Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Koppeling loc loopt vast bij drieweg/engelse wissel

Gestart door Ad48 maandag 08 december 2014, 22:15:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Koppeling loc loopt vast bij drieweg/engelse wissel
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Koppeling loc loopt vast bij drieweg/engelse wissel
Hallo,

Enige tijd geleden heb ik in een loc 6409 een telexkoppeling gebouwd en deze werkt prima.

Maar nu doet zich het volgende voor: bij vooruit rijden zijn er geen problemen maar als ik hem achteruit laat rijden dan gaat hij niet door de bochten van de drieweg en engelse wissels. De koppeling bonkt dan tegen de rails. Bij gewone wissels gaat hij er gewoon doorheen.

Wielafstand gemeten maar die is volgens mij goed, 14 mm. Bij een andere loc waar ik ook een telexkoppeling heb ingebouwd doet dit probleem zich niet voor.

De koppeling hangt volgens mij te laag, maar hoe ken je deze hoger stellen? Je ziet hem ook tegen de binnenste rails aanbonken bij het terug rijden. Ik heb al met een fohn geprobeerd de koppelingschacht te verbuigen maar met geen resultaat.

Heeft iemand een idee?

Gr, Ad
Re: Koppeling loc loopt vast bij drieweg/engelse wissel
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Koppeling loc loopt vast bij drieweg/engelse wissel
zie toelichting laatste foto
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=36906.msg918913#msg918913

Je kan ook de zoek functie gebruiken

Mvg
Koos
Re: Koppeling loc loopt vast bij drieweg/engelse wissel
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Koppeling loc loopt vast bij drieweg/engelse wissel
Hallo Koos, ik heb een telexkoppeling onder een BR 55 geplaatst en deze werkt perfekt. In het begin deed zich ook hier het probleem voor maar de wielen stonden toen ver uit elkaar deze dichter bij elkaar gezet en het probleem was opgelost.

Bij nadere controle bij de 6409, zie ik dat de koppeling op de puko botst. Het lijkt wel dat de koppeling iets schuin naar beneden loopt. Als ik deze iets optil dan gaat hij er wel overheen. Bij de BR 55 staat deze mooi vlak.

Nu een oplossing zoeken om de koppeling iets hoger te krijgen, maar zo als ik ertegen aankijk zit hier maar weinig mogelijkheid in.

Weet iemand een goed idee?

Gr.Ad
Re: Koppeling loc loopt vast bij drieweg/engelse wissel
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Koppeling loc loopt vast bij drieweg/engelse wissel
Ad

Heb ergens op het forum gelezen dat iemand een stukje alu folie onder de steker had geplakt, misschien lukt dat

mvg
Koos

Re: Koppeling loc loopt vast bij drieweg/engelse wissel
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Koppeling loc loopt vast bij drieweg/engelse wissel
Dat van die folie klopt. Fred heeft dat laten zien tijdens de gastendag.

Aan de onderzijde van het zwaluwstaartje plakte hij een stukje zekfklevend alu-folie.
Hierdoor komt de koppeling precies genoeg omhoog.

John
Re: Koppeling loc loopt vast bij drieweg/engelse wissel
Hoi Ad,

Wilde hetzelfde schrijven als John hierboven.
Ik was ook bij die demo aanwezig bij Fred tijdens de gastendag.
Aluminiumfolie is dus de oplossing.

Groeten,
Ton.
Re: Koppeling loc loopt vast bij drieweg/engelse wissel
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Koppeling loc loopt vast bij drieweg/engelse wissel
Dan zal ik eens zien dat ik aan aluminiumfolie kom, hoe dik moet dit zijn? Of is de dikte standaard?

Ben wel benieuwd, omdat er tussen de schacht en insteek zo te zien geen ruimte zit.

Gr, Ad
Re: Koppeling loc loopt vast bij drieweg/engelse wissel
Eén dun velletje past ertussen, twee laagjes past niet meer.

Groeten,
Ton.
Re: Koppeling loc loopt vast bij drieweg/engelse wissel
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Koppeling loc loopt vast bij drieweg/engelse wissel
Hallo,

Ik heb afgelopen zaterdag mijn eigen 1607 omgebouwd met deze vernieuwde Telex koppelingen, voor en achter apart aangestuurd door F1 en F2 toets. maar heb niet direct problemen met de paar wissels die ik uitgeprobeerd had,

het spul wat Fred gebruikt is flinterdun, en volgens mij aan 1 kant plakkend, ik zal hem is vragen,

overigens zat er in 1 van de 2 koppelingen van Fred kortsluiting, dit was de reden dat ik ze niet aan de praat kreeg op de gastendag, deze koppeling is inmiddels door Fred vervangen.

met vriendelijke groet,

Walter

Re: Koppeling loc loopt vast bij drieweg/engelse wissel
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Koppeling loc loopt vast bij drieweg/engelse wissel
Citaat van: Ad48 op dinsdag 09 december 2014, 20:12:23
Dan zal ik eens zien dat ik aan aluminiumfolie kom, hoe dik moet dit zijn? Of is de dikte standaard?

Ben wel benieuwd, omdat er tussen de schacht en insteek zo te zien geen ruimte zit.

Gr, Ad

Ad er zit een ietsie pietsie ruimte tussen de schacht en de koppeling.

Ik plak inderdaad een klein beetje alufolie met plakrand op het zwaluwstaartje. Doe dit op de kant die aan de onderkant komt bij het in de schacht schuiven. Eenmaal vast geplakt dan snijd ik de folie daarna in model van de zwaluwstaart.
Hoogte correctie is minimaal maar op M-rail (vaak de grootste brokkenmaker) net genoeg.

Ik heb dacht ik de alufolie bij de Karwei vandaan, hele rol zit je echter dan wel aan vast.

Gr. Fred.
Re: Koppeling loc loopt vast bij drieweg/engelse wissel
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Koppeling loc loopt vast bij drieweg/engelse wissel
Walter, je hebt het over vernieuwde telexkoppelingen, zijn deze niet de koppelingen met het nummer 117993?

Fred, Ton, John en Koos  zover bedankt voor de tips maar ik vrees dat dit te weinig is omdat de pukos bij de wissels schuin oplopen wat de hoogtes betreft. Maar ik ga het uitproberen.

Gr,Ad
Re: Koppeling loc loopt vast bij drieweg/engelse wissel-opgelost
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Koppeling loc loopt vast bij drieweg/engelse wissel-opgelost
Klacht opgelost, het schachtje waar je de koppeling induwt, bij de bevestiging op de loc wat verwarmd en toen omhooggeduwd, nu staat de kopeling vlak en gaat mooi door de wissels. :wink:

Gr, Ad