Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

paternosterlift

Gestart door Jurrien maandag 08 december 2014, 09:54:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
paternosterlift
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
paternosterlift
In het draadje van de baan van de geluidsman kwam ik het begrip "paternosterlift" tegen. hier. Wat verder zoeken bracht me hier en op youtube ontdekte ik dit.
Het woord ingegeven in de zoekfunctie van het forum leverde alleen het draadje van Peter op en bij de buren helemaal niets.
Ik vindt het wel een bijzondere manier van opslaan van je treinen.

vr.gr.
Jurrien
Re: paternosterlift
nobody
gast

Re: paternosterlift
Dit gevonden bij "de buren" ===> klik
Re: paternosterlift
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: paternosterlift
Volgens mijn was er hier ook een "belg"  die met liften bezig was
hij had een foto met een rode muts als een kabouter ik weet zo gauw even zijn naam en topic niet meer
ook weet ik niet of hijzijn topics heeft gewist toen hij wegging
gr Ed
Re: paternosterlift
Lid sinds: 2010

offline
Re: paternosterlift
Dit is ook een mooie op youtube:
Re: paternosterlift
Fredi
gast

Re: paternosterlift
Je denkt aan Dani, maar die bouwt geen paternosterlift.
De link van Wim verwijst op het eerste zicht ook niet naar een paternosterlift.

Het specifieke aan een paternosterlift is dat ze nauwelijks iets moet heffen: de treinen die aan de ene kant naar beneden gaan dienen als tegengewicht voor de treinen die aan de andere kant naar boven gaan.
Vandaar je er moeiteloos meer dan 100 treinen in kwijt kunt.
In de link die ik doorgegeven heb (naar het Stumi forum) in het draadje van Peter zie je toch heel goed hoe het in elkaar zit (beetje naar beneden scrollen tot aan de baan van de Russen in Sint Petersburg)
http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=2&t=95567
Daar zie je er ook enkele:
http://www.kesselbauer-funktionsmodellbau.com/funktionsmodellbau/paternoster_modelle.html

Maar in de link van Bassie is het best zichtbaar hoe het werkt.
Ook de makkelijkste manier om de rails van de lift netjes te doen aansluiten op de vaste rails is daar goed zichtbaar, een tussen brugje dat een klein hoogteverschil kan opvangen is veel makkelijker dan te proberen de lift op exact de juiste plaats te doen stoppen. 
Re: paternosterlift
Lid sinds: 2010

offline
Re: paternosterlift
Dit is ook een leuke playlist:


Niet allemaal paternosters, maar je doet nog eens wat inspiratie op! Erg leuk om te zien hoe creatief mensen zijn.

Zelfbouw hoeft volgens mij niet eens zo moeilijk te zijn en qua aansturing is het niets meer dan een draaischijf.

Re: paternosterlift
nobody
gast

Re: paternosterlift
Erg leuke link. Bedankt voor 't plaatsen. :thumbup:
Vooral die "king size" segment draaischijf is mooi. Je moet er natuurlijk wél plaats voor hebben... ;)
Re: paternosterlift
Dennis1984
gast

Re: paternosterlift
Ja, zo'n paternoster lijkt me wel wat. Misschien moet ik die Ralph ooit maar eens gaan bellen als ik mijn grote zolder heb. Dan laat ik er een bouwen van 6 meter lengte en 50 etages, zodat ik 100 treinen kwijt kan. Blijft toch zonde als je alles in dozen houdt O:-D.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re: paternosterlift
Fredi
gast

Re: paternosterlift
Een nadeel aan alle liften is dat ze altijd in de hoogte werken en ik denk er dan ook aan ooit een paternoster lift te maken die zowel op en neer als links en rechts kan bewegen, een combinatie van een lift en een schiebebuhne.
Mits gebruik van wat meer omloopwielen en horizontale glij geleiders moet dat eigenlijk best doenbaar zijn (denk ik).
Op die manier kan heel veel materiaal opgesteld worden bij beperkte hoogte.
Een voorbeeld heb ik er nog niet van gevonden, misschien omdat het veel moeilijker is uit te voeren dan ik denk ofwel heeft niemand er nog aan gedacht, wie weet.
Een schetsje van wat ik bedoel (niet alle draag bakjes zijn getekend, maar dat spreekt voor zich dacht ik).
De maten die ik voor ogen heb zijn ongeveer 90cm hoog en 60 à 80cm diep, en daar dan bovenop de eigenlijke modelbaan; een beetje zoals er velen IKEA keukenkastjes onder hun baan zetten.
Re: paternosterlift
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: paternosterlift
Kan je dan niet beter hele brede schappen maken?
Bijvoorbeeld 5 sporen naast elkaar ipv 1 of 2..

Met 5 sporen gaat het in- en uitrijden ook vlotter
Re: paternosterlift
Fredi
gast

Re: paternosterlift
Neen, want dan kun je nergens bij, niet tussen de schappen als die dicht op elkaar liggen en diep zijn en niet aan de klimspiralen die je dan nodig hebt.
Ik zal er maar langs 1 kant bij kunnen.
Met de paternoster kun je elke trein, waar hij ook staat naar de voorkant brengen om hem te wisselen of als hij om een of andere reden niet wil rijden.
De paternosterlift moet juist dienen om van de schappen en de spiralen vanaf te geraken.
En ook met de manier waarop ik de lift wil maken is tegelijk in- en uitrijden van meerdere sporen mogelijk, dat is zelfs de bedoeling, maar dan enkel op het bovenste niveau.
Ik zal zelfs verplicht zijn meerdere in en uitrij sporen tegelijk te gebruiken want het is de bedoeling een Märklin draaischijfdecoder te gebruiken voor de aansturing vanuit koploper en die kent maar 24 posities, terwijl er meer dan 24 gondels met treinen in de paternoster moeten komen te hangen/schuiven.
Re: paternosterlift
Interessant...

groeten Dylan
Re: paternosterlift
reeves
gast

Re: paternosterlift
Of den deze:



groet Tom
Re: paternosterlift
Fredi
gast

Re: paternosterlift
@Tom: ik zie daar helemaal geen paternosterlift
Re: paternosterlift
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: paternosterlift
Citaat van: Fredi op donderdag 11 december 2014, 13:53:31
Met de paternoster kun je elke trein, waar hij ook staat naar de voorkant brengen om hem te wisselen of als hij om een of andere reden niet wil rijden.

'k Bedoel dat je wel een paternoster moet toepassen, maar dan met bredere gondels, zodat je per gondel meerdere sporen kan plaatsen.
Dan hoeft hij minder hoog te worden om hetzelfde aantal treinen kwijt te kunnen.
Re: paternosterlift
Fredi
gast

Re: paternosterlift
Je kunt met meerdere sporen per gondel nooit meer treinen kwijt dan in de schikking die ik geschetst heb (lees dat niet alle gondels getekend zijn), ze kunnen toch maar zij aan zij staan en ik vul het volledige volume.
Met meer sporen per gondel maak je het iets eenvoudiger, je hebt minder gondels nodig, maar je verliest weer het voordeel dat elke trein apart naar de voorkant kan gebracht worden, je offert dus weer heel wat op voor wat betreft bereikbaarheid, en daar is het mij nu allemaal om te doen.
Re: paternosterlift
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: paternosterlift
Leuk technisch draadje dit.  Ga Dit puur uit nieuwsgierigheid volgen.

roy
Re: paternosterlift
Fredi
gast

Re: paternosterlift
Dag Roy,

'k Had bijna gehoopt dat je ze in serie zou bouwen, dan had je misschien al een klant.
't Is voorlopig maar een idee hé, ik ga mij eerst behelpen met een TV lift die hier al jaren ongebruikt op het schap ligt, maar ooit zou het een paternoster moeten worden.
Re: paternosterlift
Lid sinds: 2009

Glueck auf

offline
Re: paternosterlift
Meen me te herinneren dat ik op IMA Keulen fabrikant van paternosterliften gezien heb.
Kkan me naam niet meer herinneren :?

Peter
Re: paternosterlift
Met wat stappenmotoren is de afregeling van de lift eigenlijk zo simpel af te regelen tot op 1/10 of meer van een mm...


groeten Dylan
Re: paternosterlift
Fredi
gast

Re: paternosterlift
Ik denk dat het niet aan de stappenmotor zal liggen om de railaansluitingen precies passend te krijgen, de motor drijft immers een ketting aan en de rails liggen in gondels die aan de ketting hangen.
En dat heeft onderling allemaal speling. De positionering speelt zich volledig af in het horizontale vlak, de gondels rusten dan op glijlagers, dus de hoogte zal al goed zijn. Precies zoals bij een draaischijf of rolbrug.
Een gewone DC motor zal de klus even goed klaren.
Ik denk meer aan een systeem waarbij om de 4 gondels een konische paspin in een gat valt en daarbij de motorstroom onderbreekt, ook zoals het bij een draaischijf (per aansluiting) gebeurt.
De andere 3 gondels van de 4 sporige aansluiting (die ik voorzie) zouden dan met een konische paspin via een servomotor gepositioneerd worden als de lift stil staat.
De aansturing moet heel simpel zijn met een draaischijfdecoder opdat alles moet werken in Koploper. Koploper zou ook moeten zorgen voor de aansturing van de positionering servo's.
Dus niks geen extra of speciale elektronica om de lift te besturen. Hooguit een paar relais om de hogere motorstroom (t.o.v. een draaischijf) te schakelen.
Want waarom weer het warm water uitvinden, 't is al allemaal bedacht, je moet het enkel anders toepassen.
Als ik sommige liften zie denk ik eerder aan een fabriek dan aan een modelbaan.
En 'k vraag mij af of dat dan ook beter werkt dan een oude elektro-mekaniek die al meer dan 50 jaar toegepast wordt in draaischijven en zijn deugdelijkheid al meer dan voldoende bewezen heeft.
Ik ben nogal een aanhanger van het KISS principe, zoals de meeste bricoleurs, want als het te ingewikkeld wordt komt er meestal niks van.
Ik zie dit ook niet als een technische uitdaging op zich waar ik mij eens wil in uitleven, maar als een eenvoudige oplossing om heel veel van mijn materiaal te kunnen opstellen, het is dus geen doel op zich maar gewoon een middel.

Dit is wat ik ongeveer zou kunnen toepassen in mijn hobbykamer, een laag of 6 vanaf de grond met een tussenruimte van 15cm en 13 sporen diep, wat een opstelmogelijkheid geeft van 78 treinen bestaande uit een lange lok en een 6-tal personenwagons, en dat binnen een doorsnede van 90cm hoog en 1m10 diep.
Of misschien kan het nog dichter op elkaar, maar omdat er om over en weer te gaan telkens 2 lagen nodig zijn moet het dan misschien ook wat hoger, wat eigenlijk allemaal nog wel kan.
De limiet ligt op 96 sporen, eigen aan de 4-sporige aansluiting en het gebruik van een standaard draaischijfdecoder die 24 posities kent.
En de hele lift moet er naar voor kunnen uitrijden, want allemaal goed dat je op deze manier elke trein naar voor kunt brengen, de lift zelf kan ook nog haperen.
Langere sporen (goederentreinen) zouden op de klassieke manier voorzien worden op niveau -1 waar ook de in- en uitrit van de paternoster zich bevinden, 't heeft geen enkele zin de lift af te stemmen op de langste treinen die toch in de minderheid zijn.