Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Ontspoorde lange rijtuigen

Gestart door MatthiasD zaterdag 06 december 2014, 20:07:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ontspoorde lange rijtuigen
Ik heb een aantal lange rijtuigen die het spoor volledig bijster zijn, ze lopen om de haverklap van de rails op allerhande plekken.
Onderzoek heeft aangetoond dat dit veroorzaakt wordt door het kortkoppelsysteem. De veertjes zijn niet sterk genoeg waardoor de koppeling niet goed terugkeert naar de middenstand. Vervolgens loopt dan het draaistel vast tegen de koppeling en ontspoort het hele zaakje. Zit je weer op je knietjes onder de baan :thumbdown:



Wat te doen? Ik heb eerst maar eens een wagon opengemaakt en wat geprutst met universele veertjes uit zo'n verzameldoos. Gecombineerd met wat ijzerdraad ben ik tot deze oplossing gekomen:



Getest en goed bevonden. Het enige wat voorkwam dat het draaistel met de sleper steeds ontspoorde op een bochtwissel (verhoogde puko's), met wat gewicht op de wagon was dit ook verholpen, hopelijk is het eigen gewicht van de opbouw genoeg om dit verder te voorkomen (ik reed zonder opbouw tbv de tests).

Heeft iemand anders dit probleem ook al eens gehad en wat voor oplossing heb je daarvoor bedacht?