Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Vragen mbt BR 10 Marklin 37080

Gestart door Apeldoorn CS zaterdag 20 december 2014, 19:39:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vragen mbt BR 10 Marklin 37080
Hallo allemaal,

Vandaag op de beurs in Zutphen een mooie BR 10 gekocht.
De verkoper verzekerde mij dat het model gloednieuw was.
Maar toen in hem op de baan zette meldde de loc zichzelf aan....?????
Klopt dat wel?

Toen ik de decoder ging uitlezen met mijn ecos2 meldde deze dat de decoder
een Trix modelbahnen is....
Komt mij een beetje vreemd over. Krijg een beetje het gevoel dat ik voorgelogen ben.

De loc heeft ook moeite het voorste loopstel in de rails te houden. Ik heb R1 360 mm bogen.
Dat moet normaal toch goed gaan?

Heeft iemand voor soms het orginele boekje voor deze loc 37080 in pdf formaat?
Op de Marklin site staat deze niet. Ook niet via de link die eerder op dit forum
genoemd is. Deze url werkt niet meer; code 404....
Wie kan mij helpen?
Re: Vragen mbt BR 10 Marklin 37080
Re: Vragen mbt BR 10 Marklin 37080
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Vragen mbt BR 10 Marklin 37080
Citaat van: Apeldoorn CS op zaterdag 20 december 2014, 19:39:06
Heeft iemand voor soms het orginele boekje voor deze loc 37080 in pdf formaat?
Je hebt een PB.
Re: Vragen mbt BR 10 Marklin 37080
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Vragen mbt BR 10 Marklin 37080
Is MFX voor Märklin niet identiek aan MFX voor Trix?, probeer eens of de lok op DCC rijdt, ja, dan is het een decoder op MFX en DCC, dus Trix.

Groet, Anne W
Re: Vragen mbt BR 10 Marklin 37080
Citaat van: Apeldoorn CS op zaterdag 20 december 2014, 19:39:06
Heeft iemand voor soms het orginele boekje voor deze loc 37080 in pdf formaat?
Zoek op 37082


Mvg,
Peter
Re: Vragen mbt BR 10 Marklin 37080
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Vragen mbt BR 10 Marklin 37080
Anne,

Wat Jeroen bedoelt (denk ik), is dat de 37080 nooit met een een mfx decoder is geleverd.
Dus dan kan de lok niet gloednieuw zijn, of in ieder geval niet origineel.
Re: Vragen mbt BR 10 Marklin 37080
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Vragen mbt BR 10 Marklin 37080
Gloednieuw ? Twijfelachtige bewering met een andere afwijkende decoder erin. Hij had op zijn minst die andere decoder kunnen/moeten vermelden.
Re: Vragen mbt BR 10 Marklin 37080
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Vragen mbt BR 10 Marklin 37080
Beste Ad,

O.K., ik snap het, de 37080 is al een hele oude (vorige eeuw) begrijp ik, het kan dan nog steeds een nieuwe zijn, behalve de decoder, dat zou dan een moderne Trix decoder kunnen zijn.

Groet, Anne W
Re: Vragen mbt BR 10 Marklin 37080
De locomotief zou als insider model geleverd zijn in 2000.
Naar mijn weten hadden de locs toen nog geen mfx.
Als het aanmelden klaar is, staat ook niet de naam van de loc in beeld,
maar iets wat niet met de loc direct te maken heeft.
Gewoon eigenlijk hetzelfde als je zelf bv een ESU decoder ingebouwd hebt.
Wat wel apart is, is dat de symbolen mbt de geluidsfuncties wel weer kloppen.
Ik denk dat ik eens stiekum in de loc ga kijken wat er nu precies ingebouwd is.
Ik heb een beetje een raar voorgevoel dat het chassis nieuwer is dan de kap of zo....



Daarom vind ik dit zo vreemd. De loc ziet er verders prachtig uit zonder
beschadigingen of wat dan ook.
Re: Vragen mbt BR 10 Marklin 37080
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Vragen mbt BR 10 Marklin 37080
Jeroen,

Normaal zou je in de tender een Fx decoder moeten aantreffen, zoals op onderstaande foto.

Bron: http://www.web-hgh.de

Je kan de kunststof bovenkant van de tender er zo af nemen.
Eronder een vrij grote decoder print, met daarop de geluid module.
Re: Vragen mbt BR 10 Marklin 37080
Misschien dat dit er in zit, 21MTC?



Over het voorloopstel: even de veerdruk wat verhogen, wellicht helpt dat.

Gr, Ben.
Re: Vragen mbt BR 10 Marklin 37080
Heb het kapje van de tender afgehaald.
Waarom weet ik niet, maar weet wel dat er een decoder inzit die er orgineel niet in hoort.... :?
Dit is er gewoon naderhand ingebouwd....
Bij de loc zat een boekje bij waar op staat: Nachrustdecoderset Dampf-lok 60965
Waarschijnlijk is dit ook het gene wat er in zit...
Kapje van de tender sluit ook niet helemaal goed, omdat het ingebouwde net wat te hoog zit.
Ik baal hier goed van, lok is niet orgineel meer en heb ik dus teveel betaald.... :-(



Ik heb het bedrijf wat me dit ding verkocht heeft ook al een mailtje gestuurd.
Ik ben hier niet blij mee en hoop dat ik mijn geld terug kan krijgen.
Re: Vragen mbt BR 10 Marklin 37080
De 60965 is aanzienlijk moderner dan wat er in zat dus zou ik er niet zo mee zitten. Maar ik snap je frustratie.

Gr, Ben.
Re: Vragen mbt BR 10 Marklin 37080
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Vragen mbt BR 10 Marklin 37080
Hoi Jeroen,
rijdt de lok wel goed ?
en doen alle geluidsfuncties het ?
dan lijkt mij de ombouw geslaagd
en zou ik er verder niet mee zitten..
ligt er ook aan wat je ervoor betaald hebt, natuurlijk...

dus veel plezier ermee  :)
Re: Vragen mbt BR 10 Marklin 37080
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Vragen mbt BR 10 Marklin 37080
Citaat van: Apeldoorn CS op zondag 21 december 2014, 16:29:08
Kapje van de tender sluit ook niet helemaal goed, omdat het ingebouwde net wat te hoog zit.
Ik baal hier goed van, lok is niet orgineel meer en heb ik dus teveel betaald.... :-(

De frustratie is begrijpelijk, maar had dus voorkomen kunnen worden, zeker als je een model beter mag bekijken.
Als de kap dan al bij een optische keuring opvalt volgt de vraag al snel (bij mij dan), of er een ombouw heeft plaats gevonden.
Nu is dit wel achteraf, en leer hier dan ook uit dat je beter moet inspecteren als je iets aankoopt.

Waren er op die beurs ook testbanen?
Dan zou met een loopje daar naar toe al een hoop problemen bespaart kunnen worden ;)
Ligt de decoder zelf ook los erin?
Dan kan het zijn dat ie je kapvergendeling in de weg zit als ie kan bewegen, en dan sluit ie ook niet goed.
Alleen op de draden laten hangen is nooit goed, want dan kan de decoder teveel bewegen.

Dat de lok niet meer origineel is, had de verkopende partij zeker moeten melden :important:
Op de vraag waarom je voorwielen eruit lopen, heb je nog geen antwoord gehad, en ik doe een poging ;)

Het bewuste wielstel heeft een massaveer, die mogelijk te hard drukt op je assen waardoor ze minder goed kunnen bewegen, en dus kunnen ontsporen.
De veerdruk hiervan aanpassen (verminderen) is dan de optie, maar doe dit wel met enige voorzichtigheid, en kijk uit voor vouwen in het koperplaatje.

M.v.g.

Hans V200.0




Re: Vragen mbt BR 10 Marklin 37080
De lok rijdt verders wel goed hoor, alleen het geluid ben ik niet zo over te spreken. Werkt niet echt goed vind ik.
De slagen van de stoom-machine werken te traag tov van het draaien van de wielen.
En het probleempje met het voorloopstel. Misschien is dat allemaal best wel op te lossen, dan ben ik
mischien een zeur, maar ik betaal geen 350,- voor een loc waar een decoder ingeplakt is die niet
orgineel bij de loc hoort. Ik heb het gewoon graag orgineel.

Dat het kapje niet goed sloot, kon je pas goed zien wanneer de verlichting brandde.
Als ik wist dat het kapje er zo makkelijk afkon en ik het vermoeden had dat er iets niet in de haak was, had ik daar natuurlijk wel na gekeken.Op het eerste oog leek het gewoon OK.
En daarbij is mij verteld dat het object nieuw was. Tja, dat lijkt mij dan niet nu.
Ik wacht wel even af wat de verkopende partij zegt.
Re: Vragen mbt BR 10 Marklin 37080
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Vragen mbt BR 10 Marklin 37080
Jeroen,

Als je in een nieuwe loc een andere nieuwe decoder bouwt, blijft de loc nieuw, alleen niet meer origineel.
Het geluid van de originele decoder is veel beroerder dan dat van deze decoder.
Bij de originele decoder heb je alleen de (hele droge) stoomslagen (die ook nog eens veel onnatuurlijker klinken) en een fluit, geen piepende remmen, geen pomp, stoom afblazen etc.
Kijk maar even naar onderstaand filmpje.
Re: Vragen mbt BR 10 Marklin 37080
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Vragen mbt BR 10 Marklin 37080
Hoi Jeroen,

Waar heb je dit forum voor?
Over de prijs kan je veel zeggen, en in een Koll van 2012 staat dat jouw lok 200 euro waard is.
Niet dat dit een ongeschreven wet is, want de marktprijzen zitten hier soms eronder en soms erboven.
Wat de gek ervoor geeft, maar let wel de Koll praat over niet omgebouwde lok's dus origineel.

Maar een zeur ben je allerminst, je bent eerder teleurgesteld.
Voor een dergelijke prijs (? 350) verwacht ik net zo goed als jij een TOP conditie van een orginele lok.
Als een verkoper tegen mij zegt dat de lok nieuw is, zou ik dat zeker checken.
Je ziet wel of de lok gereden heeft (sporen aan wielen en sleper), en dat ontkracht meteen de nieuw staat van het model.

Tja en als dat kapje er dan los op lag, en je aan de onderkant de wielen inspecteert, valt dat kapje er ook wel af.
Had je meteen zicht op de niet originele decoder onder de kap, tenminste als je die had kunnen onderscheiden.
Daarom ben ik ook niet zo'n fan van internet aankopen, omdat je deze inspectie dan pas thuis kan uitvoeren, en de verkoper niks meer laat horen in het ergste geval.

Nogmaals hier op het forum had je gerust de vraag kunnen stellen, van wat er dan wel onder de kap had moeten liggen.
Goed beslagen ten ijs komen, dat is de beste manier om frustratie en teleurstelling te voorkomen ;)
Hoop dat je nog antwoord krijgt van de verkopende partij.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Vragen mbt BR 10 Marklin 37080
Ik ben ook benieuwd hoe het afloopt, even de reactie van de verkopende partij afwachten.
Wellicht heb ik dan niet goed genoeg gekeken, of iets over het hoofd gezien, te goed van vertrouwen misschien.
Nogmaals; op het eerste gezicht leek het ook allemaal in orde. wielen en sleper zien er gewoon perfect uit.
Plus daarbij dat elke Marklin loc altijd proefgereden heeft, wat de verkoper mij ook verteld had.
Dus een licht bekraste sleper heb je dan altijd. Dat had ik echt wel gecheckt.
Ik waardeer jullie reactie's en goede raad ook zeer. Ik houd dit allemaal in gedachten.
Allemaal in ieder geval bedankt tot nu toe. :)

(Oh ja Hans, het kapje zat niet los hoor, valt er niet zomaar af, het sluit niet gewoon zo mooi, dit zie je pas als de verlichting brand)
Re: Vragen mbt BR 10 Marklin 37080
Citaat van: Spoorman op zondag 21 december 2014, 12:43:39
Over het voorloopstel: even de veerdruk wat verhogen, wellicht helpt dat.

Citaat van: Hans V200.0 op zondag 21 december 2014, 17:03:53
Op de vraag waarom je voorwielen eruit lopen, heb je nog geen antwoord gehad, en ik doe een poging ;)
Het bewuste wielstel heeft een massaveer, die mogelijk te hard drukt op je assen waardoor ze minder goed kunnen bewegen, en dus kunnen ontsporen.
De veerdruk hiervan aanpassen (verminderen) is dan de optie, maar doe dit wel met enige voorzichtigheid, en kijk uit voor vouwen in het koperplaatje.

Vooraleer je allerhande begint te verbuigen, de juiste beplating vooraan zit er toch wel op?
Voor R1 zal je zeker het open model moeten gebruiken.
Re: Vragen mbt BR 10 Marklin 37080
Goeie tip. Alhoewel ik denk dat je met de dichte schorten helemaal geen boog kan berijden. Maar het probleem is daar wellicht mee op te lossen.

Gr, Ben.
Re: Vragen mbt BR 10 Marklin 37080
Nee, het frontschort zit er niet op gemonteerd. Gaat ie inderdaad best lastig een bocht om. :)
Re: Vragen mbt BR 10 Marklin 37080
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Vragen mbt BR 10 Marklin 37080
Hoi Jeroen,

Dus je hebt de dichte schotten erop zitten?

Die zijn voor in de vitrine bedoeld, want dan heeft het draaistel haast geen ruimte meer, om te kunnen bewegen naar welke radius dan ook.
Als de lok nog een beetje origineel is zitten de open schorten er ook bij, anders heeft de verkoper ze mogelijk nog ergens.
Ook horen er remslangen bij te zitten.

Wel jammer dat je dit niet meteen meld, dan had ik je ook wel over die schorten kunnen vertellen, heb er namelijk ook eentje van dat type zo niet dezelfde ;)

M.v.g.

Hans V200.0

Re: Vragen mbt BR 10 Marklin 37080
Met alle respect Hans, maar al je mijn vorige bericht goed had gelezen,
had je kunnen weten dat de dichte schorten er niet opzitten. :|
Ik snap echt wel dat je met die dichte niet kan rijden. :)
Re: Vragen mbt BR 10 Marklin 37080
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Vragen mbt BR 10 Marklin 37080
Hoi Jeroen,

Heb het nogmaals gelezen, en ja je hebt het al vermeld :thumbup:
Sorry voor dit misverstand, maar als je info weg laat, kan de aangeboden hulp niet goed aankomen.

Heb je al een plekje gevonden voor de decoder?
Of meet gewoon eerst de ruimte die je beschikbaar hebt, dan weet je ook of de decoder daar kan blijven zitten, of dat je maatregelen kan nemen.

Ook het geluid kan je met c.v.'s aanpassen, om de uitslagen een beetje in de pas te krijgen.
Het zal nooit helemaal lukken, daar deze lok geen sensors ervoor heeft en geen magneten in de wielen.

Je kan wel met de dichte rijden hoor, want heb je nooit van een rollerbank gehoord?
SMT was er eentje van en zelfs Trainsafe, Märklin (zelfde als SMT), Hornby, en mogelijk nog wat anderen hebben zo'n ding.
Zelf heb ik er eentje voor de Big Boy van trainsafe, en via een adapter kan ik er spanning op zetten en de lokwielen laten draaien.
Dus het kan weldegelijk hoor :P

Alleen praat je dan wel over een statisch model, want door de rollagers gaat ie nergens heen ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Vragen mbt BR 10 Marklin 37080
Citaat van: Apeldoorn CS op maandag 22 december 2014, 12:51:40
Nee, het frontschort zit er niet op gemonteerd. Gaat ie inderdaad best lastig een bocht om. :)
Geen idee wat mogelijk is met het schort er op, dat hangt af van de rest van je baan, maar als het open schort er op zit wordt het in dit geval dus toch buigen en plooien tot het goed gaat.
Succes.
Re: Vragen mbt BR 10 Marklin 37080
Hoe dan ook, ik heb nog niet goed nagekeken wat betreft het uit de rails lopen
van het loopstel. Het zoals eerder vermeld zal het wel iets met de veerspanning te maken
hebben. De plaats van de decoder moet ik ook nog eens goed bekijken. Moet ik even
rustig voor gaan zitten en de tenderbak demonteren.
Ik had eerst nog een klusje om een Esu lokpilot in mijn br81 met telex te bouwen.
Dat is nu gelukt, nu de br10.

Alles op zijn tijd. Ik verwacht eerlijk 
gezegd ook geen reactie meer van de verkoper. Ik zal het er maar mee moeten doen.
Anderzijds; de lok vind ik wel erg mooi.
Re: Vragen mbt BR 10 Marklin 37080
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Vragen mbt BR 10 Marklin 37080
Hi Jeroen,

Je had met je loc even bij ons "Hobby in Praktijk" langs kunnen gaan, die hadden ook een testbaan bij zich.
Zelfs de lokken-dokter van Hobby in Praktijk was er (zondags) ook.
Overigens is een aankoop met een ESU decoder i.p.v. een oude M* toch niet slecht?

groet
Harald
Re: Vragen mbt BR 10 Marklin 37080
Hallo Harald,

Het is nu te laat om; "had ik maar" en "was beter als" te zeggen. Een les voor de volgende keer.

Er zit overgens geen ESU in maar zover ik kan zien een decoder van Märklin art.nr. 60965.
En die zit er niet lekker in. de tender zit te vol gepropt. Daarom past het bovenste deksel niet.
Ik moet het gewoon uit elkaar halen en kijken of het beter kan, en dat is natuurlijk een tegenvaller voor mij.
Ik kan dat zelf natuurlijk ook prima wel veranderen, maar je verwacht niet als je een "nieuwe lok koopt, eerst nog
een tijdje moet sleutelen om het mooi te krijgen.
Mijn vraag zou dan ook zijn waarom er geen orginele decoder meer inzit, maar goed, dat weet waarschijnlijk niemand.

Hier even wat foto's van de machine en zoals jullie zien, ziet ie er piekfijn uit:




Heb ook nog daarnet een testrit uitgevoerd en daaruit blijkt dat wanneer er een sleep rijtuigen achter hangt, de locomotief
bij het bergop rijden in een bocht als het ware naar achter gaat hangen en wipt dan het draaistel uit de rails.
Een solo-rit gaat wel goed. Wat ik hieraan kan doen weet ik zo niet. veerspanning draaistel zoals eerder genoemd?
Re: Vragen mbt BR 10 Marklin 37080
Op de valreep van het oude jaar de br10 onder handen genomen.
Ik heb de veerspanning van het voorloopstel zoals hier was
geadviseerd wat verhoogd. De loc blijft nu wel in de rail! :)
Mijn dank voor het advies.
Daarna heb ik ook nog de tender gedemonteerd en de decoder er zo
in aangebracht dat het kapje op de tender wel goed sluit.
Ook weer voor elkaar.
Echter het progammeren van de decoder gaat niet zo van een leien dakje
Ik werk met een esu ecos2 en daar heb ik al eerder van gemerkt dat ie motorola
niet zo'n heel erg leuk protocol vind.
Ik heb ook nog een MS2, es kijken hoe dat gaat.
De loc wil soms niet weg rijden. Als ik dan het rijgeluid aanzet of
resp. uit, rijdt de loc wel weg. Heel raar.
Misschien moet ik de decoder resetten?

Alvast een fijne jaarwisseling gewenst!
Re: Vragen mbt BR 10 Marklin 37080
Hallo

Zit net met belangstelling jouw verhaal te lezen en vooral de foto's te bekijken. Heb net deze loc binnen gekregen via Ebay en goed op de (verkoop) foto's gekeken maar wist niet hoe die loc er origineel  uit moest zien. Bij M op het nummer 37080 geen info en dan even te weinig tijd om goed te zoeken. Viel ook voor het uiterlijk maar zie nu veel meer rood onder de loc. Dat wordt dus inderdaad bij bestellen. En een deel van de trap van de loc is eraf. Moet die arme stoker verdorie op een kistje klimmen om in te stappen!  Overigens heb ik denk ik wel de originele decoder er in zitten. Het geluid valt mij in ieder geval niet tegen, ook gelet op de fabricagedatum. Veel plezier met je aankoop. Mijn ecos kende inderdaad F2 niet moest er het wiellichtknopje even bij zoeken maar dat staat er inmiddels ook in. Rijstap 1 is inderdaad niet ideaal, soms gebeurt er niets maar als je even volhoudt gaat die toch langzaam rijden. edit: ""inmiddels op motorola 28 aangestuurd , gaat duidelijk beter! "" Misschien komt er ooit nog wel eens een esu loksound in, wie weet.

groet Hennie
Re: Vragen mbt BR 10 Marklin 37080
Goedemorgen.
Ik heb nu zelf 2 van deze loc.
1loc van marklin. Mooi geluid zit erin eb hij rijdt goed.
1loc van Roco ook n prachtig ding.

Gr.ton