Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Solderen, spitse of stompe punt?

Gestart door Ad48 woensdag 10 december 2014, 15:33:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Solderen, spitse of stompe punt?
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Solderen, spitse of stompe punt?
Hallo, ik heb een vraagje over solderen. Ik weet wel dat je er ervaring mee op moet doen maar toch, het blijft lastig.
Ik lees bv. over een  spitse punt, bolle punt, vlakke punt. Welke kun je het beste gebruiken?
Dan lees ik dat als de punt heet genoeg is dat je er tin aan moet doen en dan solderen. Maar bij mij trekt de tin altijd iets hoger dan de punt. Is de punt dan te spits en word deze dan minder warm dan de rest van de stift? Ik moet zeggen dat de punt ook echt spits is, is het niet beter dat deze een beetje rond is? En welke diameter is het beste voor het solderen aan de locs of decoders?
Als er tin aan de solderbout zit en ik ga ermee over een draad, dan pakt deze ook vaak niet, terwijl als ik op workshops zie dan gaat dat vanzelf. Ik gebruik dan purine en dan gaat het wel goed, is de bout dan soms te heet?

Veel vragen hé  :? Maar er vast wel iemand die er  antwoorden op weet. Ik heb ook de Wiki al gelezen over dit onderwerp, maar toch!

Groet,
Ad
Re: Solderen, spitse of stompe punt?
Kijk hier eens ===> klik
Re: Solderen, spitse of stompe punt?
Ten eerste, is je punt wel schoon? Heb je wel een long-life stift? Daar begint het mee. Schoonmaken kan aan een vochtig sponsje.
Gebruik je wel harskernsoldeer? Daar zit een vloeimiddel (hars) in wat er voor zorgt dat de tin mooi uitvloeit.
Verder, nadat je wat tin op de punt heb gedaan moet je direct naar het te solderen voorwerp gaan. Wacht geen 10 seconden, want dan is het vloeimiddel alweer weg.

Het type punt is bij dit alles minder van belang, dat heeft meer te maken of je iets fijns of iets grofs moet solderen.

Re: Solderen, spitse of stompe punt?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Solderen, spitse of stompe punt?
Wat solderen betreft...

Een spitse punt voor kleine onderdeeltjes, en een platte punt voor grotere onderdeeltjes. En voor het de-solderen.
Wat wel belangrijk is, is dat de punt goed schoon is.
Dan punt vertinnen met beetje harskern-soldeer.

Bij het solderen is het verstandig beide onderdelen eerst schoon te maken (indien nodig) en dan te vertinnen, en daarna te solderen.
Het soldeer dient na het solderen iets je te gilmmen. Je dient het ook zodanig te verwarmen en te laten vloeien, zodat het tin door de capitulaire werking tussen beide vlakken kruipt.

Succes.

Gr. Marcel
Re: Solderen, spitse of stompe punt?
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Solderen, spitse of stompe punt?
Ad,
Zelf gebruik ik een soldeertip met scherpe punt voor werken aan electronica componenten en met een klein vlak puntje voor draadjes vertinnen.
Als tin gebruik ik harskern soldeer tin.
Koperdraad vertin ik voor, bij aanwezigheid van schellak verwijder ik deze eerst.

Je kunt ook eerst oefenen om draadjes te solderen.

Cees
Re: Solderen, spitse of stompe punt?
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Solderen, spitse of stompe punt?
Citaat van: Cees B op woensdag 10 december 2014, 15:50:20
... bij aanwezigheid van schellak verwijder ik deze eerst.

Heb je daar toevallig een tip voor, Cees?

Groeten,

Erik.
Re: Solderen, spitse of stompe punt?
Het hangt er helemaal van af wat je gemakkelijk ervaart.
Ik gebruik het schroevendraaier-model, geen spitse punt (daarmee kan je printplaten te gemakkelijk beschadigen).
Het allerliefste gebruik ik een gull-wingpunt, die ik eigenlijk gebruik om QFP´s te solderen.

Maar je begint met een nieuwe punt met vertinnen.
Zit er overal een laagje soldeertin op dan veeg je de punt schoon met een (niet te) vochtig sponsje.
Tegenwoordig hebben ze weer wat nieuws: metaalkrullen.
Hier haal je de punt een paar keer doorheen.
Let wel op, hierdoor krijg je fijne, losliggende metaaldeeltjes.

Stop je met solderen dan maak je als laatste de punt weer schoon en doet er een laagje verse soldeertin op.

QFP´s zijn IC´s met aan vier zijden pootjes en die zitten soms erg kort op elkaar  :)
http://en.wikipedia.org/wiki/Quad_Flat_Package
Re: Solderen, spitse of stompe punt?
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Solderen, spitse of stompe punt?
Erik,
2 cm boven een vlametje houden van waxine lichtje.
Een paar keer oefenen dan heb je de juiste hoogte, de lak moet nl. net branden.
Met een vochtig doekje de koolresten eraf.

Het schrapen met een mesje of schaar geeft meestal breuk in het koper.
Vlametje van een aansteker is te heet en onhandig.
Cees
Re: Solderen, spitse of stompe punt?
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Solderen, spitse of stompe punt?
ik doe niet de tin aan de punt, en dan op het werkstuk, maar ik verwarm het werkstuk, en voeg dan tin toe.

Roy
Re: Solderen, spitse of stompe punt?
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re: Solderen, spitse of stompe punt?
Schellak verwijderen? het eindje in een druppel vloeibare soldeertin van 450oC steken

Grt Rieske
Re: Solderen, spitse of stompe punt?
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Solderen, spitse of stompe punt?
Citaat van: nobody op woensdag 10 december 2014, 15:39:17
Kijk hier eens ===> klik
Wim,

Bedankt voor de link  :thumbup:
Re: Solderen, spitse of stompe punt?
Citaat van: Rieske op woensdag 10 december 2014, 17:43:36

Schellak verwijderen? het eindje in een druppel vloeibare soldeertin van 450oC steken


That's it. :thumbup:

Gr, Ben.
Re: Solderen, spitse of stompe punt?
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Solderen, spitse of stompe punt?
Bedankt voor jouw reactie Cees.
Citaat van: Cees B op woensdag 10 december 2014, 17:05:03
2 cm boven een vlametje houden van waxine lichtje.
Een paar keer oefenen dan heb je de juiste hoogte, de lak moet nl. net branden.
Met een vochtig doekje de koolresten eraf.
Deze heb ik nog niet geprobeerd - ik ga een sfeerlichtje daarvoor op de treinenkamer houden  :idea:

Citaat van: Cees B op woensdag 10 december 2014, 17:05:03
Het schrapen met een mesje of schaar geeft meestal breuk in het koper.
Vlametje van een aansteker is te heet en onhandig.
Dat was mijn ervaring ook, vandaar mijn vraag :wink:

Bedankt voor jouw reactie Rieske.
Citaat van: Rieske op woensdag 10 december 2014, 17:43:36
Schellak verwijderen? het eindje in een druppel vloeibare soldeertin van 450oC steken
Vervuil je daarmee de soldeertin niet?
Uit ervaring: waarom hecht dan het soldeer niet daarna aan de draad?

Citaat van: Roy op woensdag 10 december 2014, 17:36:08
ik doe niet de tin aan de punt, en dan op het werkstuk, maar ik verwarm het werkstuk, en voeg dan tin toe.
Zo heb ik het ook op school geleerd voor het vertinnen van adereinden! :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Solderen, spitse of stompe punt?
Voor het maken van een goede soldeerverbinding is het noodzakelijk dat alle te solderen delen op temperatuur komen. Dat houdt in dat de soldeerpunt tegen het te solderen onderdeel of draadeind wordt gehouden en vervolgens het tin er pas bij komt. De te solderen delen eerst vertinnen is ook prima, maar ook dan moeten weer alle delen op temperatuur worden gebracht om de soldeer goed te laten vloeien. Tin op de punt smelten en dan naar de soldeerplek brengen levert vaak plakwerk en geen doorgevloeide verbinding. Ga het met een paar reststukjes draad gewoon een tijdje uitproberen, oefening baart kunst!
Re: Solderen, spitse of stompe punt?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Solderen, spitse of stompe punt?
Citaat van: Roy op woensdag 10 december 2014, 17:36:08
ik doe niet de tin aan de punt, en dan op het werkstuk, maar ik verwarm het werkstuk, en voeg dan tin toe.
Deze methode werkt goed voor hitte bestendige onderdelen.
Maar voor bijvoorbeeld SMD leds breng ik wat soldeerpasta aan op de print en druk de led erin.
Dan met een voorvertinde soldeertip aantippen en het soldeer vloeit bijna direct tussen led en print.
Hiermee voorkom je dat de led verbrand, of degradeert.
Re: Solderen, spitse of stompe punt?
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re: Solderen, spitse of stompe punt?
Dat de tin niet aan je draad blijft zitten heeft vooral veel te maken met het soort lakdraad je gebruikt.
De zwarte draad geeft vaak problemen. Deze wil vaak niet makkelijk verbranden in je druppel tin en vervolgens ook geen tin op je draad achter laten. MCC Parts heeft wel zwarte lakdraad waar je dit probleem niet mee hebt. En zij staan zaterdag in Houten.

Groet Rieske

Re: Solderen, spitse of stompe punt?
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Solderen, spitse of stompe punt?
Wat ik vooral vind tegenvallen is om een draad op de massa te solderen. Mijn ondervinding is dat deze slecht pakt, is hier een manier voor?

Gr, Ad
Re: Solderen, spitse of stompe punt?
Ik heb zojuist ook gesoldeerd, en met name een paar stroomdraden aan een M-rails. De bedding goed schuren en dan de daar erop solderen gaat prima,mits de bout warm genoeg is.
Maar bij de middengeleider heb ik steeds problemen. Dit lukt nooit lekker. Geen idee wat ik verkeerd doe.
Zelfs een aantal keer de draad langer bloot gemaakt en deze om het contact gedraaid, en dat werkt altijd voor 100%.
Maar veel doen is toch het beste.

Groet

wim
Re: Solderen, spitse of stompe punt?
Bij metalen rails van Märklin, soldeer ik een draad aan de onderzijde van de contactlip van de middengeleider.
Bij het verbinden van railstukken er zorg voor dragen dat de soldering altijd aan de onderzijde blijft.
Dus, de contactlip moet bovenop de lip met de soldering komen.
Re: Solderen, spitse of stompe punt?
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Solderen, spitse of stompe punt?
Afgelopen week was er een massa van een loc afgebroken en die bedoel ik eigenlijk. Het is juist de verbinding met de loc die dan slecht pakt.

Gr, Ad
Re: Solderen, spitse of stompe punt?
Massa naar chassis van loc wordt d.m.v. een soldeerlip tot stand gebracht.
Dus niet direct aan de Zamac behuizing.
Zamac ===> klik
Re: Solderen, spitse of stompe punt?
Citaat van: Ad48 op donderdag 11 december 2014, 11:14:21
Afgelopen week was er een massa van een loc afgebroken en die bedoel ik eigenlijk. Het is juist de verbinding met de loc die dan slecht pakt.
Dan is het vermoedelijk zo dat je de boel niet heet genoeg kan maken.
Maar ook het materiaal waar je op wil solderen kan verkeerd zijn.

Daar moet je dan een andere manier voor gebruiken, een soldeerlip zoals in het vorige bericht staat, is zo´n oplossing.

grv Huub
Re: Solderen, spitse of stompe punt?
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Solderen, spitse of stompe punt?
Dat was het nou juist, ik heb hem weer gesoldeerd op de oude aansluiting waar hij eerst op zat. Ik dacht , dan gaat het het beste, maar ook daar pakte het solderen niet meteen.

Gr, Ad
Re: Solderen, spitse of stompe punt?
Aansluiting reinigen. Met vijltje of staalborsteltje.
Dan vertinnen met gebruik van harskernsoldeer.
De te solderen draad dient ook schoon en vertind de zijn.
Soldeerboutpunt ook schoon en vertind.
Vertinde draad tegen vertind contactpunt houden.
Voldoende warme boutpunt tegen draad houden tot soldeer in elkaar overvloeit.
Tijdens deze handeling de draad absoluut niet bewegen.
Soldeer laten afkoelen. Soldeerverbinding ziet er "zilverachtig" uit.

Re: Solderen, spitse of stompe punt?
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Solderen, spitse of stompe punt?
Wim  :thumbup:

Gr,Ad