Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Lak verwijderen

Gestart door d1bbes zondag 07 december 2014, 21:01:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Lak verwijderen
Lid sinds: 2013

offline
Lak verwijderen
Beste iedereen,

Onlangs heb ik via marktplaats 3x een 4002 en een 4003 wagon van marklin gekocht.
Nu zagen ze er op het plaatje natuurlijk mooier uit dan dat ze in het echt zijn.
Ik wil ze nu gaan opknappen door er eerst de kleine roestplekjes af te scheuren en ze een nieuwe laklaag te geven.
Mijn vraag is nu hoe krijg ik er de oude lak het beste af? Zijn hier verf afbijters voor of moet ik de lak eraf schuren?
Ik hoop snel op een antwoord :D

Groetjes
Re: Lak verwijderen
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Lak verwijderen
 :) Yep, ik heb een tamelijk snel antwoord, namelijk Blue Wonder, te verkrijgen bij o.a. Albert H. winkels
Heb ik ook gebruik, werkt langzaam maar goed. Het heeft bij mij de kunstof niet aangetast, dus metaal moet helemaal goed gaan, lijkt me.
Zie ook mijn topic, reactie 125
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=34471.50

Dirk-Jan
Re: Lak verwijderen
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: Lak verwijderen
Mijn ervaring en 'spul' in dit draadje is wellicht ook wel wat...

KLIK
Re: Lak verwijderen
Wasmi
gast

Re: Lak verwijderen
Of gebruik een Badger air eraser:

KLIK

Voor het resultaat zie mijn draadje :

ombouw BR 03
Re: Lak verwijderen
Of remolie, en lang laten staan!
Re: Lak verwijderen
Lid sinds: 2009

Naarden

offline
Re: Lak verwijderen
Walter,

raak je met "zand"stralen niet snel details kwijt?

groet Aad
Re: Lak verwijderen
Lid sinds: 2013

offline
Re: Lak verwijderen
Hallo,

Ik heb heel goede ervaring met reinigingsthinner klik. Dit spul tast het kunststof niet aan en lost de lak prima op. Dompel b.v. een kap in dit spul en na een kwartiertje rimpelt de lak en kan je die er onder stomend water zo afboenen.

Groeten,
Piet
Re: Lak verwijderen
Lid sinds: 2009

Glueck auf

offline
Re: Lak verwijderen
Of een eenvoudig vaatwasmachinetabletje?
Nachtje laten staan en afspoelen.
Vervolgens goed droogmaken, natuurlijk.

Peter
Re: Lak verwijderen
Fredi
gast

Re: Lak verwijderen
Ik lees hier over plastiek en details maar zover ik weet zijn 4002 en 4003 toch blikken wagons?
Re: Lak verwijderen
Lid sinds: 2013

offline
Re: Lak verwijderen
Jepz klopt zijn inderdaad blikken wagons. Dankjewel voor de tips eens even kijken wat er goed werkt. Als er resultaten zijn zal ik wat foto's plaatsen.

Groetjes
Re: Lak verwijderen
Wasmi
gast

Re: Lak verwijderen
Hoi Aad,

Met dat stralen verwijder je lak en corrosie, het metaal zelf wordt niet aangetast. Meteen na het stralen in de primer, om iedere vorm van corrosie te stoppen.

Walter
Re: Lak verwijderen
Lid sinds: 2014

offline
Re: Lak verwijderen
stralen gebeurt niet alleen met zand(grid in verschillende dikten) of ijzer maar ook aluminium en kunststof worden gebruikt vooral bij zachtere materialen