Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Openen Marklin Railbus 39984

Gestart door AndreS dinsdag 09 december 2014, 20:01:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Openen Marklin Railbus 39984
Lid sinds: 2009

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

offline
Openen Marklin Railbus 39984
Ik wil in deze railbus en bijbehorende rijstuurstandwagen enige preisertjes plaats laten nemen voor een nostalgische rit. Echter ik heb geen idee hoe ik de kap van zowel de motorwagen als van den rijstuurstandwagen kan verwijderen.
Wie kan mij hierbij op weg helpen, indien mogelijk ondersteunt met wat afbeeldingen/foto's?

Bedankt, Andre
Re: Openen Marklin Railbus 39984
Andre

Op de Duitse site van Marklin kan je van elke loc de onderdelenlijst opzoeken, en daar in met welke vijsjes de kap eraf kan halen.
Re: Openen Marklin Railbus 39984
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Openen Marklin Railbus 39984
Kijk hier eens.

klikkie doen
Re: Openen Marklin Railbus 39984
Lid sinds: 2009

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

offline
Re: Openen Marklin Railbus 39984
Michel en Jorg,

Ik heb de gebruiksaanwijzing en onderdelen lijst al bestudeerd, echter is het me niet duidelijk waar ik iets tussen moet prikken/steken om op een juiste wijze de kap er af te halen.
Vandaar mijn vraag.

Groet, Andre
Re: Openen Marklin Railbus 39984
Andre

Ik denk schroefje nr 29 op het plan.
Re: Openen Marklin Railbus 39984
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: Openen Marklin Railbus 39984
Hoi Andre,

Zelf heb ik hier ook een 39984. Ter hoogte van de assen trek ik de onderzijde van de kap aan één kant een beetje uit elkaar. Daarna doe ik hetzelfde ter hoogte van de andere as en vervolgens de andere zijde van de Railbus. Dan kun je de kap er in zijn geheel afhalen. De eerste keer is het lastigste, daarna gaat het steeds makkelijker. Gewoon voorzichtig doen met een zachte ondergrond waar je de Railbus op zijn kop op kan leggen.

Groet, Marc
Re: Openen Marklin Railbus 39984
Lid sinds: 2009

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

offline
Re: Openen Marklin Railbus 39984
Jorg,

Dank je.

Marc,

Ik ga dit eens proberen. Dank je.

Groet, Andre
Re: Openen Marklin Railbus 39984
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Openen Marklin Railbus 39984
Andre,

Van mijn 39980 is de kap er al diverse keren af geweest, om warm witte leds in te bouwen.
De bodem zit met 4 nokjes in de kap geklemd, eigenlijk in het plastic van de vensters, die op hun beurt de kap vast houden.
Ik heb vier houten prikkers met een scherp mesje in een wigvorm gesneden en die tussen de nokjes van de bodemplaat en de kap geduwd.
De nokjes zitten op de plaats zoals door Marc is aangegeven.
Als je de prikkers ver genoeg door duwt komen de nokjes vrij en kan je de kap er voorzichtig af trekken.

Doe dit niet met metalen voorwerpen, want dan gaat de lak er aan.
Re: Openen Marklin Railbus 39984
Lid sinds: 2009

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

offline
Re: Openen Marklin Railbus 39984
Ad,

Dank je voor de aanwijzigingen. Komend weekend ga ik een kijken of ik de railbus geopend kan krijgen.

Groet, Andre
Re: Openen Marklin Railbus 39984
Lid sinds: 2009

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

offline
Re: Openen Marklin Railbus 39984
Het is wat later geworden dan ik gedacht had, echter deze week heb ik de railbus netjes kunnen openen door de aanwijzigingen van Marc te volgen. Als je eenmaal weet hoe de kap vast zit op de bodem, dan is het inderdaad een peuleschilletje. Maar ja, je bent bang om wat te vernielen.
De Preisertjes hebben inmiddels met trots plaats genomen in deze mooie railbus. Nu nog verder met de baan in aanbouw, want dan pas kan de railbus zijn rondjes gaan rijden.

Allen bedankt voor de antwoorden,

Groet, Andre