Ik denk dat het niet aan de stappenmotor zal liggen om de railaansluitingen precies passend te krijgen, de motor drijft immers een ketting aan en de rails liggen in gondels die aan de ketting hangen.
En dat heeft onderling allemaal speling. De positionering speelt zich volledig af in het horizontale vlak, de gondels rusten dan op glijlagers, dus de hoogte zal al goed zijn. Precies zoals bij een draaischijf of rolbrug.
Een gewone DC motor zal de klus even goed klaren.
Ik denk meer aan een systeem waarbij om de 4 gondels een konische paspin in een gat valt en daarbij de motorstroom onderbreekt, ook zoals het bij een draaischijf (per aansluiting) gebeurt.
De andere 3 gondels van de 4 sporige aansluiting (die ik voorzie) zouden dan met een konische paspin via een servomotor gepositioneerd worden als de lift stil staat.
De aansturing moet heel simpel zijn met een draaischijfdecoder opdat alles moet werken in Koploper. Koploper zou ook moeten zorgen voor de aansturing van de positionering servo's.
Dus niks geen extra of speciale elektronica om de lift te besturen. Hooguit een paar relais om de hogere motorstroom (t.o.v. een draaischijf) te schakelen.
Want waarom weer het warm water uitvinden, 't is al allemaal bedacht, je moet het enkel anders toepassen.
Als ik sommige liften zie denk ik eerder aan een fabriek dan aan een modelbaan.
En 'k vraag mij af of dat dan ook beter werkt dan een oude elektro-mekaniek die al meer dan 50 jaar toegepast wordt in draaischijven en zijn deugdelijkheid al meer dan voldoende bewezen heeft.
Ik ben nogal een aanhanger van het KISS principe, zoals de meeste bricoleurs, want als het te ingewikkeld wordt komt er meestal niks van.
Ik zie dit ook niet als een technische uitdaging op zich waar ik mij eens wil in uitleven, maar als een eenvoudige oplossing om heel veel van mijn materiaal te kunnen opstellen, het is dus geen doel op zich maar gewoon een middel.
Dit is wat ik ongeveer zou kunnen toepassen in mijn hobbykamer, een laag of 6 vanaf de grond met een tussenruimte van 15cm en 13 sporen diep, wat een opstelmogelijkheid geeft van 78 treinen bestaande uit een lange lok en een 6-tal personenwagons, en dat binnen een doorsnede van 90cm hoog en 1m10 diep.
Of misschien kan het nog dichter op elkaar, maar omdat er om over en weer te gaan telkens 2 lagen nodig zijn moet het dan misschien ook wat hoger, wat eigenlijk allemaal nog wel kan.
De limiet ligt op 96 sporen, eigen aan de 4-sporige aansluiting en het gebruik van een standaard draaischijfdecoder die 24 posities kent.
En de hele lift moet er naar voor kunnen uitrijden, want allemaal goed dat je op deze manier elke trein naar voor kunt brengen, de lift zelf kan ook nog haperen.
Langere sporen (goederentreinen) zouden op de klassieke manier voorzien worden op niveau -1 waar ook de in- en uitrit van de paternoster zich bevinden, 't heeft geen enkele zin de lift af te stemmen op de langste treinen die toch in de minderheid zijn.