Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

verlichting in mat 46 rivarossi

Gestart door Populier zondag 21 december 2014, 12:05:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
verlichting in mat 46 rivarossi
Moest gisteren wat onderdelen halen en zag deze mat 46. (toen nog netjes in de doos  ;) Kon de verleiding niet weerstaan >:-D
Ik wil hier graag verlichting in maken. In het eerste rijtuig zit een lopi 3 en in de bijwagen een lopi fx functiedecoder. Beide met 8 polige stekker. Het vervelende is dat beide decoderstekkers op een printje gemonteerd zijn wat vast in de bak zit. Heeft iemand een slimme oplossing om  aan de aux uitgangen te komen zonder iets te beschadigen? Zelf neig ik er naar om de aux decoder draadjes vóór de stekker door te knippen en een extra draadje aan te solderen, of zou dat iets aan het printje kunnen beschadigingen?

foto1 totaal overzicht


foto2 lopi3 motorwagen


foto3 foto lopi fx bijwagen


foto 4 printje motorwagen


Alvast bedankt voor de suggesties
groet Hennie
Re: verlichting in mat 46 rivarossi
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: verlichting in mat 46 rivarossi
Hennie,

Iets beschadigen aan printjes door de aux draden door te knippen zal niet zo gauw gebeuren.

Wel even kijken waarvoor de aux draden gebruikt worden in de huidige situatie, anders doet na doorknippen iets het mogelijk niet meer.

Gr. Fred.
Re: verlichting in mat 46 rivarossi
Fred,
Alleen de rijverlichting wordt door de decoders geschakeld. Heb net nieuwe lopi4 basic decoders binnen gekregen met railcom.  Zou vervanging van de lopi3 nog iets kunnen toevoegen?

groet Hennie

Re: verlichting in mat 46 rivarossi
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: verlichting in mat 46 rivarossi
Hennie,

De lopi4 basic? Een normale lokpilot 4.0 of een lokpilot basic? Met een basic kun je niet zoveel, een lokpilot 4.0 is de opvolger van 3.0 en kan veel meer gekkigheid maar voegt t.o.v. een 3.0 geen echte verbeteringen toe. Oftewel mooi laten zitten.

Even controleren welke auxen gebruikt worden voor de verlichting. Heb het gevoel dat je niet kan vertrouwen op de kleuren van de draden. Verder zit er vaak wel een soldeerpad op de printjes waarop je een draad kan solderen.
Re: verlichting in mat 46 rivarossi
Wijbe

Had nog niet goed gekeken: Lopi4 53611 standard DCC &RailcomPlus.
Maar laten zitten dus. 
Soldeeradjes genoeg maar precies op de onderkant van de printjeplaatjes die vast(ver)smolten zijn, vandaar ook mijn probleem.

groet Hennie
Re: verlichting in mat 46 rivarossi
Ik zou de paarse draad pakken (AUX2), die zit niet op de NEMplug en hangt er los bij. Met de programmer kun je mappen naar F1 als je dat wilt.

Gr, Ben.
Re: verlichting in mat 46 rivarossi
Ben,

Lijkt mij logisch, moet alleen ergens een nette manier vinden om de massa op te pikken. Het zit allemaal netjes verborgen. Veel plastic. Bijwagen moet ook nog verzwaard worden volgens mij.

groet Hennie
Re: verlichting in mat 46 rivarossi
Als je de stekker van de decoder uitneemt zie je de 8 bussen zitten. Je kunt aan de bus van de blauwe draad solderen. Wel even een cocktailprikker er in zetten om te voorkomen dat de bus dicht vloeit. Zoiets dus:



Gr, Ben.
Re: verlichting in mat 46 rivarossi
Ben,

Merci, de bijwagen kan zo gedaan worden. In de motorwagen heb ik net het printje losgemaakt en kan ik de massa oppikken. Moet lukken. Maar eerst verlichting in de roco afmaken, is de tafel weer vrij om te solderen. Ik zal als het klaar is wel een foto plaatsen.

Groet Hennie

 
Re: verlichting in mat 46 rivarossi
Zoals beloofd het resultaat:





het zijn overigens wel dezelfde strips maar verschillend effect
weer bedankt voor de adviezen

groet Hennie
Re: verlichting in mat 46 rivarossi
Hennie

Zeer mooi resultaat.
Natuurgetrouwe verlichting.
Groeten vanuit Antwerpen.
Re: verlichting in mat 46 rivarossi
Gelijk de ledjes van de (onderste) koplampen even geel schilderen. Zijn die ook waarheidsgetrouw
Re: verlichting in mat 46 rivarossi
Op zich geen punt maar zijn alle geleerden het daar over eens?? Vlg. mij had er ook eigenlijk geel binnenlicht in gemoeten maar dat had ik niet.

groet Hennie
Re: verlichting in mat 46 rivarossi
Warm witte binnenverlichting is prima.
Re: verlichting in mat 46 rivarossi
 :thumbup:
Re: verlichting in mat 46 rivarossi
Netjes toch. :thumbup:

Heb hier nog 21 ICR rijtuigen waarvan de mennekes in het donker zitten, kan ik ze langs brengen? :D

Gr, Ben.
Re: verlichting in mat 46 rivarossi
Heb hier wel 4 rollen warm/white chinese ledstrips liggen.  Kan je volgens mij best die dingen mee verlichten. Als je er een rijtuig voor mij voordoet weet ik ook hoe het moet. Over die 21 valt dan te dealen.... :)

groet Hennie 
Re: verlichting in mat 46 rivarossi
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: verlichting in mat 46 rivarossi
 :thumbup:

groet
Harald