Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Toepassing overgangsbogen? NEM 113

Gestart door AnalogDriver zondag 14 december 2014, 13:12:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Toepassing overgangsbogen? NEM 113

Vaagje over het toepassen van overgangsbogen.

Op zoek naar gebruik bij Spoor 1 van schroefkopelingen versus klauwkoppelingen, kwam ik e.e.a. tegen over "overgangsbogen". Bijvoorbeeld NEM 113 http://www.miba.de/morop/nem113_d.pdf

Nou herinner ik mij dat ik waar mogelijk zoiets al deed door in M-rails altijd te beginnen met een 5200 'grote' boog en daarna de 36 cm straal 5100 railstukken.

Dus, conform werkelijkheid, geleidelijk de boogstraal opbouwen en weer naar recht laten gaan.


In die NEM normkwam zelfs een zeer fraaie praktische werkwijze naaar voren, zie einde doc, met een stuk buigzaam metaal. Zeer handig als je met flexrails kunt werken en overgangsbogen toepast.


Vraag: wie past overgangsbogen in H0 toe op zijn baan?

Re: Toepassing overgangsbogen? NEM 113
Beste AnalogDriver,
Mijn 3 bochten van 180 graden zijn met overgangsrails en verkanting gebouwd:



inderdaad met een stuk K flex rails tussen de blauwe en rode landkaartspelden.

Hoe langer de bocht, hoe beter het effekt,

groeten, Rolf

Re: Toepassing overgangsbogen? NEM 113
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Toepassing overgangsbogen? NEM 113
ik heb bij het begin en eind van iedere grotere bocht, een overgangsboog liggen. neemt circa 7-8 graden van de bocht voor zijn rekening.

Roy
Re: Toepassing overgangsbogen? NEM 113
Hai Hajo,

Die gebruik ik ook.
Dat was 50 jaar geleden al de reden om mijn metalen rails te verkopen en verder te gaan met de toenmalige eerste flexrails.
Wissels gebruikte ik van Fleischmann met messing spijkertjes als puko's.

De overgangsbogen (met verkanting) ontstaan min of meer vanzelf als je de flex K-rail buigt.
Ik heb altijd een hekel gehad aan de "ruk" die een trein maakt als deze de boog in rijdt bij standaard rails.

Groetjes

Wil Tweeendrie