railbus geven bij nacht, maar foto's maken in het donker is nog steeds erg moeilijk....
Ik sta open voor tips :wink:
Re: ombouw Railbus, hoe de verlichting in te delen en doorzichtig glas, ipv melkglas
Hallo Marco,

Statief gebruiken en lange sluitertijd :)

Trouwens een goeie actie, het vervangen van het rookglas. Erg jammer dat ook het nieuwe model (39981) door Marklin met die gekke glaasjes is uitgerust.

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: ombouw Railbus, hoe de verlichting in te delen en doorzichtig glas, ipv melk
Weet iemand hoe de verlichting van de front en sluitverlichting is geregeld als de railbus reed met een bijwagen?
De bijwagen heeft nl alleen maar de 2 lampen van onder, en niet de bovenste, net als bij de motorwagen.

Ik wil nu de bijwagen voorzien van een wisselende seinverlichting, maar reden ze dan in het grootspoor rond met 2 gele lampen?
Re: ombouw Railbus, hoe de verlichting in te delen en doorzichtig glas, ipv melkglas
Je hebt me aangestoken.Heb op Ebay.de een n3delige gescoort voor een 45 euro.
Ik ga eerst een LDEC3000 decoder proberen, die heb ik nog liggen en neem jouw tips mee.

Jeroen
Re: ombouw Railbus, hoe de verlichting in te delen en doorzichtig glas, ipv melk
Leuk hoor Jeroen!

Ben benieuwd hoe het je vergaat....
en wat het resutaat wordt natuurlijk!

Succes!
Re: ombouw Railbus, hoe de verlichting in te delen en doorzichtig glas, ipv melk
Citaat van: markos op zondag 24 juni 2007, 22:49:23
Weet iemand hoe de verlichting van de front en sluitverlichting is geregeld als de railbus reed met een bijwagen?
De bijwagen heeft nl alleen maar de 2 lampen van onder, en niet de bovenste, net als bij de motorwagen.

Ik wil nu de bijwagen voorzien van een wisselende seinverlichting, maar reden ze dan in het grootspoor rond met 2 gele lampen?

Ik kan er geen foto van vinden, maar er zit nou eenmaal geen derde lamp op... En aangezien je van de frontseinen sluitseinen maakt door er simpelweg rode glaasjes voor te schuiven zullen deze sluitseinen vast ook als frontseinen dienen als de bijwagen voorop loopt:





By the way...

Bij het zoeken naar foto's van railbussen kwam ik nergens die rare driehoekige ruitjes in de fronten tegen. Het nieuwe Märklin-model heeft ze niet, dus ik vroeg me af waar ze vandaan komen.

Ze kwamen pas boven water toen ik ging zoeken op VT 95 (later: BR 795):



Maar: op lang niet alle foto's hebben ze die ruitjes. Kennelijk is het een soort oer-versie die Märklin 43 jaar lang verkocht heeft... ik heb hier kunnen achterhalen dat de eerste 10 prototypes (!) VT95 "opvielen" door deze ruitjes, maar ik kon zo snel niet vinden of dat de ook enige tien waren.

Edit: Hee hee... Het Märklin-model even bekijkend, zie ik dat alleen de bijwagen ze heeft, en dan nog maar aan één kant ook! Dat betekent meteen dat ik de foto gevonden heb die antwoord op jouw vraag geeft, want op de derde foto loopt dus de bijwagen voorop mét twee witte lampen :mrgreen:

Martijn
Re: ombouw Railbus, hoe de verlichting in te delen en doorzichtig glas, ipv melk
Dank je voor je uitgebreide research!

Ik moet hem nog steeds afmaken, en weet nu hoe ik dat moet doen!
:D
Re: Railbus verlichting en doorzichtig glas ipv melkglas
Hoi Martijn,

Als ik me goed herinner zaten deze ruitjes erin tot ze bij een of andere revisie verwijderd zijn. Zal vast verklaren waarom er met en zonder ruitjes zijn... ik dacht trouwens dat er elke maal omgereden werd en dus de bijwagen altijd achteraan stond en dus ook de lichten niet hoefden te wisselen. zeker ben ik wel niet.

Kristof
Re: Railbus verlichting en doorzichtig glas ipv melkglas
Bij de ZLSM rijdt de bijwagen regelmatig voorop. In Vetschau is namelijk geen omloopmogelijkheid.
Re: Railbus verlichting en doorzichtig glas ipv melkglas
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Railbus verlichting en doorzichtig glas ipv melkglas
Hallo,

Er zijn eigenlijk drie typen wagens.
1: de motorwagen. Beide zijde 3 punts verl+sluitverl.
2; de bijwagen. Heeft geen stuurstand en geen verlichting (wordt normaal tussen 1 en 2 gebrukt)
3: de stuurstandwagen. Heeft aan eenzijde een stuurstand + 3 puntsverl. en sluitverl.

Dat op sommige foto's railbussen te zien zijn met slechts twee lampen komt, omdat deze van voor het tijdperk zijn waar de driepunts verl. werdt ingevoerd.
Naderhand heeft men de bussen dus een derde licht gegeven.

Altans dat is mijn verklaring.
Als het niet klopt, dan hoor ik het wel. :D

mvgr.  Charlie.

Re: Railbus verlichting en doorzichtig glas ipv melkglas
En zijn er dan ook geen verschillen want ze zijn niet allemaal in 1 jaar gebouwd.
Meende op een duitse website wel eens iets gelezen te hebben dat latere typen op details afweken en sterkere motoren kregen. (??)
Ga me weer eens effe inlezen en laat het hier weten.
Als iemand de grootbedrijflink weet plaat hem effe a.u.b.
Re: Railbus verlichting en doorzichtig glas ipv melkglas
Lid sinds: 2010

Een ding is (nog steeds) zeker : ik spoor WEL!!

offline
Re: Railbus verlichting en doorzichtig glas ipv melkglas
Hoi,

via de duitse site van wikipedia is nog e.e.a. te achterhalen. Via Google "schienenbus" kwam ik daarop terecht. (www.de.wikipedia.org)

Groeten
Maarten.
Re: Railbus verlichting en doorzichtig glas ipv melkglas
Hallo,

Ziet er allemaal behoorlijk gelikt uit, ik heb net een delta decoder in m'n railbus geknutselt en dit is (een beetje bover verwachting) in een keer gelukt. Ik had me eerste goed ingelezen en ben toen aan de slag gegaan. Ik had het stukje en de tip van de muis verpakking al eerder gelezen en dacht toen----> dat ga ik ook doen!! Nu dat de decoder erin zit denk ik dat ik het melkglas er maar in houd want er is zeer weinig ruimte over.

De railbus heb ik voor ZEER weinig van Marktplaast gehaald en is niet helemaal 100% zo kan ik nog wel een tip gebruiken over hoe en waarmee ik het melkglas kan vervangen, ik dacht zelf met overtrekpapier maar misschien dat iemand een beter idee heeft?

Groetjes,
Robert.
Re: Railbus verlichting en doorzichtig glas ipv melkglas
Citaat van: rvandervelden op maandag 10 september 2007, 16:41:22
Hallo,

Nu dat de decoder erin zit denk ik dat ik het melkglas er maar in houd want er is zeer weinig ruimte over.

zo kan ik nog wel een tip gebruiken over hoe en waarmee ik het melkglas kan vervangen, ik dacht zelf met overtrekpapier maar misschien dat iemand een beter idee heeft?

Groetjes,
Robert.

:?: :?:

Robert,

Wil je nu wel of niet vervangen?

in je andere draadje had ik al aangegeven dat je delta decoder te groot is, om nog heldere ramen te doen.
Die gaat helemaal in het zicht liggen!
Re: Railbus verlichting en doorzichtig glas ipv melkglas
Hoi Markos,

Dat klopt die zit ook in het zicht daarom laat ik het melkglas erin zitten. Maar deze railbus is ook aan nieuw beglazing toe, dus misschien dat je nog een idee hebt?


Groeten,
Robert.
Re: Railbus verlichting en doorzichtig glas ipv melkglas
Alleen de motorwagen of ook de bijwagen?

Misschien kan ik wat voor je betekenen?
Graag even per PB dan