Gnavond, heren
@Huub: Ben me aan het inlezen m.b.t. digitalisering: het lijkt eenvoudig, is het waarschijnlijk ook, maar het blijft vooralsnog abstrakt/virtueel. Met het "voorbijkomen" van al die verschillende soorten decoders begint het me soms wel 's te duizelen, en zie ik door de bomen het bos niet meer. Abusievelijk meende ik dat M4 (=mfx) per definitie gelijkstond met een 21-polige "Schnitstelle"/interface, en noemde het daarom gemakshalve een "m4-decoder". Dat klopt idd niet. Wat ik bedoelde was dus een 21-polige multiprotocoldecoder, waaronder M4. Waarschijnlijk laten mijn gedachten zich teveel leiden door mijn wensen.
Zie verder hieronder.
@tfk: kweet, dat ik in het verkeerde draadje zit, had eerdere reactie al verwijderd, maar je laatste post hier ging over de ESU=geluidsdecoder, dus toch maar weer hier geplaatst
. Ik maakte mijn opmerking over de M4 omdat deze in zijn 21-polige versie direct op de sleper-omschakelaar te klikken is. Qua prijs maakt het niet uit, NEM-652 of MTC 21 M4 Loksound. Maar je hebt dan wel meer functionaliteit, toch? En ook een ESU M4 lok meldt zich automatisch aan... Afijn, "learning-curve"
Wil je plezier niet vergallen...
Sluitseinen: De bedrading is bij mij op zich niet zo'n punt, "in de weg zittend" gietijzer wel. Het contactplaatje voor de lampjes is nog wel verkrijgbaar bij Märklin, de oorspronkelijke lampjes niet, iig de rode niet. De vraag is of het contactplaatje tussen mijn houders past. Waarschijnlijk is het handiger een witte en rode led in te bouwen, wat weer een heel verhaal apart is.
Wat me aanspreekt in je plannen is het rijden volgens
DB-lichtschema. Zo zou ik dat ook willen. Dat blijkt echter nog niet zo simpel.
Frontseinen:DB-Signalbuch DS 301, geldend vanaf 1959, Signal Zg 1 - Spitzensignal:
Citeer[..] Bei nachgeschobenen Zügen sind die Signale auch an der Schiebelok anzubringen.
Die Nachtzeichen der Signale sind auch bei Tage anzuwenden:
a) bei Fahrten durch den Tunnel
b) bei Steuer- und Befehlswagen von Wendezügen
www.bahnstatistik.de/Signale/SB-DB.pdf pag. 40 e.v.
Hmm, de logica ontgaat me in dit geval, de loc hoeft overdag geen signaal te voeren, maar stuurstandrijtuigen wel!
Maar ook bij een duwende loc kan het A-frontsein dus gewoon aan blijven staan! ('s nachts).
Allerdings spreekt men van een "nachgeschobenen" trein, dus met ook een trekkende loc. Maar een wezenlijk verschil met alleen een "Schiebeloc" lijkt me dat niet.
Hoe zit dat met de
sluitseinen? Ik zal je het Duits een beetje besparen, maar volgens
"Signal Zg 3 - Schlusssignal" dient het laatste rijtuig twee op gelijke hoogte aangebrachte seinen te voeren, die in rijrichting wit licht en naar achteren toe rood licht tonen. Bij luchtgeremde passagierstreinen en goederentreinen tot 250 mtr. lengte kan worden volstaan met alleen twee rode sluitseinen.
Maar dan:
CiteerBei nachgeschobenen Zügen trägt das letzte Fahrzeug vor der Schiebelocomotive das Schlusssignal, die Schiebelocomotive selbst - bei zweien die hintere - das vereinfachte Schlusssignal >>Zg 4<<. Laufen noch Wagen hinter einer mit dem Zug gekuppelten Schiebelocomotive, so trägt nur das letzte Fahrzeug das Schlusssignal.
Auf Strecken mit Tunneln sind die Nachtzeichen auch bei Tage zu Führen [..]
Signal Zg 4 - Vereinfachtes Schlusssignal:CiteerKennzeichnung des Zugschlusses.
Tageszeichen: Hinten am letzen Fahrzeug etwa in der Höhe der Puffer eine runde rote Scheibe mit weissem Rand.
Nachtzeichen: Hinten am letzen Fahrzeug ein rotes Licht.
Das Signal führen Lokomotivzüge (auch einzeln fahrende Lokomotiven), eine Lokomotive am Schluss eines Züges, ausgenütze Lokomotivleerfahrten bis zu 50 Achsen, Arbeitszüge, Nebenfahrzeuge, wenn sie auf die freie Strecke übergehen, Übergabezüge auf Anordnung des Bundesbahn-Betriebsamts, Züge auf eingleisigen Nebenbahnstrecken [...]
Auf Strecken mit Tunneln ist das Nachtzeichen auch bei Tage zu Führen [...]
Deze regels m.b.t. de sluitseinen golden tot
6 juli 1986. Ze lijken overblijfselen uit de stoomloctjd. Op stoomlocs had je aan de linker/stokerskant een schakelaar voor de linker lantaarn, aan de machinistenkant de schakelaar voor de bovenste en rechter lamp. Reed de loc achterstevoren aan het eind van de trein, dan werd voor de linkerlamp een rode "Blende" gezet. Of dit ook voor de getrokken tenders gold is mij niet bekend.
Voor het
"Wendezug"-bedrijf betekenen deze regels dus:
- dat je het voorste rijtuig van voren ook van sluitverlichting moet voorzien, die bij een duwende loc aan moet.
- bij een duwende loc kan het A-frontsein aan blijven staan.
- moeten de sluitseinen nu ook elk apart schakelbaar zijn? Ik denk het niet, ik denk dat hier sprake is van een "tenminste" regel:
tenminste één rood sluitsein, twee is zeker goed but correct if i'm wrong! Zie verder opmerking stoomlocs.
Tenslotte, de
rangeerverlichting. Dit is m.i. de onduidelijkste regeling in het DB Seinboek. Märklin wil ons doen geloven, dat dubbel A-frontsein rangeerverlichting is. Ik vraag me af of dat juist is. Maar wat is rangeren?
Eerst maar 's de regeling uit het DB-Seinboek: Er zijn speciale signalen voor "enkele" ("einzelne") voertuigen, de
Fz Signale.
Deze signalen hebben betrekking op
a) rangeerlocomotieven
b) voertuigen, waarvan de bezetting of lading speciale voorzorgsmaatregelen vereisen.
CiteerSignal Fz 1 - Rangierlokomotivsignal
Kennzeichnung einer Lokomotive im Rangierdienst.
Tageszeichen - Kein besonderes Signal
Nachtzeichen - Vorn und hinten ein weisses Licht, in der Regel in Höhe der Puffer. Statt des vorderen Lichtes kann auch das Spitzensignal >>Zg 1a<< geführt werden.
Es muss geführt werden, wenn Bahnübergänge ohne Blinklichter, ohne Schranken oder ohne Sicherung durch Posten befahren werden müssen und sich der Lokomotive an der Spitze befindet.
Voor "echte" rangeerlocomotieven (V60 e.d.) lijkt me dit voorschrift duidelijk: voor en achter één wit licht, voor mag A-frontsein, in bepaalde gevallen moeten ze A-frontsein voeren. Welke lamp moet branden (de linker of de rechter) is niet in voorschriften vastgelegd, meestal gebruikt men de linker, (
again) een relikwie uit de stoomtijd.
Maar hoe zit dat bij andere locomotieven? Wat is rangeren? Als een loc bijv. kop maakt voor een stammetje klaargezette rijtuigen is zij volgens mij aan het rangeren, en even een rangeerlocomotief, en zou zij dus FZ 1 moeten voeren. Alleen, je hebt regels en je hebt de praktijk. En in de praktijk blijken "Hauptstreckenlokomotiven" om ze maar even zo te noemen gewoon A-frontseincode te voeren en sluitlichten, wanneer ze kopmaken. Ik heb tenminste nooit anders gezien! Maar als ik me vergis,
shoot me.
Afijn, tfk, misschien kende je deze regels al wel, dan hebben anderen er misschien wat aan.
Tot zover het DB-lichtschema. De volgende keer dat ik een Youtube-filmpje bekijk, ga ik hier 's goed op letten!!
Mvg, Willem