Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

1631 Analoog naar Digitaal met de set 60760 - alleen de lampen nog... - Gelukt!

Gestart door tfk maandag 15 december 2014, 22:02:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
1631 Analoog naar Digitaal met de set 60760 - alleen de lampen nog... - Gelukt!
Hoi allemaal,

Na veel wikken en wegen toch maar het drempeltje weggenomen en de soldeerbout in de 1631 gezet.

Ik heb eerst even geoefend op de oude stomer (mijn eerste treintje) en de Henschel DHG 500 (mijn tweede treintje) en deze uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet. Inclusief solderen.

Ook heb ik nog een erg goede video op youtube gevonden welke ik als leidraad heb gebruikt:


En natuurlijk het wiki:
http://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_60760_Ombouwset

En dit schema:


Dat gaf mij voldoende zelfvertrouwen om het avontuur aan te gaan.

Alles ging verrassend goed. Wat een mooie cleane ruimte houd je over als alle analoge spullen verwijderd zijn.

Zie de foto's voor het resultaat. De draden voor de verlichting zijn nog wat lang. Daar kom ik nu op.  8o

Echter...
De verlichting blijft dus een probleem. De originele verlichting was nagenoeg meteen kapot. Ik vond nog wat reserve lampjes en daar ben ik nu mee aan het testen. Ik heb het ding nu zover dat een kant, de grijze draad, constant brand. Met of zonder F0 functie ingeschakeld. Positief is dat je dan altijd wat ziet in het donker. Negatief dat het gewoonweg niet hoort.

Ik vermoed een massaprobleem. Maar ik heb alles toch goed aangesloten? Ik heb de orange draad, de retourleiding van de verlichting, correct geinterpreteerd door deze vanaf de decoder aan twee draden te solderen? Dus een de ene kant uit en de ander de ander kant? De rest is 1-op-1 gelijk aan schema. De retour is in dit geval wel nodig want de verlichting zit in die plastic sokkeltjes waar je een plus op moet solderen en een min bij in moet steken. Beetje krakkemikkig als je het mij vraagt.

Als massapunt (voor de bruine draad) heb ik het originele massapunt gebruikt, een gat in de grond waar een lepeltje op geschroeft zit met de massadraad daaraanvast gesoldeerd. Ik heb dit punt een beetje schoongevijlt om meer contact te krijgen. Volgens mij zit dat wel goed. De loc rijdt goed. Dat is het probleem niet.

Wie heeft dit wel eens aan het handje gehad?

Groet,

TFK

PS: ik weet dat er betere ombouwsetjes zijn dan de 60760 maar ik ben dus nog aan het oefenen he? Eerst deze maar eens aan de praat krijgen...
Re: 1631 Analoog naar Digitaal met de set 60760 - alleen de lampen nog...
De oranje draad is de plus van de decoder en loopt naar beide lampjes.
De grijze en gele draad zijn de geschakelde aansluitingen van de decoder.
Al die draden mogen geen contact maken met het chassis of andere draden !
Re: 1631 Analoog naar Digitaal met de set 60760 - alleen de lampen nog...
Hoi Huub,

Even een noob-vraag: moet de oranje dan op de plus pool of de min-pool van de lampjes? Of maakt dat niet uit? Ik ging er nu vanuit dat orange op de min moest. Is dat een boo-boo?

Groet,

TFK
Re: 1631 Analoog naar Digitaal met de set 60760 - alleen de lampen nog...
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: 1631 Analoog naar Digitaal met de set 60760 - alleen de lampen nog...
Hi TFK,

Is nu alles werkend ?
Kom anders eens langs bij Hobby in Praktijk te Werkendam.
Daar zij genoeg "soortgenoten" aanwezig die je garaag willen helpen.

groet
Harald

p.s. zie de link
Re: 1631 Analoog naar Digitaal met de set 60760 - alleen de lampen nog...
Voor lampjes maakt dat niet uit, maar wel als je besluit om er LED´s in te zetten.
Let je wel op dat er geen van de twee aansluitingen aan het chassis zit ?
Re: 1631 Analoog naar Digitaal met de set 60760 - alleen de lampen nog...
O ja,

Iedereen denkt dat het om de minaansluiting gaat zoals de fabrikanten het vermelden.
Ik heb al tig keren het onderstaande plaatje geplaatst; ook ESU bezondigt zich aan dit geintje.
De draadkleuren zijn wel anders bij ESU, hier is het de blauwe draad die plus is.
Re: 1631 Analoog naar Digitaal met de set 60760 - alleen de lampen nog...
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: 1631 Analoog naar Digitaal met de set 60760 - alleen de lampen nog...
Er wordt inderdaad de - (min) geschakeld (Zoals wel vaker in de elektronica).

Kijk (zoek) ook eens in onze Wiki
b.v:   http://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_60760_Ombouwset
en
http://wiki.3rail.nl/index.php/NEM_connectoren_en_kabelkleuren
Re: 1631 Analoog naar Digitaal met de set 60760 - alleen de lampen nog...
Hoi Huub, Harald,

Ja, ik dacht dus ook dat het een minaansluiting was. Maar ik moet bekennen dat in het boekje wel een plusje bij de legenda staat vermeld. -bloos- Maar verder geen referentie dus. Maar je hebt gelijk, of de stroom nu van de ene of de andere kant komt, de lamp brand wel. En aan de andere kant zit de draad af-fabriek vast.

Ik denk dat ik het in die plastic insteek fittingen moet zoeken. De ene draad (geel of grijs) zit op een lepeltje gesoldeerd welke je in het fittinkje moet duwen het plaatje vormt dan de achterkant, de pluspool voor het lampje. Via een gaatje moet de min-draad er dan bijgestoken worden om contact te maken met het schroefdraad van het lampje. Wellicht is deze naar achteren geschoven en maakt contact met de plus-aansluiting?

@Harald, ik ben er mee bezig.  :) Leuke link overigens. De workshop itrain lijkt me erg interessant. Al ben ik daar nog laaaaang niet. :)

Groet,

TFK
Re: 1631 Analoog naar Digitaal met de set 60760 - alleen de lampen nog...
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: 1631 Analoog naar Digitaal met de set 60760 - alleen de lampen nog...
Oranje is de + en zou naar je schroefdraad van je lamp dienen te gaan.
De grijze draad gaat naar het lipje van de kant waar de sleper zit; de gele naar de andere kant.

Alle drie de kleuren dienen vrij van de massa (locframe = bruin = ook +) moeten blijven. Geeft sluiting!
Je lampjes van de 3326 zijn niet geschikt voor digitaal bedrijf.... (voltage is te laag)
Er zijn vervangende lampjes in de handel. (lampjes dienen het zelfde te zijn als bij 3625, de SNCF BB 7298. Zie techn. tek.

Gr. Marcel
Re: 1631 Analoog naar Digitaal met de set 60760 - alleen de lampen nog...
Hoi Marcel,

Wat mij op het verkeerde been zet is dat ik opgevoed ben met de notie dat massa min is. Dat min nu ineens plus is, is op zijn zachtst gezegd verrassend.  :?

De oranje loopt nu inderdaad naar het schroefdraad. De grijze zit inderdaad aan de kant van de sleper (stroomafnemer), daar waar het omkeermechanisme zat. Maar waar aan het lampje moeten de grijze en rode nu precies? Allebij op plus werkt overigens ook niet. Al moet ik wel zeggen dat die losse fittinkjes niet echt meerwerken, de lampjes die ik nu gebruik zitten er los in.  :thumbup:

Dat van de lampjes was ik inderdaad achter. Dat doe ik wel eens een keer via ebay. Voor nu werken, nou ja werken, die testlampjes. Misschien dat ik een tweetal oude marklin straatlantaarns aansluit, daar zitten duidelijke plus en min draden aanvast welke ik gewoon kan solderen. Gewoon even de mogelijkheid tot losse contacten uitsluiten.

Maar eerst maar even slapen.

Dank voor de tips tot nu toe!

:idea:

TFK
Re: 1631 Analoog naar Digitaal met de set 60760 - alleen de lampen nog...
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: 1631 Analoog naar Digitaal met de set 60760 - alleen de lampen nog...
Het "losse" lipje, waar ook de vorige draad aan zat gesoldeerd, en tegen het "tin" bolletje aan de onderzijde van je lamp komt, is voor de grijze / gele bedoeld.
In wezen maakt het niets uit, daar het handeltje gewoon vrij moet liggen van het loc-chassis. (polariteits-vrij)

Je kan ook in de toekomst ledverlichting aanbrengen. Dat is wel veel werk. In de toekomst zal ik daar ook een verlichtingsprint voor maken/aanbieden.
Wil je die mogelijkheden optimaal benutten, (geel, rood, rangeerverlichting) dan zal je een andere decoder kunnen/moeten nemen.

Gr. Marcel
Re: 1631 Analoog naar Digitaal met de set 60760 - alleen de lampen nog...
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: 1631 Analoog naar Digitaal met de set 60760 - alleen de lampen nog...
De min is beslist geen plus geworden.

Normaal denk je die draden die aan elkaar zitten is dit de min (aarde of chassis) en wordt de plus geschakeld.
Dus als er plussen aan elkaar zitten wil dit niet zeggen dat dat dan opeens een min is.
Ze zitten gewoon aan elkaar. In ons geval wordt dan de plus geschakeld.
Het is gewoon een weetje. Altijd naar het goede schema (en kleuren) kijken.

groet
Harald
Re: 1631 Analoog naar Digitaal met de set 60760 - alleen de lampen nog...
"De grijze zit inderdaad aan de kant van de sleper (stroomafnemer), daar waar het omkeermechanisme zat. Maar waar aan het lampje moeten de grijze en rode nu precies?" Die vraag duidt toch op een of meer verkeerde aansluitingen!
Kijk nog eens goed naar het schema. De rode draad is de voeding van je loc, die komt van de sleper af en mag nergens anders heen dan naar de rode draad van de decoder (eventueel via een verzamelpunt op een extra printje ivm bovenleiding). De lampjes zitten "tussen" geel en oranje of grijs en oranje, waarbij al een paar keer is opgemerkt dat ze nergens anders contact mee mogen maken. Aangezien het een lampje is (en geen led) maakt het niet uit welke draad aan het kontje zit en welke aan de schroefdraad, zolang ze elkaar maar niet raken. Je kunt de lampjes ook aansluiten tussen geel en locmassa (bruin) resp. grijs en locmassa. De oranje draad wordt dan niet gebruikt en daarvoor in de plaats komt aan beide lampjes een draadje naar de locmassa. In dat geval zullen ze een beetje flikkeren, dus mooier is aansluiten volgens het schema! Als het je nu duizelt, vergeet dan mijn laatste opmerking over de andere manier van aansluiten......
Re: 1631 Analoog naar Digitaal met de set 60760 - alleen de lampen nog...
Hoi hvanschaik, en de rest natuurlijk ook,

Nee, het is een heel duidelijk verhaal. Ik denk dat ik decoder numero twee maar eens ga aansluiten. Want via de correcte aansluiting geeft het systeem geen sjoegem. Rijden doet hij overigens nog steeds. Ondertussen heb ik alle smaken qua aansluiten nu wel gehad. Ook de verkeerde.  :P Je opmerking dat de lampjes tussen de oranje en de grijs/gele draad inzitten maakt veel duidelijk.

Dit is overigens best een leerzaam projectje. Wel grappig dat de lampjes de problemen geven. Ik had gedacht dat het aansluiten van de motor het meest ingewikkeld zou zijn. Ik moet overigens nog goede lampjes hebben. Dus nog even opzoek naar een aantal 610080 en bijbehorende sokkeltjes.

Nog een vraag: is een extra massadraad van de motor naar het massapunt op het chassis raadzaam? Op het schema is een doorvertakking van de massa naar de motor getekend. Ik weet niet of het nodig is aangezien de lok gewoon mooi rijdt.

Groet,

TFK
Re: 1631 Analoog naar Digitaal met de set 60760 - alleen de lampen nog...
ja, een extra bruine draad van motordraaistel naar chassis is zeker de moeite waard. Het motordraaistel heeft anti-slipbandjes en daardoor een wat minder massacontact. Voor de motor zelf is dat niet van belang - die wordt gevoed door groen en blauw aan de borstels - maar voor een goed massacontact van de hele loc is het zeker aan te raden. Jammer dat decoder 1 (waarschijnlijk) de geest heeft gegeven, maar al doende leert men en misschien komt er nog eens een projectje waarbij verlichting geen rol speelt. Succes met decoder 2, Hans.
PS: ik zou voor de zekerheid de andere aansluitmogelijkheid even proberen. Het kan zijn - ook al is dat niet waarschijnlijk - dat je oranje draad niet meer werkt en de gele en grijze nog wel; in dat geval zullen de lampjes branden tussen geel/grijs en locmassa (bruin).
Re: 1631 Analoog naar Digitaal met de set 60760 - alleen de lampen nog...
Hoi Hans, en de rest natuurlijk,

Ik heb de decoder gewisseld en ben nu een stukje verder. Als ik de achteruit inschakel gaat het lampje op de gele draad nu netjes branden, andersom blijft het donker. Het lampje werkt, dat heb ik getest.

Ik heb de grijze draad los achterop het 'kontje' van het lampje en de orange draad op het schroefdraad gehad. Dat deed ook niets. Het enige wat ik mij kan bedenken is dat ik de T-vorm van de oranje draad niet goed heb gesoldeerd en dat deze geen contact maakt. Dat ben ik nu aan het meten.

Volgens mij ben ik er bijna...

De eerste decoder zou ik nog voor de oude stomer kunnen gebruiken, mijn eerste locje. Die heeft geen licht maar wel de correcte motor.

Groet,

TFK
Re: 1631 Analoog naar Digitaal met de set 60760 - alleen de lampen nog...
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: 1631 Analoog naar Digitaal met de set 60760 - alleen de lampen nog...
Dan moet je oude stomer wel een 5-polige motor hebben.
Want je decoder uit de 60760 kan niet overweg met een 3-polige motor en een permanente (ESU) magneet.

Gr. Marcel
Re: 1631 Analoog naar Digitaal met de set 60760 - alleen de lampen nog...
Hoi Marcel,

Klopt, maar die heb ik nu dus over uit de set. Het gekke is dat dat oude ding precies de goede motor heeft.

Ik heb nu overigens twee reservemotoren want volgens mij heb ik net weer wat opgeblazen.  :D Wilde meten of er stroom op stond en raakte waarschijnlijk iets. De hele loc doet nu niets meer. Weer een les, niet tegen twaalf uur 's avonds meer met electro spelen...

Aardig delicate materie overigens allemaal. Ik ben van mijn analoge locs gewend dat ze op dit vlak tegen een stootje kunnen maar de chips vliegen mij werkelijk om de oren.

TFK
Re: 1631 Analoog naar Digitaal met de set 60760 - alleen de lampen nog...
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: 1631 Analoog naar Digitaal met de set 60760 - alleen de lampen nog...
Tja...

Misschien moet je toch maar eens bij mij wat privé lessen volgen: "Hoe om te gaan met decoders..."
Ik maak ze zelden stuk. Soms kan je ze repareren.
De 60760 is meer geschikt als functiedecoder in een stuurstandwagen. (bijvoorbeeld voor je ICE-2)
Misschien de volgende een ESU nemen. Die zijn iets minder kwetsbaar.

Gr. Marcel
Re: 1631 Analoog naar Digitaal met de set 60760 - alleen de lampen nog...
Hoi Marcel,

Och, ik heb wat rondgevraagd maar het vroegste moment om in te stappen was januari. Bij het Marklincenter waarschijnlijk zelfs februari. Zo lang wilde ik niet wachten. Dus heb ik de keuze gemaakt om wat goedkope setjes aan te schaffen en, na veel theorie, zelf aan de slag te gaan.

Dat er een aantal zouden klappen had ik eigenlijk al wel ingecalculeerd.

En je kan het zo zien, ik ben nu een stuk verder dan ik eerder was. Ik heb de lampwissel zien werken. Dat van dat laatste lampje was waarschijnlijk een mindere connectie, de rest is toch wel overduidelijk wat er misging en de loc zelf functioneerde prima.

Lampjes 610040 en sockets zijn ondertussen besteld en als deze binnen zijn kan ik deze loc waarschijnlijk afbouwen. Ik ben er dan denk ik wel klaar voor om een LokPilot 4 in te gaan bouwen.

Ondertussen kan ik de eerste chip eens in stoomlokje gaan zetten.

TFK
Re: 1631 Analoog naar Digitaal met de set 60760 - alleen de lampen nog...
Goeiemorgen optimist!
Voordat je aan het volgende project begint met de Lopi4 wil ik je even waarschuwen. Märklin en ESU gebruiken nl. niet dezelfde code voor de kleuren van de bedrading. De oranje draad bij Märklin is bij ESU blauw..... en de motoraansluitingen zijn niet groen/blauw, maar grijs/oranje. Op zich geen punt allemaal, maar we hebben hier op het forum tig "gevalletjes verkeerde kleurcode" langs zien komen met alle gevolgen van dien. Natuurlijk staat alles in de bijgeleverde aansluitgegevens, maar evengoed wil ik je even waarschuwen. Succes, Hans
Re: 1631 Analoog naar Digitaal met de set 60760 - alleen de lampen nog...
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: 1631 Analoog naar Digitaal met de set 60760 - alleen de lampen nog...
Hoi TFK ?

Zou het handig voor je zijn als het inbouwen eens "voorgedaan" wordt ?
Je woont in midden Nederland, ik ook dus kom gewoon eens langs (via pb tje).

groet
Harald
Re: 1631 Analoog naar Digitaal met de set 60760 - alleen de lampen nog...
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: 1631 Analoog naar Digitaal met de set 60760 - alleen de lampen nog...
Het inbouwen is op zich simpel.
Maar bij de simpelste dingen kunnen er dingen mis gaan.
Als je alles voor elkaar hebt, (materiaal en gereedschap) ben je een uurtje kwijt.
Maar als je mis grijpt, en niet de juiste kennis/ervaring hebt kan je er een hele dag over doen.

Verder zijn de principes vaak gelijk, maar per loc en decoder soms toch weer verschillend.
Zo is het programmeren van een ESU-decoder op zich niet moeilijk, maar je moet het protocol exact volgen, anders gaat het niet.
Daar loop ik zelfs nog wel eens in vast.

Gr. Marcel
Re: 1631 Analoog naar Digitaal met de set 60760 - alleen de lampen nog...
Hoi Hans, Harald, Marcel, en de rest natuurlijk,

Ja die kleurverschillen daar heb ik over gelezen. Maar goed de documentatie volgen, voorbereiding dus, moet dat kunnen afvangen.

Waar bovenstaande op foutliep was de vaste overtuiging dat de oranje draad een min-draad was. En bij vaste overtuiging lees je geen handleidingen meer. Eerlijk is eerlijk, het stond in de documentatie. Mijn booboo. Simpel.

Het is niet erg want op een gegeven moment wordt alles toch vervangen voor een ESU. En dan zal het programmeren ook aan bod gaan komen. Kan je daar dingen in slopen?  :D Voor het inbouwen ben ik niet bang, ik had gisteren de tweede chip er zo in. Gereedschap zat.

@Harald: ik ga graag op je aanbod in. Als het niet al te veel gedoe voor je is? Solderen etc is geen probleem. Het zijn die momenten dat een lampje het wel doet en de andere niet. En als je dan wilt meten dat de boel klapt. Daar zou ik wel eens advies over willen.  :) O ja, TFK is voor Google, mijn naam is altijd beschikbaar maar wel via PB.  ;)

Groet,

TFK



Re: 1631 Analoog naar Digitaal met de set 60760 - alleen de lampen nog...
Hoi allemaal,

Hij doet het! Nieuwe chip, extra zorgvuldig solderen en de lampjes werkten in een keer. Het zat hem origineel waarschijnlijk in de manier waarop ik de oranje retour heb aangelegd. Ik heb een T-splitsing gemaakt van drie draden. Nu is dat een echte retourleiding geworden, dus de origineledraad richting lamp achter en daarvandaan een tweede, nieuwe, oranje draad teruggeleid naar lamp voor. Deze naast het schroefdraad gestoken en de grijze en gele draad op het lipje gesoldeerd welke tegen het kontje komen. Als ik de lampjes 610040 met bijbehorende sokkels binnenkrijg kan ik dit beter maken. Maar voor nu is het resultaat naar wens!

Voor nu nog even de draden netjes leiden via de kabelgootjes waar je ze tussen kan duwen en dan kan de loc weer in elkaar worden gezet.

Even opsommen wat te doen en wat niet te doen zodat een ieder die dit ook wilt gaan doen maar een setje nodig gaat hebben:

Wat niet te doen:


  • Geen dingen doen die contact tussen dingen kunnen veroorzaken die de chip kunnen opblazen. Dus, doet ie het niet, van de stroom af en connecties checken!
  • Geen dingen loshalen terwijl er stroom op de loc staat! Analyse off-track! Bij contact oranje draad met het chassis is het einde chip!
  • De oranje draad niet als T-splitsing vertakken, dat is veel te instabiel. De originele draad naar de lamp achter en daar een extra draad aan solderen welke teruggaat naar lamp voor. Zo weinig mogelijk verbindingen!

Dingen om aan te denken, de eerste twee zijn voor beeldvorming. Dat wil zeggen, helder krijgen wat het elektrisch schema je probeert te vertellen:


  • De oranje draad is officieel een plus draad welke aan het schroefdraad van het lampje moet, niet aan de minpool op de achterkant. Dit is voor gloeilampen minder critisch aangezien het voor een gloeilamp niet uitmaakt in welke richting de stroom loopt. Voor LED lampjes is dit wel belangrijk! Zie voor uitleg hierover de reactie van hvanschaik: /index.php?topic=53682.msg935813#msg935813
  • Officieel is de grijze draad voor de lamp voor en de gele draad voor de lamp achter en zijn dit min-draden en moeten op de min-pool, de achterkant van het lampje worden gezet. Voor gloeilampen is dit wederom minder belangrijk. Zie het puntje hierboven.
  • Alle soldeerverbindingen netjes met heat shrinks afdekken om massa-contact te voorkomen. Geen open soldeer of draadverbindingen!
  • Uit de computerwereld: net als in de computerkast is cable management een must. Hoe netter de kabels liggen, deste overzichtelijker het is om er kaas van te kunnen maken en deste minder kans op storingen. Zie de tip van hvanshaik voor het samenbinden tot een 'navelstreng' d.m.v. garen.
  • De reden dat het handig is om een extra massadraad van de motor naar het centrale massapunt te hebben is een betere massa. De motor heeft van zichzelf al massa door de groene en blauwe aansluiting maar door de rubberen anti slip banden is de rest van de massa vaak minder. Deze draad wordt vaak aan een metalen ankertje gesoldeerd welke achter een van de twee schroeven zit welke het motorschild vasthouden.

Groet,

TFK
Re: 1631 Analoog naar Digitaal met de set 60760 - alleen de lampen nog...
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: 1631 Analoog naar Digitaal met de set 60760 - alleen de lampen nog...
 :idea: :thumbup: :idea:
Re: 1631 Analoog naar Digitaal met de set 60760 - alleen de lampen nog... - Gelukt!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 1631 Analoog naar Digitaal met de set 60760 - alleen de lampen nog... - Gelukt!
Waarom al die die dikke stukken krimpkous om de draden?
Het is de bedoeling dat je alleen ontblote bedrading of solderingen van een stukje krimpkous voorziet.
Wat jij doet is volstrekt overbodig en verhoogd alleen maar de kans op breuken aan solderingen, door de onbuigzame bedrading.
Re: 1631 Analoog naar Digitaal met de set 60760 - alleen de lampen nog... - Gelukt!
Hoi Kappa,

Tja, nogal een stomme reden eigenlijk. Ik vond het er wel mooi uitzien.  :) Je reden om het niet te doen klinkt wel logisch. Het is overigens geen krimpkous maar het zijn draden van een volle slag dikker waar ik de binnendraden uit heb gehaald. Nog net iets steviger dan krimpkousen.

Ik heb mijn computer zelf samengesteld en ook daar heb ik dit soort aandacht besteed aan de binnenkant van de kast. Daar komt het vandaan.

TFK
Re: 1631 Analoog naar Digitaal met de set 60760 - alleen de lampen nog... - Gelukt!
gelukgewenst met het goede resultaat! Er zit nog wel een foutje in je opsomming van wel/niet. Het is al eerder genoemd, maar bij een lampje heb je geen last van polariteit (+ of -) en dus maakt het niet uit of geel/grijs aan de schroefdraad zit of aan het kontje. Je kunt bv. rustig de gele aan de schroefdraad zetten (oranje dan natuurlijk aan kontje) en bij het andere lampje de grijze aan het kontje en de oranje aan de schroefdraad. Bij LED verlichting gaat dat niet op; leds zijn polariteitsgevoelig en daar moeten plus (anode) en min (kathode) correct worden aangesloten. Ik moest hiervoor op school vroeger het woordje "knap" onthouden. (= Kathode Negatief Anode Positief).
En inderdaad: wees zuinig met verdikkingen en gebruik alleen krimpkous op blootliggende delen. Als kabelmanagement knoop ik de kabelstreng als een rijtje hechtingen met een draadje garen aan elkaar. Neemt weinig ruimte in en ziet er gelikt uit!
Re: 1631 Analoog naar Digitaal met de set 60760 - alleen de lampen nog... - Gelukt!
Hoi Hans,

Dank! Ik ben er best wel mee in mijn sas. Ik heb net de parameters van de lok ingesteld en hij versneld en vertraagt nu wat realistischer. Nice. Nu op naar de ESU chips. :)

Oke, ik zal dat stuk v.w.b. de verlichting nog even aanpassen. Dan hebben anderen de volledige informatie. Goede tip v.w.b. de garen! Dat ga ik ook doen.

Groet,

TFK
Re: 1631 Analoog naar Digitaal met de set 60760 - alleen de lampen nog... - Gelukt!
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: 1631 Analoog naar Digitaal met de set 60760 - alleen de lampen nog... - Gelukt!
Knap!

Eens kijken of ik dat onthoud.  :D

Gr. Marcel