Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

BR-111 Analoog-Delta naar Digitaal met de set 60760- Oranje retourdraad nodig?

Gestart door tfk donderdag 18 december 2014, 23:53:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
BR-111 Analoog-Delta naar Digitaal met de set 60760- Oranje retourdraad nodig?
Hoi allemaal,

Na het nogal stormachtig verlopen project met de conversie van de 1631 van analoog naar digitaal (zie hier: /index.php?topic=53682.0) vond ik het tijd om het een stapje hoger te proberen. Het slachtoffer: een mooie BR-111 Delta loc. Hm... wordt dat een succes of wordt dat weer een melddown?

Ik hoopte op een succes want ik ben een beetje door de ombouwsetjes heen. Dit was de laatste.  8)

De oriëntatie
Dus eerst de loc maar eens opengemaakt en gekeken hoe een en ander nu in elkaar stak. Een les welke ik van de 1631 geleerd heb is dat je bijna alles kunt weghalen omdat dit bij een digitaal systeem door een chip wordt geregeld. Dit geldt tot op zeker hoogte ook voor een loc met (Delta chip) ware het niet dat ik toch wat infrastructuur heb laten zitten.

De lampjes
De lampjes in deze loc zijn anders dan die van de 1631. Waar de laatste losse sokkeltjes heeft waar een gloeilamp in moet worden gedraaid heeft deze loc een printplaatje met een gecombineerd front-/sluitseinsysteem. De lampjes zijn van die ledjes met twee stokjes op het einde, de lange is plus, de korte is min. De korte zijn met een dwarsverbinding met elkaar verbonden.

Dat zag er interessant uit en daarop besloot ik draadjes te gaan volgen. Eerste wat opviel, een grijze en een gele. Hm. Waar hebben we die eerder gezien? Dat moeten dus de stuurdraden zijn voor front- en sluitlicht. De bruine is de massa, deze liep ook naar het centrale massapunt. Tweede wat opviel, de grijze en gele draad hadden ook een retourleiding naar de andere kant. Het geheel was kruislings verbonden. Dus wit-voor was verbonden met de grijze draad en deze had een grijze retour naar rood achter. En vice-versa natuurlijk. Rood-achter had een gele retour naar wit-voor.

Dat bracht mij tot de volgende conclusie, de delta-loc is voorzien van een systeem van stuurdraden om de correcte verlichting aan te sturen. Door de kruislingse verbinding wit/rood rood/wit lampje wordt bij het onder stroom zetten van de ene stuurdraad de ene combinatie wit/rood aangezet en bij het activeren van de andere stuurdraad de andere wit/rood combinatie. Dit systeem is aardig gelijkwaardig aan het systeem van de 60760. Dus theoretisch zou ik de grijze en gele draad gewoon aan de grijze en gele draad kunnen zetten en zou dit gaan werken. Theoretisch dan.

De operatie
Dus toch maar gedaan. Alles losgesoldeerd. De rode draad los van de pantograaf/stroomafnemer schakelprint, de bruine draad los van de centrale massa, er liep ook een van de motor af. Die heb ik bewaard om over te zetten op de nieuwe motor. Verder heb ik de grijze en gele draad losgesoldeerd van de Delta-module aangezien ik deze dus nodig had. Deze heb ik dus aangesloten op de grijze en gele draad van de decoder. De bestaande infrastructuur is zo intakt gebleven. De rest was een kwestie van weer aansluiten volgens schema. De motorwissel is helemaal gelijk aan de 1631.

Dan de vraag: de oranje draad
Al met al doet de loc het dus. Wel hangt de oranje draad er nog los (en dit keer geisoleerd :D) bij. Ik redeneer dat, aangezien de lampen al volledig op de massa zijn aangesloten d.m.v. de massabedrading via motor naar massapunt, de oranje draad achterwege kan blijven. Klopt dit?

Al met al een mooi locje. Hij maakt overigens wel meer lawaai dan de 1631. Dat zal te maken hebben met het feit dat deze loc een plastic body heeft en de 1631 een metalen.

Edit: net even de boel afgebouwd en de binnenkant van de body van wat dubbelzijdig tape voorzien, de folie laten zitten natuurlijk. Dit dempt wel enigszins. De loc pruttelt nog steeds vrolijk langs op lage snelheid maar de 'plastic' resonatie is nu wel minder.

Edit2: Na de waardevolle tips van hieronder de oranje draad op dezelfde manier gemonteerd als bij de NS 1631. Dus eerste deel van de draad naar het dichtstbijzijnde lampje en deze op de plaats van de bruine gezet. Het bruggetje tussen de twee steeklampjes is deel van de bruine draad. Deze heb ik van de bruine draad losgeknipt om het bruggetje te behouden. Dat heb ik aan beide zijden gedaan. Van de oranje draad heb ik op de plek waar deze aan het dichtsbijzijnde lampje diende te komen met een striptang de omkapseling wat opzij geduwd om zo niet te hoeven knippen. Dat deel heb ik op het bruggetje gesoldeerd. De rest van de draad heb ik langs dezelfde route als de gele en grijze draad naar de andere kant geleid. Daarna gekort en dat deel op het bruggetje van dat lampje gezet. Ook daar is de bruine draad verwijderd.

Zie hier de fotos van het resultaat. De lampjes zijn absoluut flikkervrij. Ik heb nog wat extra dubbelzijdige tape aan de binnenzijde van de body geplakt voor nog wat extra geluidsisolatie.




Groet,

TFK
Re: BR-111 Analoog-Delta naar Digitaal met de set 60760- Oranje retourdraad nodig?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: BR-111 Analoog-Delta naar Digitaal met de set 60760- Oranje retourdraad nodig?
"De lampjes zijn van die ledjes met twee stokjes op het einde, de lange is plus, de korte is min."

jaja....
Lampjes  blijven lampjes hóór!
In dit geval lampjes met steekfittingen.
Bij dit soort loks komt een ESU 54610 mooi tot z'n recht, ivm het Wendzüg-bedrijf.

Gr. Marcel
Re: BR-111 Analoog-Delta naar Digitaal met de set 60760- Oranje retourdraad nodig?
Hoi Marcel,

En de oranje draad? Is het een correcte aanname dat deze niet nodig is?

Groet,

TFK
Re: BR-111 Analoog-Delta naar Digitaal met de set 60760- Oranje retourdraad nodig?
De oranje draad is de plus en is wel nodig om lampjes of LED´s flikkervrij te laten branden.
De oranje draad wordt een blauwe draad bij gebruik van de ESU 54610.
Alle andere draden hebben ook hun eigen kleur en zijn meestal anders dan märklin-kleuren.
Hier is nogmaals het aansluitschema:
Re: BR-111 Analoog-Delta naar Digitaal met de set 60760- Oranje retourdraad nodig?
Zo, je bent lekker bezig. Tja, zoals hierboven al aangegeven heeft ook deze loc (insteek-)lampjes en geen leds. Omdat het van oorsprong al een digitale loc is zijn de lampjes berekend op de hogere spanning van het digitaal systeem, dus hoef je ze niet te vervangen. Ik zou de oranje draad wel gebruiken, omdat je verlichting dan niet flikkert. Omdat de lampjes geen polariteit hebben is de makkelijkste manier om de bruine massadraden naar de lampjes te verwijderen en op die plek twee oranje draden aan te sluiten. Dat kan weer net als in je vorige loc: door eerst naar het ene lampje te gaan en vandaar naar het andere. Die twee stukken bruine draad wel verwijderen om verwarring later te voorkomen, alleen de bruine massadraden naar decoder en motorhuis natuurlijk laten zitten. Succes weer, Hans
Re: BR-111 Analoog-Delta naar Digitaal met de set 60760- Oranje retourdraad nodig?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: BR-111 Analoog-Delta naar Digitaal met de set 60760- Oranje retourdraad nodig?
Zoals al eerder aangegeven:

Oranje draad gebruik je voor gemeenschappelijke (retour-)draad van je verlichting naar decoder.
Hierdoor krijg je een stabiele verlichting.

Verder: Werk netjes. Je gestripte draden hoeven maar max 1-2mm te zijn. Het gestripte deel afschermen met krimpkous. (is niet persé nodig bij je lampfittingen.) Ook je draden niet te lang houden, Anders komen ze tussen de kap, en het oogt rommelig. Zorg wel dat je altijd een kleine lus hebt bij bewegende draden, zodat er op termijn geen draadbreuk ontstaat.

Gr. Marcel
Re: BR-111 Analoog-Delta naar Digitaal met de set 60760- Oranje retourdraad nodig?
Citaat van: loc1200 op vrijdag 19 december 2014, 18:10:39
Zoals al eerder aangegeven:

Oranje draad gebruik je voor gemeenschappelijke (retour-)draad van je verlichting naar decoder.

Citaat van: huub op vrijdag 19 december 2014, 10:01:46
De oranje draad is de plus en is wel nodig om lampjes of LED´s flikkervrij te laten branden.
Zoals Huub aangeeft de oranje draad is de gemeenschappelijke plus en niet een gemeenschappelijke retourdraad.


Mvg,
Peter
Re: BR-111 Analoog-Delta naar Digitaal met de set 60760- Oranje retourdraad nodig?
Hoi Huub, Hans, Marcel, Peter, en de rest natuurlijk,

Dank voor deze waardevolle informatie. Ik ga ermee aan de slag.

Als alles voor elkaar is zal ik alles weer in een puntenlijstje agregeren. Zo hebben anderen die met deze configuratie in aanraking komen meer houvast en zekerheid alvorens ze aan de slag gaan.

Ik meld mij spoedig weer!

Edit 22:45:
Oke, alles is gelukt. De lampjes zijn inderdaad compleet flikkervrij. Dit was een fijn projectje zeg!

Volgende uitdaging wordt waarschijnlijk de Motorpost. Deze heeft een printplaat voor de schakeling tussen stroomafnemer en pantograaf en ook nog eens een printplaat voor het omschakelen. Het is echter wel een analoge loc. O ja en ledjes op wederom een printplaat.   8o Misschien kunnen de stakes nog wat hoger als ik gelijk voor een ESU systeem ga met sound. Maar ja, eerst maar weer eens op payday wachten...

Groet,

TFK
Re: BR-111 Analoog-Delta naar Digitaal met de set 60760- Oranje retourdraad nodig?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: BR-111 Analoog-Delta naar Digitaal met de set 60760- Oranje retourdraad nodig?
Weer eens wat anders: een S-Bahn-lok voor wat schuifwandwagens.

De motorpost.... Doe er voorzichtig mee.  Ik heb geen frontseinprintjes meer, maar kan ze wel repareren.
Zijn nieuw erg prijzig.

Je kan deze ook goed van uitschakelbare sluitseinen voorzien.
Je moet dan een kleine aanpassing op de print doen.

Gr. Marcel
Re: BR-111 Analoog-Delta naar Digitaal met de set 60760- Oranje retourdraad nodig?
Hoi Marcel,

Haha, jep. De hele s-bahn combinatie pastte niet op het testtraject.  :)

Dank voor de waarschuwing. Ik ga nog even geen risico's aan met deze loc hoor...maar ik ben wel geinteresseerd in wat voor een aanpassing voor uitschakelbare sluitseinen nodig gaat zijn.  :D

Groet,

TFK
Re: BR-111 Analoog-Delta naar Digitaal met de set 60760- Oranje retourdraad nodig?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: BR-111 Analoog-Delta naar Digitaal met de set 60760- Oranje retourdraad nodig?
Citaat van: tfk op zaterdag 20 december 2014, 20:03:03
...maar ik ben wel geinteresseerd in wat voor een aanpassing voor uitschakelbare sluitseinen nodig gaat zijn.  :D
=====================>>> Klik <<<=========================
Re: BR-111 Analoog-Delta naar Digitaal met de set 60760- Oranje retourdraad nodig?
Citaat van: Kappa op zaterdag 20 december 2014, 20:58:54
Citaat van: tfk op zaterdag 20 december 2014, 20:03:03
...maar ik ben wel geinteresseerd in wat voor een aanpassing voor uitschakelbare sluitseinen nodig gaat zijn.  :D
=====================>>> Klik <<<=========================

Wat is dit toch een heerlijk forum.  :)  :thumbup:

Tnx!

TFK
Re: BR-111 Analoog-Delta naar Digitaal met de set 60760- Oranje retourdraad nodig?
Uitschakelbare sluitseinen verkrijg je het makkelijkst door ze op aux 1 en 2. Aan te sluiten.
Nogmaals de waarschuwing dat op het lichtprintje geen weerstanden zitten.
Deze zitten op de aansluitprint midden in de motorpost.

Robin
Re: BR-111 Analoog-Delta naar Digitaal met de set 60760- Oranje retourdraad nodig?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: BR-111 Analoog-Delta naar Digitaal met de set 60760- Oranje retourdraad nodig?
Ik heb ergens nog printjes, welke de aparte print, (mp3000) met bovenleidingschakelaar vervangt, en je zo een ESU op kan prikken...
Draadjes vast solderen, en lichtprint ombouwen en klaar...

Gr. Marcel
Re: BR-111 Analoog-Delta naar Digitaal met de set 60760- Oranje retourdraad nodig?
Hoi Marcel,

Erg interessant. Echter, hoe gevaarlijk is het ombouwen van de lichtprintjes? Ik heb daar geen backups van en het wil wel eens fout gaan...  B)

Groet,

TFK
Re: BR-111 Analoog-Delta naar Digitaal met de set 60760- Oranje retourdraad nodig?
Als je met een Dremel overweg kunt en de harde kern van een draadje op een print kunt solderen is het risico zeer klein.
Ben je van het bak en braadwerk en vind je dat je niet kunt solderen kun je beter even door oefenen.

De boel goed schoonmaken voor je aan de slag gaat is het belangrijkste.Dan hecht je soldeertin goed en is het een eitje.
Je bewerkt de achterkant van de print dus geen kans dat je de ledjes raakt.
En natuurlijk nameten of de verbindingen echt verbroken zijn.

Robin
Re: BR-111 Analoog-Delta naar Digitaal met de set 60760- Oranje retourdraad nodig?
de ledjes die je beschrijft lijken me meer gloeilampjes aan het lichtpatroon te zien!
standaard printplaatjes zijn meestal makkelijk te repareren alleen bij smd word het wat lastiger dan heb je een hele kleine bout nodig of een smd hetelucht station
Re: BR-111 Analoog-Delta naar Digitaal met de set 60760- Oranje retourdraad nodig?
Hoi Robin,

Ja, dat lukt wel. Ik heb net twee locs omgebouwd naar digitaal. En een dremel weet ik inderdaad wel raad mee. :)

Alleen moet ik dan wel precies weten wat waar moet worden gedaan.

@hmmglaser: klopt, de omgebouwde loc is een br-111 met gloeilampen. De discussie is een beetje omgezwaait naar een potientieel volgend projectje: de motorpost. En die is met led uitgerust wat mij wat verontrust.  :)

Groet,

TFK
Re: BR-111 Analoog-Delta naar Digitaal met de set 60760- Oranje retourdraad nodig?
Tfk, (heb je geen voornaam?)

Lees de link en het wordt je wel duidelijk wat er moet gebeuren bij je motorpost.
En anders zijn er genoeg ombouwverslagen van anderen waar het ook in staat.
En er is niets engs aan ledjes. Ze hebben alleen een plus en min zijde en een weerstandje nodig.
Anders doen ze het niet of heel kort. En dat laatste overkomt je vroeg of laat een keer als je niet oplet.

Robin
Re: BR-111 Analoog-Delta naar Digitaal met de set 60760- Oranje retourdraad nodig?
Hoi Robin,

Ja, hoor, via PB gebruik ik mijn voornaam, op openbare fora gebruik ik TFK. Het is een regel welke ik op het internet aanhoud ivm zoekmachines.

Tja, lezen doe ik wel. Al ben ik voor dat laatste, printjes welke niet meer werken en waar je er maar een van hebt, wat bang. Ik lees dus graag eerst en als ik helemaal zeker ben dat ik alles goed doe dan maak ik een draaiboekje en dan pas gaat de soldeerbout aan.  :)

Groet,

TFK
Re: BR-111 Analoog-Delta naar Digitaal met de set 60760- Oranje retourdraad nodig?
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: BR-111 Analoog-Delta naar Digitaal met de set 60760- Oranje retourdraad nodig?
Dag TFK.....

Heb je misschien ook een filmpje van de omgebouwde 111 waarin je de geluiden kunt laten horen, ik heb ook een aantal 111's liggen die ik nog moet ombouwen. Is het de extra investeringwaard van die soundmodule. De eerder omgebouwde 111's (en andere locs uiteraard) heb ik met de 54610 omgebouwd, de 60760 ben ik niet zo'n fan van maar dat is puur persoonlijk

Peter
Re: BR-111 Analoog-Delta naar Digitaal met de set 60760- Oranje retourdraad nodig?
Hoi Peter,

Video? Nee, nog niet. Dan moet ik eerst een YouTube account aanmaken. :)

De 60760 is mijn springplank geweest. Ik heb nogal een learning curve doorgemaakt en twee chips opgeblazen alvorens in door had hoe een en ander werkte. Dat is met een 60760 minder pijnlijk dan met een LokSound. :)

Wat men hier op het forum zegt over de combinatie 60760-motor/esu-chip is overigens wel te merken. De aansturing is heel fijn. Bij langzaam rijden hoor je het motortje nagenoeg niet. Maar die ervaring zul je met de LokPilot ook wel hebben.

Of een LokSound zijn geld waard is? Tja, dat is natuurlijk heel persoonlijk. Met de LokPilot heb je alle rijeigenschappen al. Dus blijft de vraag over: hoe belangrijk vind je het geluidsaspect?

Persoonlijk vind ik het een verbetering. De BR is wederom een compleet andere lok geworden. Wel is er het kostenplaatje. Een enkele lok ombouwen is financieel zeker haalbaar. Heb je een hele rits klaarliggen dan wordt de LokSound wel een prijzige aangelegenheid.

Ik zelf heb een paar lokjes van vroeger welke mij van waarde zijn. Dat speelt natuurlijk mee. Ik doe ze niet in een keer. Mijn projectje voor nu is de combinatie BR-111/S-bahn. Dat is financieel goed te doen. Die Br-111/S-Bahn combinatie hoort bij elkaar en vandaar de keuze om de BR-111 te selecteren voor ombouw. De vraag of lok en stuurstand als een kunnen worden gezien via de Fx chip en het schakelen van verlichting volgens DB lichtbeeld zijn uitdagingen welke voor mij de keuze om dit te doen zeker makkelijker maakten. Ik wil dit gewoon ondervinden.

Zo zie je maar. Vele persoonlijk factoren. Die zal jij ook hebben. Natuurlijk kan je er altijd eentje doen. Mocht het niet werken met de BR-111 dan kan de chip altijd in een andere lok. De chip kan je altijd van andere geluiden laten voorzien als je een andere lok selecteert om de chip in te zetten.

Edit: 6-2-2015: Youtube video geplaatst: http://youtu.be/_EeFfZyNpSo

Groet.

TFK
Re: BR-111 Analoog-Delta naar Digitaal met de set 60760- Oranje retourdraad nodig?
Hoi, tfk

Heb ook een BR111, iets ander model, met een 6080 decoder, 8 dip-switches. Heb pakweg dezelfde plannen als jij. Helaas is mijn loc niet uitgerust met sluitseinen, dus dat ombouwen wordt al een klus op zichzelf. Maar ik volg je verrichtingen met meer dan gewone belangstelling, dat spreekt. Heb je ook plannen met een sleper-omschakeling?
BTW: waarom een NEM 652 decoder? Had beter gelijk een M4 decoder erin gezet?
Succes!

Mvg, Willem
Re: BR-111 Analoog-Delta naar Digitaal met de set 60760- Oranje retourdraad nodig?
Willem,
NEM 652: dit is de aanduiding van de 8-polige stekker die aan een decoder zit, de interface dus.
M4: dit is de ESU-aanduiding van MFX (protocol) maar die laatste term mag niet gebruikt worden van Märklin, vandaar M4

Dus je kan best een M4-decoder hebben met een NEM652-interface  :) en de laatste melding is in feite onzinnig.

TFK:

Als tip heb je misschien hier iets aan:
Ik gebruik meestal ESU-decoders met een NEM652-aansluiting.
Je kan daar kant-en-klare stekkers met draad voor kopen, maar ik gebruik hier voor 2 stukjes contactstrip die ik op een stukje experimenteer-printplaat soldeer.
Het printje kan je dan naar eigen inzicht vorm geven zodat het mooi in een loc past.
De extra draden soldeer je aan de onderzijde, liefst in dezelfde kleur natuurlijk en mooi op lengte geknipt.
Ik gebruik hier ESU-draad voor, is mooi dun.
Je kan dan gemakkelijk een decoder verwijderen of verwisselen en de decoderkabel-stekker blijft intact.
Aan de achterzijde van het printje zit gelijk een verbinding naar het chassis van de lok en aan de zwarte draad van de decoder.

Hier nog enkele foto´s.
Re: BR-111 Analoog-Delta naar Digitaal met de set 60760- Oranje retourdraad nodig?
Hoi Willem,

Jep, ik had beter voor een M4 kunnen gaan. Onderdeel van de learning curve he. :) Maar ze doen het allemaal hoor.

Ik moet mij nog even inlezen in de materie omtrent sleperomschakelingen. Ik zie dat ESU ze heeft voor de LokPilot 3 serie. Die voor de vierde generatie heb ik nog niet gevonden. Geen idee waarom. Ik weet overigens nog niet of ze nodig zijn bij het plaatsen van een Fx decoder. Dat is een decoder zonder motordeel welke in een stuurstand kan worden gezet. Dat ben ik dus van plan.

Een baan met blokverdeling heb ik nog niet (ik zit nog in de ontwerpfase) dus deze 'problematiek' is nog niet van toepassing voor mij. :) Komt wel, en dan bouwen we het wel weer in.

Sluitverlichting
De verlichting is eigenlijk heel simpel geregeld. In mijn lok zitten plastic plaatjes met door elk plaatje een rood en een wit gloeilampje. De massa-polen van deze twee lampjes wijzen naar elkaar en zijn met elkaar verbonden. Gewoon via een stukje vertint draad. Het omschakelen gaat heel simpel d.m.v. een kruis-verbinding. Een draad gaat van wit naar rood (witte draad bijvoorbeeld) en de andere draad (de gele) doet hetzelfde. De witte en gele draad uit de decoder worden daarbij gezet. Dus de witte aan het witte licht voor en de gele aan het witte licht achter. Wordt de ene nu ingeschakeld dan neemt deze de rode ook mee. En vice versa natuurlijk.

Let wel op dat we in het draadje van mijn eerste ombouwstap zitten! Dat is nog een conversie naar een Maerklin chip. Het kleurschema is hier anders! Dus Let wel op!

Zie dit draadje voor het ESU verhaal: Het ESU verhaal

Groet,

TFK



Re: BR-111 Analoog-Delta naar Digitaal met de set 60760- Oranje retourdraad nodig?
Hoi Huub,

Ja, ik ben wel te spreken over dit NEM-652 systeem. Jouw foto's geven mij inspiratie. Dat is inderdaad wat ik voor ogen heb. Netjes korte verbindingen aanleggen en een van binnen bijna schone lok. Mooi! Ik heb alleen de contact strips heb ik nog niet maar die kan ik morgen wel even halen.

Dank voor de tip!

Groet,

TFK
Re: BR-111 Analoog-Delta naar Digitaal met de set 60760- Oranje retourdraad nodig?
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: BR-111 Analoog-Delta naar Digitaal met de set 60760- Oranje retourdraad nodig?
Dag, ik doe min of meer net zo als Huub, alleen laat ik de connector aan de ESU zitten en maar op dezelfde manier de contra, alleen gebruik ik geen printplaatje, zie de foto's. Waarbij ik wel de kleurencode van Märklin probeer aan te houden. de br/gn of br/rt draad heb ik dan weer niet daar kies ik dan wit en de paarse voor.....  :P

De "stekker" past niet altijd gelijk maar een beetje vijlen/schuren helpt, ze zitten dan meteen mooi klem

Er leiden vele wegen naar Rome  :D


Peter
Re: BR-111 Analoog-Delta naar Digitaal met de set 60760- Oranje retourdraad nodig?
Gnavond, heren

@Huub: Ben me aan het inlezen m.b.t. digitalisering: het lijkt eenvoudig, is het waarschijnlijk ook, maar het blijft vooralsnog abstrakt/virtueel. Met het "voorbijkomen" van al die verschillende soorten decoders begint het me soms wel 's te duizelen, en zie ik door de bomen het bos niet meer. Abusievelijk meende ik dat M4 (=mfx) per definitie gelijkstond met een 21-polige "Schnitstelle"/interface, en noemde het daarom gemakshalve een "m4-decoder". Dat klopt idd niet. Wat ik bedoelde was dus een 21-polige multiprotocoldecoder, waaronder M4. Waarschijnlijk laten mijn gedachten zich teveel leiden door mijn wensen. :D Zie verder hieronder.

@tfk: kweet, dat ik in het verkeerde draadje zit, had eerdere reactie al verwijderd, maar je laatste post hier ging over de ESU=geluidsdecoder, dus toch maar weer hier geplaatst 8). Ik maakte mijn opmerking over de M4 omdat deze in zijn 21-polige versie direct op de sleper-omschakelaar te klikken is. Qua prijs maakt het niet uit, NEM-652 of MTC 21 M4 Loksound. Maar je hebt dan wel meer functionaliteit, toch? En ook een ESU M4 lok meldt zich automatisch aan... Afijn, "learning-curve" :P Wil je plezier niet vergallen... >:-D

Sluitseinen: De bedrading is bij mij op zich niet zo'n punt, "in de weg zittend" gietijzer wel. Het contactplaatje voor de lampjes is nog wel verkrijgbaar bij Märklin, de oorspronkelijke lampjes niet, iig de rode niet. De vraag is of het contactplaatje tussen mijn houders past. Waarschijnlijk is het handiger een witte en  rode led in te bouwen, wat weer een heel verhaal apart is.

Wat me aanspreekt in je plannen is het rijden volgens DB-lichtschema. Zo zou ik dat ook willen. Dat blijkt echter nog niet zo simpel.
Frontseinen:
DB-Signalbuch DS 301, geldend vanaf 1959, Signal Zg 1 - Spitzensignal:
Citeer[..] Bei nachgeschobenen Zügen sind die Signale auch an der Schiebelok anzubringen.
Die Nachtzeichen der Signale sind auch bei Tage anzuwenden:
a) bei Fahrten durch den Tunnel
b) bei Steuer- und Befehlswagen von Wendezügen

www.bahnstatistik.de/Signale/SB-DB.pdf pag. 40 e.v.

Hmm, de logica ontgaat me in dit geval, de loc hoeft overdag geen signaal te voeren, maar stuurstandrijtuigen wel!
Maar ook bij een duwende loc kan het A-frontsein dus gewoon aan blijven staan! ('s nachts). Allerdings spreekt men van een "nachgeschobenen" trein, dus met ook een trekkende loc. Maar een wezenlijk verschil met alleen een "Schiebeloc" lijkt me dat niet.

Hoe zit dat met de sluitseinen?
Ik zal je het Duits een beetje besparen, maar volgens "Signal Zg 3 - Schlusssignal" dient het laatste rijtuig twee op gelijke hoogte aangebrachte seinen te voeren, die in rijrichting wit licht en naar achteren toe rood licht tonen. Bij luchtgeremde passagierstreinen en goederentreinen tot 250 mtr. lengte kan worden volstaan met alleen twee rode sluitseinen.
Maar dan:

CiteerBei nachgeschobenen Zügen trägt das letzte Fahrzeug vor der Schiebelocomotive das Schlusssignal, die Schiebelocomotive selbst - bei zweien die hintere - das vereinfachte Schlusssignal >>Zg 4<<. Laufen noch Wagen hinter einer mit dem Zug gekuppelten Schiebelocomotive, so trägt nur das letzte Fahrzeug das Schlusssignal.
Auf Strecken mit Tunneln sind die Nachtzeichen auch bei Tage zu Führen [..]

Signal Zg 4 - Vereinfachtes Schlusssignal:
CiteerKennzeichnung des Zugschlusses.

Tageszeichen: Hinten am letzen Fahrzeug etwa in der Höhe der Puffer eine runde rote Scheibe mit weissem Rand.

Nachtzeichen: Hinten am letzen Fahrzeug ein rotes Licht.

Das Signal führen Lokomotivzüge (auch einzeln fahrende Lokomotiven), eine Lokomotive am Schluss eines Züges, ausgenütze Lokomotivleerfahrten bis zu 50 Achsen, Arbeitszüge, Nebenfahrzeuge, wenn sie auf die freie Strecke übergehen, Übergabezüge auf Anordnung des Bundesbahn-Betriebsamts, Züge auf eingleisigen Nebenbahnstrecken [...]
Auf Strecken mit Tunneln ist das Nachtzeichen auch bei Tage zu Führen [...]

Deze regels m.b.t. de sluitseinen golden tot 6 juli 1986. Ze lijken overblijfselen uit de stoomloctjd. Op stoomlocs had je aan de linker/stokerskant een schakelaar voor de linker lantaarn, aan de machinistenkant de schakelaar voor de bovenste en rechter lamp. Reed de loc achterstevoren aan het eind van de trein, dan werd voor de linkerlamp een rode "Blende" gezet. Of dit ook voor de getrokken tenders gold is mij niet bekend.
Voor het "Wendezug"-bedrijf betekenen deze regels dus:

  • dat je het voorste rijtuig van voren ook van sluitverlichting moet voorzien, die bij een duwende loc aan moet.
  • bij een duwende loc kan het A-frontsein aan blijven staan.
  • moeten de sluitseinen nu ook elk apart schakelbaar zijn? Ik denk het niet, ik denk dat hier sprake is van een "tenminste" regel:
    tenminste één rood sluitsein, twee is zeker goed but correct if i'm wrong! Zie verder opmerking stoomlocs.

Tenslotte, de rangeerverlichting. Dit is m.i. de onduidelijkste regeling in het DB Seinboek. Märklin wil ons doen geloven, dat dubbel A-frontsein rangeerverlichting is. Ik vraag me af of dat juist is. Maar wat is rangeren?
Eerst maar 's de regeling uit het DB-Seinboek: Er zijn speciale signalen voor "enkele" ("einzelne") voertuigen, de Fz Signale.
Deze signalen hebben betrekking op
a) rangeerlocomotieven
b) voertuigen, waarvan de bezetting of lading speciale voorzorgsmaatregelen vereisen.

CiteerSignal Fz 1 - Rangierlokomotivsignal
Kennzeichnung einer Lokomotive im Rangierdienst.
Tageszeichen - Kein besonderes Signal
Nachtzeichen - Vorn und hinten ein weisses Licht, in der Regel in Höhe der Puffer. Statt des vorderen Lichtes kann auch das Spitzensignal >>Zg 1a<< geführt werden.
Es muss geführt werden, wenn Bahnübergänge ohne Blinklichter, ohne Schranken oder ohne Sicherung durch Posten befahren werden müssen und sich der Lokomotive an der Spitze befindet.

Voor "echte" rangeerlocomotieven (V60 e.d.) lijkt me dit voorschrift duidelijk: voor en achter één wit licht, voor mag A-frontsein, in bepaalde gevallen moeten ze A-frontsein voeren. Welke lamp moet branden (de linker of de rechter) is niet in voorschriften vastgelegd, meestal gebruikt men de linker, (again) een relikwie uit de stoomtijd.
Maar hoe zit dat bij andere locomotieven? Wat is rangeren? Als een loc bijv. kop maakt voor een stammetje klaargezette rijtuigen is zij volgens mij aan het rangeren, en even een rangeerlocomotief, en zou zij dus FZ 1 moeten voeren. Alleen, je hebt regels en je hebt de praktijk. En in de praktijk blijken "Hauptstreckenlokomotiven" om ze maar even zo te noemen gewoon A-frontseincode te voeren en sluitlichten, wanneer ze kopmaken. Ik heb tenminste nooit anders gezien! Maar als ik me vergis, shoot me8o :D
Afijn, tfk, misschien kende je deze regels al wel, dan hebben anderen er misschien wat aan.
Tot zover het DB-lichtschema. De volgende keer dat ik een Youtube-filmpje bekijk, ga ik hier 's goed op letten!!  :)

Mvg, Willem   
Re: BR-111 Analoog-Delta naar Digitaal met de set 60760- Oranje retourdraad nodig?
Hoi Willem,

Geeft niet, het hele ESU verhaal is inderdaad in dit draadje aangezwengeld. Omtrend de NEM-652/MTC21, klopt, je krijgt bij de MTC21 bij mijn weten twee extra aux aansluitingen. Het op een omschakelaar kunnen prikken was mij nog niet bekend maar dan ben ik nog helemaal niet met omschakelaars bezig geweest. De M4 is de decoder die de Mfx taal kan spreken. ESU mag het alleen geen Mfx noemen van Maerklin. Tja. Mijn plezier wordt overigens niet vergalt hoor. Ik heb de BR-111 al aardig goed weten te finetunen. Dat kan met een niet-M4 net zo goed.

Verlichting
Als de bedrading geen probleem is dan moet het wel mogelijk zijn lijkt mij zo. In de 33315 zijn het niet eens printplaatjes. Het zijn gewoon twee stukjes plastic met twee gloeilampjes erdoor gestoken. Het zijn die gloeilampjes met een plus en een massa pool. Dus niet met schroefdraad. De massa-polen staan naast elkaar en daar zit een bruggetje tussen. Dat is het.

Voor ledverlichting dienen weerstanden te worden geplaatst. En er dient rekening te worden gehouden met de stroomrichting. Dat is voor gloeilampen niet belangrijk maar voor leds wel. Maar theoretisch zou een kruisverbinding zoals in de 33315 ligt ook dan moeten werken.

DB-seinbeelden
Tja. Hoever wil je gaan. Wel een mooi document! Dank daarvoor. Vaak zit ik er nogal simpel in met complexe vraagstukken. Wordt het te complex? Maak het dan kleiner. Gewoon in stappen werken. Welke lichtbeelden zijn er te onderscheiden? Mijn Mfx locs hebben af-fabriek standaard wit-A voor en twee rood achter, alleen wit-A voor (voorals de lok een sleep trekt), achter twee rood en geen sein voor en aan beide kanten wit-A. Vraag: passen deze functies in de seinbeelden beschreven in het document?

Voor wat betreft de stuurstand, apart schakelen lijkt mij de meest eenvoudige oplossing. Vooral met een Fx chip waarvan de functies bij die van de lok komen te staan wanneer beide chips op hetzelfde adres staan. Je zou dus de schakelingen los van elkaar kunnen zien en dat maakt het eenvoudiger.

Over het wanneer wel en wanneer niet voeren van verlichting. Ik lees in het document "Die Nachtzeichen der Signale sind auch bei Tage anzuwenden..." als zouden kunnen worden gevoerd. Dus niet verplicht maar wel goed om te doen.

Groet,

TFK

Re: BR-111 Analoog-Delta naar Digitaal met de set 60760- Oranje retourdraad nodig?
Ik heb nog een paar foto's van mijn in ombouw zijnde 3047-loc.
Je kan hier zien dat het experimenteerprintje vast geschroefd is op de steun waar eerst het relais zat.
Er zit ook een soldeerlip onder die schroef om de verbinding met het chassis betrouwbaar te kunnen maken (met de zwarte draad van de ESU).
Re: BR-111 Analoog-Delta naar Digitaal met de set 60760- Oranje retourdraad nodig?
Hoi Huub en Peter,

Gisternacht de lok weer uit elkaar gehaald en naar jullie voorbeeld de bedrading opnieuw ingestoken. Ik heb (nog) geen printplaat ingezet daar ik alles tegen de printplaat voor het schakelen tussen bovenleiding en stroomafnemer kon plaatsen. De speaker had dan voorin alle ruimte.

Gelijk het snerpende geluid bekeken. Dit bleek geluidsdemping te zijn. De speaker wijst nu naar onderen en ik heb er een dubbelzijdige plakker onder zitten. Nu is het geluid mooi.

Groet,

TFK
Re: BR-111 Analoog-Delta naar Digitaal met de set 60760- Oranje retourdraad nodig?
Ik heb het als voorbeeld geplaatst om te laten zien dat de decoder er ook aan vast gemaakt kan worden.
Niks waard als dat allemaal van links naar rechts door de lok gaat slingeren  :)

De loc moet nog een LED krijgen, ik heb daarvoor LEDs gekocht die een openingshoek van 180 graden hebben.
Ze zijn echter nogal fors uitgevallen.

grv Huub
Re: BR-111 Analoog-Delta naar Digitaal met de set 60760- Oranje retourdraad nodig?
Hoi Huub,

Inderdaad. Ik ben wel voor een beetje cable-management. Dat doe ik met mijn PC's ook dus waarom dan niet in de lok?  :D

Tja, leds. Dat wordt ook weer een nieuw avontuur. Maar vooral voor die verschillende lichtbeelden merk ik dat ik toch eerst nog even wat extra moet bijleren over schema's uitdenken en printjes maken.

Ik ga mij dus maar eens hier op storten: breadboard.electronics-course.com.

Groet,

TFK